Adventure 950 täristää ja "nykyttää"

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

MapeAhonen
Pyörä: KTM Adventure 950

Adventure 950 täristää ja "nykyttää"

Viesti Kirjoittaja MapeAhonen »

Elikkä tuli ostettua -05 vuosimallin 950 Adventure ja olen huomannut kaupunki nopeudessa semmosta kohtuu v****maista nykytystä tasakaasulla ajettaessa.
Jarrulevyt mittasin kellolla ja aivan pieni heitto löytyi, mutta vaikka jarrulevyt kampee meisselillä pois pelistä ja käy koe lenkin niin edelleen tekee saman, tosin ei ehken niinkään selvästi mutta kuiteskin! (Tästä ON poistettu ns. saastejudenssit...)

Problem numero 2= eräänä iltana tässä viikolla sorateillä revitellessä huomasin että kun vauhti nousee "hieman" :roll: kovemmaksi niin ruppee mopo täristämään sen verran että turha yrittää katsella ainakaan pienempiä tien viittoja kun ei niitä yksin kertaisesti näe! :shock:
Seuraavana iltana tämä täristys lisääntyi(ainakin tuntui siltä) jo pienemmissäkin nopeuksissa.
Ja tämän se tekee kytkin ylhäällä, vaihde päällä, ihan sama ajaako tasakaasulla, kiihdyttääkö vai antaako mennä moottorijarrutuksella. Tuntuu jalkatapeissakin aika selevästi.
Viimeisintä vikaa en ole vielä itse kerennyt etsiä, mutta tuli mieleen onko muilla sattunut olemaan vastaavanlaisisa vikoja omissa reissukumppaneissaan.

Nimim. Puranko katteet roskiin ja loppu raato Kuusankosken lavalle...
teneraattori
Pyörä: ON

Re: Adventure 950 täristää ja "nykyttää"

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

Usein uusi ketju-rataspaketti poistaa monenlaiset resonoinnit, eli jos ketjut esim. alkaa olla loppuunajetut ja vähän jämähtäneet, niin kannattaa koittaa tätä vaihtoehtoa myös.

Tämä noin yleisesti pyöristä, KTM:n tärinöitä en muuten tunne.
Entiset: DR 600 -> NX 650 -> TA 650 -> XT 600 -> DR 800, yz250
Nykyiset: XT 600Z , XRV 750, DR650SE
Sanottua: Jokainen metsästyspäivä lisää elinaikaa samanverran, elän siis vanhaksi.
ÖÖ.
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Oma tärisee aika rajusti jos edessä on rengaspaineet alhaalla. Tosin sen tuntee selvästi tangossa. Hakkaa melkeen stopparista stoppariin kun ilman käsiä yrittää ajaa. Pakko pitää siellä 2,5 bar kieppeillä että menee tasasemmin.

Niinkun teneraattorikin sanoi ketjut vaikuttaa myös jotain. Kovemmissa vauhdeissa vain äänellisesti mutta pienimmissä vauhdeissa pienillä kierroksilla vähän nytkyttää. Viime syksynä huomasin että ketjujen rallattelu siinä 4000 rpm nurkilla korjaantui ku yhden millin kiristi ketjuja. Nyt taas vissiin venyny sen millin ku alkaa pikkuhiljaa kuulumaan ääntä. Aika löysällä niitten kuitenkin olis syytä olla.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
MapeAhonen

Ketjut ovat noin 5 tkm ajetut ja hyvässä öljyssä. Renkaitten ja vetoakselin laakeritkin kokeilin ja oli ok. Öljytkin puotin pois että tuleeko mukana johonkin isompaan vikaan viittaavaa metallia, mutta ei. Hieno juttu, eipähän nukahda ainakaan kesken maaseudun herättely lenkin, kun vehe täristää niin saatanasti jalkojen välissä... :lol:
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Vaikea kuvitella että koneesta moinen johtuu. Oiskohan tipahtanut rengaspuntti? Jysäytetty vanne, vanteelle nousematta jäänyt rengas.. Joskerran mikään toimenpide ei vaikuta moponpäällä tehtynä.

Tohon taskaasunypytykseen kannattaa käydä vähän sähköjä läpi. Sivujalan kytkin, tappokytkin, virtalukon pohja ja ehkäpä akun läheltä koneen oikealta alapuolelta löytyvä boksi. Jos avaimen heiluttelu vaikuttaa nypyttämiseen/pätkimiseen niin virtalukonpohja olis ville veikkaus. ,
-ari
JuhaA
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja JuhaA »

KTM:stä (enkä paljon muustakaan) mitään tiedä, mutta yhdessä vanhassa mopossa, oliskohan ollu Suzuki, tärinä väheni huomattavasti kun kiristin koneen kiinnityspultit. Oli päässy pultit löysälle ja kone pääsi elämään rungossa. Varmaan joka tapauksessa ihan hyvä tarkistuskohde, vaikkei sattuisi kyseiseen vikaan auttamaankaan.
virta
Pyörä: -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

Kovasti yleisiä johonkin suuntaan vinot vanteet noissa isoissa KTM:issä. Takavanne alunalkujaankin turhan leveä ollakseen vahva, ja jostain syystä noilla ajetaan sen verran reippaammin että etuvannekin tuppaa muodonmuutoksia kokemaan.
- jani
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Onko näissä vehkeissä jonkinnäköistä tasapaoinoakselia? Ajattelin vaan että jos joku olis jostain syystä käyttänyt koneen auki ja akseli(t) olis laitettu takaisin ilma sen kummempaa miettimistä ja siitä tärinä?...

Ei kai tuo nytkytys voi tulla muusta kun pyöristä?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Näyttäis adv riderin sivuillakin olevan samankaltaista ongelmaa jollakin.Pitää seurata mikä paljastuu tärinän aiheuttajaks.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=570468
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Niin, unohtu listasta. Koneesta vois periaatteessa tärissä vauhtipyörä jonka sisällä laturin staattori. kiinnityspultti saattaa löystyä.. Tosin noin on koskenut 04 mallia,, mutta 04 koneita on 05 malliin asennettu.
Kiristys loktite 243 kanssa poistaa huolen.

KTMn tapauksessa kaikki on mahdollista. (allek koneesta vesipumppuremontin yhteydessä löyty valmistuksen kuukausileimat 02 loppuvuodelta. liekö nuita osia tehty isokasa josta mopedi sitten niputettu läjään.)
-ari
MapeAhonen

Ne kiinnityspultit tuli itellekin mieleen lauantaina kun ajeltiin ja täytyy rueta tänään töiden jäläkeen niitä kokeilemaan ja kiristelemään.
Se "nykytys" johtuu varmaan epätasaisesta käynnistä koska kun kun pitää tasakaasua vähän reippaammin ni kierrokset käy pikkusen alempana vähänväliä... humpaeloo...
Mistähän se sitten johtuu :?: :?:
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Itse tarkastaisin kanssa renkaat ja vanteet ensimmäisenä. Mun omassa on etuvanteessa 2 osumaa. Viime kesänä alla olleilla Scorpioneilla keula "hypytti" n 60 vauhdissa. Alle tai yli tuon ei oireita ollut. Muissakin omistamissani 21 tuumaisella etuvanteella olevissa pyörissä olen vastaavaa huomaannut. Taitaa olla joku resonanssitaajuus tuolla pyörimisnopeudella.

Nyt viikonloppuna vaihdoin alle uuden Karoo2:n ja tasapainoitin renkaan. Vaihdon jälkeen hyppiminen väheni huomattavasti.

Kai nämä jonkunlaisia yksilöitä on kaikki värinöiden ja tärinöiden suhteen. Esim. viime kesänä kokeilemani yksilö, joka nykyään majailee nimim. Tasen tallissa, tärisi mielestäni enemmän jalkatappeihin 4 tonnin kierroksilla kuin mitä nykyinen omani tekee.

Varmaan kaasarien säädötkin saattaa vaikuttaa, esim jos synkkaus ei oo kohdalllaan.

Mitenkäs tuo bensapumppu oireilee? Näkyykö tuollaisena kierrosten seilaamisena? Mulla ei vielä ole omia kokemuksia siitä...

-petteri
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tikkaoja kirjoitti:Kai nämä jonkunlaisia yksilöitä on kaikki värinöiden ja tärinöiden suhteen. Esim. viime kesänä kokeilemani yksilö, joka nykyään majailee nimim. Tasen tallissa, tärisi mielestäni enemmän jalkatappeihin 4 tonnin kierroksilla kuin mitä nykyinen omani tekee.
Jaa, tuo minun pyöräkö täristää, hyvä tietää. En minä tuota ole huomannut, en ole vielä tohtinut noin paljoa kaasua kääntää. :shock:
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Tase kirjoitti:
Tikkaoja kirjoitti:Kai nämä jonkunlaisia yksilöitä on kaikki värinöiden ja tärinöiden suhteen. Esim. viime kesänä kokeilemani yksilö, joka nykyään majailee nimim. Tasen tallissa, tärisi mielestäni enemmän jalkatappeihin 4 tonnin kierroksilla kuin mitä nykyinen omani tekee.
Jaa, tuo minun pyöräkö täristää, hyvä tietää. En minä tuota ole huomannut, en ole vielä tohtinut noin paljoa kaasua kääntää. :shock:
No tuo nyt oli vaan mun muistikuviin perustuva havainto. Taisi mennä useampi viikko välissä kun tuota hopeista testasin ennen kun omani löysin. Jäi vaan sellainen mielikuva, että siinä tappeihin tuli enemmän värinää. Voihan se olla ettei tuota enää esiinny, on sitä käsittääkseni sen verran säädelty kuitenkin mun koeajon jälkeen... :D

-petteri
EkiHoo
Pyörä: MV Agusta TV

Viesti Kirjoittaja EkiHoo »

Jos edessä on alla vakio "Scorppari" niin eiköhän vika mahda löytyä siitä.

Etunen on laadultaan erittäin heikko, heittoa löytyy sekä sivuttain että aksiaalisesti. Itse olen joutunut antamaan joka toisen hankkimani renkaan pois, koska sitä on ollut mahdotonta saada tasapainoon. Tasapainoitus kannattaa tehdä siten, että tasapainottaa renkaan ensin normaalisti käyttäen tasapainoituskoneen prätkiin tarkoitettua asetusta (staattinen). Tämän jälkeen tarkistaa tällin dynaamisella asetuksella (autojen renkaille tarkoitettu). Jos pyytää laittamaan vastakkaisille sivuille ylös/alas enemmän kuin 50 g niin rengasta ei saa pelamaan vaikka nuo painot laittaisi. Tyypillisesti tuo heitto on luokkaa 10-20 g, jolla ei ole vaikutusta ajettavuuteen.

Saisivat tehdä molemmat renkaat Saksassa niin saattaisi tulla tasalaatuisempia rinkuloita.
Vastaa Viestiin