Onko muuten joku tehnyt itse "hard part" osat siihen vaihteiston rungon murtumisongelmaan vai kannattaakon mielummin pistää tilaukseen Touratechiltä? Mettäteillä tulee ajeltua aika paljon tapeilta ja ei oikeen hitsaushommat itteltä suju, ei ainakaan tuu kaunista
BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Valvoja: Moderaattorit
- Kurahousu
- Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Ok, ajoin koko matkan aikalialla rajoituksien mukaan joten enimmäkseen tuli ajeltua matkavauhtia isoilla vaihteilla. Kokeilin kyllä pienemmillä vaihteella pienen aikaa miten pyörä vastaa kaasuun ja josko lämmöt nousis ja nousihan heti yhdellä pykälällä mutta tippui takaisin kahteen kun jatkoin körröttelyä.
Onko muuten joku tehnyt itse "hard part" osat siihen vaihteiston rungon murtumisongelmaan vai kannattaakon mielummin pistää tilaukseen Touratechiltä? Mettäteillä tulee ajeltua aika paljon tapeilta ja ei oikeen hitsaushommat itteltä suju, ei ainakaan tuu kaunista
Toi vkoivu oli vissiin tehnyt itse jotkut Hardpartsit itselleen.Kurahousu kirjoitti:Ok, ajoin koko matkan aikalialla rajoituksien mukaan joten enimmäkseen tuli ajeltua matkavauhtia isoilla vaihteilla. Kokeilin kyllä pienemmillä vaihteella pienen aikaa miten pyörä vastaa kaasuun ja josko lämmöt nousis ja nousihan heti yhdellä pykälällä mutta tippui takaisin kahteen kun jatkoin körröttelyä.
Kysy siltä.
Pekka
- Kurahousu
- Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Jutskasin vkoivun kanssa ja hänellä on hitsatut, ei irrotettavat, vahvikkeet. Itse ajattelin että jos ne palat ei oo kauheen monimutkaset niin vois säästää rahaa ja värkkäillä (lue menettää hermonsa pajalla) palat talven kaamoksen aikana. Pitäähän sitä jotakin harrastustoimintaa olla
Tietysti jos on paloista pelkkä kuva netistä mallina niin ei siitä taida mitään tulla, helpompi taitaa olla että pistää tilaukseen?
No mä voin lähettää sulle 28 valokuvaa niistä mun Hardpartseista niin voit niitä mittailla ja sommitella omia versioita.Kurahousu kirjoitti:Jutskasin vkoivun kanssa ja hänellä on hitsatut, ei irrotettavat, vahvikkeet. Itse ajattelin että jos ne palat ei oo kauheen monimutkaset niin vois säästää rahaa ja värkkäillä (lue menettää hermonsa pajalla) palat talven kaamoksen aikana. Pitäähän sitä jotakin harrastustoimintaa ollaTietysti jos on paloista pelkkä kuva netistä mallina niin ei siitä taida mitään tulla, helpompi taitaa olla että pistää tilaukseen?
Laita mulla postiosoite iimeilillä pekka.vuorelma@gmail.com niin lähettelen ne joskus. Ne kuvat ei mahdu iimeiliin, niin laitan sulle rompun.
Pekka
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Juu ne mun hard partsit on hitsattu kiinne takarunkoon eikä niitä sen taki oo kovin kiva irrotella.
Ja lämmöistä sen verran, että mulla en on aina olleet joko 5 tai 6 pykälää. Kylmillä keleillä en kyllä ole ajellut. Kuutta pykälää näyttää lähinnä silloin kun kuumassa kelissä jumittaa ruuhkissa tai muutoin on lähes paikallaan.
Jostain olen lueskellut, ettei 1100GS:ssä ole termaria, mutta jossain tuoreemmissa boksereissa kuulemma sellainen on. Joku innokas voisi kaivella tiedon montako astetta mikäkin lämpömittarin näyttämä tarkoittaa.
Ja lämmöistä sen verran, että mulla en on aina olleet joko 5 tai 6 pykälää. Kylmillä keleillä en kyllä ole ajellut. Kuutta pykälää näyttää lähinnä silloin kun kuumassa kelissä jumittaa ruuhkissa tai muutoin on lähes paikallaan.
Jostain olen lueskellut, ettei 1100GS:ssä ole termaria, mutta jossain tuoreemmissa boksereissa kuulemma sellainen on. Joku innokas voisi kaivella tiedon montako astetta mikäkin lämpömittarin näyttämä tarkoittaa.
Innokas tai ei...mutta muistin joskus Boxer-Forumissa nähneeni jonkun asteikon ja löytyihän se sieltä (oikeellisuudesta en ota vastuuta). Asia selviää varmaan seuraavasta, vaikka ei mikään saksan kielen spesialisti olisikaan.vkoivu kirjoitti:Joku innokas voisi kaivella tiedon montako astetta mikäkin lämpömittarin näyttämä tarkoittaa.
** Dieter kirjoittaa**
die GS hat ein FID mit folgender Skala:
8 Balken = >156 Grad Celsius
7 Balken = ca. 141 °C - 155 Grad C
6 Balken = ca. 111 - 140 Grad C
5 Balken = ca. 81 - 110 Grad C
4 Balken = ca. 73 - 80 Grad C
3 Balken = ca. 66 - 72 Grad C
2 Balken = ca. 51 - 65 Grad C
1 Balken = ca. 35 - 50 Grad C
Meine GS zeigt öfter mal 6 Balken im Stop 'n' Go Verkehr. 130 Grad halte ich für normal. Maximal hat meine GS schon 7 Balken angezeigt.
Muuten samat kokemukset kuin edellä kirjottaneilla eli 5-6 normaalisti.
-Jyrki
Samaiselta boxer-forumilta yritin tavailla erästä keskustelua aiheesta ja lopputulemaksi näytti muodostuneen ns. varma tieto, että 12/97 jälkeisissä on termostaatti, sitä vanhemmissa ei. Eli raja ei menisi esim. 1100/1150 -mallimuutoksen mukaan.Ossy-57 kirjoitti:En löytänyt mainintaa termostaatista korjaamokäsikirjasta, joten kai se on vaan hyvin suunniteltu systeemi. Huolto-ohjeissa neuvotaan laittamaan öljynjäähdyttimen eteen suoja pakkasella.
-Jyrki
Tuolla Micapeakin sivuilla
http://www.micapeak.com/bmw/gs/gs_tel1.html#history
kerrotaan, että 1997 koneeseen laitettiin uusi öljyventtiili säätelemään öljyn pintaa. Termostaatista ei kuitenkaan puhuta mitään:
Changes during model year 97
revised gearbox
simplified throttle and choke cable arrangement (only two cables connected to throttle body)
final drive housing breather bore increased
Also a new oil control valve installed from black engine number 41956271 and silver engine number 41959303. It was an attempt to make oil level more consistent but at best only a partial success. Best advice to put on sidestand immediately after engine switch off and leave overnight before checking still applies to all R11GS models.
Pekka

http://www.micapeak.com/bmw/gs/gs_tel1.html#history
kerrotaan, että 1997 koneeseen laitettiin uusi öljyventtiili säätelemään öljyn pintaa. Termostaatista ei kuitenkaan puhuta mitään:
Changes during model year 97
revised gearbox
simplified throttle and choke cable arrangement (only two cables connected to throttle body)
final drive housing breather bore increased
Also a new oil control valve installed from black engine number 41956271 and silver engine number 41959303. It was an attempt to make oil level more consistent but at best only a partial success. Best advice to put on sidestand immediately after engine switch off and leave overnight before checking still applies to all R11GS models.
Pekka
No heh, on tolla vaihteistoöljyn viskositeetilla näköjään jotain merkitystä.
Kun olin lauantaina ajelulla ( lämpötila oli jotain 2 astetta Celsiusta), vanhoilla sileillä Karoo renkailla, kun kävin DirtBiken avajaisissa Oulussa, niin ei meinanneet mennä pienemmät vaihteet sisään millään.
Vapaatakin etsiskelin polkemalla kakkoselta alas ihan tosissaan.
Luulin jo, että vaihteisto on oikeasti jotenkin hajonnut seisottuaan talviteloilla muutaman viikon.
No sitten, kun olin ajellut jotain 50 km osittain hiekkateillä niin ei mitään ongelmia. Vaihteet toimi niinkuin kesällä, kun vaihteisto oli lämminnyt tarpeeksi.
Joten jos ajelette talvella niin liukkaammat öljyt vaihdelaatikkoon.
Katsokaa viskositeetit tuolta tän ketjun alkupäästä.
Täytyy minunkin vaihtaa öljyt, jos löytyy nastarenkaat jostain
Pekka

Kun olin lauantaina ajelulla ( lämpötila oli jotain 2 astetta Celsiusta), vanhoilla sileillä Karoo renkailla, kun kävin DirtBiken avajaisissa Oulussa, niin ei meinanneet mennä pienemmät vaihteet sisään millään.
Vapaatakin etsiskelin polkemalla kakkoselta alas ihan tosissaan.
Luulin jo, että vaihteisto on oikeasti jotenkin hajonnut seisottuaan talviteloilla muutaman viikon.
No sitten, kun olin ajellut jotain 50 km osittain hiekkateillä niin ei mitään ongelmia. Vaihteet toimi niinkuin kesällä, kun vaihteisto oli lämminnyt tarpeeksi.
Joten jos ajelette talvella niin liukkaammat öljyt vaihdelaatikkoon.
Katsokaa viskositeetit tuolta tän ketjun alkupäästä.
Täytyy minunkin vaihtaa öljyt, jos löytyy nastarenkaat jostain
Pekka
Öljyn suodatin ja momenttiavain
Moikka,
Sinulla on hyvät ohjeet gs:n huoltohommiin, kiitos. Ne on auttanut minua paljon, mutta pari tyhmää kysymystä:
1) Millaista momenttiavainta suosittelet? Eräässä tarvikeliikkeessä on sellainen n. 28e hintainen tuote.
2) Tilasin Allrightista öljyn suodattimen ja se on öljytty etukäteen. Mitä tämä tarkoittaa, olenko tilannut väärän vai onko suodatin sellaista tyyppiä, että sitä pitää käsitellä öljyllä?
t.Harri
Sinulla on hyvät ohjeet gs:n huoltohommiin, kiitos. Ne on auttanut minua paljon, mutta pari tyhmää kysymystä:
1) Millaista momenttiavainta suosittelet? Eräässä tarvikeliikkeessä on sellainen n. 28e hintainen tuote.
2) Tilasin Allrightista öljyn suodattimen ja se on öljytty etukäteen. Mitä tämä tarkoittaa, olenko tilannut väärän vai onko suodatin sellaista tyyppiä, että sitä pitää käsitellä öljyllä?
t.Harri
Pekkavee kirjoitti:Tänään vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen.
Homma meni jotenkin näin:
Moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto
Öljytilavuudet:
Öljy kesällä esim. 20W-50 moniasteöljy, API luokka SE, SF tai SG.
3.75 litraa suodattimen vaihdon kanssa
3.50 litraa ilman suodattimen vaihtoa
0.50 litraa Min ja Max merkkien välissä
Öljynsuodattimen halkaisija 76 mm, malli esim. HifloFiltro HF163 All Rightista, maksoi jotain 11 egee.
Kiristysmomentit
Öljynsuodatin 11 Nm
Öljytulppa 32 Nm, , 8 mm kuusiokolo
Tulpan tiivisteen halkaisija 23/15 mm, ulkohalkaisija voi olla isompikin, mahtuu.
Moottorin on oltava lämmin, kun hommaan ryhdytään, eli aja ensin kunnon lenkki.
Ensin irroitetaan pohjapanssari. Se on kiinni neljällä 10 mm lukkomutterilla suoraan alhaaltapäin.
Sitten avataan öljyntäyttötulppa vasemmassa sylinterissä.
Seuraavaksi avataan öljytulppa ja lasketaan öljyt astiaan. 8 mm kuusiokolotulppa.
Öljysuodatin on avattava peltisellä kuppimaisella suodattimen avaajalla, koska öljysuodatin sijaitsee ahtaassa poterossa moottorin alapuolella vasemmassa etukulmassa eikä siihen pääse muulla käsiksi. Ko. öljynsuodatinavaimia saa varaosakaupoista. Se on siinäkin suhteessa hyvä vehje, että sen kanssa voi käyttää momenttiavainta. Öljysuodattimen halkaisija on 76 mm. Suodattimiakin on kaupoissa ainakin kolmea kokoa nimittäin.
Nyt putsataan rätillä öljytulpan ympäristö ja suodattimen kiinnityskohdat.
Uuden öljysuodattimen tiiviste sivellään öljyllä. Suodatin kiristetään 11 Nm momenttiin tai vaihtoehtoisesti niin, että suodatin kierretään kosketukseen ja siitä sitten 7/8 kierrosta lisää ( tämä ohje oli suodattimen laatikossa). Öljytulppa kiristetään uuden tiivisteen kanssa 32 Nm:iin.
Öljyä laitetaan tarvittava määrä ja täyttötulppa suljetaan. 3.5 litraa öljyä täytti jo tarkistusikkunan kokonaan ja ihmettelin, että mitä nyt. Koekäytössä öljy menee suodattimeen ja öljylauhduttajaan ja pinta putoaa ikkunassa oitis. Käynnistettäessä kone piti aika kilinän, ajattelin jo, että jotain on vialla. Kilinä loppui kuitenkin noin 5 sekunnissa, kun öljy täytti kaikki tarvittavat paikat moottorissa.
Öljyn määrä voidaan tarkistaa vasta koekäytön jälkeen, kun moottori on seissyt 10 minuuttia. Koekäytön pitäisi kestää 2 - 3 min. Minulla 3.75 litraa oli just sopiva määrä lopulta. 4 litran kannun pohjaan jäi muutama desi. Öljyn pinta oli melkein MAX-merkissä koneen seisottua pitkään.
HUOM. Öljyä ei saa koskaan laittaa yli MAX-merkin.
Hommaan meni vajaa tunti kaikkine öljytason ihmettelyineen ja koekäyttöineen.
PS. Ja tässä vielä NiksiPirkka vihje. Laita käteen muovikassi tai -pussi, kun ruuvaat öljytulppaa tai suodatinta auki. Sieltä tulle öljyä käsille, mutta kun sulla on muovipussi käden päällä, niin ei sotkeudu niin. Ja se öljy oli aika kuumaa ;o(
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Vaikka multa ei kysytäkkään ni vastaanpa silti.
Mä olen noi perushuollot tehnyt ihan näppituntumalla enkä ole käyttänyt mitään momenttiavaimia. Pikkasen kun pitää järkeä mukana niin homma onnistuu niinkin mainiosti.
Ja öljynsuodatinkyssäriin sen verran, että se suodatin on aivan samanlainen mitä autoissakin yleensä. Eli semmonen peltipurnukka mikä ruuvataan mopoon kiinne. Kiinnittäessä se suodattimessa näkyvä kumitiiviste tulee voidella öljyllä, jottei se tiiviste pure liian hyvin kiinne kiristysvaiheessa ja vaurioidu. Tiivisteen käsittely tapahtuu esimerkiksi niin, että kastelee sormenpään öljyyn ja sillä sormenpäällä sitten pyyhkäisee sen tiivisteen öljyiseksi. (siitä öljystä ei sitten saa ainakaan välittömästi syöpää vaikka purkissa uhitellaankin)
Se öljynsuodatin on sitten semmosessa kuopassa siellä pohjapanssarin alla, että sitä et pääse vaihtamaan "normaaleilla" suoradatinavaimilla vaan tarvitset sellaisen kuppimallisen mikä tulee sen suodattimen päätyyn kiinne. Sellasen puolestaan saa muutamalla eurolla lähimmästä autovaraosakaupasta. (samoin kuin niitä öljynsuodattimiakin).
Mä olen noi perushuollot tehnyt ihan näppituntumalla enkä ole käyttänyt mitään momenttiavaimia. Pikkasen kun pitää järkeä mukana niin homma onnistuu niinkin mainiosti.
Ja öljynsuodatinkyssäriin sen verran, että se suodatin on aivan samanlainen mitä autoissakin yleensä. Eli semmonen peltipurnukka mikä ruuvataan mopoon kiinne. Kiinnittäessä se suodattimessa näkyvä kumitiiviste tulee voidella öljyllä, jottei se tiiviste pure liian hyvin kiinne kiristysvaiheessa ja vaurioidu. Tiivisteen käsittely tapahtuu esimerkiksi niin, että kastelee sormenpään öljyyn ja sillä sormenpäällä sitten pyyhkäisee sen tiivisteen öljyiseksi. (siitä öljystä ei sitten saa ainakaan välittömästi syöpää vaikka purkissa uhitellaankin)
Se öljynsuodatin on sitten semmosessa kuopassa siellä pohjapanssarin alla, että sitä et pääse vaihtamaan "normaaleilla" suoradatinavaimilla vaan tarvitset sellaisen kuppimallisen mikä tulee sen suodattimen päätyyn kiinne. Sellasen puolestaan saa muutamalla eurolla lähimmästä autovaraosakaupasta. (samoin kuin niitä öljynsuodattimiakin).
Suodatin ja momenttiavain...
OK ja kiitos vastauksesta. Näin minäkin ajattelin, että käyttämällä maalaisjärkeä ja silleen "näppituntumalla" voi perushuoltoja suorittaa. Toki momenttiavaimella saa varmuuden kiristyksiin. Palataan ruutuun.
vkoivu kirjoitti:Vaikka multa ei kysytäkkään ni vastaanpa silti.![]()
Suodattimen sekaisin
Moikka vielä,
Sen verran kiireissään ja tohkeissaan, että meni öljyt ja ilmat sekaisin. Hokasin, kun kävin tuossa hiihtolenkillä.
Niin, suodatinkysymys piti koskettaa ILMANSUODATINTA eikä öljyn suodatinta. Siis ilmansuodatin oli valmiiksi esiöljytty ja siitä oli maininta ilmansuodattimen pakkauksessa. Tämä oli minulle outu juttu. Osaatteko kertoa tästä tarkemmin? Onko suodatin GS:ään väärä? Suodatin on sellainen papaperisuodatin, jossa paperinpäällä ohut metalliverkko. Malliltaan/ muodoltaan ihan saman mallinen kuin vanhakin. Merkki on BMC air filter.
Sen verran kiireissään ja tohkeissaan, että meni öljyt ja ilmat sekaisin. Hokasin, kun kävin tuossa hiihtolenkillä.
Niin, suodatinkysymys piti koskettaa ILMANSUODATINTA eikä öljyn suodatinta. Siis ilmansuodatin oli valmiiksi esiöljytty ja siitä oli maininta ilmansuodattimen pakkauksessa. Tämä oli minulle outu juttu. Osaatteko kertoa tästä tarkemmin? Onko suodatin GS:ään väärä? Suodatin on sellainen papaperisuodatin, jossa paperinpäällä ohut metalliverkko. Malliltaan/ muodoltaan ihan saman mallinen kuin vanhakin. Merkki on BMC air filter.
vkoivu kirjoitti:Vaikka multa ei kysytäkkään ni vastaanpa silti.![]()