matti kirjoitti:Tuolla Sottapytyn löytämässä Odyssey-manuaalissa
on mielenkiintoinen kuva akun ominaisuuksista suurilla
virroilla ladattaessa. Jos laturista saataisiin yksinomaan
lataukseen tuo 30 A, joka on tosiaan paljon mopoon,
niin esimerkiksi tilanteessa, jossa käyntiinlähtöongelmien
vuoksi akku on starttailtu tyhjäksi, niin kun kone vihdoin
saadaan käyntiin, niin puolessa tunnissa 40 % täydestä
kapasiteetista on saatu ladattua. Siis aika nopeasti
kapasiteetti palautuu, mutta täyteen lataukseen menee
tietenkin paa'aljon pitempi aika, kun akun napajännitteen
nousu pienentää nopeasti latausvirtaa. Ja lataushyötysuhde
suurilla virroilla on aika huono, tässä esimerkissä pantiin
0,5 h * 30 A = 15 Ah ja akkuun jäi vain 40 % eli 4 Ah.![]()
Odyssey ei näytä lupaavan mitään Yuasan tyylistä selkeää
max. ylilatausvirtaa (jota mopossa ei käytännössä voi valvoakaan),
vaan kehottaa vain huolehtimaan, että ylläpitovaraustilassa
jännite ei nouse yli 13,8 V.
Mistäs nuo luvut ja prosentit on?
Omistajan manuaalissa annetaan vielä lisää lukuja...
"PC310 (8Ah) 20-amp charger, 24 minutes"
Omistajan manuska:
http://www.odysseybatteries.com/files/U ... 6_0208.pdf
"Low power 2.0 amp chargers for storage charge will keep a fully charged battery fully charged but cannot recharge if the ODYSSEY battery becomes discharged."
"If a standard automotive charger is used to boost charge a discharged battery because of an accessory left on, it is important to make sure the charging voltage does not exceed 15 volts during charge. A hand held voltmeter can be used to monitor this periodically. The following chart provides recharge times under this type of boost charging to an 80-95% recharge and then allows the vehicle charging system to complete the charge."
"The deep cycle charging voltage must be within 14.1V minimum to
14.7V maximum."
"Trickle chargers that do not have a regulated trickle charge voltage between 13.5V and 13.8V (no lower than 13.5V and no higher than 13.8V) will cause early failure of the Battery."
Mä rupean olemaan ihan pihalla.
Mitenköhän tuollaista sitten pitäisi ladata... no ei ainakaan yli 15 Voltilla
Ehkä valmistaja pyrkii sekavuudella vain siihen että, ostaja hankkii Odyssey-laturin