Lämpöliivi

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

bisti kirjoitti:Hieman offtopic, mutta sähköopin kaavat muistaa hyvin ajattelemalla naisten karvanpoistovälinettä, eli siis witunpuimuria :mrgreen:

W=ItU n P=UI m U=RI
:oops: Meillä oli siistitympi versio muistisäännöstä WUQ QIt on PUI m URI. :D Piti vaan muistaa tuo puimurin merkki ja muistaahan tuon vieläkin vaikka 80 luvun puolessa välissä tuo opeteltiin.
Päivääkään pien- tai voimasähköhommia en oo työkseni tehnyt vaikka kahdella sähköosastolla oon niitä opiskellu teknillisessä opistossa ja teknillisessä korkeakoulussa. :shock:
Kuraköröttelijä
SamiV
Pyörä: AT

Viesti Kirjoittaja SamiV »

pkilpo kirjoitti:
Juhana kirjoitti:U on jännite.
vastus R= U/ I
Kyllä juuri näin. En tuota hoksannut tarkentaa että se R pitää siitä ratkaista kuten tuossa teit.

Laitetaan lisää kaavoja kun edellä oli rinnankytkennästä puhetta.

1 / Rkok = 1 / R1 + 1 / R2

Jos R1 on sama kuin R2 eli kummassakin pohjallisessa sama vastus niin:

1 / Rkok = 2 / Rpohj <=> Rkok = 1/2 * Rpohj eli kokonaisvastus on puolet yhden pohjallisen vastuksesta kun ne on kytketty rinnan

Jos halutaa 2x10W tehoa niin virta on P = U x I => I = P / U
20 / 14 = 1.4 A (Joka oli yllä laskettukin, tosin mopon jännite vaihtelee 12-13.5 välillä eli teho ei ihan 10W ole)
ja kokonaisvastus on silloin U = R x I, josta R = U / I eli 10 ohmia.

Yhdelle pohjalliselle siis 20 ohmia JOS ne kytketään rinnan ja huomataan että Tasen pohjallisissa on tuo sama vastus :!: :idea: :lol:
Laitoin tänään yhden 5 ohmin vastuksen ja vaikuttais just sopivalta ainakin yhdelle langalle.
karkka
Pyörä: R1250GSA/F650GS

Viesti Kirjoittaja karkka »

Tuli haettua motonet:sta nevercold:n lämpöliivi kun oli kanta-asiakas tarjouksessa. Eikun testaileen...
tmkankaa
Pyörä: tusina

Viesti Kirjoittaja tmkankaa »

hei, DIY meininkiä mitenkään väheksymättä mutta eikös jossain asioissa kandeis mennä helpoimman kautta.
http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/w ... ion-4.html
Tässä jutska joka on mulla pelannut up-to -20C. Päällä vanha Dainesen gorepuku ja toudella tiukasti ruhoa vasten lämpökamat puristava vaatekappale ts. alikoinen poolopaita ... sähkökamat ... t-paita.
Gebringin nyk. tuotanto siirtymässä jenkkilään ja toimitusongelmia ollut/on. Ko. valmistajan hankskat ihan ok. Ei niillä ilman "tallukaita" tarkene mutta niillä hyvinkin, ja ei oo kahvanlämppäreitä.
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, Kawa ZX12R "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm
Torsti
Pyörä: DL1000

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Vanha aihe, mutta jatketaan kuitenkin.
Onko tuommoisesta kokemuksia?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5502447/Retki-lampoliivi
tsau
Pyörä: GSA 1200

Viesti Kirjoittaja tsau »

Juuri tuosta takista en tiedä yhtään mitään mutta olen samantapaisen liivin nähnyt. Siinä taas oli aivan samanlaiset vastukset kuin minun takissa (mallia biltema), yksi selässä ja kaksi pientä rinnassa. Täydellä teholla lämittää kyllä hiukan mutta pienimällä teholla ei. Pienin teho vastaa suurinpiirtein kymmentä pientä lediä.

Kannattaa sitten myös laskea kuinka kauan liivin akku kestää täydellä teholla hehkuttamista, jos vaan jostain saa selville virrankulutuksen.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Aikoinaan tuon hankin ja kohtuu toimivalta on tuntunut ne muutomat kerrat kun olen käyttänyt (talvella kun on ollut hyvin rauhallista ulkoilua tai seisoskelua ulkona tiedossa).

Akuna kun toimii varavirtalähde (tuossa ei siis lainkaan omaa akkua) niin saa itse päättää akun keston.
Mika TA-91
Urpo
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Tuossahan ei ole etupuolella edes niitä pieniä vastuksia niinkuin Nevercoldissa. Siitä voi päätellä että tuo soveltuu kurapyöräilijälle vain makkaranotskilla istuskeluun. Ajaessa tuskin kannattaa pitää virtoja päällä.
vapaaduunari
Pyörä: BMW F800GS

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Samaa mieltä tuosta liivistä, en tuhlaisi rahaa siihen. Keväällä ostin Klan-sähkötakin ja kyllä toimii. Lämpöä karkaa kuitenkin käsivarsien kautta paljon eli niitä juuri pitää lämmittää. Vaikka se on vähän kalliimpi niin sitä ostosta ei varmasti tarvi katua. Lisäksi samaa sarjaa voi laajentaa vaikka lämpösukilla jotka ovat todella tehokkaat. Myös housut ja hanskat löytyvät samalta merkiltä.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Torsti
Pyörä: DL1000

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kiitos vastauksista. Taidan jättää tuon ehdottamani tuotteen ostamatta.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Itse palelen herkästi ja lämpöliivi on mulle käytännössä pakollinen varuste. Klanin takkeja olen käyttänyt. Uusimmassa mallissa tehonsäätöpalikka jää ajotakin sisälle merkkiledeineen. Siinä ei ole kyllä paljon käyttöä ajateltu, mutta voihan sen ohittaa (mulla takki on aina täydellä teholla). Käyttöhavaintoja:

-pyörään kannattaa kytkeä (akusta oman sulakkeen taakse) vastaava liitin kuin Klanin takissa. Riesana on se, että noita liittimiä tehdään ainakin kolmella eri keskipiikin koolla. Kokoa ei ole merkitty itse liittimeen. Nyt jos koko on väärä niin kontaktin syntyminen on satunnaista. Tappia ei pysty mittamaan esim. tönärillä. Tämä on itselläni ollut se suurin riesa kun kulkineita on useampia (esim. veneessä ihan must).

-pyörän tuleva liitin mieluummin johdon päähän kuin katteeseen tms. kiinteästi. Silloin piuha ei mene rikki kun poistuu pyörältä (ei sitä piuhaa muista kuitenkaan)

-älylaturiin kannattaa samalla kertaa tehdä johtoadapteri, nimittäin saman piuhan kautta voi kätsysti laitailla akkua satulaa irrottamatta

-takki mahdollisimman lähelle ihoa, eli heti pitkähihaisen aluspaidan päälle. Ajotakin tikkivuorin voi jättää pois. Kylmillä keleillä sähkötakin päälle jokin ohut tuulen pysäyttävä kuoritakki.
SF 1098S
MTS V4S
Kode
Pyörä: F800GS /-11

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!

Tuommoisia löytyi netin syövereistä..

https://www.makita.fi/products/takit-ja ... t-18v.html
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Kode kirjoitti: Ti Marras 17, 2020 8:29 pm Hei!

Tuommoisia löytyi netin syövereistä..

https://www.makita.fi/products/takit-ja ... t-18v.html
Toimisivat varmaan myös pyörän sähköillä, irtoohan sieltä 14V koneen käydessä. Teho jää vaan pienemmäksi. Mutta tuossa tuuletuksessa on ideaa kesähelteitä ajatellen.
SF 1098S
MTS V4S
Vastaa Viestiin