BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Hobes »

On se normaalia. Kello ei käytännössä vie juuri yhtään virtaa, eli sillä ei akkua tyhjätä.. Voi olla, että akku oli valmis jo muutenkin. Kannattaa kuitenkin tarkkailla, että tyhjeneekö se uusikin akku. Eli parin päivän seisottamisella ei pitäisi akun jännitteen tippua, jos yleismittarilla mittailee. Jos tippuu, niin sitten pitää alkaa selvittelemään, että mikä sitä virtaa oikeen syö. Eihän pyörässä ole jälkiasenteisena usb-laturia tms. virran antoa?
Suvi
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Touko 26, 2021 9:10 pm
Pyörä: Bmw f650gs 2006

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Suvi »

Okei kiitos nopeasta vastauksesta. Siihen on lätkästy 12v pistoke jälkikäteen.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Noi on yleensä ihan passiivisia, eli eivät syö ylimääräistä. Usein ylimäärset pistokkeet on pikkugessussa kytketty vaan suoraan akkuun. Erillinen USB-virtavehje yleensä syö muutaman milliamppeerin vaikka siinä ei kiinni mitään olisikaan, joten tuollaisessa ratkaisussa olisi mahdollisesti ollut syypää siinä. Tupsyt (12v) on lähes poikkeuksetta kylmä kun siinä ei mitään kiinni ole. Toki jos liittimen pohja on täynnä pashaa, niin siitäkin voi periaatteessa vuotovirtoja syntyä, mutta vähän kaukaa haettua toi on.

Tarkkaile tilannetta, jos homma uusii niin sitten selvittelemään lisää.

Niin ja onnittelut uudesta pyörästä.
Jormakainen
Viestit: 1
Liittynyt: Su Heinä 16, 2023 7:54 pm
Pyörä: F650GS

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Jormakainen »

Hei!
Siltä varalta, että joku muukin tuskailee polttoaineen suodattimen suolaista hintaa..
Olen asentanut alla olevassa linkissä mainitun mersun suodattimen ruiskumallin pikkugessuun vm.2002.

https://www.advrider.com/f/threads/fuel ... gs.338493/

Käytin tätä suodatinta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/197111/ ... datin-MB-A

Uusi suodatin on kooltaan isompi, vaati isomman pannan ympärilleen:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi ... 2000032254

Muistelen suodattimen halkaisijan olevan 74 mm tms, tarkista jos kokeilet tätä.
Asennin siteen samaan mutteriin kuin alkuperäinen, mutta ruuvasin pultin satulan puolelta.
Sahasin siteen kyljessä olevan kiinnitysmutterin pois.

Mersun suodattimessa on paluulinjan halkaisija 10 mm alkuperäisen 8mm sijaan, mutta itselläni orkkis letku venyi tuohon suoraan.
Lisäksi suodattimessa on ylimääräinen can-merkitty lähtö, tämän tukin letkunpätkällä jonka päähän laiton pultin ja lemmarin.
Tosin tästä ei tullut mitään kun testasin avonaisena. Tämä ilmeisesti liittyy johonkin höyryjen keräämiseen tms.
Kaikki lähdöt oli merkitty tekstillä suodattimeen.

Suodattimelta ruiskulle tuleva letku piti vaihtaa myös noin 5 cm pidemmäksi, alkuperäisellä olisi jäänyt vääntämään ruiskua.

Halvalla painemittarilla mitattu suodattimen jälkeiseksi polttoainepaineeksi 3,7 bar.

Olen ajanut suodattimella vasta 500 kilometriä, mutta vaikuttaisi toimivan ok.
Suodattimen isompi koko voisi viitata isompaan suodatinpinta-alaan ja mahdollisesti pidempään vaihtoväliin vaikka melko pitkäänhän tuolla orkkiksellakin ajaa.

Jokainen kokeilee omalla vastuullaan jos päättää kokeilla.
Vastaa Viestiin