BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:
Adventure kirjoitti:
Itse pidin tuon tarkistusohjeen mukaan yläreunassa, eikä koskaan mitään ongelmia (ainakaan öljymäärästä johtuen). Ongelmat tulee siitä, kun pyörää ei laiteta suoraan ajosta keskituelle, ja öljyä odotellaan viikko siihen ikkunaan. Kun öljyä ei näy, lorotetaan ylärajaan.

-Tero-
No mulla ei öljyä tunnu kuluvan paljon mitään. Viimeksi vaihdoin 50.000 km:ssä. Lisäsin 3 desiä 56.000 km:ssä ja pinta on vieläkin ylärajalla. Nyt teen 60.000 km huollon niin täytyypi laittaa se öljymäärä siihen lasin puoliväliin. Se on muuten 0.5 litraa Min ja Max merkkien välissä, ainakin mun huolto-ohjeiden mukaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Mulla näyttää öljyä sen verran kuluvan, että jos öljynpinnan laittelee siihen noin lasin puoleen väliin tai aavistuksen yli niin 10tkm jälkeen vielä öljyä lasissa näkyy. Nyt mittarissa noin 48tkm.
Ossy-57
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350

Viesti Kirjoittaja Ossy-57 »

83500 km mittarissa, ei tartte lisäillä vaihtovälillä. ( Castrol 10W60)
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Sytytystulppien suojakannet, ne muoviset mustat läpyskät siellä venttilikopan kansissa, ei välttämättä pysy aina mukana, kun metsissä kolutaan ja kupsahdellaan.

Ne on helppo varmistaa seuraavasti:
Poraa kaksi pientä esim. 2 mm reikää siihen läpyskän takareunaan noin 1 cm välein pystysuunnassa. Pujota rei'istä musta nippuside ja vedä se sen sytytystulpan johdon ympäri. Jätä se löysälle, jotta suojakansia on helppo irrotella jatkossa. Siisti homma, jota tuskin huomaa.

Pekka
Ossy-57

Miltäs Pekka nappulagummit maistuu? Mulle tuli tauko ajamiseen kun tuli 2 kpl tenniskyynärpäitä, ei sais 4 viikkoon ajaa mutta eiköhän kuitenkin.....
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
Pekkavee

Joo hauskaa on nappulagummeilla ajella.
Parin viikon päästä Meltaukseen Pohjosen Pystymettään.

Pekka
Pekkavee

Imupuolen synkronointisäätö:

Tossa R1100GS:ssä on ruisku. Joten ei voi kai puhua kaasarien synkronointisäädöstä. Joten puhun imupuolen synkronointisäädösä.

Raahen kerholle hommattiin tollanen Carbtune II synkronointimittari. 79.- egee ton tarjouksen mukaan: viewtopic.php?t=641&start=15

Tänään tarkastin säädöt, ja jouduin kanssa säätämään niitä.

Ensin laitetaan sen alipainemittarin letkut kiinni niihin kurkkuihin.
Siinä on ne nipat alapuolella. Kumitutit irti.

Sitten laitetaan tyhjäkäynti kohdalleen niillä tyhjäkäynninsäätöruuveilla ,jotka ovat siinä imukurkun kyljessä Kierrosluku 1100 - 1150. Säädin molemmat ruuvit samoihin arvoihin eli noin 1 kierros ja 1/8 osa auki.
Alipainemittarin näytöt pitää olla tasan tässä vaiheessa. Ruuveilla säädetään niin, että on kanssa.

Jos vaijerinipat kantaa, niin näyttöjä ei saa tasan ruuveilla. Silloin pitää säätää niitä vaijerinippoja niin, että ne ei kanna. 2 mm välys nipan ja kuoren välillä. ( vuosimallista 1996 eteenpäin )

Sitten tarkastetaan alipainemittarin näytöt kierroksilla. Jos mittarin näyttö ei ole tasan kierroksilla säädetään vaijerinipoista niin, että näyttö on sama.

Mulla näyttö oli tyhjäkäynnillä sama, mutta kierroksilla siinä oli eroa. Siispä säädin kierroksilla myös vaijerinippoja, että sain näytön myös kierroksilla samaksi. Homma tuli kuntoon.

Aikaa menee ton Carbtune II mittarin kanssa 15 minuuttia.

Pekka

PS. Siinä Carbtune-mittarin ohjeessa sanottiin, että R-sarjan Bemareissa pitäisi mittari kääntää toisinpäin ja liittää ne letkut siihen päähän, koska alipaine on niin pieni. Mulla ei ollut kuitenkaan mitään ongelmaa käyttää mittaria oikeinpäin, sillä näytöt oli ihan selvät. Ehkä se ohje koskee jotain vanhempia R-sarjan Bemareita.

PS2: Ossy-57:n ansiokas lisäys tuolta jatkosta tähän:
Muuten siitä kaasuläppien synkronoinnista: tyhjäkäynnillä alipaineet tasan niistä messinki ruuveista mitkä säätää samalla myös tyhjäkäynti nopeutta. Vaijeri säätö vaikuttaa vain kierroksilla, vaijerit ei saa kantaa tyhjäkäynnillä. Kaasuläppien perussäätö ruuveihin(mutterilla lukitút pienet ruuvit) EI SAA koskea.

PS3. Kun synkkasin kurkut 90.000 km:ssä niin irrotin säätöruuvit kokonaan. Näköjään kannattaa joskus irrottaa ja putsata ne kokonaan vaikka mitään käyntihäiriöitä ei ollut mulla ilmennytkään.
Ne oli aivan mustat koko kärjestään. Lisäys 9.10.2007
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ti Loka 09, 2007 8:43 pm. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Pekkavee

Tuolta Micapeakin postituslistalta ( http://www.micapeak.com/bmw/gs/ )
tuli hälyttävää tietoa siitä, että BMW ei myy yksittäisiä varaosia.

No mulla on siitä jo kokemuksia, kun kerran murjoin sen punaisen tappokatkaisimen siinä kaasukahvan vieressä pätkiksi. Enää ei ole jäljellä kuin tynkä. Ja BMW ei myy muuta kuin kokonaisen katkaisijan kaikkine helyineen. En osta. :evil:

No nyt siellä Micapeakin postituslistalta tuli tietoa, että takajarrusatulaan ei saa niitä ohjaustappeja erikseen. Eli niitä, jotka pitävät eri puolien jarrusatulat ojennuksesta. Kyse ei ole siitä jarrupalojen kiinnitystapista.

Jos ne kuluu loppuun, niin pitää ostaa koko jarrusatula uusiksi.

No onneksi siihen auttaa voitelu. Joten voidellaan niitä ohjaintappeja siinä kumisuojuksen alla vähän useammin, niin ei kulu eikä tarvitse vaihtaa.

Niihin on varmaan se kuparitahna ihan passeli aine niinkuin muutenkin jarrujen osiin.

Pekka
arikorho
Pyörä: K100LT/F800ST/F800GS

Viesti Kirjoittaja arikorho »

Hienoa Pekkavee!
Laiton tuossa 1150 Adventuren ja ajattelin rueta itse sitä jatkossa huoltamaan. Ymmärsin, että R-sarja on hieman rantumpi kuin vanha K-sarja huoltojen suhteen. K100:aan vaihtelen lähinnä nesteitä ja suodattimia.
Onneksi löysin tänne sivustolle ja noista teksteistä tulee olemaan paljon apua R:n huollossa.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Pekkavee kirjoitti:Tuolta Micapeakin postituslistalta ( http://www.micapeak.com/bmw/gs/ )
tuli hälyttävää tietoa siitä, että BMW ei myy yksittäisiä varaosia.

No mulla on siitä jo kokemuksia, kun kerran murjoin sen punaisen tappokatkaisimen siinä kaasukahvan vieressä pätkiksi. Enää ei ole jäljellä kuin tynkä. Ja BMW ei myy muuta kuin kokonaisen katkaisijan kaikkine helyineen. En osta. :evil:

No nyt siellä Micapeakin postituslistalta tuli tietoa, että takajarrusatulaan ei saa niitä ohjaustappeja erikseen. Eli niitä, jotka pitävät eri puolien jarrusatulat ojennuksesta. Kyse ei ole siitä jarrupalojen kiinnitystapista.

Jos ne kuluu loppuun, niin pitää ostaa koko jarrusatula uusiksi.

No onneksi siihen auttaa voitelu. Joten voidellaan niitä ohjaintappeja siinä kumisuojuksen alla vähän useammin, niin ei kulu eikä tarvitse vaihtaa.

Niihin on varmaan se kuparitahna ihan passeli aine niinkuin muutenkin jarrujen osiin.

Pekka
Yleensä jos jotain osia tarvitsen niin tarkastan saatavuuden soittamalla maahantuojalle tai vaihtoehtoisesti katsomalla mitä nettikaupoissa on tarjolla ja ainakin Motobins näyttää myyvän erilaisia osia jarrusatuloihin. Uskon, että niitä saa suomestakin maahantuojan kautta jos vain kyselee.
Pekkavee

vkoivu kirjoitti: Yleensä jos jotain osia tarvitsen niin tarkastan saatavuuden soittamalla maahantuojalle tai vaihtoehtoisesti katsomalla mitä nettikaupoissa on tarjolla ja ainakin Motobins näyttää myyvän erilaisia osia jarrusatuloihin. Uskon, että niitä saa suomestakin maahantuojan kautta jos vain kyselee.
No hyvä tietää. Kiitos. Toi Micapeakin juttu koskee siis varmaan vaan USA:n markkinoita.

No voi sitä ko. tappia silti voidella niin ei kulu eikä tarvitse vaihtaa. :D :D

Pekka
Pekkavee

arikorho kirjoitti: Ymmärsin, että R-sarja on hieman rantumpi kuin vanha K-sarja huoltojen suhteen. K100:aan vaihtelen lähinnä nesteitä ja suodattimia.
Mistä sä tämmöistä ymmärsit? :? :?

Eiks toi R Bemari ole tosi vanhaa tekniikkaa ja käytössä koettua. No elektroniikka on vähän uudempaa.

Ainakin venttiilinsäädöt yms. on tosi perusjuttuja ja helppoja tehdä.

Pekka
Ossy-57

Muuten siitä kaasuläppien synkronoinnista: tyhjäkäynnillä alipaineet tasan niistä messinki ruuveista mitkä säätää samalla myös tyhjäkäynti nopeutta. Vaijeri säätö vaikuttaa vain kierroksilla, vaijerit ei saa kantaa tyhjäkäynnillä. Kaasuläppien perussäätö ruuveihin(mutterilla lukitút pienet ruuvit) EI SAA koskea.
Pekkavee

Ohjaustangon korotuspalat.

Viime aikoina olen ajanut pyörää paljon seisten. Ajoasento on jotenkin ahdas, kun kädet ovat suorana ja tuntuu, että ohjaustanko ei ole aina täysin hallinnassa. :( :( :(

Kaupasta saa ohjaustangon korotuspaloja 25 mm ja 35 mm. Onko teillä niistä kokemuksia. Paraneeko ajoasento seisten selvästi. Mä olen 180 cm pitkä. Kummat olisi paremmat 25 mm vai 35 mm. Vaatiiko muutos pidempiä vaijereita?

Pekka
Ossy-57

enpä tiedä noista korotuspaloista, rupeisko jo tuulemaan kainaloihin? Aattelin kyllä itte tilata nyt talvella sen jalkatapien siirtosarjan mikä tiputtaa tappeja 4 cm, parantaa koipien kulmaa istuessakin. Tosin mulla taitaa olla 10 senttiä pidemmät koivet kun sulla :)
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Kunnei mulla oo tuollaista professional-pyörää, niin en osaa ihan tarkkaan sanoa, mutta oman mopon ajoasento parani kummasti kun korotin tankoa 35mm. Etenkin seisaaltaan ajettaessa siis. Kun on haaruset kainaloissa niin ajoasento seisaallaan on väkisinkin vähän kumara, ja tuo 35 mm auttoi hämmästyttävän paljon! Enkä ole kuitenkaan kuin 182 cm ilman sukkia.

Mietin itsekin, että mistä hiivatista sen tietää, ostaako 15, 25 vai 35 mm palat, kun itsestä tuntui että pitäis varmaan olla ainakin 50 mm korotus! No, joka tapauksessa selän kipeytyminen seisaallaan hävisi, eli palat toimivat.
Taas menossa jonnekin...
Vastaa Viestiin