BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Torsti
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Pyörä: XJR1300

BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Lambdan johto?

Tuolta löytyy monta vastausta ongelmiin.
http://faq.f650.com/GSFAQs/
Avatar
empperi
Viestit: 266
Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
Paikkakunta: Kemi

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja empperi »

Hiljaista on tässä ketjussa, mutta nyt on asiaa :)

Pientä nykimistä tasakaasulla on ollut pari vuotta, mutta foorumeita lukiessa se on kuulunut asiaan, milloin ecu:sta tms. johtuvista syistä. Joku aika sitten aloin roplaamaan ilmansuodatinta, ja samalla perehdyin ilmalämpötila-anturiin. Jos anturi on viallinen niin kone käy vikatilassa, eli seokset on säädetty +20 asteen mukaan. No, kylmällähän se ei toimi kunnolla. Kysyin anturia merkkiliikkeestä, juu löyty 68 € hintaan. Soitto varaosaliikkeeseen ja hinta pompsahtaa 18 euroon :) Loppui nykiminen!
GSlpr
Viestit: 192
Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja GSlpr »

empperi kirjoitti:Hiljaista on tässä ketjussa, mutta nyt on asiaa :)

Pientä nykimistä tasakaasulla on ollut pari vuotta, mutta foorumeita lukiessa se on kuulunut asiaan, milloin ecu:sta tms. johtuvista syistä. Joku aika sitten aloin roplaamaan ilmansuodatinta, ja samalla perehdyin ilmalämpötila-anturiin. Jos anturi on viallinen niin kone käy vikatilassa, eli seokset on säädetty +20 asteen mukaan. No, kylmällähän se ei toimi kunnolla. Kysyin anturia merkkiliikkeestä, juu löyty 68 € hintaan. Soitto varaosaliikkeeseen ja hinta pompsahtaa 18 euroon :) Loppui nykiminen!
Miten se mitataan ja kertooko moditec jos se on rikki?
Avatar
empperi
Viestit: 266
Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
Paikkakunta: Kemi

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja empperi »

Yleismittarilla katotaan onko vastusta. Ehjässä ei pitäisi olla. Näillä ohjeilla testasin:

http://www.ta-deti.de/f650gs/thermo.html
Timo57
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Timo57 »

Onko sulla empperi sitä booster plugia? Ajattelin Dakariin kokeeksi laittaa, voisi olla hyvä ainakin talvikäytössä kun vähän rikastaa. Valmistaja kehuu ainakin paremmaksi ratkaisuksi kuin että laittaisi pelkästään vastuksen anturin taakse? Muilla kokemuksia?
Avatar
empperi
Viestit: 266
Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
Paikkakunta: Kemi

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja empperi »

Ei ole boosteria mulla. Tässä ois kyllä edullinen vaihtoehto:

http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/page.html
Timo57
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Timo57 »

Tota samaa kattelin ja huomattavan paljon edullisempi kuin booster plug. Aivan identtisen näköiset laitteet, tiedä sitten liekö mitään eroja. G 650:ssä se oli ja se pelitti mun mielestä alaväännön osalta tosi hyvin. Tuntu ettei sitä saa sammumaan millään vaikka yrittäisikin. En sillä ole ajanu ilman acceleraattoria joten en osaa siten arvioida sen eroa vakioon. G vääntänee vakionakin paremmin kuin F mutta vie menovettäkin litran enempi satasella :). Taitaa olla laitettava tilaukseen, sittenhän tuon tietää.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Sprag clutchin vaihto on edessä ja pitäisi siis vauhtipyörä irroittaa. Tuolla http://faq.f650.com/FAQs/SpragClutchFAQ.htm mainitaan, että hommaan tarvittaisiin TDC-bolt koneen lukitsemiseen.

Onkos kellään tietoa ko. pultin ulkomuodosta tai siitä tarvitaanko tuota ihan aikuisten oikeasti? Vai saako tuon auki ilman moottorin lukitsemista yläkuolokohtaan? Ymmärtääkseni tuossa ei kuitenkaan tarvitse ajoitusta miettiä sen enempää kun vauhtipyörän laittaa takaisin? Kiilahan siellä pitää huolta vauhtipyörän oikeasta asennosta kampuralla, ainakin räjäytyskuvien mukaan.

Mitenkäs muuuten tuo ulosvetäjä? Bimmerillä on tietysti oma järjettömän kallis metallinpalasensa, mutta tuo näyttää kyllä kovasti samalta kuin ihan tavan 38/15 vauhtipyörän ulosvetäjä, joka tallin hyllystä löytyisi jo valmiiksi. Ainoa mikä mietityttää on tuo kampuran päässä oleva sisäkierre, Tuo varmaan pitää normiulosvetäjällä suojata jollain mutta onko tuossa päässä ihan joku tavallinen kierre, jotta voisi normipultista askarrella itselleen erikoistyökalun?

Toki jos jollain on vielä muita vinkkejä ko. projektin läpiviemiseen, niin moisia kuunnellaan erittäin herkällä korvalla.
Avatar
markkut
Viestit: 274
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Laukaa

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja markkut »

Taitaa olla m8 pultti mikä menee siihen kierteeseen. Ite pyöristin vähän päätä nii asettuu siihen koloseen nätisti.

Jos se sun ulosvetäjän pää ei painu sinne sisäkierteen sisään niin miksei se siinä toimis.

Vaihtelin itselle tuon jokunen vuosi sitten. Jossain mulla ois toi ulosvetäjäkin, mutta en tiiä yhtään missä se on. Löytynee tänä syksynä, jos saan autotallin muutto valmiiksi.

Eipä tossa tainnu mitään ihmeellistä olla, aika simppelihomma. Se posken tiiviste kannattanee vaihtaa kans.

Lähetetty minun P00C laitteesta Tapatalkilla
EX:
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Hobes »

markkut kirjoitti:Taitaa olla m8 pultti mikä menee siihen kierteeseen. Ite pyöristin vähän päätä nii asettuu siihen koloseen nätisti.

Jos se sun ulosvetäjän pää ei painu sinne sisäkierteen sisään niin miksei se siinä toimis.

Vaihtelin itselle tuon jokunen vuosi sitten. Jossain mulla ois toi ulosvetäjäkin, mutta en tiiä yhtään missä se on. Löytynee tänä syksynä, jos saan autotallin muutto valmiiksi.

Eipä tossa tainnu mitään ihmeellistä olla, aika simppelihomma. Se posken tiiviste kannattanee vaihtaa kans.

Lähetetty minun P00C laitteesta Tapatalkilla
Youtube videoista kanssa kattelin, että päästään pyöristetty pultti toimii hommassa junan vessa ennnen pendoliinoja. Omassa ulosvetäjässä on tosiaan keskittävä kärki, jonka takia olen vähän huolissani. Noh kyllä, siitä jollain selviää.

Posken tiiviste nyt oli itselleni ihan selviö. Noi on niin "halpoja", että mielestäni säästö menee ihan harakoille, jos tossa kohtaa alkaa patentoimaan.

Hän kiittää, kumartaa ja laittaa osat tilaukseen.
perry389
Viestit: 172
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 4:47 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Suolahti

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja perry389 »

Mulla oli aikaisemmin sama urakka, tuhosi vauhtipyörään 2 ulosvetäjää, mm. Yhden foorumilta lainatun. Oli pirun tiukassa kaikki lämmitys ja viilennys konstit koputtelun lisäksi tarvittiin. Sukopal viimein teki mulle ulosvetäjän jolla sain auki. Netistä tilatut halvat on liian pehmeitä, kierteet anto periksi. Jos tarvii lainaan niin ottakaa yhteyttä
Urpo
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV, LC4-MIL M-M Kanguro
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Hobes kirjoitti:Sprag clutchin vaihto on edessä ja pitäisi siis vauhtipyörä irroittaa. Tuolla http://faq.f650.com/FAQs/SpragClutchFAQ.htm mainitaan, että hommaan tarvittaisiin TDC-bolt koneen lukitsemiseen.

Onkos kellään tietoa ko. pultin ulkomuodosta tai siitä tarvitaanko tuota ihan aikuisten oikeasti? Vai saako tuon auki ilman moottorin lukitsemista yläkuolokohtaan?
En tunne bemarin konetta, mutta kotarin manuaalissa kielletään ehdottomasti kampiakselin lukitseminen pultilla vauhtipyörää irrotettaessa/kiinnitettäessä. Kannattaa tehä kiinnipitotyökalu vauhtipyörälle, ainakin saa oikeaan momenttiin kasatessa.
juhop
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 9:48 pm
Pyörä: bmw f 650 dakar + honda cb 500
Paikkakunta: Kärkölä

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja juhop »

Sähkövikaa F650 Dakar -02

Alkuperäinen oire oli se, että starttinapista ei tapahdu mitään, syyksi selvisi mittaamalla että jännite laskee startatessa 2 volttiin eli johonkin vuotaa.

Erinäisten vaihdeiden jälkeen tilanne on nyt se, että paikoillaan on nyt starttinappi mihin tulee virta 12v suoraan akusta ja napilta menee suora johto startin releelle joka on uusi.

Toimii silloin tällöin, mutta välillä käy taas kuten aiemminkin että rele/starttimoottori ei inahdakaan koska ja jännite piuhoissa on reilu 2volttia.

Onko näistä mennyt starttimoottoreita rikki kyseisellä tavalla?
Startti oli irti viime kesänä ja siellä näytti kaikki ehjältä.
Startin liitin, voiko se vuotaa runkoon, siinä näyttää olevan kumitiivisteitä monenlaisia?

https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_65_IA_45
o rengas, onko virtaa vai vettä eristävä?

akku ja startin solenoidi ovat siis uusia.
Avatar
markkut
Viestit: 274
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Laukaa

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja markkut »

Ootko irrottanu nappia? Ota se auki ja kato minkälaiset on ne kontaktipinnat siellä.



Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
EX:
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
juhop
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 9:48 pm
Pyörä: bmw f 650 dakar + honda cb 500
Paikkakunta: Kärkölä

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja juhop »

nappi ja tappokatkaisija on vaihdettu moneen kertaa ja yleismallisiin.
Vastaa Viestiin