Bensapumppu ja miten sen pitäisi toimia? (XTZ 660 Tenere)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

HessuL
Pyörä: R 80 GS, Tuareg

Bensapumppu ja miten sen pitäisi toimia? (XTZ 660 Tenere)

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Eli auttakaa viisaammaat taas miestä mäessä; talviseisokin jälkeen ei tennari käynnisty, ei edes lupaa. Kipinää saa joten taitaa bensaa puuttua pytystä? Melko todennäköinen vaihtoehto lienee ilman stabilointiainetta jääneen kaasarin tukkeutuminen (talvehti kylmässä tallissa?), mutta asiaa korjausmanuaalin perusteella tutkiessani törmäsin varsinaiseen otsikon kysymykseen:

Manuaalin ohjeiden mukaan bensapumpun toiminta tarkistetaan seuraavasti:
- käännetään bensahana "ON" asentoon
- irrotettan syöttöletku (bensapumppu - kaasutin) kaasuttimesta
- asetetaan astia letkun pään alle
- käännetään avaimesta virrat päälle
- painetaan starttinappulaa
- tarkkaillaan että letkusta tulee bensaa. Jos ei tule, niin tutkitaan letkut ja itse pumppu, rikkinäiset korvataan uusilla osilla.

Itse tein homman seuraavasti:
- irrotin kyseisen syöttöletkun kaasarista
- avasin bensahanan
- suljin bensahanan (nopeasti)
- ryntäsin etsimään astiaa ja rättiä
- kuivailin kädet, koneen ja lattian bensasta, kiroilin
- laitoin astian letkun alle, avasin hanan ja ihmettelin valtoimenaan valuvaan bensan määrää
- laitoin virrat päälle ja painoin starttia, jolloin bensan tulo muuttui sykäyksittäiseksi
- tutkin aikani manuaalia löytämättä selitystä todistamalleni ilmiölle, raavin päätäni, kiroilin
- tulin koneelle kirjoittamaan tätä viestiä, lopetin kiroilun.

Eli tulkitaanko tämä nyt niin että ko. pumppu on sökö? Manuaali ei nimittäin kerro mitään millä rikkinäisen pumpun tunnistaa, itse sain sen kuvan että bensaa pitäisi tulla vain startilla pyöritettäessä, kyseessähän on ymmärtääkseni alipainepumppu????

Ja seuraavaksi suunnittelinkin sitten kaasarien irrotusta ja purkamista samaisen manuaalin ja olemattoman kokemuksen tukemana; siitä saankin sitten kirjoittaa kokonaisen novellin ennen kuin kuskaan kaasarin osat asiantuntijalle kasattavaksi :shock:

Kun itse tekee niin vi####si menee...
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Yamato
Pyörä: Hakusessa

Re: Bensapumppu ja miten sen pitäisi toimia? (XTZ 660 Tenere)

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Kuulostaa siltä, että pumppu ainakin on kunnossa. Eli bensan pitääkin virrata vapaasti pumpun läpi, kun kone ei käy. Startatessa ja koneen käydessä bensaa taas tulee sykäyksittäin moottorin kierrosluvun tahdissa, koska pumppu toimii alipaineella kuten sanoit. Alipaine taas otetaan oikeanpuoleisesta kaasuttimen kurkusta. Pumppu toimii muistaakseni niin päin, että imutahdin aikana pumpun sisällä oleva kalvo ja jousi "imetään" liikeratansa toiseen äärilaitaan, jolloin myös bensaa imeytyy pumppuun. Kun imukanavassa vaikuttava alipaine häviää työntää ko. jousi kalvon toiseen ääriasentoonsa ja pumppaa bensan eteenpäin.
Pumpun sisällä oleva takaiskuventtiili huolehtii siitä, että bensa virtaa vain yhteen suuntaan..
Käytännössä tuolla pumpulla kyseisessä laitteessa ei ole mitään merkitystä täydellä tankilla. Vasta tankin tyhjentyessä alkaa bensan pinta olemaan tankissa niin alhaalla, että sen kulkua kaasuttimiin pitää helpottaa..

Liekkö tuosta selostuksesta mitään ymmärtää :)

Kaasuttimien purku ja puhdistus ei varmaankaan huonoa tee.
HessuL
Pyörä: R 80 GS, Tuareg

Kiitoksia Yamato!

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Tämähän toimii lähes reaaliajassa, tietoa on ja sitä jaetaan odotettua nopeammin, kiitoksia vaan!

Selostuksesta sai hyvinkin tolkkua mutta niinhän siinä sitten kävi kuten pelkäsinkin; tieto lisää tuskaa ja nyt pitäisi sitten käydä käsiksi kaasareihin... :roll: Seuraava kysymykseni koskeekin sitten kaasareiden kasaamista ja säätämistä :lol:

Kun itse tekee niin vi####si menee.
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Yamato
Pyörä: Hakusessa

Re: Kiitoksia Yamato!

Viesti Kirjoittaja Yamato »

HessuL kirjoitti:... Seuraava kysymykseni koskeekin sitten kaasareiden kasaamista ja säätämistä :lol: ...
Kyllähän ne kasaan saa, mutta tuohon säätämiskohtaan en tiedä mitä sanoisin. Moottoripyöriä ammatikseen säätävä ammattiukko sanoi minulle, että kyllähän niitä XT:n kaasuttimia voi säätää, mutta optimaalisten asetusten löytyminen on mahdotonta tai vähintäänkin onnenkauppaa. Todettiin yhdessä, että palataan asiaan jos saan vaihdettua paremman malliset kaasuttimet paikalleen.
Budjetti oli tuolloin niukka, joten päädyin säätämään kaasuttimia itse. Käytin kaasuttimet noin 20 kertaa irti ja kasasin pyörän joka kerta ajokuntoon testilenkkiä varten.... Viimeisillä kerroilla suuttimien vaihto ja/tai neulojen säätö tapahtui noin 10 minuutissa.

Aika nopeasti opin sen, että mitä tahansa säätöä muuttaa, vaikuttaa se mihin tahansa ja pääsääntöisesti kaikkeen. Ilman sekundäärikaasuttimeen asennettua kameraa on mahdoton tietää ko. kaasuttimen kurkun avautumisajankohtaa ranteen asennon funktiona ja pelkästään siitä seuraa riemastuttava määrä tuntemattomia muuttujia :mrgreen:

Ainoa hyvä ja ehkä tärkein neuvo on laittaa alkuperäiset säädöt paperille muistiin. Minähän en sitä tehnyt ja muutaman pieleen menneen testin jälkeen en enää muistanut niitä alkuperäisiä ja melkein toimivia säätöjä. Se ahdisti siinä vaiheessa, kun moposta oli hävinnyt tyhjäkäynti ja täyskaasulla kone sammui :twisted:

Noin 15 säätökerran jälkeen hommasin FMI-mittarin lainaan, jonka jälkeen homma alkoi luonnistua huomattavasti paremmin ja sain kuin sainkin koneen kehräämään nätisti kaasukahvan asennosta riippumatta. Ajelin ko. säädöillä ehkä tankillisen tai kaksi, jonka jälkeen heivasin vakiokaasuttimet hyllyyn ja laitoin Mikunit paikalleen. En kuitenkaan vienyt mopoa säädettäväksi ammattiukolle vieläkään vaan säädin Mikunitkin itse ja oli muuten helppo homma verrattuna alkuperäisiin mehumaijoihin 8) Tyhjäkäyntisuuttimet aion kuitenkin vielä vaihtaa pykälän isommat.
meura

Viesti Kirjoittaja meura »

Joskun olen törmännyt sellaisiin bensahanoihin, jotta "on" asennossa bensiini juoksee ainoastaan imukurkun alipaineesta. Sen tunnistaa siitä, että hanalle tulee kaasarin kurkusta alipaine letku.

Eli sen hanan voi huoletta jättää "on" asentoon. Tieten että kalvot on kunnossa eli polttoaine ei valu kaasuttimeen.

Ja vastaavasti "res" asennossa alipaineella ei ole merkitystä, eli polttoaine virtaa jatkuvasti alas.

Mutta jos "off" asennossa polttoaine valuu hanasta ulos, luulen että tankki on ollut pitkään tyhjä ja tiivisteet ovat kuivuneet korpuiksi. Saattaapi se vuotaa jopa kääntömutikastakin näkyvästi pihalle.
tenere
Pyörä: TDM850

Viesti Kirjoittaja tenere »

Lisävihjeenä voisin sanoa, kannattaa tarkistaa myös että ne kumiset imukaulat on ehjät.

Huomasin nyt keväällä (kaasaria irroittaessani) että omassa XTZ:ssa oli imukaula halkeillut juurikin siitä bensapumpun alipaineletkun kiinnityksestä.
Vastaa Viestiin