Africa Twin takaiskari

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Käytin takaiskarin irti että sai säätörinkulan auki. Samalla tuli huomattua että kepistä on paineet laskeneet joten huoltoa on edessä, nyt ei paukut riitä paremman takakepin ostoon vaan retuseerataan oma keppi kuntoon. Takaiskarin purku? Säiliön letkun banjoliittimen kautta paineet ensin pois ja sitten purkuun. Miten säiliön päätupala irtoaa että siihen saa laitettua venttiilin täyttöä varten? Painetaanko päätypalaa sisäänpäin ja kaivetaan lukitusrengas pois kolosta? Öljyä saman verran mitä siellä nyt on, ja mitä öljyä?
Kylätason kurapyöräilijä.
janne.k
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 3:52 pm
Pyörä: XR400, XRV750
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja janne.k »

Minä olen purkanut poraamalla reiän siihen lisäsäiliön päähän josta kaasunpaine pois. Banjosta avaamalla tulee öljyt paineella silmille. Legendahan kertoo ettei RD07a:ssa ole sitä rakkoa mutta siihen en ota kantaa. Jos sitä rakkoa ei ole niin öljyt tulee poraamallakin silmille.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kannatan tuota janne.k:n tapaa. Poralla reikä päätytulpan keskelle. Jos siinä on rakko jossa on vielä painetta, banjopultin avaaminen saattaa rikkoa rakon. Jos siinä on välimäntä, ei kaasunpaine tule pois.
Yleensä se tulppa, samoin kuin iskarin varren tiivistepesä lähtee juurikin sisäänpainamalla ja sitten lukkorengas ulos. Öljynä olen käyttänyt motonetista redlinen takakeppiöljyä. En muista tarkkaa nimikettä, mutta semmoista lagerkaljan väristä. Yhden vertailulistan mukaan viskositeetti-indeksiltään (muuttuu lämmeteesään mahd vähän) parhaasta päästä.
Öljyn määrä asettuu kasatessa. Olen tavannut tehdä niin, että täytän iskarin säiliöineen kohtuu täyteen, pumppaan ilmarakkoon sen verran painetta että se pysyy pyöreänä ja työnnän sen paikalleen. Lisäsäiliössä on oltava sen verran öljyä että vähän tulee yli kun rakon työntää paikalleen jotta sille puolelle ei jää ilmaa. Sitten kun rakko on paikallaan, varren puoli nippuun.
Jos haluat kotikutoisen ilmauspannun lainaan, minulta joutaa.
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Redlineä minäkin käytin, kun tein Kantturaan epäpuhtaan yhdistyksen..Eli Twinin takaiskari + bemarin iskarin alaosa. Iskari täyteen öljyä ja itse kasasin iskarin öljypinnan alapuolella 5 litran jäätelöastiassa, jottei mukaan pääse ilmaa. Ja kyllä tuossa mun purkamassa RD07A:n iskarissa oli rakko, muttei pullossa sitä puristusvaimennuksen säätöä, joka on RD04:n ja RD07:n iskareissa.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Paljon hyviä neuvoja, varsinkin paineiden poistosta ja siitä että 07A iskarissa saattaa kuitenkin olla rakko, ihan hyvä että kerrankin kysyin ennen kun alan turaamaan :lol: . Alipainepumppu löytyy joten ilmaaminen pitäisi onnistua. Nyt pitää katsoa sopiva ajankohta että pyörä voi seistä pukilla viikon verran.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Takaiskarin öljystä vielä kysymys, paljonko tarviin öljyä ja mikä viskositeetti?

Motonetistä en löytänyt kuin tämän kaljan värisen Redlinen, onko oikeaa öljyä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/593017/M ... ight-0473L
Kylätason kurapyöräilijä.
Peltsi
Viestit: 2828
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mää en kyllä noista mitään tiiä, mutta etkös tarvi iskariöljyä etkä haarukkaöljyä? Oisin siinä luulosa että haarukkaöljy vaahtoutuu tosi paljo herkemmin ja menettää ominaisuutensa.

Hakisin jostain iskarihuollosta sopivaa tököttiä sen muutaman desin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

No niin niin, iskariöljyä tarviin. Siksi vielä varmistin etten käy hakemassa väärää öljyä, tästä tekstistä kun ei ota selvää onko se pelkkää keulaöljyä vai sopiiko myös iskareihin. Mä olen siinä ymmärryksessä että keula on keula ja iskunvaimennin löytyy pyörän takapäästä.

Light Weight Suspension Fluid synteettinen keulaöljy eli haarukkaöljy eli iskariöljy moottoripyörien etuhaarukoihin ja iskunvaimentimiin

Taidan käydä huomenna Örthenillä tai GT-Motorista hakemassa öljyä niin tulee oikeet öljyt.
Kylätason kurapyöräilijä.
janne.k
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 3:52 pm
Pyörä: XR400, XRV750
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja janne.k »

No ei liikaa kannata tuijottaa sitä mitä purkissa lukee. Sen takia siellä iskarissa on se paine ettei se vaahtoudu.

Itse käytin muutamaa eri öljyä tuossa ATn takaiskarissa enkä kovin suuria eroja havainnut niiden välillä. Ääripäitä lienee öhlinssin iskariöljy ja valvolinen 10w keula/iskariöljy. Pehmeämmin toimi yllättäen tuolla ohuemmalla, suurin ero lähinnä nopeissa liikkeissä.

Alle puoli litraa pitäisi kyllä helposti riittää. ATn iskarissa tuo rakko on sitten toisinpäin kuin yleisesti.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Vaahto ei ole se juttu tässä tapauksessa, vaan viskositeetti-indeksi. Ko indeksi kuvaa viskositeetin muuttumista lämpötilan muuttuessa. Iso VI, stabiilimpi öljy. Takakeppi kuumenee ajossa enemmän ja vaatii siksi korkeamman VI:n.
Tuo on mielestäni juuri kyseistä öljyä, pullossa ei lue mitään keuloista, ainoastaan motonetin teksteissä lukee.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja skuikka »

www.peterverdone.com/wiki/?title=Suspension_Fluid
Tuossapa linkin tynkää. Tuon listan perusteella olen tuohon öljyyn päätynyt. Toki Motonetin sijainti nuolenkantaman päässä vaikuttaa myös. Siellä on myös paljon muuta hyödyllistä öljyjuttua.
Muitakin hyviä öljyjä toki on ja olen minä jonniinverran huristellut keulaöljytkin takakepissä. Kyllähän sen pehmenisen huomaa kun 200kg pyörällä koittaa pitää sinkin kireällä kivikossa, mutta ei se soratierallissa häirinnyt. Nyttemmin olen oppinut pitämään iskariöljyä hyllyssä siltä varalta että tulee pakottava mielihalu räplätä shimmejä.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja ATC »

Eikäkö, hae vaan sieltä Örtteeniltä tahi GT motorista oikeeta ölppää, olisin laittanut tuubipaketiin mukaan Öhlinssin litkua mutta eipä hokannu.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Jos askarruttaa niin soitto Jyrki Pykärille riittää !
http://www.roadmachine.fi/redline/fork.html
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

skuikalle kiitokset täsmennyksestä. Kävin vielä Redlinen sivuilla niin ihka oikeeta iskariöljyä se on joten kipaisen hakemassa Motonetista pari putelia keltaista Redlineä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Iskari tuli purettua ja enhän mä tajunut että säiliössä on rakko väärinpäin, porasin niin kauan kunnes suhahti ja siinä vaiheessa rakkoon tuli reikä. Eipä hätää, kohtalotoveri/kuraveli varmaan tämän aavisti ja lähetti mulle männällisen Kybin säiliön missä on puristusvaimennus. Iskarin niputus 5w Redlinellä ja painetta säiliöön noin 17 baaria, tällä paineella männänvarren paine nousi aiemmasta 15 kilosta 30 kiloon.

Pikainen koeajo ja takapäästä tuli parempi mutta pitää ottaa keppi vielä auki ja ehkä vaihtaa 2.5w öljyt ja/tai muuttaa shimmipakkoja että saa pintaherkkyyttä lisää. Sen verran takapää parani että vauhti nousi juurakkoisella mettätiellä ja keula alkoi valittamaan, siihen pitää myös tehdä huolto ja päivitystä ilman WP:tä 8)
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin