DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Valvoja: Moderaattorit
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
DR:n aiemmin omistaneena, kyllä siinä etujarrussa teho riittää kun kaikki on kunnossa. Kerran on kuivalla puhtaalla asfaltilla menty kyljelleen kun edellä kulkeva auto teki hiukan erikoisia peliliikkeitä..
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Mikään kahden sormen jarruhan se ei varmaankaan ole toimivanakaan. Eikös isompi pääsylinteri vain lisää jarrukahvan puristukseen tarvittavaa voimaa? Toki se riippuu myös kahvan vipusuhteesta, mutta sillä olettamalla että kahvan vipusuhde pysyy samana, niin isommalla pääsylinterillä tarvitaan isompi voima kahvan puristukseen, että saavutetaan sama jarrutusteho. Kahvan liike on isommalla pääsylinterillä pienempi.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Just näin. Saakos tohon isompaa levyä? Tosin kustannustehokkaampi vaihtoehto saattaisi olla koko keulan vaihto.Pturu kirjoitti: ↑Ke Heinä 16, 2025 7:22 pm Mikään kahden sormen jarruhan se ei varmaankaan ole toimivanakaan. Eikös isompi pääsylinteri vain lisää jarrukahvan puristukseen tarvittavaa voimaa? Toki se riippuu myös kahvan vipusuhteesta, mutta sillä olettamalla että kahvan vipusuhde pysyy samana, niin isommalla pääsylinterillä tarvitaan isompi voima kahvan puristukseen, että saavutetaan sama jarrutusteho. Kahvan liike on isommalla pääsylinterillä pienempi.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Enskassa joskus on jäänyt rasvauksen jälkeen ilmaa satulan liukutappien kumien sisäpuolelle, mikä painoi palat niin erilleen että melkein vaati kahvasta pumppauksen että palat otti levyyn. Samaa efektiä tulee, jos liukutapit on kuluneet ja satula vääntyy vinoon.KuraHupi kirjoitti: ↑Ti Kesä 24, 2025 11:25 pm No niin, jarrut ilmattu uudestaan ja testiajolle. Ei vaikutusta... ja sit hyppäsi peura eteen. Onneksi ei tullut osumaa. Mutta jotain tuolle etujarrulle pitää keksiä, tai sit hommattava uusi mopo jossa jarru toimii.
Tehty tähän mennessä
- teräspunosletkut
- uudet nesteet
- satulassa uudet tiivisteet
- pääsylinterissä uudet tiivisteet ja uusi pääsylinteri (jarrunestesäiliön ja pääsylinterin välinen kumi on vielä vanha)
Mitähän komponenttia kannattaisi vaihtaa, jotta saisi kunnon jarrut?
Lähinnä tulee mieleen
- pääsylinterin ja jarrunestesäiliön välinen kumi, jos vaihdettavissa
- pari kokoa isompi pääsylinteri
Jos olet ilmannut letkut niin, että koko systeemi on irrallaan ja pyörittlee/naputtelee ilmakuplat alhaalta satuloista kahvaan ja ylös/ulos, niin tuskin on enää ilmaa systeemissä.
Kahvan/satulan mäntien suhde vaikuttaa kahvan tuntumaan, mutta palojen kitka vaikuttaa eniten jarrujen tehoon. Itse olen joskus heittänyt uudet palat roskiin, kuin sateella pito oli nolla. Ratahommissa on yleensä hiilikuitupohjaista palaa, missä pito paranee mitä kuumemmaksi jarrut lämpenee. Voimaa ei tarvi käyttää ,vaikka kahvassa ei ole löysää juuri ollenkaan. Palat kestää about 1000km.
Mutta joo, kannattanee tarkistaa että kun painat jarrua, niin silmällä katsoo ettei satula heilu kun jarrua pumppailee. Jos ei ole väljää, niin pehmosempaa palaa paikalleen.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Kiitos neuvoista!
Sen verran pitää korjata vanhaa viestiäni, että pääsylinterin mäntä tiivisteineen on vaihdettu, mutta pääsylinterin ei.
Kokeilin pumpata jarrua, satula näyttää liikkuvan sivusuunnassa, ylä- ja alaosa saman verran.
Otin satulan irti, vertasin cmsnl.comin hajotuskuvaan, ja totesin että ohjuri nro 13 puuttuu. Sitä ei tietenkään enää saa.
https://www.cmsnl.com/suzuki-dr650rse-1 ... IG-47.html
Voisiko tällä olla vaikutusta?
Liukutappien kumien sisällä on väkisin hiukan ilmaa, kun kumi pitää ensin vetää tyhjänä siitä reiästä läpi jossa tappi liukuu, ja vasta sitten työntää tappi paikoilleen. Yritin puristella ilmaa pois, mutta tuskin siellä tyhjiötä on.
Jarrupalat ovat motonetistä, ainoat mitä sieltä saa, näyttäisivät olevan ”organic” eli ei metalia seassa. Pistin netistä tilaukseen metallia sisältävät palat kun myyntiteksti kehui että ”hyvä kitka”. Noiden kahden lisäksi en löytänyt muita paloja tarjolla…
Sen verran pitää korjata vanhaa viestiäni, että pääsylinterin mäntä tiivisteineen on vaihdettu, mutta pääsylinterin ei.
Kokeilin pumpata jarrua, satula näyttää liikkuvan sivusuunnassa, ylä- ja alaosa saman verran.
Otin satulan irti, vertasin cmsnl.comin hajotuskuvaan, ja totesin että ohjuri nro 13 puuttuu. Sitä ei tietenkään enää saa.
https://www.cmsnl.com/suzuki-dr650rse-1 ... IG-47.html
Voisiko tällä olla vaikutusta?
Liukutappien kumien sisällä on väkisin hiukan ilmaa, kun kumi pitää ensin vetää tyhjänä siitä reiästä läpi jossa tappi liukuu, ja vasta sitten työntää tappi paikoilleen. Yritin puristella ilmaa pois, mutta tuskin siellä tyhjiötä on.
Jarrupalat ovat motonetistä, ainoat mitä sieltä saa, näyttäisivät olevan ”organic” eli ei metalia seassa. Pistin netistä tilaukseen metallia sisältävät palat kun myyntiteksti kehui että ”hyvä kitka”. Noiden kahden lisäksi en löytänyt muita paloja tarjolla…
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Uudet jarrupalat tulivat. Testijarrusten perusteella paremmat kuin edelliset mutta eivät silti hyvät. Vinkaisevat reilusti, ja kahva menee melkein kaasukahvaan kiinni, mutta näillä sain sentään asfaltilla just ennen pysähtymistä renkaan lukkoon. Ei puhettakaan että normaalilla 2-3 sormen jarrutuksella saisi pyörää tehokkaasti pysähtymään…