Sigman monitoimimittarit

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Mika TA-91 kirjoitti:
Timo Tasakaasu kirjoitti:Ja harmittaa tuo pitkään napilla roikkuminen risteyksissä, varsinkin pehmeällä soralla, TransAlpinkin kanssa.
Myönnän heti alkuun, että tämä ampuu yli pelkässä mopoilukäytössä, mutta jos sulla on samalle mittarille käyttöä myös a***suunnistuksessa, niin silloin tämän hankinnan voisi perustella:

Eltrip-R10, Tuossa voi haluttaessa asentaa myös ulkoisen nollausnapin.

Sitten hieman vastaavia mp käyttöön suunnittuna Touratech cocpit, mutta näissäkin on hinta kohdallaan!

Terveisin
Joo, "elämä on", kulunutta lausahdusta lainatakseni. Käyn suunnistuksissa vain harvakseltaan, joten sato euroja ei ole aikomus noihin mittareihin kiinni laittaa. Nyt mulla on TA:ssa VDO:n mittari ja näyttää Happi ilmeisesti 400km/h asti, koska Norjassa kerran kosteassa melkein nollakelissä aamusella jonkin virhetoiminnon jälkeen suurin rekisteröity nopeus oli 396km/h. Se riittäisi jo noille Super Enduroillekin. Nyt tulee varmaan kauhea ryntäys urheiluliikkeisiin.

Tuo VDO maksoi muistaakseni 30e pari-kolme vuotta sitten. Mulla on sattumalta siihen vielä kaksi jalustaa. VDO:ssa on lähes kaikki samat toiminnot kuin Eltripissäkin: "Vain napin painallus ja sinulla on edessäsi juuri kaipaamasi tieto - olipa se sitten kellonaika, välimatka, nopeus... " VDO:ssa on kello, kaksi trippiä, nopeus, keskinopeus, ajoaika... Tuolla ajoajalla ei varmaan suunnistuksessa tee mitään, koska käsittääkseni se kertyy vain, kun pyörät pyörivät, mutta keskinopeus vaikkakin vain ajoajalta on plussaa. Jalkakytkimenkin saisi tarvittaessa rakennettua. Takaperin juoksevan kellon, kaikenlisäksi äänihälytyksellä, kun aika loppuu, saa parin euron munakellosta. Niitä voi ostaa muutamalla kympillä koko kojelaudan täyteen, niin saa ohjelmoida jokaisen jakson ajoajan etukäteen ja painaa JATilta lähtiessä vain starttinappulasta aika juoksemaan. Taustavalot joutuu molempiin näpertämään itse.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
racinghell

Viesti Kirjoittaja racinghell »

onkos tuo magneetti pakko laittaa kiinni jarrulevyihin ku en oo pahemmin innostunu osien purkamisesta :?: :shock:
ei sen ihmeempii sit.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

racinghell kirjoitti:onkos tuo magneetti pakko laittaa kiinni jarrulevyihin ku en oo pahemmin innostunu osien purkamisesta :?: :shock:
No kunhan sen magneetin saa jonnekin, josta se anturi sen löytää.
Mä laitoin retkilusikan varresta sahatulla palalla jarrulevyn pulttiin kiinni.
On toiminut siinä jo 35.000 km.
http://lyhytlinkki.net/?yvlp9z5p

Pekka
:shock: :shock: :shock:
genesis
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge

Viesti Kirjoittaja genesis »

racinghell kirjoitti:onkos tuo magneetti pakko laittaa kiinni jarrulevyihin ku en oo pahemmin innostunu osien purkamisesta :?: :shock:
Eikai, *ustomissa laitoin anturin takarenkaaseen, tein kierteet magneetille napaan, ja anturin liimasin sikakitillä kartaaninjuureen piiloon. Hyvin se siellä näyttää menestyvän... 8)
THä
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Viesti Kirjoittaja THä »

Pekkavee kirjoitti: PS. Ai olenko mä insinööri :wink: :wink: Vastaus:Joo, olen.
PS2. Niissä mittaratojen tolpissahan on semmoinen toinen kohdistustolppa, joten sen paikan saa aika tarkkaan.
PS3. Eli korjattu maksiminäyttö Kemoran reissulta 190 km/h

PS4. No nyt se mittari on kalibroitu metrimitalla 1000 metrin mittaradalla. Virhe on 80 cm/1000 m. Eli virhe on alle promillen. :D :D :D
Osui silmään, niin on kommentoitava: kai teit tuon mittauksen riittävällä nopeudella? Renkaan halkaisija muuttuu hieman myös nopeuden funktiona, eli jos kalibroit tuon ajaen vaikka kolmeakymppiä, niin satasessa heitto voikin jo olla muutaman km/h :wink: Kun kehä isonee, niin mittari näyttää todellista nopeutta pienemmän nopeuden... Tosin myös poliisien tutkat on kalibroitu näyttämään inan alle todellisen.
Neljä vaihdetta riittää.
Pekkavee

AM kirjoitti:Pekka oletkos varma ,ettei toi mangeetti pääsa kääntymään. Tulee äkkipysäys,jos pääsee.
viewtopic.php?t=1767&postdays=0&postorder=asc&start=14

No nyt se mittari on pyörinyt noin 50.000 km. Eli noin 25 miljoonaa renkaan kierrosta.

Nyt loppui vaan paristo.
No uusi paristo sisään niin taas mennään.
Oli muuten halpa paristo AD Varaosamaailmassa. Vartan CR 2032 litium paristo maksoi vain 1.10 euroa

Biltemassa se maksaa 3.49 egee.
Clas Ohlsonilla 2.70 egee.

Pekka
t24
Pyörä: NX650

Viesti Kirjoittaja t24 »

Osaisiko joku kertoa mistä saisi uuden piuhan antureineen tai pelkän anturin? Mulla kesti n.250km, jonka jälkeen havaitsin mittarin näyttämässä kovin outoja lukuja. Tarkemmin katsellessa anturi oli piuhan päästä hävinnyt. :shock:
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

t24 kirjoitti:Osaisiko joku kertoa mistä saisi uuden piuhan antureineen tai pelkän anturin? Mulla kesti n.250km, jonka jälkeen havaitsin mittarin näyttämässä kovin outoja lukuja. Tarkemmin katsellessa anturi oli piuhan päästä hävinnyt. :shock:
Käy paikallisessa polkupyöräliikkeessä korjaamon/huollon puolella. Ainakin tossa Tampereella oli laatikollinen jemmassa. Omaan vaihdoin anturin juuri äsken, vanha ei vaan enää lukenut vaikka oli ihan lähellä magneettia. Liekö piuha irronnut sieltä sisältä.

Kipa
Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Jotenkin asiaa sivuten: Jos (kun) johtoa tarvii jatkaa, niin vanhasta kännykänlaturista saa sopivan piuhan. Mekaanisesti suht kestäviä ja siedettävän paksuisia. Niitä kumminkin on monen laatikonpohjalle siunaantunut.
The older I get, the better I used to be.
Kipa

Re: Sigman monitoimimittarit

Vanha ketju, mutta taas tuli ajankohtaiseksi. Sigma MC 10 moottoripyöräkäyttöön tehty mittari, 1.5 metrin vahvempi johto jne. Ensimmäinen vesisade ja kosteutta täynnä, takaisin Motonetiin ja uusi tilalle. Eilen sama juttu, kuva kertonee kaiken. Pojan mopossa kiinni, taidan kiikuttaa takaisin..... :evil: Itselläni on Sigma Targa-malli, joka on kohta 15 vuotta toiminut moitteetta AT:n ja SE:n sarvessa.
Liitteet
Moottoripyöräkäyttöön tehty Sigma MC 10
Moottoripyöräkäyttöön tehty Sigma MC 10
- taas kahden mopon taktiikalla -
smppa
Pyörä: DR650RSE

Viesti Kirjoittaja smppa »

Mulla on Sigma MC 1812, eikä se ole imaissut vettä sisään.
Pekkavee

Kipa kirjoitti:Vanha ketju, mutta taas tuli ajankohtaiseksi. Sigma MC 10 moottoripyöräkäyttöön tehty mittari, 1.5 metrin vahvempi johto jne. Ensimmäinen vesisade ja kosteutta täynnä
Kiitos tiedosta. Olin vähän aikeissa ostaa tuon MC 10 mittarin Motonetistä tai netistä, mutta en sitten ostakaan. Vaan jonkun muun.

Pekka
Pekkavee

Ostin nyt kuitenkin Motonetistä sen MC 10 Sigman.
Ajattelin Kipa, että sinä olet ostanut kaikki vuotavat sieltä, joten seuraava pitää vettä.

Miten se pikku magneetti on tarkoitus kiinnittää etupyörään?

Pekka
Kipa

Mulla on ollut kaikennäköisiä mm. vanhan pennin kokoisia magneetteja, joita olen sitten vanteisiin laittanut tarpeen mukaan vanteesta riippuen. Louisilla muuten toi MC 10 alle 25 euroa, kallis on toi merenpätkä tossa Suomen alapuolella.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Pekkavee

Kipa kirjoitti:Mulla on ollut kaikennäköisiä mm. vanhan pennin kokoisia magneetteja, joita olen sitten vanteisiin laittanut tarpeen mukaan vanteesta riippuen. Louisilla muuten toi MC 10 alle 25 euroa, kallis on toi merenpätkä tossa Suomen alapuolella.
Joo, on mullakin semmoinen iso magneetti siellä etupyörässä vielä kiinni vanhan mittarin jäämistönä. Käytän kyllä sitä. Ihmetyttää vaan miten toi pikkuriikkinen MC 10 magneetti pitäisi kiinnittää, kun se on vain 10 mm pitkä ja halkaisija on 5 mm. Sen kiinnityksestä ei asennusohjeessa kerrottu mitään.
Siinä ei ole edes reikää keskellä, että saisi pinnaan kiinni.
Eikä mitään kiinnitysosia ollut sille paketissa.
Se on kyllä todella vahva magneetti noin pienikokoiseksi.
Vastaa Viestiin