Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Valvoja: Moderaattorit
- jonkko
- Viestit: 3693
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
- Pyörä: KTM 640 Adventure
- Paikkakunta: Pargas
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Raid kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009121 ... 7_uu.shtml
Kolmas ilmo samast asiast jo
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Hä? onko joku muukin linkittäny? mäku luulin olevani eka Mistä löytyy keskustelua?
- jonkko
- Viestit: 3693
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
- Pyörä: KTM 640 Adventure
- Paikkakunta: Pargas
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Tosa http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =2&t=15781Raid kirjoitti:Hä? onko joku muukin linkittäny? mäku luulin olevani eka Mistä löytyy keskustelua?
Toinen on vissin postettu kun en näin äkkiseltään löytänyt?
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
http://www.mmaf.fi/documents/Muistio_L- ... 081209.pdf
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... asetus.pdf
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... isesta.pdf
Tuolta vähän iltalukemista kiinnostuneille että tulee uni helpommin, mm melu-ja päästömittauksista...
EDIT: olikin jo linkitetty aiemmin mutta tästä suoraan kaikki 3 erikseen...
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... asetus.pdf
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... isesta.pdf
Tuolta vähän iltalukemista kiinnostuneille että tulee uni helpommin, mm melu-ja päästömittauksista...
EDIT: olikin jo linkitetty aiemmin mutta tästä suoraan kaikki 3 erikseen...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
- 016054
- Viestit: 268
- Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
- Pyörä: Honda Varatero
- Paikkakunta: Laitila
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
On tää kiva kun saa täältä lukea näistä uusista asetuksista... AKE ei oo viel vaivautunut informoimaan meitä katsureita näistä muutoksista! No ei ne tiedotteet muutenkaan tuu nopeesti, vasta tällä viikolla tuli tiedote kaukovalojen referenssi muutoksestakin (75>100), vaikka muutos onkin tullut voimaan jo pari kuukautta sitte...
Mut tää on oikeesti melun kannalta tosi hyvä juttu, koska aiemmin asetus ei tuntenut mitään melurajoja ja direktiivitkin antoivat vaan yhden raja-arvon ja se oli 80db vanhoille isoille mopoille, oli sitte kyse ohiajo- tai paikallaolo melusta.
Nyt saan sitte omankin laserin mökäpöntön hyväksyttyä lailliseksi... Kesällä mittasin paikalla olo meluksi 90db, tosin ilman kierrosten pudotusta, tasaisella kaasulla. Pitää mitata töissä uudelleen uusilla ohjeilla.
Kyllä maailmaan vielä ääntä mahtuu!!
Mut tää on oikeesti melun kannalta tosi hyvä juttu, koska aiemmin asetus ei tuntenut mitään melurajoja ja direktiivitkin antoivat vaan yhden raja-arvon ja se oli 80db vanhoille isoille mopoille, oli sitte kyse ohiajo- tai paikallaolo melusta.
Nyt saan sitte omankin laserin mökäpöntön hyväksyttyä lailliseksi... Kesällä mittasin paikalla olo meluksi 90db, tosin ilman kierrosten pudotusta, tasaisella kaasulla. Pitää mitata töissä uudelleen uusilla ohjeilla.
Kyllä maailmaan vielä ääntä mahtuu!!
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Täytyy kanssa kokeilla samaa..Nyt saan sitte omankin laserin mökäpöntön hyväksyttyä lailliseksi... Kesällä mittasin paikalla olo meluksi 90db, tosin ilman kierrosten pudotusta, tasaisella kaasulla.
Meidän firmassa puhelinneuvontaa tekevä kaveri sai tuon uuden asetuksen sähköpostilla 15.12...AKE lienee joululomalla jo osittain.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Myös virittämisen säädökset helpottuvat...
Jonkinlainen smoto- projekti aluillaan (vaiheessa edellisten omistajien jäljiltä)
- MarkusH
- Viestit: 593
- Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
- Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
- Paikkakunta: Eura
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
10% tehonlisäys moottorin muutoksilla ei vaadi muutoskatsastusta eli voi tehdä melkein mitä vaan (turbo...) kunhan teho ei nouse liikaa?
Uraa uurtava motoristi
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Ja eikös näissä tehopainosuhteeltaan pienissä mopoissa (lue:enduroissa ja customeissa) voi virittää enemmänkin kunhan ei ylitä 0.3 kW/kg.MarkusH kirjoitti:10% tehonlisäys moottorin muutoksilla ei vaadi muutoskatsastusta eli voi tehdä melkein mitä vaan (turbo...) kunhan teho ei nouse liikaa?
Jonkinlainen smoto- projekti aluillaan (vaiheessa edellisten omistajien jäljiltä)
- 016054
- Viestit: 268
- Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
- Pyörä: Honda Varatero
- Paikkakunta: Laitila
Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?
Tämä tekstin pätkä tekeekin tosiaan asian mielenkiintoiseksi, näin ollen afrikkalaisenkin alkuperäisen moottorin vois virittää noin kuuskyt kilowattiseks (aiemmin oli mahdollista "vain" 52kW). Mutta moottoria vaihtamalla ei saa muuttaa kuin tuon 20% tehokkaamman. (pitää muistaa, että jos kuutiotilavuutta suurentaa, niin menee uudelleen verotettavaks).
Toki näissä muutoksissa pitäis pitää huoli, et huippunopeus ei nouse, ku silloin ei tarvii teettää noita jarruhyväksyntiä.
"4. Muun kuin 3 momentissa tarkoitetun
moottoripyörän ja L5e-luokan ajoneuvon
moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla
moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä
muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta
tai muuttamalla muulla tavoin
moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi
seuraavin ehdoin:
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen
mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin
tai saman valmistajan valmistamaan,
muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman
moottorin tehoa enempää kuin 20 %
taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin
tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi,
jos moottoripyörän moottorin tehon ja
omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi
kuin 0,30 kW/1 kg;
b) moottorin tehon katsotaan vastaavan
valmistajan ajoneuvolle L-luokan rakenneasetuksen
liitteen 2 kohdan 18 mukaisesti
määrittelemää tehoa taikka DIN-normin mukaista
tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -
normin mukaista tehoa;
c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen
katsotaan lisäävän moottorin tehoa
samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai
puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä
muuta selvitystä;
d) jarrulaitteiden ja jousituksen tulee muutoksen
jälkeen vastata uutta enimmäisnopeutta;
tarvittaessa jarrujen toiminnasta tulee
muutoskatsastuksessa esittää 13 §:n mukainen
selvitys."
Toki näissä muutoksissa pitäis pitää huoli, et huippunopeus ei nouse, ku silloin ei tarvii teettää noita jarruhyväksyntiä.
"4. Muun kuin 3 momentissa tarkoitetun
moottoripyörän ja L5e-luokan ajoneuvon
moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla
moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä
muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta
tai muuttamalla muulla tavoin
moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi
seuraavin ehdoin:
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen
mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin
tai saman valmistajan valmistamaan,
muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman
moottorin tehoa enempää kuin 20 %
taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin
tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi,
jos moottoripyörän moottorin tehon ja
omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi
kuin 0,30 kW/1 kg;
b) moottorin tehon katsotaan vastaavan
valmistajan ajoneuvolle L-luokan rakenneasetuksen
liitteen 2 kohdan 18 mukaisesti
määrittelemää tehoa taikka DIN-normin mukaista
tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -
normin mukaista tehoa;
c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen
katsotaan lisäävän moottorin tehoa
samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai
puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä
muuta selvitystä;
d) jarrulaitteiden ja jousituksen tulee muutoksen
jälkeen vastata uutta enimmäisnopeutta;
tarvittaessa jarrujen toiminnasta tulee
muutoskatsastuksessa esittää 13 §:n mukainen
selvitys."