Africa Twin takaiskari

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Hashimoto kirjoitti:
57pannu kirjoitti:Vaimentin tyyppi on emulsio vaimennin, jossa öljyt ja kaasu (ilma) ovat iloisesti sekaisin.
Niin tuossa säilössäkö ei ole kalvoa erottamassa kaasua öljystä? :?
Ei ole, ei ole sitä tyyppiä kuin Ö ja vähän paremmat Showat. Eli on tämmöinen perinteinen öljyt ja kaasut sekaisin tyyppiä, eli emulsio.

Eli siis paine tulee samaan tilaan kuin öljy eikä, paine tule sinne "ilma pussin" ulkopuolelle. Tämäntyypin vaimennin taisi olla aika yleinen 1980 - 1990 luvulla. Siis halvalla tehty. No toisaalta tehdään tämän tyypin vaimentimia vielä nykyisinkin, löytyy Hagonilta, WP:ltä, Bitubolta ainakin. Ovat näitä hinnat alkaen tyyppejä.
Ehyttä ei kannata korjata
Avatar
RolfV
Viestit: 115
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 10:14 am
Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja RolfV »

Vanha Showa iskari on kokemassa renesanssia, innostuin remontoimaan itse eikä tuo ylivoimaista ole , paineet piti poistaa poraamalla varovasti reikä painepurkin yläkannen keskelle, sitten vaan töihin:
-putken sisäpuoli ja ulkopuoli sekä männän varsi on nyt saanut korkeakiillon
-painesäiliön yläpäähän on asennettu messinkinen linja-auton rengasventtiili ( Vianorilta)
-pölytiivisteet ja suojat on upouusia (http://www.zsf.de )
-Öljyt sai näppärästi sisään kun irroitti iskarin puolelta sen väliletkun jossa lukee kannustavasti " DO NOT ATTEMPT REFILLING, REBUILDING OR DISCONNECTING THE CONNECTING TUBE..." Avattuun liitoskohtaan liitin läpinäkyvän letkun johon kaasin öjyä. Pumppaamalla iskarin männästä poistui ensin ilmakuplat iskarin puolelta ja pumppaamalla kaasusäilion öljyrakosta poistui ilma samalla menetelmällä ja vähän kääntelemällä kaasusäiliön puolelta. Sitten vaan liitos nopeasti ilman kuplia kiinni ja lopuksi kaasusäiliön kansi venttileineen paikalleen.
-Typen lisäämisessä meni ensin sormi suuhun mutta MAKO sammutinhuolto palveli eikä edes veloittanut, kaasupaineita pistin 19kg, tällä männän sisäänpuristuspaine ( henkilövaa-alla) nousi 33 kiloon ( suositus on 27 kiloa kaasupaineella 16 kg ) , ennen remonttia männän sisäänpuristuspaine oli alle 20 kg.

Nyt sitten nippelitason kysymys asiantuntijoille. Käytin öljynä Pro Honda HP Fork oil 5W.tä. Sitä sattui olemaan ja öljypurkin selostetarrassa oli viimeisenä lause " Always use HP Fork oil to replace SS-7M recommendations". Lause on rakenteeltaan töksähtävä ja sisällöltään epäselvä,mahdollisesti tarkoitus on sanoa että etuiskarissa saa korvata suositellun SS-7M:än tällä purkin sisältämällä 5 W:llä , kuitenkin Hondan SS-7 olisi öljy jota saa käyttää takaiskarissa. Mitään mainintaa SS-7M öljystä tai sen käyttösuosituksista en Hondan www tiedoista löydä. Takaiskarin öljyn viskositeetiluvun ja lämmönkeston pitäisi olla korkeampi kuin Etuiskarin Fork Oilin joten olen epäilevällä kannalla Onkohan tämä HP Fork sopimaton takaiskariin ja hämääkö minua vaan tuo Hondan käännös Japaninkielestä. Onko kellään foorumimme asiantuntijalla tietoa ettei tarvitse arvuutella.
RolfV
canam
Viestit: 783
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Pyörä: canam
Paikkakunta: turku

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja canam »

Rolf kirjoitti.
Nyt sitten nippelitason kysymys asiantuntijoille.

Itse en ole asiantuntija, mutta lue offroadpron keskustelusivuilta.
Siellä on lähipäivinä käyty keskustelua takaiskareista.
canam
Avatar
RolfV
Viestit: 115
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 10:14 am
Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja RolfV »

Kiitos,
Kävin lukemassa sen Offroadpron takaiskarikeskustelun ja se siellä todettiin että etuiskariöljyä ei saa käyttää takana,
se kait muuttuu tuon takaiskarin vatkauksessa vaahdoksi ja vaimentaakin sitten yhtä hyvin tai huonosti kuin vaahtokylpy.
Mitään ajoneuvokohtaista suositusta en Hondalta ole löytänyt , johtuu kait siitä että takaiskareita ei ole tarkoitettu huollettaviksi. No olen siis edelleen puoliymmälläni öljyn suhteen , melko varma että HP Fork Oil 5W oli väärä valinta AT:n takaiskariin, mutta olisiko sitten Hondan SS-7 5W Suspension Oil oikea , onko kellään tietoa ? Lienee helpointa vaan kokeilla kaipa tuo väärä öljy ainakin näin talvipakkasilla toimii.
RolfV
Peltsi
Viestit: 2825
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kyllä totuus taitaa olla se että ei sitä keulaöljyä voi takana käyttää just tuosta samasta syystä. Siis siittä vaahtoutumisesta.

Käy jossain pajalla kysäseen sitä öljyä. Kai ne muutaman desin sitä myis sulle.
Paskapuhetta, mutta uskon.
janne.k
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 3:52 pm
Pyörä: XR400, XRV750
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja janne.k »

RolfV kirjoitti:Kiitos,
Kävin lukemassa sen Offroadpron takaiskarikeskustelun ja se siellä todettiin että etuiskariöljyä ei saa käyttää takana,
se kait muuttuu tuon takaiskarin vatkauksessa vaahdoksi ja vaimentaakin sitten yhtä hyvin tai huonosti kuin vaahtokylpy.
Mitään ajoneuvokohtaista suositusta en Hondalta ole löytänyt , johtuu kait siitä että takaiskareita ei ole tarkoitettu huollettaviksi. No olen siis edelleen puoliymmälläni öljyn suhteen , melko varma että HP Fork Oil 5W oli väärä valinta AT:n takaiskariin, mutta olisiko sitten Hondan SS-7 5W Suspension Oil oikea , onko kellään tietoa ? Lienee helpointa vaan kokeilla kaipa tuo väärä öljy ainakin näin talvipakkasilla toimii.
Ei ehkä kannata liikaa stressata aiheesta. Eikös se ollut että etuiskareissa ongelmana on tuo vaahtoutuminen ja takaiskarissa ei niinkään koska siellä ei ole ilmaa öljyn seassa. Takaiskarissa ongelma on öljyn lämpeneminen mutta uskoisin että käyttämäsi öljy pelaa ihan ok. Nimim. kaksi kesää valvolinen fork oililla... Mutta valvolinen purkissakin lukee että keuloihin ja iskareihin. On se silti parempaa kuin 20v vanha öljy.
Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

57pannu kirjoitti:
Hashimoto kirjoitti:
57pannu kirjoitti:Vaimentin tyyppi on emulsio vaimennin, jossa öljyt ja kaasu (ilma) ovat iloisesti sekaisin.
Niin tuossa säilössäkö ei ole kalvoa erottamassa kaasua öljystä? :?
Ei ole, ei ole sitä tyyppiä kuin Ö ja vähän paremmat Showat. Eli on tämmöinen perinteinen öljyt ja kaasut sekaisin tyyppiä, eli emulsio.

Eli siis paine tulee samaan tilaan kuin öljy eikä, paine tule sinne "ilma pussin" ulkopuolelle. Tämäntyypin vaimennin taisi olla aika yleinen 1980 - 1990 luvulla. Siis halvalla tehty. No toisaalta tehdään tämän tyypin vaimentimia vielä nykyisinkin, löytyy Hagonilta, WP:ltä, Bitubolta ainakin. Ovat näitä hinnat alkaen tyyppejä.
Lainaan itseäni. Eli ainakin minulla oli orkkistakaiskari "emulsion" tyyppiä eli öljyt ja ilmat/typet/argonit/tiesmitkä sekaisin. Eli öljy vaahtoaa ja muodostaa emulgeenin. Itse kun kasasin kertakäyttötyyppiä olevan iskarin, en vaivannut pikku päätäni sillä onko öljy jotain eksoottista erikoistyyppiä, vaan laitoin hydrauliikka öljyä. Kyllä se sinne välttää. Ei ainakaan tämä minun Showani näyttänyt olevan rakettitekniikkaa. Senverran hehtaari tuote, että voip olla sama kunhan jotain liukastetta on :).
Ehyttä ei kannata korjata
Avatar
RolfV
Viestit: 115
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 10:14 am
Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja RolfV »

Samaa mieltä, ei kannata stressata ja varmaan uusi fork oil on parempi luin 20 vuotta vanha originaaliöljy. Pistin sen vanhan lasipurkkiin ja sakkaa on puolen sentin verran. Nämä AT:n vanhemmat Showat vuosilta 89-92 on purettavissa ja lisäksi nissä on tuo erillinen kaasusäiliö kumirakolla joka erottaa öljyn kaasusta. Ajelenpa talven näillä öljyillä. Nyt kun tuossa on tuo venttiiliviritys niin voin sitten kohtuuhelpolla vaihtaa oikeat öljyt ennen kesän röykytyksiä jos tuntuu että nykyiset ei toimi.
RolfV
Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Joo, itsekin juottelin lisäsäiliön letkun banjopulttiin venttiilin, josta voi lisätä painetta (ilmaa, minun tapauksessa) mieleisekseen. Katotaan nyt se alkaa toimimaan, öljyn määrä on kyllä ihan randomilla, noin ehkä suurinpiirtein mahdollisesti pari desiä. Ei kait sitä tuon epäselvemmin voi sanoa.
-h
Ehyttä ei kannata korjata
Avatar
RolfV
Viestit: 115
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 10:14 am
Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja RolfV »

Sinulla on varmaan joku muu kuin originaali iskari, sillä mitään banjopulttia tuossa Showan väliletkussa ei näy vain suoria kierreliitoksia. Sitä asentamaasi venttiiliä voi käyttää turhien kuplien pois imemiseen. Tuo väliletku on iskarin öljypuolella jonne kaasu ei kuulu ,letku siirtää painetta öljytäytteisen iskariputken ja ja lisäpurkissa olevan öljytäytteisen rakon välillä, purkin puolella on välissä hard/soft venttiili jolla voi säätää iskarin toimintaa. Kaasu kuuluu vain siihen lisäpurkin yläpäähän sen öljyrakon ulkopuolella.
RolfV
Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-XRV-750R-93 ... 3357399d2c

No tuossa ainakin on samanlainen kuin minulla, vähän huono kuva, mutta kyllä siitä ne banjopultit löytyy. Siis ainakin minulla olevassa iskarissa on öljyt ja liemet sekaisin, vaikka äkkiä voisi luulla että lisäsäiliössä olevan kumipussin toisella puolella on paine, niinkuin vaikkapa joissain Showissa ja Öhlinseissä. Ei tässä reboundeja eikä puristusvaimennuksen säätöä eikä nopeita puristuksia. Ei siis mitään säätöjä toisin sanoen, no jousen puristus on, mutta se nyt ei kuitenkaan ole mikään oikea säätö.

Eli vielä kerran, emulsio tyyppiä, jossa liemet ja paineet sekaisin, eli öljyn joukossa on kaasukuplia, turha niitä sieltä on imeksiä pois, ne kuuluu sinne. Eli paine on koko tilassa, ei siellä kumipussin toisella puolella. Näin se vaan on. Parhaiten asia valkenee, kun unohtaa koko lisäsäiliön, ja käsittelee asiaa tavallistakin tavallisempana stereo perän iskarina. Lisäsäiliöllä tässä tapauksessa on vain kuriositeettinen merkitys, liekö hämäyksen vuoksi laitettu Japaniassa.

Nopea arvaus on että on alkuperäinen.
Ehyttä ei kannata korjata
Sakkeus
Viestit: 346
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Paikkakunta: Raahe

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

57pannu kirjoitti:minulla olevassa iskarissa on öljyt ja liemet sekaisin,
Eihän ois mahdollista että sullaki on iskarissa aikoinaan ollu öljyt ja kaasut eri puolilla kumipussia, aikojensaatossa vain kaasut karkailleet öljyn sekaan, näinhän se tekee "paremmissakin" iskareissa! :roll:
Avatar
57pannu
Viestit: 102
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Paikkakunta: Kajaani

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

Sakkeus kirjoitti:
57pannu kirjoitti:minulla olevassa iskarissa on öljyt ja liemet sekaisin,
Eihän ois mahdollista että sullaki on iskarissa aikoinaan ollu öljyt ja kaasut eri puolilla kumipussia, aikojensaatossa vain kaasut karkailleet öljyn sekaan, näinhän se tekee "paremmissakin" iskareissa! :roll:
Ei ole mahdollista, kuten kuvastakin jotenkin näkee, siellä lisäsäiliön pohjassa tai yleensä toisella puolella ei ole mitään nippaa josta kaasut saisi sisään. Ei ole kuin "sokea" laippa päässä. Siis vielä kerran ei ole mahdollista. :P. Tästähän tuli mielenkiintoinen keskustelu. Olen purkanut tämän iskarin niin monesti, että sielunelämä on tullut tutuksi. Onpa tullut purettua ja jopa kasattuakin muutama muukin iskari. 8)
http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-AFRICA-TWIN ... 19b72fd7f5

Tuossa näkyy säiliön pohja paremmin.http://www.matkaendurot.net/gallery/dis ... at=0&pos=0

Siinä näkyy sattumalta hyllystä löytynyt Showa ja myöskin sen banjopultin venttiili, joka tässä AT iskarissa.
Ehyttä ei kannata korjata
Avatar
Artsi_L
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Avatar
RolfV
Viestit: 115
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 10:14 am
Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Africa Twin takaiskari

Viesti Kirjoittaja RolfV »

Kiitti kuvista, uskottava on, on niissä näemmä banjopultti. Minun kokemukseni rajottuu muutamaan vanhempaan iskariin. Kuvassa juuri kunnostamani. Kuvasta näkyy se mihin sen messinkisen kuorma-auton venttiilin sijoitin, muita sijoitusvaihtoehtoja ei oikein ollutkaan kun siellä pöntössä on se kumirakko sisällä joka noissa vanhemmissa erottaa typen öljystä, uudemmissa siis ilmeisesti ei, liekö sitten pelkkää silmälumetta koko pönttö jos siinä ei enää ole väliseinää eikä säätöjäkään ? Tuo samainen entinen sokea laippa tuossa päässä on se mihin pitää keskelle porata reikä kaasupaineitten uloslaskemiseksi. vasta senjälkeen pöntön voi purkaa työntämällä laippa sisään jolloin lukkorenkaan saa ujutettua irti.
Liitteet
Showa Iskari.JPG
RolfV
Vastaa Viestiin