Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 18, 2019 1:34 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: LC4 Nokan valintaa
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2009 9:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Viestit: 70
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM LC4 600/640
Artsi_L kirjoitti:
aluhao kirjoitti:
Oon suunnitellu ton Kottaraisen koneen simulointia tolla GT-Powerilla mut en oo vielä ainakaan saanu mallia aikaseks... Haluisin noita imu ja pakosarjan mitotuksia vähän ihmetellä siinä.


---

Kattelin nopeesti läpi netin kautta tuota GT-Powerin softaa. Se näyttää olevan mahtavan paljon kehittyneempi kuin Engine Analyzer Pro. Tietysti hinnoissakin on varmaan muutamakymmenkertainen ero.

Mallinnuksen työmäärä on ensialkuun kokolailla aikaavievää puuhastelua. Sitten se ilo repeää kun viimein on saanut kaikki palikat jotensakin kohdilleen, että vääntö- ja tehokäyrät näyttävät olevan realistisia. (Näin harrastelijalla ei ole aina mahdollisuuksia purkaa moottoria osiin ja mitata kaikkia keskeisiä komponentteja, kuten esim. sylinterikannen, imukanaviston ja pakoputkiston virtauksia. Tulee vaan kokeilla monia erilaisia numeroarvoja ja katsoa kuinka lähelle netissä ilmoitettuja dynokäyriä pääsee).

Sen jälkeen se on mukavaa puuhaa alkaa säätämään nokka-akseliin erilaisia asteita ja ajoituksia. Automaattitoiminnolla ohjelma tekee senkin kyllä ihan itsestään, kunhan sille kertoo mistä numeroarvosta mihin numeroarvoon aukioloasteita kokeillaan. Varttitunnin softa tahkoaa itse asioita, ja sitten saakin nähdä 36kpl erilaisia dynokäyriä kokeilluista nokka-akseleista.

Pelottaa edes ajatella kuinka paljon parametreja pitää GT-Powerissa olla täytettynä, ennenkuin softa edes suostuu aloittamaan dynottamista.

Super Teneren mallinnus on vielä kesken. Epätarkallakin mallilla näyttää siltä että Yamaha on aikanaan suunnitellut 69 heppaiseen moottoriin vähän turhan isot imukanavat. Niitäkin on kolme kanavaa per sylinteri, ihan kun ei vähempi riittäisi. Virtausnopeudet ovat aika onnettomat. Vähän sama kun Honda Monkeyssa olisi 45mm imuventtiili.



On kyllä ihan totta että GT-Power tarvii melkosen läjän lähtöarvoja että toimii mutta manuaalit on TODELLA kattavat. Jos vaan malttaa niitten mukaan mennä niin hyvä tulee. Ja jos kaikkia tietoja ei ole saatavilla niin yleensä manuaali antaa hyvän arvauksen tai laskentamallin miten voi suuntaa antavan arvon saada. Lisäksi mallimoottoreista löytyy joku simppeli yksipyttynen jolla homman pystyy alottamaan hienosti. Hinta tosiaan on melkonen este tuon käytössä. Koululle saatiin Formula Student -projektin käyttöön 100$ vuosi tuo mutta eivät sitä muille sillä hinnalla anna... Yllätys. Oisko vuosilisenssi ollu jotaa 10000€ luokkaa... Ei voi muistaa enää.

_________________
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 15, 2009 10:10 pm 

Liittynyt: Su Loka 09, 2005 10:57 am
Viestit: 230
Paikkakunta: pori
Pyörä: KTM 950 superenduro R
Mitähän ne tuolla ABP:llä noille LC4:lle tekee kun saavat kertomansa mukaan niistä hirveitä tehoja irti

http://www.frauenschuh-tuning.at/frame.htm , täällä vielä tuimemmat taikajuomat ei vissiin mihinkään pitempään ajoon !


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2009 10:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Viestit: 70
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: KTM LC4 600/640
finnsxc kirjoitti:
Mitähän ne tuolla ABP:llä noille LC4:lle tekee kun saavat kertomansa mukaan niistä hirveitä tehoja irti

http://www.frauenschuh-tuning.at/frame.htm , täällä vielä tuimemmat taikajuomat ei vissiin mihinkään pitempään ajoon !


:shock:

136hv??? Vaikee kyllä uskoo että on vapari... Mut kai se tommonen sitte ainaki sen yhen dynovedon kestää...

Tossa on kyllä vääntöökin aivan törkeesti. Laskin että 176Nm per litra ois vääntöä tossa. F1 moottoreissa on 180Nm per litra ERITTÄIN hyvä saavutus. Useimmissa vähemmän. Eli jos oikeesti on vapari niin on kyllä todella onnistunu laite.

_________________
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 16, 2009 11:18 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Viestit: 3756
Paikkakunta: Pargas
Pyörä: KTM 640 Adventure
Oli muutama vuosi sitten ruotsis myynnis lc4 misä oli vissin 115 heppaa joss poikein muistan?
Ilman fööniä ja hirvee lista mitä kaikkea oli tehty :shock:

Ja viimeinen rivi ilmoituksessa oli tottakai et .... EI sovi aloittelialle EIKÄ myydä kenelle tahansa :lol:

_________________
Team kahajo

Kyll se siitä menee

http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 20, 2009 6:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 576
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Nyt saapi briteistä edullisesti vaikka mitä, esim. Akran titaaninen kokoputkisto olis 200-250 euroa halvempi kuin vaikkapa Saksasta. Tätä tilaisuuttahan pitää jo melkein käyttää!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC4 Nokan valintaa
ViestiLähetetty: Ke Tammi 21, 2009 4:33 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 493
Pyörä: KLE, 250 EXC
Tännehän onkin tullut paljon mielenkiintoista juttua :)

aluhao kirjoitti:
Ja laskeskelin millasia hyötyjä sais tommosesta muuttuvapituuksisesta imusarjasta kun yhden semmosen oon jo R6 koneeseen väsäilly toimimaan. Ei vaan oikeen alle 10000rpm kauheesti apuja saa sieltäkään eli ei maksa vaivaa. Pitäs tehdä semmonen nokka jonka sais keskeltä poikki että vois muuttaa tota overlapia dynossa... Vähän niinku Wärtsilän tiiselien nokat tulee pätkinä tehtaalta... =)


En tuolla edellä tarkoittanut muuttuvapituuksista, vaan ihan vain, että sopivalla pituudella saa hyötyjä kivasti. Jos tuo muuttavapituuksinen on tullut kuristettuun student formulaan, niin ilman puute syö aika paljon sitä hyötyä. Kummasti autotehtaatkin ovat noita tehneet vaikkei vehkeet kierrä kuin puolet tuosta... Monasti myös vaikka kaksipituuksinen on jo suuri apu, ei sen tarvi olla portaaton. Rykkösessähän moinen systeemi taitaa olla. Ei nokkia tarvi katkoa, etsii vain tuplanokkaisen koneen :wink: Tuolla overlapillä on tosiaan hurja vaikutus ja siksi tuo nokkien välinen kulma onkin tärkeä. Yleensä kun ollaan vain kiinnostuneita absoluuttisista asteista. Kolmesatasia nokkiakin kun voi olla melkoisen erilaisia.

Artsi_L kirjoitti:
Asianmukaista Yamahan R6 moottorin virittelyä ja imu-/pakosarjojen suunnittelua allaolevassa linkkissä. Olitko tässä/tällaisessa projektissa mukana?

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1


Ihan hyvää asiaa, mutta moni tärkeä juttu jää huomioimatta. Kaavatkin tipahtelee taivaalta ilman sen suurempia pohtimisia ja lopussa todetaan ettei kaavat vastanneetkaan todellisuutta :lol: Mutta mielenkiintoisia painemittauksia ja kuvaajia.

Artsi_L kirjoitti:
Super Teneren mallinnus on vielä kesken. Epätarkallakin mallilla näyttää siltä että Yamaha on aikanaan suunnitellut 69 heppaiseen moottoriin vähän turhan isot imukanavat. Niitäkin on kolme kanavaa per sylinteri, ihan kun ei vähempi riittäisi. Virtausnopeudet ovat aika onnettomat. Vähän sama kun Honda Monkeyssa olisi 45mm imuventtiili.


Asiaa! Tuohon jos vielä laittaa isot kaasuttimet, niin voikin ihmetellä miksei sitä tehoa olekkaan vaikka kaikki on isoa ja virtaa hyvin. Tärkeää on, että osat olisivat balanssissa keskenään. Kaasarivehkeessä tuo virtausnopeus vielä korostuu koska bensa ei sekoitu kunnolla ja vielä jos virtaus hakkaa edestakaisin imukanavassa, niin saman se tekee kaasarissa ja aina mennessään kaasarin läpi seos rikastuu vain lisää. Tällä ilmiölle oli joku hieno nimikin jota en ny muista :? Pakosarjan kanssa voi käydä vähän samalla lailla jos se huuhtelee tehokkaasti. Helposti liian rajulla overlapillä seos virtaakin suoraan pakokanavaan (overscavenging). Etenkin vanhemmissa vehkeissä joissa venttiilien välinen kulma on suurehko (>30 astetta) homma käy aika helposti. Nykytrendihän on kaventaa venttiilien välistä kulmaa (20-25 astetta) ja nostaa kanavia pystympään.

finnsxc kirjoitti:
http://www.frauenschuh-tuning.at/frame.htm , täällä vielä tuimemmat taikajuomat ei vissiin mihinkään pitempään ajoon !


Melkoinen dynoqueen. Huipputeho ja -vääntö samalla kierrosluvulla nopeasti katsottuna. Kaiken järjen mukaan tuosta pitäisi lähteä tehoa vieläkin enemmän, koska vaikka vääntökäyrä kääntyisi laskuun, niin kierrosten nousu pitäisi huolen, että tehot kasvavat silti. Mutta komeat väännöt on saatu tilavuuteen nähden. Tosin vähän kannattanee varauksella suhtautua, voi olla dynossa ollut promo-kertoimet käytössä... Muutenkin tuo käyrä vaikuttaa oudolta, ihan kuin olisi veto jätetty täysin kesken. Vääntö on kyllä hurja, ehkä liiankin. Uskottavampaa olisi pienemmällä väännöllä mutta suuremmilla kierroksilla. En epäile etteikö noista tehoa saisi tuon vertaa, mutta sen pitäisi olla vähän eri näköistä.

High Tech Tuning... kirjoitti:
nicht das Ende der Möglichkeiten!!!


Eli enempikin saisi kuin tuon 136... Eri asia tosin on mitä tuolla teholla enää tekee. Jääradalla on kokeiltu yli 100 heppaisia vehkeitä ja todettu mahdottomiksi ajaa, enkä nopeaan keksi missä tehoja enempi tarvitsisi.

aluhao kirjoitti:
Tossa on kyllä vääntöökin aivan törkeesti. Laskin että 176Nm per litra ois vääntöä tossa. F1 moottoreissa on 180Nm per litra ERITTÄIN hyvä saavutus. Useimmissa vähemmän. Eli jos oikeesti on vapari niin on kyllä todella onnistunu laite.


Ja vormuloiden isku taisi olla jotain vajaat 40 mm joten sikälikin nuo vehkeet on aika huimia. Sylinterin täytös saa olla ihan jotain muuta kuin 100% jo noilla väännöillä.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 05, 2011 9:22 am 

Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 5:38 pm
Viestit: 419
Paikkakunta: Kullaa
Pyörä: Purettuna leikkimökin takana
eikäko sitä vaan rupesin funtsimaan että mistä akran-kokoränni ja tuo nokkakepakko kannattaa nykypäivänä tilata?
ihan sillai valmiiksi pureskeltuina eli esim linkkeinä,,
sitten ihmettelin tuota kannen "porttaamista" eikäkö sitä vaan ihmettelin että mistä kohtaa tarvii lc4 porttaamista,
kun eikös tuo porttaaminen olekkin sitä että kannen ja imusarjan portit kohdistetaan niin ettei ole pykäliä(tietysti oletaen että kaasutin tai muu läppärunkovärkki sopii imusarjaan)..
vai meinataanko tuolla porttaamisella nyt tässä kohtaa muuta kanavien siloittelua


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 17, 2011 9:17 pm 

Liittynyt: Ke Kesä 15, 2011 11:10 pm
Viestit: 7
Pyörä: Ktm lc4 640
ite asensin motokeitaan myymän msp1-nokan, johon erittäin tyytyväinen.
kiertää paljon mukavammin (huomattava ero), ei enää niin maamoottorin oloinen. alatehosta hävisi juuri nimeksi.
venttiilijousiin en kajonnut.
putkena modattu orkkis jollain absordio-änkkärillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 18, 2019 1:48 pm 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 25
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006
Tuli laitettua Rallye-nokka eli 58536010044 tähän '06 640 LC4:ään. Putki on tyhjennetty rojuista ja 175 suutin kiinni tällä hetkellä. EPC ja SAS poistettu.
Matalemmat äänet ja ylävääntöisempi kone. On se ehkä hauskempi ajaa nyt, mutta pelkällä nokan vaihdolla ei paljoa tehoja tule.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com