Virran ulosotto

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

virta
Viestit: 854
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja virta »

Dominator kirjoitti:Tuossa olikin jo muutama vinkki ketjussa.. Kiinnostaisi kuitenkin nähdä muita virityksiä joita olette tehneet virranoton asentamiseksi pyöriin joissa ei ole katteita tai jos ei halua katteisiin porailla reikiä?
Kiinalainen 2€(postikuluineen!!!) polkupyörän valaisimen tankokiinnike, jossa bilteman tupsyt lampun sijaan. GS:ssä kiinni mittaria ympäröivässä putkessa. Tuo putki on kyllä tankokiinnikkeelle hieman liian pieni.
- jani
Avatar
Dominator
Viestit: 1668
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Dominator »

virta kirjoitti:
Dominator kirjoitti:Tuossa olikin jo muutama vinkki ketjussa.. Kiinnostaisi kuitenkin nähdä muita virityksiä joita olette tehneet virranoton asentamiseksi pyöriin joissa ei ole katteita tai jos ei halua katteisiin porailla reikiä?
Kiinalainen 2€(postikuluineen!!!) polkupyörän valaisimen tankokiinnike, jossa bilteman tupsyt lampun sijaan. GS:ssä kiinni mittaria ympäröivässä putkessa. Tuo putki on kyllä tankokiinnikkeelle hieman liian pieni.
Tämä on juuri sellainen jota ajattelinkin, kiitti vinkistä :!:
iikhern
Viestit: 54
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 1:57 pm
Pyörä: XL 1000 VA
Paikkakunta: Oulu

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja iikhern »

Näissä viesteissähän on tämä asia erityisen tarkoin selostettu. Kiitos siitä. Jotkut vaan juttelee, että "minä en kyllä ala mitään ylimääräisiä johtoja akulta vetämään, ettei lopu virrat kesken". Onko tämä näin maalaisjärjellä ajateltava juttu, että jos se tupakinsytytin-mallin töpseli siinä töröttää, niin että siihen ei ole mitään ladattavaksi juuri nyt kytketty, (esim. lämpöliiviä), niin se ei voi akkua tyhjentää? Tietenkin akun oltava kunnossa, samoin lataushommelit.
(ajattelin vetää suoraan akulta, sulake väliin) Niin, ja voiko / kannattaako laittaa se maajohto akun - -napaan?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

iikhern kirjoitti:Näissä viesteissähän on tämä asia erityisen tarkoin selostettu. Kiitos siitä. Jotkut vaan juttelee, että "minä en kyllä ala mitään ylimääräisiä johtoja akulta vetämään, ettei lopu virrat kesken".
Ei siitä akulta suoraan kytketystä tupakansytkäriliittimestä mitään virtaa kulu, jos siihen ei ole kytketty mitään laitetta.
Joo ja se sytkäriliitännän miinus johto suoraan akun miinus napaan.

Jos pitää saada enemmän lisälaitteita kytkettyä, niin sitten voi käyttää sulakerasiaa.
Se on hyvä konsti jakaa virtaa sulakevarmistettuna vaikka mihin. Sitä voi ohjata vaikka releellä, joka kertoo sille sulakerasialle, että virtaa toimitetaan vaan jos vaikka seisontavalo palaa, eli pyörä on liikenteessä. Niin ei siinäkään ole mitään ongelmaa, että joku vehje unohtuisi päälle.

Esim. tuollainen Motonetin nro 38-6964 on erinomainen sulakerasia, venekäyttöön tehty. Laitoin sellaisen itsellenikin mun pyörään releohjattuna. Hinta 10.90 €

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:
STN
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: T7. Tunturi Start

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja STN »

Noita erillisiä sähkövekottimia voi kyllä maadottaa lähimpään ruuviin, siis mikä ruuvautuu runkoon.
Pekkavee varmaan opastaa miinusnapaan liittämistä sillä, että kaikki kotiasentajat ei hokaa mittaa onko ruuvi rungossa/maalit raapustettu.
Enivei molempi toimii, vai onko jollakin valmistajalla "kelluvia" runkoja?
Avatar
Hsippe
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

No ehken ei kelluvia runkoja mutta monesti uusissa alurunkoisissa on maadoitukset vedetty kaikki yhteen pisteeseen yleensä jonnekkin moottoripultin alle. En tiedä onko syynä galvaanisen korroosion pelko tai joku muu...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hsippe kirjoitti:No ehken ei kelluvia runkoja mutta monesti uusissa alurunkoisissa on maadoitukset vedetty kaikki yhteen pisteeseen yleensä jonnekkin moottoripultin alle. En tiedä onko syynä galvaanisen korroosion pelko tai joku muu...
Senpä takia maadoitukset on hyvä vetää suoraan akulle. Siinä on pienimmät vastuksetkin sitten.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
iikhern
Viestit: 54
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 1:57 pm
Pyörä: XL 1000 VA
Paikkakunta: Oulu

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja iikhern »

Kiitos ja kumarrus. Juuri tälle halusinkin varmistuksen, ettei se töpseli tyhjänä ollessaan mitään virtaa vie.
Tästä tuli nurkkapöydässä inttoa. Taitaa tosiaan olla viisain näin vähällä asentelukokemuksella vetää se maajohto akun miinukseen..
Jiibee
Viestit: 251
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Virta ei kulje ja kulu ellei virtapiiri ole tavalla tai toisella suljettu. Se, paljonko virtaa kuluu, riippuu virtapiiri kyvystä vastustaa virtausta, eli vastuksesta.
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Avatar
Hanski T
Viestit: 625
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Sulake sitten plusjohtoon lähelle akkua. Silloin siitä on hyötyä jos piuha vaurioituu (hankautuu, ottaa pakoputkeen tms.). Kaksi suojattua abikoa ajaa sulakepesän virkaa ellei sellaista muuten osu käsiin. Toki se tarvitsee lukituksen parilla nipparilla.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hanski T kirjoitti:Kaksi suojattua abikoa ajaa sulakepesän virkaa ellei sellaista muuten osu käsiin. Toki se tarvitsee lukituksen parilla nipparilla.
Tuo oli hyvä ja näppärä idea. Kiitos.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 914
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Hanski T kirjoitti: Tupsyt-liitin on kotarissa tankin päällä olevassa lokerossa, sekin johdoissa irrallaan. Sitä käytän vain puhelimen lataamiseen. Se on aika epäluotettava, joten on hyvä varmistaa kontakti vaikka kuminauhalla.
Kun panet sen rasian lokeron pohjaan, niin ainakin Nokian tupsyt-laturi on juuri sopivan pitkä, että lokeron kansi painaa pistoketta hieman eikä päästä sitä nousemaan.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Viuh
Viestit: 1744
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Asiaan löyhästi liittyen, onko kukaan löytänyt oikeasti kunnolla virtaa antavaa "kiinteästi" asennettavaa USB:i mokkulaa?
Kiinalainen DX:n myymä kyllä lataa, mutta heikosti.
Avatar
rainerb
Viestit: 2450
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Viuh kirjoitti:Asiaan löyhästi liittyen, onko kukaan löytänyt oikeasti kunnolla virtaa antavaa "kiinteästi" asennettavaa USB:i mokkulaa?
Kiinalainen DX:n myymä kyllä lataa, mutta heikosti.
Oletko mitannut palkonko se lataa? Normi USB 1.0 ja 2.0 antavat vain 500mA, eli USBn 5 V jännitteellä 2,5 W. Sitten löytyy erilaisia viritelmiä joilla kerrotaan ladattavalle laitteelle, että se saa imeä enemän virtaa, jos se ymmärtää sellaisen päälle:

A standard USB port on a computer only delivers 500ma. When a phone is connected to a computer it will draw a maximum of 500ma.

A 1A charger will short out the D- and D+ pins. That tells the phone that it's a charger and will draw up to 1A.

A 2A charger I believe puts a resistor between the D- and D+ pins (according to this XDA post it's 0.5 ohms for the Nexus 7 charger). A tablet will recognize that and draw up to 2A.
Aika pieniä määriä, kuitenkin.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Viuh
Viestit: 1744
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Viuh »

En ole mitannut, mutta empiirisen kokeilun tuloksena lautasnopeus on n. 1/4 - 1/3 siitä mitä 1,5A seinälaturi. Eli saattaahan se 500mA antaa.
Mutta, jos seinälaturista saa sen 1,5 tai 2A luurille ilman viritelmiä niin eikö 12V laturi voisi toimia samalla tavalla? Käsittääkseni autossani oleva Noksun tup.syt
malli antaakin, hakusessa olisi vain "kiinteästi" asennettava malli.
Vastaa Viestiin