Tännehän onkin tullut paljon mielenkiintoista juttua
aluhao kirjoitti:
Ja laskeskelin millasia hyötyjä sais tommosesta muuttuvapituuksisesta imusarjasta kun yhden semmosen oon jo R6 koneeseen väsäilly toimimaan. Ei vaan oikeen alle 10000rpm kauheesti apuja saa sieltäkään eli ei maksa vaivaa. Pitäs tehdä semmonen nokka jonka sais keskeltä poikki että vois muuttaa tota overlapia dynossa... Vähän niinku Wärtsilän tiiselien nokat tulee pätkinä tehtaalta... =)
En tuolla edellä tarkoittanut muuttuvapituuksista, vaan ihan vain, että sopivalla pituudella saa hyötyjä kivasti. Jos tuo muuttavapituuksinen on tullut kuristettuun student formulaan, niin ilman puute syö aika paljon sitä hyötyä. Kummasti autotehtaatkin ovat noita tehneet vaikkei vehkeet kierrä kuin puolet tuosta... Monasti myös vaikka kaksipituuksinen on jo suuri apu, ei sen tarvi olla portaaton. Rykkösessähän moinen systeemi taitaa olla. Ei nokkia tarvi katkoa, etsii vain tuplanokkaisen koneen

Tuolla overlapillä on tosiaan hurja vaikutus ja siksi tuo nokkien välinen kulma onkin tärkeä. Yleensä kun ollaan vain kiinnostuneita absoluuttisista asteista. Kolmesatasia nokkiakin kun voi olla melkoisen erilaisia.
Artsi_L kirjoitti:
Asianmukaista Yamahan R6 moottorin virittelyä ja imu-/pakosarjojen suunnittelua allaolevassa linkkissä. Olitko tässä/tällaisessa projektissa mukana?
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1
Ihan hyvää asiaa, mutta moni tärkeä juttu jää huomioimatta. Kaavatkin tipahtelee taivaalta ilman sen suurempia pohtimisia ja lopussa todetaan ettei kaavat vastanneetkaan todellisuutta

Mutta mielenkiintoisia painemittauksia ja kuvaajia.
Artsi_L kirjoitti:
Super Teneren mallinnus on vielä kesken. Epätarkallakin mallilla näyttää siltä että Yamaha on aikanaan suunnitellut 69 heppaiseen moottoriin vähän turhan isot imukanavat. Niitäkin on kolme kanavaa per sylinteri, ihan kun ei vähempi riittäisi. Virtausnopeudet ovat aika onnettomat. Vähän sama kun Honda Monkeyssa olisi 45mm imuventtiili.
Asiaa! Tuohon jos vielä laittaa isot kaasuttimet, niin voikin ihmetellä miksei sitä tehoa olekkaan vaikka kaikki on isoa ja virtaa hyvin. Tärkeää on, että osat olisivat balanssissa keskenään. Kaasarivehkeessä tuo virtausnopeus vielä korostuu koska bensa ei sekoitu kunnolla ja vielä jos virtaus hakkaa edestakaisin imukanavassa, niin saman se tekee kaasarissa ja aina mennessään kaasarin läpi seos rikastuu vain lisää. Tällä ilmiölle oli joku hieno nimikin jota en ny muista

Pakosarjan kanssa voi käydä vähän samalla lailla jos se huuhtelee tehokkaasti. Helposti liian rajulla overlapillä seos virtaakin suoraan pakokanavaan (overscavenging). Etenkin vanhemmissa vehkeissä joissa venttiilien välinen kulma on suurehko (>30 astetta) homma käy aika helposti. Nykytrendihän on kaventaa venttiilien välistä kulmaa (20-25 astetta) ja nostaa kanavia pystympään.
finnsxc kirjoitti:
http://www.frauenschuh-tuning.at/frame.htm , täällä vielä tuimemmat taikajuomat ei vissiin mihinkään pitempään ajoon !
Melkoinen dynoqueen. Huipputeho ja -vääntö samalla kierrosluvulla nopeasti katsottuna. Kaiken järjen mukaan tuosta pitäisi lähteä tehoa vieläkin enemmän, koska vaikka vääntökäyrä kääntyisi laskuun, niin kierrosten nousu pitäisi huolen, että tehot kasvavat silti. Mutta komeat väännöt on saatu tilavuuteen nähden. Tosin vähän kannattanee varauksella suhtautua, voi olla dynossa ollut promo-kertoimet käytössä... Muutenkin tuo käyrä vaikuttaa oudolta, ihan kuin olisi veto jätetty täysin kesken. Vääntö on kyllä hurja, ehkä liiankin. Uskottavampaa olisi pienemmällä väännöllä mutta suuremmilla kierroksilla. En epäile etteikö noista tehoa saisi tuon vertaa, mutta sen pitäisi olla vähän eri näköistä.
High Tech Tuning... kirjoitti:
nicht das Ende der Möglichkeiten!!!
Eli enempikin saisi kuin tuon 136... Eri asia tosin on mitä tuolla teholla enää tekee. Jääradalla on kokeiltu yli 100 heppaisia vehkeitä ja todettu mahdottomiksi ajaa, enkä nopeaan keksi missä tehoja enempi tarvitsisi.
aluhao kirjoitti:
Tossa on kyllä vääntöökin aivan törkeesti. Laskin että 176Nm per litra ois vääntöä tossa. F1 moottoreissa on 180Nm per litra ERITTÄIN hyvä saavutus. Useimmissa vähemmän. Eli jos oikeesti on vapari niin on kyllä todella onnistunu laite.
Ja vormuloiden isku taisi olla jotain vajaat 40 mm joten sikälikin nuo vehkeet on aika huimia. Sylinterin täytös saa olla ihan jotain muuta kuin 100% jo noilla väännöillä.