Kaasarista (lähinnä Dominatorin)
Valvoja: Moderaattorit
Kaasarista (lähinnä Dominatorin)
Kun toi kaasarin sielunelämä ei oo oikein teräväpiirtoisesti hahmottunu, niin pitää kysyä. Eli ongelma ilmenee siinä että A) ohituskiihtyvyys on hiukka heikko B) huippunopeus on turhan matala (pitäs kai ton nyt jaksaa vetää punaviivalle vitosellakin?) ja C) se tyhjäkäynniltä satunnaisesti sammahtelu
Surffailin asian tienoolta ja löysin linkin Toi ohjehan on XR650L:lle suunnattu, mutta noissa ei kaiketi moottoripuolella ole suurensuuria eroja. Eli siis jos tuossa kun saan pyörän nosturille purkasen kaasarin kouraani ja teen tuon ohjeistuksen mukaiset modifikaatiot, niin onko toiveita että pyörä kulkee sen mitä nyt tai ehkä jopa vielä letkeämmin? Ja jos se Murphyn lain mukainen sammuminen kun valo vaihtuu vihreäksi jos vielä häipyisi.
Kaikki muuthan noista modifikaatioista voi peruuttaa, paitsi ton luistin(?) reikien avartamisen, eli sinänsä melko matalariskinen operaatio, mutta ei sitä viitsisi ihan sutta & sekundaa tehdä.
Surffailin asian tienoolta ja löysin linkin Toi ohjehan on XR650L:lle suunnattu, mutta noissa ei kaiketi moottoripuolella ole suurensuuria eroja. Eli siis jos tuossa kun saan pyörän nosturille purkasen kaasarin kouraani ja teen tuon ohjeistuksen mukaiset modifikaatiot, niin onko toiveita että pyörä kulkee sen mitä nyt tai ehkä jopa vielä letkeämmin? Ja jos se Murphyn lain mukainen sammuminen kun valo vaihtuu vihreäksi jos vielä häipyisi.
Kaikki muuthan noista modifikaatioista voi peruuttaa, paitsi ton luistin(?) reikien avartamisen, eli sinänsä melko matalariskinen operaatio, mutta ei sitä viitsisi ihan sutta & sekundaa tehdä.
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
a) liekö pikemminkin töminäättörin ominaisuus. Paljonko siinä pitäis olla hevosia tehtaan mukaan? Jos luokkaa 40 niin onko ihme jos ei oikein potki maantienopeuksissa.
b) riippuu myös välityksistä. Jos ne on pitkät niin ei ole ihme jos ei vitosella kierrä punarajalle. Kts myös kohta a.
c) on kaasarin säädöistä kiinni. Kokeile hakea seosruuvin kohta jossa tyhjäkäynti on nopein ja säädä sen jälkeen tyhjäkäynnin nopeussäädöstä mieluinen nopeus. Jos kaasarissa on mujua tai se kulunut tai on ilmavuotoja saattaa tyhmäkäynti häiriintyä.
Linkissä olevat ohjeet saattavat hyvinkin päteä myös Domiin jos kerta kaasari on sama? Ohjeessa mainittu snorkkelin poista ja erilaisempi ilmanputsari kuuluvat olennaisesti muutostyöhön.
Luistin reikien isontamisen peruuttaminen onnistuu vaihtamalla uusi luisti.
b) riippuu myös välityksistä. Jos ne on pitkät niin ei ole ihme jos ei vitosella kierrä punarajalle. Kts myös kohta a.
c) on kaasarin säädöistä kiinni. Kokeile hakea seosruuvin kohta jossa tyhjäkäynti on nopein ja säädä sen jälkeen tyhjäkäynnin nopeussäädöstä mieluinen nopeus. Jos kaasarissa on mujua tai se kulunut tai on ilmavuotoja saattaa tyhmäkäynti häiriintyä.
Linkissä olevat ohjeet saattavat hyvinkin päteä myös Domiin jos kerta kaasari on sama? Ohjeessa mainittu snorkkelin poista ja erilaisempi ilmanputsari kuuluvat olennaisesti muutostyöhön.
Luistin reikien isontamisen peruuttaminen onnistuu vaihtamalla uusi luisti.
Juu, ei 44 (dokumenttien mukaista) hevosvoimaa nyt kovin huimiin suorituksiin pysty, ei siinä mitään - mutta kun 130 tuntuu olevan jo todella tiukassa, niin tuntuu vähän vajaalta. Rahallahan tää olis tietty helppo korjata, mutta vielä ei oo sen aika
Välitykset on vakiopitkät, uudelleenratastamista olen kyllä miettinyt - olisi varmasti helpompi hitaassa ajossa, ja voisihan tuo paremmin muutenkin kiihtyä.
Koko homma lähti liikkeelle vähän siitä että netistä lueskellu ton pyörän arvosteluista kuvauksia suorituskyvystä, jota ei kyllä omasta pyörästä irtoa ei millään - kakkosella on turha kuvitella power-wheelietä yms
Sen verran vielä että jos vauhtivarat loppuu, niin se johtuu siitä että tie on liian suora ja levee....
Välitykset on vakiopitkät, uudelleenratastamista olen kyllä miettinyt - olisi varmasti helpompi hitaassa ajossa, ja voisihan tuo paremmin muutenkin kiihtyä.
Koko homma lähti liikkeelle vähän siitä että netistä lueskellu ton pyörän arvosteluista kuvauksia suorituskyvystä, jota ei kyllä omasta pyörästä irtoa ei millään - kakkosella on turha kuvitella power-wheelietä yms
Sen verran vielä että jos vauhtivarat loppuu, niin se johtuu siitä että tie on liian suora ja levee....
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
Oudolle kyllä kuulostaa nuo muutamat ongelmat noinkin 'uudessa' domissa, mutta domin vanhemmissa malleissa kyllä juuri tuollainen on tyypillista. Pyöräni entinen omistajani oli menettänyt hermonsa alkuperäisen kaasarin säätöjen kanssa, ja osti kokonaan uuden kaasarin domiin 2003 syksyllä. Kuulemma ei tarvinnut enää sen jälkeen temppuilla säätöjen kanssa.
Tuo huippunopeuden puuttuminen ainakin kuulostaa oudolle, olisiko ilmanputsaripuolella jotain häikkää tai sitten putki tukkoinen. Se on kyllä totta että vitosella Domi on vähän nuhainen alle ysikympin nopeuksissa, mutta kyllä sen pitäisi 140 ottaa ihan nätisti. Itseasiassa en kyl nyt ees tarkkaan muista oman pyörän valityksiä, mut välillä tulee nelosella tehty ohituksia satasesta, ja tulee vedettyä se nelonen aika loppuun jolloin kyllä ~125km/h kohalla menee vitonen sisään.
Tuosta kakkosella leikkimisesta en kyllä osaa sanoa mitään, itse olen kyllä melko kevyt rakenteinen ~70kg, ja tuntuu kuin Domi ei edes huomaisi minua kyydissä kakkosella kun avaa kaasun täysillä. Se on kyllä hauskaa...
Itse testailin tuota tyhmäkäyntiruuvin säätelyä, ja on totta että jos tyhjäkäynnin jättää tuonne 1000rpm hujakoille, ni se tosiaan välillä saattaa yht'äkkiä sammua. Nyt mulla on se siellä 1200-1300rpm, ni eipä ole sammahdellut.
Hevosvoimiahan Domissa ei juuri ole, mutta kunnolla vääntöä pitäisi olla melko tasaisesti 3500rpm:n jälkeen 6000 saakka. Omassa tuntuisi olevan ainakin (kenties tällainen pelkkää luuta ja nahkaa oleva kroppa vaikuttaa siihenkin ) vääntö kohdallaan.
Ei Domin mitenkään nöyrä pitäisi kuitenkaan olla, vaikka ei mikään kisakampe olekkaan...
Tuo huippunopeuden puuttuminen ainakin kuulostaa oudolle, olisiko ilmanputsaripuolella jotain häikkää tai sitten putki tukkoinen. Se on kyllä totta että vitosella Domi on vähän nuhainen alle ysikympin nopeuksissa, mutta kyllä sen pitäisi 140 ottaa ihan nätisti. Itseasiassa en kyl nyt ees tarkkaan muista oman pyörän valityksiä, mut välillä tulee nelosella tehty ohituksia satasesta, ja tulee vedettyä se nelonen aika loppuun jolloin kyllä ~125km/h kohalla menee vitonen sisään.
Tuosta kakkosella leikkimisesta en kyllä osaa sanoa mitään, itse olen kyllä melko kevyt rakenteinen ~70kg, ja tuntuu kuin Domi ei edes huomaisi minua kyydissä kakkosella kun avaa kaasun täysillä. Se on kyllä hauskaa...
Itse testailin tuota tyhmäkäyntiruuvin säätelyä, ja on totta että jos tyhjäkäynnin jättää tuonne 1000rpm hujakoille, ni se tosiaan välillä saattaa yht'äkkiä sammua. Nyt mulla on se siellä 1200-1300rpm, ni eipä ole sammahdellut.
Hevosvoimiahan Domissa ei juuri ole, mutta kunnolla vääntöä pitäisi olla melko tasaisesti 3500rpm:n jälkeen 6000 saakka. Omassa tuntuisi olevan ainakin (kenties tällainen pelkkää luuta ja nahkaa oleva kroppa vaikuttaa siihenkin ) vääntö kohdallaan.
Ei Domin mitenkään nöyrä pitäisi kuitenkaan olla, vaikka ei mikään kisakampe olekkaan...
"En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja. Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään." -kiitos Dave & Otto
satakiloo ja ajokamat, siihenkin sitä tehoa hukkuu.JoeNaz kirjoitti: Tuosta kakkosella leikkimisesta en kyllä osaa sanoa mitään, itse olen kyllä melko kevyt rakenteinen ~70kg, ja tuntuu kuin Domi ei edes huomaisi
Mulla on joku tarvikeputsari paikallaan, voihan se olla ongelman (osa)syy. Vaikka kyllä moottorijarrutuksessa palaa putkessa välillä aika rajustikin, että tuntuis olevan enempi laihalla... No isot 1-mukiset kai taitaa jonkun verran jälkipolttaa aina.JoeNaz kirjoitti: Tuo huippunopeuden puuttuminen ainakin kuulostaa oudolle, olisiko ilmanputsaripuolella jotain häikkää tai sitten putki tukkoinen. Se on kyllä totta että vitosella Domi on vähän nuhainen alle ysikympin nopeuksissa, mutta kyllä sen pitäisi 140 ottaa ihan nätisti.
Huonosti virtaava ilmanputsari ja tukkoset orggisputket - kyllähän noilla osilla jo syntyy heikosti hengittävä moottori.
tyhmäkäynti ~1300 lämpimällä koneella ja toi aina sillontällön sammuu just kun valo vaihtuu vihreeks. Nyt tulee pidettyä kaasulla kone "hereillä" tuntee ittensä tyhmäksi kaasuttelemassa valoissa kun vakkariputkilla äänetkin on mitä on =)JoeNaz kirjoitti: Itse testailin tuota tyhmäkäyntiruuvin säätelyä, ja on totta että jos tyhjäkäynnin jättää tuonne 1000rpm hujakoille, ni se tosiaan välillä saattaa yht'äkkiä sammua. Nyt mulla on se siellä 1200-1300rpm, ni eipä ole sammahdellut.
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 10:22 am
- Pyörä: Transalp-92,DR-Z400E
- Paikkakunta: Pietarsaari
Itselläni on -91 mallinen dominator jossa aiemmin ilmeni paukutusta moottorijarrutuksessa. Aikaisempi omistaja poisti jo hapetusjärjestelmän joka oli varmasti osasyynä. Vapaavirtaus ilmansuodatin, avarretut putket ja isompi pääsuutin (160), korkeamman lämpöarvon tulppa sekä tietysti seoksen säätö auttoi kuitenkin minulle ja ei pauku. Muita parannuksia dominatorin suorituskykyyn on tehty mm. poraus, korkeapuristeinen mäntä sekä kannen kiillotus. Nuo yks mukiset Hondat on niin matalaviritteisiä ettei tarvi pelätä kestävyys ongelmia. Vetoa on tarpeeksi eikä tarvi miettiä lähtiskö vielä ohittamaan satasen jälkeen kun vauhti nousee liiankin helposti... Painoa kuskilla varusteineen n.90kg eikä ongelmia vedon puuttumisen suhteen
Joten kaasarille pesu, huolto ja säätö, tulppa vaihtoon, mahdolliset ilmavuodot pois ja parempi ilmansuodatin niin toimii se alkuperäinen keihinikin..
Joten kaasarille pesu, huolto ja säätö, tulppa vaihtoon, mahdolliset ilmavuodot pois ja parempi ilmansuodatin niin toimii se alkuperäinen keihinikin..
Vai ei Domi kulje. Tarkistapa kaasarin tutkiskelun yhteydessä se kumikurkku. Itselläni oli tämä kurkku reiältään pienempi, koska sakemannit olivat halunneet kuristaa tehoja. Vertaa kurkussa olevaa reikää sylinterissä olevaan reikään. Kuristetussa mallissa kurkun reikä on huomattavasti pienempi kuin sylinterin vastaava. Vaikuttaa tehoon tuntuvasti.
Tähystys suoritettu
Nonii - kun vaihdoin ilmanputsaria, niin tuli mieleen katsoa kurkkuun, niinkuin lääkärillä ainakin. Kun ei muuta endoskooppia ollu, niin otin pari kuvaa, joista kysymys.
Kaasu kiinni otettu kuva
ja kaasu "pohjassa"
Lähinnä tota jäin ihmettelemään kun "auki" asennossa näyttäs yli puolet kurkun pinta-alasta olevan yhä kiinni - onko toi nyt oikeeta toimintaa?
Juu kuvakulma ei oo ihan optimaalinen, mutta eiköhän noista saane selvää.
Kaasu kiinni otettu kuva
ja kaasu "pohjassa"
Lähinnä tota jäin ihmettelemään kun "auki" asennossa näyttäs yli puolet kurkun pinta-alasta olevan yhä kiinni - onko toi nyt oikeeta toimintaa?
Juu kuvakulma ei oo ihan optimaalinen, mutta eiköhän noista saane selvää.
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
Joo, itsellä oli 94:nen. tuo kuva on ihan ok, kaasukahva vaikuttaa kaasuläppään, joka on siellä luistin takana kuvassa. Alipaine nostaa tuon mustan luistin ylös kun siihen on aihetta(moottori käy täpöjä).
Onkos se saksanpyörä? Itsellä oli poistettu joku kuristus, mutta olivat 'unohtaneet' drössel versionin pienen pääsuuttimen, joten Ei kulkenut hirveesti, ehkä 140-150. tosi taloudellinen oli kyllä 3.5-5litraa sadalle.
joo ei mitään kuin 160 pääsuutin tilalle(porasin sen orggiksen) ja jo rupes kulkemaan, joku 150 kohtuu nopeesti ja 160 hyvänä päivänä, jos oikein keräilee vauhtia. Tulppakin rupes näyttämään vähän ruskeemmalta.
Tulppakokeiluja tein niin, että pitkällä suoralla kaikki irti, sitten kytkin pohjaan täydestä vauhdista ja tappokytkimestä virtapoikki, ja rullaus tiensivuun, pieni jäähdyttely odotus ja tulppa irti. uusi tulppa auttaa tietysti tulkintaa.
Vikoja on monta mahdollista. Esim alipainekalvo voi kaasarissa olla puhki, joten ikinä alipaine ei saa sitä täysin ylös. Luistin liikettä voi olla rajoitettu(kuristus), imukurkussa voi olla joku, kuten mainittiin.
Jos pyörän saa ottamaan 150 kohtuu nopeasti, niin domi on kunnossa.
Suoravetokaasarilla saa pyörän paremmaksi reakoimaan kaasuun alakierroksilla, mutta huiput ei muutu, kun rööri on saman kokoinen kuitenkin.
Mikunin hommasin omaani, aika paljon vaati säätöhommaa, mutta olihan se räväkkä peli sillä. Tyhmyyttäni pyöräni myin, melkein pitäs ostaa se takas.
Onkos se saksanpyörä? Itsellä oli poistettu joku kuristus, mutta olivat 'unohtaneet' drössel versionin pienen pääsuuttimen, joten Ei kulkenut hirveesti, ehkä 140-150. tosi taloudellinen oli kyllä 3.5-5litraa sadalle.
joo ei mitään kuin 160 pääsuutin tilalle(porasin sen orggiksen) ja jo rupes kulkemaan, joku 150 kohtuu nopeesti ja 160 hyvänä päivänä, jos oikein keräilee vauhtia. Tulppakin rupes näyttämään vähän ruskeemmalta.
Tulppakokeiluja tein niin, että pitkällä suoralla kaikki irti, sitten kytkin pohjaan täydestä vauhdista ja tappokytkimestä virtapoikki, ja rullaus tiensivuun, pieni jäähdyttely odotus ja tulppa irti. uusi tulppa auttaa tietysti tulkintaa.
Vikoja on monta mahdollista. Esim alipainekalvo voi kaasarissa olla puhki, joten ikinä alipaine ei saa sitä täysin ylös. Luistin liikettä voi olla rajoitettu(kuristus), imukurkussa voi olla joku, kuten mainittiin.
Jos pyörän saa ottamaan 150 kohtuu nopeasti, niin domi on kunnossa.
Suoravetokaasarilla saa pyörän paremmaksi reakoimaan kaasuun alakierroksilla, mutta huiput ei muutu, kun rööri on saman kokoinen kuitenkin.
Mikunin hommasin omaani, aika paljon vaati säätöhommaa, mutta olihan se räväkkä peli sillä. Tyhmyyttäni pyöräni myin, melkein pitäs ostaa se takas.
- Raimo
- Viestit: 1276
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Jaket:n kirjoituksia, ja muutaman muunkin Dominaattorihemmon juttuja, paljon asiaa kaasuttimistakin:
http://www.finnbike.com/matkaendurot/nx ... iritys.htm
http://www.finnbike.com/matkaendurot/nx ... iritys.htm
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
134 oli näköjään rekisteröityny huippunopeus, oikein paljon enempää tosta ei löydykään. No kunhan nyt ajokausi loppuu, niin täytyy tehdä ruumiinavaus tolle kaasarille. Ei niin kriittinen ongelma kuitenkaan, kun pääsee kuitenkin ajamaan =)jaket kirjoitti: Jos pyörän saa ottamaan 150 kohtuu nopeasti, niin domi on kunnossa.
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria
Paukut putkessa viittaa siihen ettei kaasarin kyljessä oleva air cutoff venttiili toimi oikein, sen pitäisi poistaa ylimääräinen paukahtelu moottorijarrutuksessa, jytinä kuuluu asiaan. Yleensä ongelma ilmenee keväällä ja venttiilin herkistely auttaa.
Säädöissä ollessaan Domi hörisee iloisesti ja vetää kunnolla. Kaikilla vaihteilla.
Jos näin ei tunnu olevan niin sitten tarkistamaan ne ilmavuodot, domi on tosi herkkä niille. Yhden kerran unohdin kiireessä kaasarin klemmarin auki, tuntu nuhaselta ja ei kulkenut 130 lujempaa.
Säädöissä ollessaan Domi hörisee iloisesti ja vetää kunnolla. Kaikilla vaihteilla.
Jos näin ei tunnu olevan niin sitten tarkistamaan ne ilmavuodot, domi on tosi herkkä niille. Yhden kerran unohdin kiireessä kaasarin klemmarin auki, tuntu nuhaselta ja ei kulkenut 130 lujempaa.
Pistetään harkintalistalle tuokin =)jaket kirjoitti:heitä se saastepumppu venttiili mäkeen siitä sylinterin kyljestä. Säästää ~painoa, ja moottori näyttää hienommalta kun sylinterin muotoja ei rikota tuollaisella 'finnillä'
eikä poksu pakarissa.
-- Backman
kuvagalleria
kuvagalleria