Muovitankin maalaus?
Valvoja: Moderaattorit
Muovitankin maalaus?
Olen netistä heskellut toimivaa metodia, mutta tuntuu olevan vähän hankala homma,
onko kukaan onnistunut kyseisessä operaatiossa, ja jos on niin miten?
Re: Muovitankin maalaus?
Mulla on maalattu tankki TT:ssä. Ei kai siinä mitään muuta kun muovi pohja aine (plastic primer) ja maalia perään. Päälle 2 komponentti lakka. Nuo maalausajat ym kannattaa kysyä maalifirmasta samalla ku ostat maalit. Se maali pitää vetää primerin päälle kun primer on jollain tavalla kostea.
Omassani maali on kestänyt lakkoineen jotain 3 vuotta virheettömänä ilman ainuttakaan lohkeamaa. Ja on uinut bensassa ym. liuottimissa. Keväällä joudun maalaamaan tuon omani taas, kun siihen tulee uudet tarrasarjat ja tankin pohjaväri vaihtuu sen takia.
Omassani maali on kestänyt lakkoineen jotain 3 vuotta virheettömänä ilman ainuttakaan lohkeamaa. Ja on uinut bensassa ym. liuottimissa. Keväällä joudun maalaamaan tuon omani taas, kun siihen tulee uudet tarrasarjat ja tankin pohjaväri vaihtuu sen takia.
Ahaa, netissä kovasti väitetään ettei edes tarrat tahdo pysyä, kun bensa puskee tankista läpi...
Minkä nimistä primeria oot käyttäny? Minkä merkkinen tankki on?
Minkä nimistä primeria oot käyttäny? Minkä merkkinen tankki on?
En tiedä minkä merkkinen primeri on, mutta ihan orkkis acerbiksen tankki tuo on. Voi olla että tankin muovilaatukin vaikuttaa? Joskus mulla oli suzukin enduro jossa ei tarrat edes kestäneet kiinni kun ne kai bensahäyrystä kupli aina pois. Siitä tankista tosin taisi melkein näkyä läpi bensan pinnan korkeus.
Ota tankki kainaloon ja käy jututtamassa automaaliliikkeen myyjiä, niillä tuntuu olevan (ainakin täällä päin) noiden aineiden ja materiaalien suhteen tietoa kuin tietosanakirjassa.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
- Ossy-57
- Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
Ei se muovin maalaaminen sen ihmeellisenpää ole kuin pellinkään. Jos on ennen maalattu niin hiotaan mataksi ja väri päälle. Jos ei ole ennen maalattu niin ensin mataksi, sitten muovitartunta (primeri) ja taas väri päälle. Jos on niin huokoista muovia että bensa tulee läpi niin sitten tulee kuplia ;D.
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
-
janne.k
- Pyörä: XR400, XRV750
Jos se PE muovia on kuten jotkut acerbikset niin sieltä tulee bensahuurut läpi. Maali joko kuplii tai lähtee paloina irti.
Mistäs sen tietää onko se PE muovia vai jotain muuta? Olen ehkä tommosta acerbis tankkia aikeissa ostaa,
mutta väri pitäsi vaihtaa...
mutta väri pitäsi vaihtaa...
-
janne.k
- Pyörä: XR400, XRV750
PE muovia sanotaan ämpärimuoviksi. Nuo acerbiksen tankit taitaa virallisesti olla PE-HD eli vähän tiiviimpää. Muistaakseni omassa acerbiksessa ainakin oli merkintä.
Omaani tein lasikuidusta "kuoren" jonka maalasin, on nyt pari kesää kestänyt. Oli työläs, varsinkin hiontavaihe ja joistain kohdista jäi vähän turhan ohueksi. Mutta toimii.
Omaani tein lasikuidusta "kuoren" jonka maalasin, on nyt pari kesää kestänyt. Oli työläs, varsinkin hiontavaihe ja joistain kohdista jäi vähän turhan ohueksi. Mutta toimii.
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Itsellä oli XT600 ja yritin ensin itse, ja sitten ammattilaisen ( Automaalaamo ) kanssa saada maalia pintaan niin ettei keittänyt. Ei onnistunut.Raid kirjoitti:Olen netistä heskellut toimivaa metodia, mutta tuntuu olevan vähän hankala homma,
Mutta sitten jutteli HEIKKIL:n kanssa ja hän oli saanut maalauksen jotenkin onnistumaan ( maalarilla )
Jotenkin läpivärjätyn muovin pinta "itkee" rasvaa, vaikka se pesee minkälaisella asetonilla, tai muulla rasvanpoistajalla.
Jos Heikki näkee tän, niin voisi kommentoida.
T: Ari
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
Meinasin kans tehdä kuidusta pinnan (ja teinkin), mutta sitä aikani työstettyä totesin, että helpompi ja halvempi saada valmiiks oikean värinen tankki kun tilaa netistä uuden. Pirun vaikea saada kuidusta sellanen ohut pinta, että tankki sopii vielä sen jälkeen paikalleen ja muutenki jumalaton homma. Jyrkkiä kulmia jne...janne.k kirjoitti: Omaani tein lasikuidusta "kuoren" jonka maalasin, on nyt pari kesää kestänyt. Oli työläs, varsinkin hiontavaihe ja joistain kohdista jäi vähän turhan ohueksi. Mutta toimii.
Mulla oli vanhassa tankissa oikeen sellassia pieniä huokosia, mistä höyryt pääs pihalle. Ei siinä olis mikään maali tullu kestämään, vaikka miten olis sen tehny. Nyt odottaa musta muovitankki kiinnilaitoa..