Sigman monitoimimittarit
Valvoja: Moderaattorit
- Kipa
- Pyörä: SE ja kolmipökö
Re: Sigman monitoimimittarit
Jokos olet Pekka päässyt testaamaan vedenpitävyyden? Tilasin tuolta tuon 1812-mallin pojalle seuraavaksi, toivottavasti paremmalla menestyksellä (ja hinta Motonetin hintaan verrattuna....) http://www.ebay.de/itm/like/Sigma-Sport ... RTM2052467
- taas kahden mopon taktiikalla -
On tässä jotain pieniä sateita ollut ja mittari on vielä ihan OK.Kipa kirjoitti:Jokos olet Pekka päässyt testaamaan vedenpitävyyden? Tilasin tuolta tuon 1812-mallin pojalle seuraavaksi, toivottavasti paremmalla menestyksellä (ja hinta Motonetin hintaan verrattuna....) http://www.ebay.de/itm/like/Sigma-Sport ... RTM2052467
Se on kiinni pyörässäni koko ajan ja kilometrejä on sille tullut jotain 500 km.
Odottelen siis vielä kunnon sateita.
Pekka
Eikös tuollainen pikku magneetti mene normaalin kuusiokolo pultin sisälle, oliko m6 kierteellä oleva mihin sujahtaa justiinsa eikä tipu ihan helpolla. Takarenkaassa vuosia ollut jarrulevyn pultissa tuollainen magneetti.
No nyt oli rankkasateita täälläkin. Ukkonen jyrisi ihan nurkan takana ja vettä tuli kaatamalla.Kipa kirjoitti:Jokos olet Pekka päässyt testaamaan vedenpitävyyden?
Mittari ei ollut moksiskaan.
Kalibroinnin kanssa olen askarrellut viime päivinä. Navigaattorin ja Sigman näyttö olisi hyvä saada täsmäämään. Nyt on vielä 0.5 % ero suoralla tiellä. Otin sen Sigman juuri sisään, ja korjaan tuon etupyörän ympärysmitan siihen Sigmaan. Vaihdoin jo renkaitakin nappularenkaista asfalttirenkaisiin ja se aiheutti uuden kalibrointitarpeen.
Pekka
- Kipa
- Pyörä: SE ja kolmipökö
Jännä juttu, minkähän maanantaisetin mittarit mulle (tai oikeastaan pojalle) sattuivat tulemaan?
- taas kahden mopon taktiikalla -
Oli kai tosiaan maanantaisetin mittarit.Kipa kirjoitti:Jännä juttu, minkähän maanantaisetin mittarit mulle (tai oikeastaan pojalle) sattuivat tulemaan?
Nyt olen ajanut Sigma MC 10 mittari ohjaustangossa Viron kaatosateissa ja vaikka missä sateissa ja pyörä on seissyt parkkipaikalla mittari paikallaan kaikissa keleissä. Ja näyttö on kirkas edelleen. Ei ole huurteen häivääkään lasin alla ja mittari toimii mainiosti.
Mainio mittari on tuo muuten GPS:ssän lisäksi. Se on kätevä nollata, kun lähden mopokoulun ajotunteja vetämään, niin saan siitä oikean lukeman km-laskutukseen helposti. Ja muutenkin siitä löytyy hyvää tietoa ja ajonopeus on kohdallaan, niin ei tule sakkoja.
Matkassa tuli Viron reissulla GPS:ään 2,8 km eroa 1000 km pätkällä, joten toi Sigma on nyt kanssa aika hyvin kalibroitu. Eli 0.28%
Pekka
Re:
Aikanaan huomasin että kalibroidessa täytyy magneetin olla juuri ohittanut anturin. Samaten mittaradan päätyttyä siirtää pyörää kunnes kymmenmetrinen vaihtuu. Silloin voi askelilla mitata "oikean" kilometrin ja ottaa huomioon kalibroidessa. Pyörän ympärysmitta on n. 2m. Pahimmillaan voi mittaradalla saada 4 metrin virheen. Pikkutarkkaa mutta tuli testattua matkalla Helsinki-Ivalo.Pekkavee kirjoitti:No mä kalibroin ton mittarin siellä 1000 metrin mittaradalla. Jos matka täsmää niin nopeus täsmää kanssa.Ossy-57 kirjoitti:.... matkamittaria en ole tarkastanut kun nopeus vain kiinnostaa.
Nopeus= tietyssä ajassa kuljettu matka. Esim 1000 m 36 sekunnissa on 100 km/h. Kellot noissa mittareissa on tarkkoja.
Virhe on mulla alle promillen matkassa ja nopeudessa. Eli matkassa alle metrin/1000m ja nopeudessa alle 0.1 km/h 100 km/h nopeudessa. Mukava ajella, kun tietää täsmälleen kuinka paljon ajaa ylinopeutta.![]()
![]()
![]()
Pekka
![]()
PS. Toi kalibrointi on helppo tehdä, jos vaikka vaihtaa renkaat, rengaspaineet tai renkaat on kuluneet. Menee vaan sinne maantien mittaradalle ja mittaa paljonko heitto on siinä 1000 m:n matkalla.
Ja korjaa sitten mittariin eron.
Oli teillä huonoa tuuria.Kipa kirjoitti:Jännä juttu, minkähän maanantaisetin mittarit mulle (tai oikeastaan pojalle) sattuivat tulemaan?
Nyt olen ajellut sen Sigma MC10 mittarini kanssa kesästä lähtien kaikissa säissä ja syysmyrskyissä.
Matkaa on tullut elokuun alusta noin 7000 km.
Edelleenkin se toimii erinomaisesti ja on siinä tangossa kiinni jatkuvasti. Ja pyörä seisoo parkkipaikalla kaiket yöt ja melkein joka päivä ajossa.
Sigma MC 10 mittarini on ollut tuossa tangossa nyt kaksi vuotta.
Talvien muutaman kuukauden kuitenkin viettänyt sisällä.
Kilometrejä on mittariin tullut 39.500 km
Ajotunteja oli 754 h
Nyt siitä loppui paristo.
Tai jännite aleni kai sen verran, että se ei enää tunnista magneettia aina.
Vaihdoin siis pariston, joka on ihan perus CR2032 nappiparisto. Hinta kai jotain 2:- €
Nyt se toimii taas mainiosti.
Ihan hyvä mittari.
Pekka

Talvien muutaman kuukauden kuitenkin viettänyt sisällä.
Kilometrejä on mittariin tullut 39.500 km
Ajotunteja oli 754 h
Nyt siitä loppui paristo.
Tai jännite aleni kai sen verran, että se ei enää tunnista magneettia aina.
Vaihdoin siis pariston, joka on ihan perus CR2032 nappiparisto. Hinta kai jotain 2:- €
Nyt se toimii taas mainiosti.
Ihan hyvä mittari.
Pekka
Pitääpä tuollainen laittaa, kun ei keulapäivityksen jälkeen nopeusmittari toimi. Onko tuossa mitään taustavaloa? Mulla on tuosta ehkä näpertelyversio tuloillaan, niin mietin pitäiskö laittaa valo samalla? Ajattelin tunkea tuon DR:n orkkis mittarin koteloon.
-aapo
-aapo
-too Big to fail-
Ei ole tuossa taustavaloa.aapo kirjoitti:Pitääpä tuollainen laittaa, kun ei keulapäivityksen jälkeen nopeusmittari toimi. Onko tuossa mitään taustavaloa? Mulla on tuosta ehkä näpertelyversio tuloillaan, niin mietin pitäiskö laittaa valo samalla? Ajattelin tunkea tuon DR:n orkkis mittarin koteloon.
-aapo
Vastaavassa Sigma MC 1812 mittarissa on myös taustavalo.
Pekka
-
ceevu
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++
vaan onko tuonkaan valo aina päällä...vai pitääkö painaa nappia jos jotain haluaa nähdä. Sillon lienee parempi paskarrella vanha mittarinvalo vaan valasemaan. Huomasin että sigma on hidastanu tuon fillarimallin reagointia nopeuden muutoksiin. Vanhat oli mielestäni aina ajantasalla,uusi taas odotteli välillä häiritsevän pitkään kun kiihdytyksestä/jarrutuksesta siirty tasanopeuteen. En nyt muista mikä numero mahtoi olla kyseessä,viime kesän malli kuitenkin. Mopokin jo myyty niin ei pääse tarkistamaankaan.
edit,törmäsin sigman käyttöohjeeseen,oli 500.
edit,törmäsin sigman käyttöohjeeseen,oli 500.
Viimeksi muokannut ceevu, Ti Loka 24, 2017 8:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hmmm... Nyt en oikein ymmärrä.ceevu kirjoitti:vaan onko tuonkaan valo aina päällä...vai pitääkö painaa nappia jos jotain haluaa nähdä.
Eikö taustavaloa tarvita vain pimeässä. Kai noissa on joku valokenno, joka tunnistaa pimeän.
Päivällähän näyttö näkyy selvästi muutenkin.
Paristokin kuluisi ihan turhaa, jos valo on päällä aina.
Pekka
-
skuikka
- Pyörä: SE ja Stark
Mitä minulla on valollisia Sigmoja ollut, on valot syttyneet hetkeksi napista painaessa. Eli ellei jotain uutta ole tullut, on apuvalo pop. Muutenhan ne on kivoja ja aika lujia, taisi yksi olla 5v ajossa.
Kotariinkin houkuttaisi laittaa takaseen Sigma mittaamaan niin saisi verrattua kuinka pahasti se takanen keskimäärin lipsuu
Kotariinkin houkuttaisi laittaa takaseen Sigma mittaamaan niin saisi verrattua kuinka pahasti se takanen keskimäärin lipsuu
Tuohan oli mainio idea.skuikka kirjoitti:Mitä minulla on valollisia Sigmoja ollut, on valot syttyneet hetkeksi napista painaessa.
Kiitos.
Takapyörään vaan toinen mittari, niin saa kokeilla erilaisia revitystyylejä kurveistä ulos tullessa.
Pekka