BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

ABS Remontti

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

ABS sanoutui kokonaan irti toiminnasta.
Aikaisemmin se on nikotellut vaan alhaista akun jännitettä.

Homma ilmeni niin, että ABS-valot alkaa vilkkua heti virran kytkennän jälkeen vuoronperään, vaikka moottori ei edes käy. Ja vilkkuvat myös ajossa.

Tutkin hieman vikakoodiohjeita tuolta
http://www.ibmwr.org/ktech/abs-diagnostics.shtml

Ja homma selkisi.

Vikakoodi antoi tulokseksi vian koodi nro 4, eli takapyörän sensori ei oikein toimi.
Vikakoodi löytyi helposti myös digitaalisella yleismittarilla.

Mittasin sitten anturin vastukset irrottamalla sen anturin johdon ekasta liittimestä satulan alla ja tulos oli, että ei mitään vastusta. Piti olla 135 Ohm +/-20 Ohm.

No asiaa tutkimaan. Anturin johto oli ihan siitä juurestaan vähän kärsineen näköinen, mutta ei poikki. Avasin kohtaa hieman ja poikkihan se oli kuoren sisältä.

Sitten veistelin anturista johtoja näkyviin sen verran, että pääsin juottamaan johdot kunnolla kiinni ja päälle monta kerrosta kutistesukkaa.

Mittaus antoi 144 Ohm ja ABS-jarrut toimii taas mainiosti.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Huh, uusi anturi maksaa muuten 140€
Liitteet
Korjattu.jpg
(154.35 KiB) Tiedosto ladattu 143 kertaa
Vika.jpg
(124.54 KiB) Tiedosto ladattu 133 kertaa
Viimeksi muokannut Pekkavee, To Huhti 24, 2008 11:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

ABS

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Onko sinulla Pekka tiedossa mistä helpoiten saisi noita "prikkoja" anturin säätämiseen esim. Hesan alueella? Omassa Gessussa säätö on hilkulla. :?:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: ABS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

pate56 kirjoitti:Onko sinulla Pekka tiedossa mistä helpoiten saisi noita "prikkoja" anturin säätämiseen esim. Hesan alueella? Omassa Gessussa säätö on hilkulla. :?:
Tuskin niitä muualta saa kuin BMW kaupoista, eli BikeTeam, R.M Heino ja Mototrip.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
HarriI
Viestit: 1120
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: ABS Remontti

Viesti Kirjoittaja HarriI »

"Pekkavee" tekee hyvää työtä, kun selkeästi kuvailee vian ja sitä koskevan korjaustoimenpiteet. Tässä oikein tulee ikävä vanhaa GSää... täältä löytyi vikaan kuin vikaan tai huoltoon hyvät ohjeet.

Täällä on oikeasti arvokasta tietoa!
Pekkavee kirjoitti:ABS sanoutui kokonaan irti toiminnasta.
Aikaisemmin se on nikotellut vaan alhaista akun jännitettä.
PS. Huh, uusi anturi maksaa muuten 140€
GAZ
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 8:15 am
Pyörä: gs 1100, dnepr 1300 ja 650
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja GAZ »

moi harri , voinhan mää syksyllä käydä näyttämässä sitä sun entistä gs,ssää, voipi meinaan olla et ajelen siellä suunnilla.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: ABS Remontti

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

HarriI kirjoitti:"Pekkavee" tekee hyvää työtä, kun selkeästi kuvailee vian ja sitä koskevan korjaustoimenpiteet.
Kiitos kiitoksista Harri. :D :D :D

Toi pyörän huoltaminen ja korjaaminen on mielestäni kiinnostavaa hommaa.
Ja kun onnistuu ( kuten toi ABS remontti ) niin tunne on hieno.

Siinä ABS-remontissa säästin anturin hinnan ( 140.- ), testeriveloituksen (50.-) ja korjaamon ihmettelyjen työajan ( varmaan 2 tuntia a' 65.- )
Eli yhteensä säästö oli 320.- Ei hassummin tunnin hommasta.
Kustannukset olivat muutama sentti juotostinaa ja muutama kutistesukka.

Homma olisi myös kestänyt korjaamolla ainakin kolme päivää, kun anturi on tilaustavaraa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
HarriI
Viestit: 1120
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

GS

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Moi, Sopii tosi hyvin. Keitellään kunnon kaffet. Ilmoittele, kun liikut täällä päin.
GAZ kirjoitti:moi harri , voinhan mää syksyllä käydä näyttämässä sitä sun entistä gs,ssää, voipi meinaan olla et ajelen siellä suunnilla.
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

Öljyä

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Miten tavallista on että 1100 vuotaa pikkasen öljyä kannen ja sylinterin välistä ulos. Ei tipu mutta ajaessa alapuolelle muodostuu hieno öljykerros joka joskus osuu pakoputkeen. :( Ei tule venttiilikannen tiivisteestä vaan kannentiivisteen kohdalta.
MAV
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 6:47 pm
Pyörä: Himalayan 452
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MAV »

Vuotavat kannentiivisteet ovat varsin tavallisia vanhempien vuosimallien 4-venttiiliboxereissa. Uudempiin tiivisteet muuttuivat toisenlaiseksi ja vuodot lienevät loppuneen. Itselläni on mallivuoden -96 GS, jossa oli vielä vanhat massatiivisteet ja molemmat puolet vuotivat 60 000 km ajettuna. Varaosana myytävät tiivisteet ovat monikerroksisia peltitiivisteitä joiden vaihdon jälkeen vuoto loppui.

En tiedä joko 97-malli on uudemmilla tiivisteillä, mutta joka tapauksessa tiiivisteen vaihto on tarpeen. Varaosatiivisteet ovat vielä vuosimallin mukaan erilaisia, joten uusia tilatessa tarvitaan pyörän runkonumero.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Takajarru lopetti toimintansa. Ei auta vaikka miten polkee.
Vaihdoin vaan renkaat nappuloihin niin johan se takajarru lopetti kokonaan toiminnan.
No en ole sitä juuri käyttänyt ennenkään, joten saattoi se lopettaa toiminnan jo aikaisemminkin.
Mikä voi olla vian syy? Onko pääsylinterin tiivisteet sökönä vai mistä on kysymys?

Mitään nestevuotaja ei ole mistään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
HarriI
Viestit: 1120
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Liikkuuko jarrusatulassa olevat sylinterit? Mulla oli sen verran likaiset sylinterit, että varsinkin palautus ei aina onnistunut.

Mulla olisi uudet BMWn takajarrusylinterin tiivisteet avaamattomassa paketissa. Jos tarvit, niin täältäpä löytyy.

osanro 3421 2 330 311

Harri
Pekkavee kirjoitti:Takajarru lopetti toimintansa. Ei auta vaikka miten polkee.
Vaihdoin vaan renkaat nappuloihin niin johan se takajarru lopetti kokonaan toiminnan.
No en ole sitä juuri käyttänyt ennenkään, joten saattoi se lopettaa toiminnan jo aikaisemminkin.
Mikä voi olla vian syy? Onko pääsylinterin tiivisteet sökönä vai mistä on kysymys?

Mitään nestevuotaja ei ole mistään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

HarriI kirjoitti:Liikkuuko jarrusatulassa olevat sylinterit? Mulla oli sen verran likaiset sylinterit, että varsinkin palautus ei aina onnistunut.

Mulla olisi uudet BMWn takajarrusylinterin tiivisteet avaamattomassa paketissa. Jos tarvit, niin täältäpä löytyy.

osanro 3421 2 330 311

Harri
Heippa.

Kiitos tiedosta. Selvittelen asiaan tulevalla viikolla.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:Takajarru lopetti toimintansa. Ei auta vaikka miten polkee.
Vaihdoin vaan renkaat nappuloihin niin johan se takajarru lopetti kokonaan toiminnan.
No en ole sitä juuri käyttänyt ennenkään, joten saattoi se lopettaa toiminnan jo aikaisemminkin.
Mikä voi olla vian syy? Onko pääsylinterin tiivisteet sökönä vai mistä on kysymys?

Mitään nestevuotaja ei ole mistään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kurkkaappas ettei ne jarrupalat ole tipahtaneet pois 'uriltaan' takajarrua rassaillessasi.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

vkoivu kirjoitti: Kurkkaappas ettei ne jarrupalat ole tipahtaneet pois 'uriltaan' takajarrua rassaillessasi.
Sen kyllä tarkastin jo pari kertaa.
Kyllä ne siellä ihan vapaasti liikkuisi.

Yksi syy ongelmaan voisi olla toi ABS anturi. Korjasin sen viikko sitten, mutta korjaus ei kestänyt kuitenkaan. Nyt siitä on molemmat johdot poikki. Ehkä ABS ei anna edes jarrun toimia, jos molemmat anturin johdot on poikki. Tutkitaan. Ja korjaan sen anturin vielä uudestaan paremmin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti: Yksi syy ongelmaan voisi olla toi ABS anturi. Korjasin sen viikko sitten, mutta korjaus ei kestänyt kuitenkaan. Nyt siitä on molemmat johdot poikki. Ehkä ABS ei anna edes jarrun toimia, jos molemmat anturin johdot on poikki. Tutkitaan. Ja korjaan sen anturin vielä uudestaan paremmin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Eikös lwr kavereilla mongoliassa käynyt juurikin noin, eli abs johto poikki jolloin takajarru ei toimi ollekaan.
Vastaa Viestiin