Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Raid
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2007 9:30 pm
Pyörä: DT125R
Paikkakunta: PK-Seutu

Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja Raid »

Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja jonkko »


Kolmas ilmo samast asiast jo :lol:
Avatar
Raid
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2007 9:30 pm
Pyörä: DT125R
Paikkakunta: PK-Seutu

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja Raid »

Hä? onko joku muukin linkittäny? mäku luulin olevani eka ;-) Mistä löytyy keskustelua?
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Raid kirjoitti:Hä? onko joku muukin linkittäny? mäku luulin olevani eka ;-) Mistä löytyy keskustelua?
Tosa http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =2&t=15781
Toinen on vissin postettu kun en näin äkkiseltään löytänyt?
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

http://www.mmaf.fi/documents/Muistio_L- ... 081209.pdf

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... asetus.pdf

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... isesta.pdf

Tuolta vähän iltalukemista kiinnostuneille että tulee uni helpommin, mm melu-ja päästömittauksista... :P

EDIT: olikin jo linkitetty aiemmin mutta tästä suoraan kaikki 3 erikseen...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja 016054 »

On tää kiva kun saa täältä lukea näistä uusista asetuksista... AKE ei oo viel vaivautunut informoimaan meitä katsureita näistä muutoksista! No ei ne tiedotteet muutenkaan tuu nopeesti, vasta tällä viikolla tuli tiedote kaukovalojen referenssi muutoksestakin (75>100), vaikka muutos onkin tullut voimaan jo pari kuukautta sitte...

Mut tää on oikeesti melun kannalta tosi hyvä juttu, koska aiemmin asetus ei tuntenut mitään melurajoja ja direktiivitkin antoivat vaan yhden raja-arvon ja se oli 80db vanhoille isoille mopoille, oli sitte kyse ohiajo- tai paikallaolo melusta.

Nyt saan sitte omankin laserin mökäpöntön hyväksyttyä lailliseksi... Kesällä mittasin paikalla olo meluksi 90db, tosin ilman kierrosten pudotusta, tasaisella kaasulla. Pitää mitata töissä uudelleen uusilla ohjeilla.

Kyllä maailmaan vielä ääntä mahtuu!! :lol:
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Nyt saan sitte omankin laserin mökäpöntön hyväksyttyä lailliseksi... Kesällä mittasin paikalla olo meluksi 90db, tosin ilman kierrosten pudotusta, tasaisella kaasulla.
Täytyy kanssa kokeilla samaa.. :mrgreen:

Meidän firmassa puhelinneuvontaa tekevä kaveri sai tuon uuden asetuksen sähköpostilla 15.12...AKE lienee joululomalla jo osittain.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Vara-A
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 6:17 pm
Pyörä: Dominaattori
Paikkakunta: Tampere

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja Vara-A »

Myös virittämisen säädökset helpottuvat... :twisted:
Jonkinlainen smoto- projekti aluillaan (vaiheessa edellisten omistajien jäljiltä)
Avatar
MarkusH
Viestit: 593
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Paikkakunta: Eura

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja MarkusH »

10% tehonlisäys moottorin muutoksilla ei vaadi muutoskatsastusta eli voi tehdä melkein mitä vaan (turbo...) kunhan teho ei nouse liikaa? :roll:
Uraa uurtava motoristi
Vara-A
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 6:17 pm
Pyörä: Dominaattori
Paikkakunta: Tampere

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja Vara-A »

MarkusH kirjoitti:10% tehonlisäys moottorin muutoksilla ei vaadi muutoskatsastusta eli voi tehdä melkein mitä vaan (turbo...) kunhan teho ei nouse liikaa? :roll:
Ja eikös näissä tehopainosuhteeltaan pienissä mopoissa (lue:enduroissa ja customeissa) voi virittää enemmänkin kunhan ei ylitä 0.3 kW/kg.
Jonkinlainen smoto- projekti aluillaan (vaiheessa edellisten omistajien jäljiltä)
Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Hä, eiks maksimimeteliä ollukkaan määritelty missään?

Viesti Kirjoittaja 016054 »

Tämä tekstin pätkä tekeekin tosiaan asian mielenkiintoiseksi, näin ollen afrikkalaisenkin alkuperäisen moottorin vois virittää noin kuuskyt kilowattiseks (aiemmin oli mahdollista "vain" 52kW). Mutta moottoria vaihtamalla ei saa muuttaa kuin tuon 20% tehokkaamman. (pitää muistaa, että jos kuutiotilavuutta suurentaa, niin menee uudelleen verotettavaks).

Toki näissä muutoksissa pitäis pitää huoli, et huippunopeus ei nouse, ku silloin ei tarvii teettää noita jarruhyväksyntiä.

"4. Muun kuin 3 momentissa tarkoitetun
moottoripyörän ja L5e-luokan ajoneuvon
moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla
moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä
muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta
tai muuttamalla muulla tavoin
moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi
seuraavin ehdoin:
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen
mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin
tai saman valmistajan valmistamaan,
muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan
ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman
moottorin tehoa enempää kuin 20 %
taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin
tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi,
jos moottoripyörän moottorin tehon ja
omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi
kuin 0,30 kW/1 kg;
b) moottorin tehon katsotaan vastaavan
valmistajan ajoneuvolle L-luokan rakenneasetuksen
liitteen 2 kohdan 18 mukaisesti
määrittelemää tehoa taikka DIN-normin mukaista
tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -
normin mukaista tehoa;
c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen
katsotaan lisäävän moottorin tehoa
samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai
puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä
muuta selvitystä;
d) jarrulaitteiden ja jousituksen tulee muutoksen
jälkeen vastata uutta enimmäisnopeutta;
tarvittaessa jarrujen toiminnasta tulee
muutoskatsastuksessa esittää 13 §:n mukainen
selvitys."
Vastaa Viestiin