Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Kesä 06, 2020 8:03 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kaasuttimien synkkaus
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 12:52 pm 

Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 7:17 pm
Viestit: 63
Tarkoitus olisi itse alkaa suorittamaan (ai asentaja) taustalla transalpin kaasuttimien synkronointi.

Onko näin, että homma tapahtuu seuraavasti (vahvistusta ja lisäohjeita saa antaa)

-Hommaan 6 metrisen letkun (reikä 5mm), lyön sen kiinni lautaan ja
laitan U -muotoon . Putken sisälle jotain nestettä (ei vettä).

- irrotan etummaisesta sylinteristä ristipää- ruuvin ja takimmiaseta sylinteristä irrotan paikallaan olevan letkun(en muista mikä klie letkun virallinen nimi pyörässä)

>> laitan itse tekemäni nesteellä täytetyn U- putken toisen pään etummaisen sylinterin reikään (josta otin ruuvin pois) ja takimmaisen sylinterin irtiotetun pyörän letkun paikalle toisen pään u- letksutani.

>> Sitten irroitan pyörästä satulan.
>> pyörä lämpimäksi ja tyhjäkäynnillä katson onko nestepinnat u-letkussa samalla tasolla.

>> Jos ei , pyörässäkö on bensatankin kohdalta alas katsoen joku säätöruuvi josta synkronoitia voi säätää !?

kysyy nimim. eka kerta


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 3:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Viestit: 668
Paikkakunta: Hausjärvi
Pyörä: Austria Twin
Toimii. Itse laitoin letkuun automaattivaihteistoöljyä, kannattaa olla varovainen ettei imaisee ilmaa öljyn sekaan, kuplien poisto ottaa pitkän aikaa. Ainakin vanhassa Honda CX:ssä oon vaikea saada ihan tasan öljyn pintoja putkissa, luulisin että 5-10 cm toleranssi on jo aika hyvä.

Synkkaruuvi osaa olla tajuttoman herkkä, samoin kaasun palautuminen, vaijerit tms. voi vaikuttaa. Kannattaa kaasutella muutama kerta ja antaa palautua itsestään tyhjäkäynnille ja sitten arvioida missä mennään.

Letkuyhteenä "imusarjaan" käytin mig-suuttimiä :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 3:24 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1030
Pyörä: 500EXC
Ainakin vanhemmassa 600cc transalpissa synkkaruuvi pitäisi olla sen ilmaboksilta kaasareille menevän muovitorven alla, siinä on keskellä semmoinen reikä mistä menee pitkä ruuvari läpi, ettei tarvitse purkaa kuin tankki ja voi käyttää ilmaputket kiinni konetta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 3:25 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2745
Paikkakunta: Pori
Pyörä: 690ER, 350EXC-F
Sylintereihin tarvitset jonkunlaiset liitimet letkuja varten ja olisi hyvä, jos reikä olisi luokkaa 1mm. Näin syntyy pieni vaimennus pintoihin.

Nesteenä olen käyttänyt bensaa.

Säätöruuvi on tankin alla imukanavan läpi, ainakin vanhoissa Transuissa.


Happi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 3:28 pm 

Liittynyt: Ti Kesä 28, 2005 6:32 pm
Viestit: 158
Paikkakunta: LPR
Pyörä: R 1150 GS
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=641


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 5:34 pm 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Viestit: 809
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: SE
ankara kirjoitti:
Ainakin vanhassa Honda CX:ssä oon vaikea saada ihan tasan öljyn pintoja putkissa, luulisin että 5-10 cm toleranssi on jo aika hyvä.

Riippuu mittarista; minulla ~30cm erokin menee kirkkaasti säätörajojen sisälle. Tekee vaikka jonkun taulukon mittarin kylkeen mistä näkee summittaiset vastaavuudet.

_________________
Hannu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 7:51 am 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Viestit: 777
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: Canyon ja Cube
Mun tekemässä "nestepatsasmittarissa" on nesteenä 2-tahtiöljyä. Kuristimissa molemmissa linjoissa on 0,6 mm mig-suuttimet. Tollakin rakennelmalla nesteenpinta heittelee jonkun verran imutahtien mukaan, mutta mielestäni sain synkkauksen melko hyvin kohdalleen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 10:08 am 

Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 7:17 pm
Viestit: 63
moi!
Laitetaanko nuo hitsaussuuttimet siihen letkun molempiin päihin miten päin ?
Työnnetäänkö ne suuttimen päät sylintereiden imuaukkoon miten !
ajattelin vaan kun esim. Transalpissa on etummainen sylinteri ja sen imuaukko sellainen, josta otetaan ristipääruuvi pois ja siihen ruuvin reikäänkö tuo suutin jollain lailla sitten sopii ??
Tuota ei ymmärrä, lisäselvitystä pyydän.

Alla kuva suuttimesta, lienee oikea suutin, joka synkkauksessa
käytössä.!??


Liitteet:
mig0.6mmsuutin.jpg [16.31 KiB]
184 kertaa
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 11:20 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2745
Paikkakunta: Pori
Pyörä: 690ER, 350EXC-F
Kuristus on hyvä olla molemmissa päissä. Vaikka letkun sisällä.
Sylintereissä on muistaakseni M5 kierteet, johon tarvitset liitimen letkua varten. Itse sorvasin pneumatiikkaliittimestä sopivan ja juotin reijän umpeen tinalla, sitten porasin tinaan 0.7 mm terällä reijän. Näin liittimeen tuli suoraan kuristus.

Tuossa kuva mittareilla tehtävästä synkauksesta:
http://koti.mbnet.fi/jarla/ta/foto/syngronointi.jpg


Happi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 1:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Viestit: 1009
Paikkakunta: Susiraja
Pyörä: LC8 Adv.
Happi kirjoitti:
Tuossa kuva mittareilla tehtävästä synkauksesta:
http://koti.mbnet.fi/jarla/ta/foto/syngronointi.jpg


Tuossa toimii vaimentimena löysä/pehmeä kuoriset letkut, eli letkut vaimentavat imupulssit ilman kuristuksia. Ja jos käyttää silikooni öljyllä vaimennettuja mittareita niin ei tarvitse muuta vaimennusta. :shock:

_________________
-jarkko-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2006 7:48 am 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Viestit: 777
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: Canyon ja Cube
ryynama2 kirjoitti:
moi!
Laitetaanko nuo hitsaussuuttimet siihen letkun molempiin päihin miten päin ?
Työnnetäänkö ne suuttimen päät sylintereiden imuaukkoon miten !
Tuota ei ymmärrä, lisäselvitystä pyydän.

Alla kuva suuttimesta, lienee oikea suutin, joka synkkauksessa
käytössä.!??


Kuvan suutin on just sellainen kun tarkoitin. Mulla ne on vaan imusarjaan menevien letkujen välissä. Suuttimien suunnalla ei ole väliä (kunhan on pitkittäin letkuun nähden :) ) SuperTeneressä on imusarjoissa valmiit karat letkuille. Toinen käyttää normaalisti alipainetoimista bensapumppua ja toinen on tulpattuna. Noihin sopii suoraan muistaakseni 5 tai 6mm letku.

Transalpin toteutuksesta en valitettavasti tiedä. Jos saat noi suuttimet kiinni imusarjaan, voit laittaa ne sinne, muuten johonkin U-lenkissä olevan nesteen ja imusarjan välille. Niiden tarkoituksena on vaimentaa koneesta tulevaa imupulssia. Mulla ilman noita kuristimia imaisi mittanestebensat ekalla pyöräytyksellä imusarjaan.

Nesteenä olen omassa mittarissa käyttänyt bensan ja 2t-öljyn seosta. Sillä saa paremmin erottuvan värin, kun pelkällä bensalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2006 9:28 am 

Liittynyt: La Tammi 21, 2006 12:04 am
Viestit: 8
Paikkakunta: Karjala
Kiitos vinkistä. Onko ST:ssä oltava millainen toleranssi nestepintojen välillä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2006 10:48 am 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Viestit: 777
Paikkakunta: Rajamäki
Pyörä: Canyon ja Cube
Zeppop kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Onko ST:ssä oltava millainen toleranssi nestepintojen välillä?


Eipä kestä. En mä toleransseista tiedä, koitin vaan säätää mahdollisimman tasan. Herkästi ja pienillä säädöillä nesteet lähtee vaeltamaan puoleen tai toiseen. Aika hyvin tasan omani sain, olisko ollu sentin tai parin ero.

Mulla kaasarijumppa jatkuu keväällä seosten parissa. Putki, suodatin ja suutinyhdistelmät ei oo tällä hetkellä ihan balanssissa. Tänään olis tarkotus hakea mopo omaan talliin ja alkaa parsimaan myös viime syksyn konttauksen vaurioita...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com