Tehoputki Africa Twiniin??

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

tappi
Pyörä: Africa twin rd07 vm.1999

Tehoputki Africa Twiniin??

Viesti Kirjoittaja tappi »

Kertokaapa mitä olette mieltä tehoputken laittamisesta AT:iin.?? Nyt olen ajellut bensapumpun vaihdon jälkeen makeita kilometrejä ja pyörä on tuntunut oikein hyvältä ja enemmän kuin oikealta valinnalta...mutta on kuitenkin hiipinyt mieleen ( joku on ehkä ehdottanutkin ) josko vaihtaisi putken pyörään...en niinkään tehon takia ole asiaa alkanut ajetella mutta mielestäni AT:n komeat sävelet jäävät piiloon vakioputkella. Asia vieläpä kirkastui allekirjoittaneelle kun kerran kuulin AT:n jossa oli Leo Vincen putki...aikasen makeat jyminät oli :P
Mutta sanokaapa miten toi asia kantsii hoitaa ( vai kantsiiko ensinkään ) eli , ostaa suurinsarja josta valitaan kokeilemalla vaiko niin että putken mukana ostetaan sille sopivat suutimet??
Tuoko putken vaihto / suuttimien vaihto tullessaan mahdollisesti jotain ikävää ( muuta kuin hiukan kasvaneen kulutuksen ) eli onko moisilla toimenpiteillä mahdollisesti joitain vaikutuksia jotka heikentävät pyörän muuten niin lujaa kestävyyttä/luotettavuutta??
Miten sitten on tehonkasvun laita..huomaako sitä ensinkään??
Sanokaapa suoraan onko tässä nyt järkeä vaiko miten??
antti-a
Pyörä: R1100GS

Re: Tehoputki Africa Twiniin??

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Minun mielestä putkenvaihto on turhaa hommaa.
Kovemmasta äänestä ei ole kuin haittaa. Itse en jaksa ajaessa kuunnella, suhinoissakin on jo tarpeeksi.
Pikkuteitä, mökkiteitä jne. on ikävä käydä tutkimassa jos ääni kuuluu kilometrien päähän, siinä moni vetää herneen nenään.
Tehoon putkella yksinään on tuskin mitään vaikutusta, ainakaan hintaansa nähden.
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

Kannatan edellistä kommenttia. Suutin sarja+joku muu ilmanputsari+pakari on kallis satsi suoraan kaupasta+mahdollinen säätö päälle €€€. Tämä on just ongelma viritysputkissa: joko liian kovat äänet suorana tai sitten kuplavolkkarin tsipustus-ääninen noicekiller pönttö. Kannattaa valita noisekillerillä oleva, ääntä voi hienosäätää poraamalla killerin reikiä sieltä täältä isommaksi. Kovat äänet ei välttämättä ole hyvä asia jos ajelee isoilla teillä.

Ei ainakaan uutta putkea Suomesta kantsi ostaa, ihan liian kalliita Laserit yms mallikohtaset. Tutustuisin englannin tarjontaan esim Quill T3 korvausputki. Olen sitä mieltä at:n pakarin purkaneena että se on aika kehnoa suunnittelua.

Paras vastine eurolle on käyttää halpaa katupyörän sliparia jolle rakentaa itse väliputken ja kiinnityksen. AT:ssä tämä on varsin helpoa loivan kulman ansiosta, väliputken saa tehtyä autoputki tarvikkeista. Esim Motomasterilla on nyt jotain uusia tosi halpoja ihan ok näköisiäkin putkia.

Bensan kulutus voi uudella putkella jopa laskea, suuri osa (?) at:eistä pyörii kuin salaa reilun rikkaalla. Mut jos jopo rykii, paukkuu tai nostaa ronskisti lämpöjä voi alkaa varautua bensan saannin lisäämiseen. Ilmaahan kone imee sen minkä imee, vain ahtamalla sitä saa tuupattua lisää :idea:
juha
Pyörä: Suzuki DL650

Viesti Kirjoittaja juha »

Tehoa ei saa putken vaihdolla mutta painonsäästö on AT:ssa tuntuva + kyllähän ne äänet vähän paranee vakioon verrattuna (putkesta riippuen). Mulla oli joskus AT ja siinä Arrow paris dakar replica teräsvaimennin. Sitä voi suositella tukevan asennuksen ja sivistyneiden äänien puolesta. Äänet ei paljon vakiosta isommaksi muuttunut, ei tarvinnut hävetä vaikka pölähti maatalon pihaan kesken lauantaihäiden tms. Alumiinikannuista nykyisessä ktm:ssa huonot kokemukset, pelkän sliparipöntön kiinnityksien saaminen pomminvarmaksi offroad käyttöön on aika haastavaa. KTM:n tärinöillä voi toki olla osansa mutta joka tapauksessa suosittelen tommosta teräksistä missä kiinnitykset yhtä puuta vaimentimen kanssa.
Liitteet
332_big.jpg
(4.42 KiB) Tiedosto ladattu 193 kertaa
mikko73h
Pyörä: Yamahat

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

Vaihdoin alkuperäisen putken tilalle LeoVincen niin minun mielestä kaasuun vastaaminen ainakin parani. Suunnitelmissa myös kaasuttimen säätäminen suuttimilla ym. että saisi entisestä ruohonleikkurista hieman viriilimmän orin. :lol:
Keep calm and love fossil fuels.
tappi
Pyörä: Africa twin rd07 vm.1999

Viesti Kirjoittaja tappi »

Just tommosen Leovincen "pöminät" ne meikäläiseen teki vaikutuksen...voipi sitten olla että alkais samaiset pöminät häiritseen ajan myötä...jospa nyt ajelis tämän kesän ihan tällä vakiokattauksella....tehoahan ei ole koskaan liikaa mutta kyllä allekirjoittaneelle riittää vakiotehot....ainakin vielä :lol:
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

antti-a kirjoitti:Minun mielestä putkenvaihto on turhaa hommaa.
Kovemmasta äänestä ei ole kuin haittaa. Itse en jaksa ajaessa kuunnella, suhinoissakin on jo tarpeeksi.
Pikkuteitä, mökkiteitä jne. on ikävä käydä tutkimassa jos ääni kuuluu kilometrien päähän, siinä moni vetää herneen nenään.
Tehoon putkella yksinään on tuskin mitään vaikutusta, ainakaan hintaansa nähden.
Just näin.
Vaikkakin laitoin omaani kokeeksi jonkun Remuksen joka tuli aikoinaan mopon mukana. Papatus vaan koveni mutta muuta ei kyllä tapahdu ja eikä niistä äänistä mitään harleyraavitsonia saa vaikka kuinka sahais putken kahtia. Laut noises seivs laivs juu nou, sanois hååree miäs.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Jukka Haapamäki
Pyörä: CRF 450R/X

Viesti Kirjoittaja Jukka Haapamäki »

Mitäpä tuota ehjää vaimenninta vaihtamaan. Kahvan kääntämiseen tuo reagoi ihan hyvin, ja voihan sitä tuppea vääntää itse aikaisemmin <master idea> :idea: :lol:
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

tässä kokoelma pakareita:
http://www.atic.org/accessory/exhaust.php
Saksalaista testausta, mitat, äänet ja kaikki artikkelissa;
http://www.motorradonline.de/static/spe ... spuff.html

Leo vinsen e-hyväksytyn sais toki saksasta halvalla, alle 250€ kun vaan sen liikkeen muistasin, vois olla sijoittamisen arvoinen pulttaa-kiinni ratkaisuna.

Just hyvä on sellainen että ei ole kovempi ääni kun vakiossa, mutta vähän tömäkämpi sävel :mrgreen:

"Rallikoneen" tuosta saa parilla kympillä kun hitsaa motonetin suoran simonssin käyrän päähän :idea:
Nipa5
Pyörä: XRV -98

Viesti Kirjoittaja Nipa5 »

Moro
Leovince on suht edullinen ainakin täällä:

http://www.motorradteile-hamburg.de/

Olen tilaillut tuolta yhtä sun toista ja homma on pelannut kiitettävästi.
tikari
Pyörä: honda varadero 125

Viesti Kirjoittaja tikari »

Mahtaakoha noi motomasterin putket olla iha täysiä paskoja ku kerta noin halpoi on?
Vastaa Viestiin