Akku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

matti kirjoitti:Tuolla Sottapytyn löytämässä Odyssey-manuaalissa
on mielenkiintoinen kuva akun ominaisuuksista suurilla
virroilla ladattaessa. Jos laturista saataisiin yksinomaan
lataukseen tuo 30 A, joka on tosiaan paljon mopoon,
niin esimerkiksi tilanteessa, jossa käyntiinlähtöongelmien
vuoksi akku on starttailtu tyhjäksi, niin kun kone vihdoin
saadaan käyntiin, niin puolessa tunnissa 40 % täydestä
kapasiteetista on saatu ladattua. Siis aika nopeasti
kapasiteetti palautuu, mutta täyteen lataukseen menee
tietenkin paa'aljon pitempi aika, kun akun napajännitteen
nousu pienentää nopeasti latausvirtaa. Ja lataushyötysuhde
suurilla virroilla on aika huono, tässä esimerkissä pantiin
0,5 h * 30 A = 15 Ah ja akkuun jäi vain 40 % eli 4 Ah. :shock:

Odyssey ei näytä lupaavan mitään Yuasan tyylistä selkeää
max. ylilatausvirtaa (jota mopossa ei käytännössä voi valvoakaan),
vaan kehottaa vain huolehtimaan, että ylläpitovaraustilassa
jännite ei nouse yli 13,8 V.

Mistäs nuo luvut ja prosentit on?

Omistajan manuaalissa annetaan vielä lisää lukuja...
"PC310 (8Ah) 20-amp charger, 24 minutes"


Omistajan manuska:
http://www.odysseybatteries.com/files/U ... 6_0208.pdf

"Low power 2.0 amp chargers for storage charge will keep a fully charged battery fully charged but cannot recharge if the ODYSSEY battery becomes discharged."

"If a standard automotive charger is used to boost charge a discharged battery because of an accessory left on, it is important to make sure the charging voltage does not exceed 15 volts during charge. A hand held voltmeter can be used to monitor this periodically. The following chart provides recharge times under this type of boost charging to an 80-95% recharge and then allows the vehicle charging system to complete the charge."

"The deep cycle charging voltage must be within 14.1V minimum to
14.7V maximum."

"Trickle chargers that do not have a regulated trickle charge voltage between 13.5V and 13.8V (no lower than 13.5V and no higher than 13.8V) will cause early failure of the Battery."


Mä rupean olemaan ihan pihalla. :roll:
Mitenköhän tuollaista sitten pitäisi ladata... no ei ainakaan yli 15 Voltilla

Ehkä valmistaja pyrkii sekavuudella vain siihen että, ostaja hankkii Odyssey-laturin :evil:
Avatar
Juhana
Viestit: 2245
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Näyttää siltä että yammun laturi noudattaa täydelliseti tuon valmistajan jännitteitä.Akkuni on siis täynnä,kun tuo 12,84V kerran löytyi. :mrgreen:
Ja ylläpito latauskin osuu tuonne oikein.Näkyy olevan tuo 32 ja 40A laturit yleisimpiä kokoja kokoja noissa isommissa mopoissa.
Mutta miksipä ei,kun tuo mopo on kerran tarkoitettu käyttämään juuri noita akkuja.Olisihan se hullua,että olisi väärän lainen laturi,ja säädin systeemi.
Avatar
Hanski T
Viestit: 625
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Jos akku on sattuu menemään täysin tyhjäksi, voi olla ettei hieno älylaturi tunnista sitä oikein eikä saa latausta alulle. Latauksen voi käynnistää tavallisella halpislaturilla (muuntaja ja tasasuuntaaja). Kun varausta on jonkin verran, voi latauksen saattaa loppuun älylaturilla.

Starttiakku ei kestä montaa syväpurkausta, joten se on hyvä pitää täynnä. Nykypyörät syövät sähköä jos akun kaapeli on kiinni. Jo viikon seisotusta varten kannattaa laittaa älylaturi kiinni (lienee helpompaa kuin akkukaapelin irroitus, jos sähköä on tarjolla säilytyspaikassa).
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
matti
Viestit: 448
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Pyörä: KTM ADV640
Paikkakunta: Kello & Kerava

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja matti »

Tuolla aiemminkin oli puhetta varaamisen vaikeuksista.
Syväpuretun lyijyakun tunnistaminen on nimenomaan
ongelma, niin latureille kuin kurakuskeillekin. Muissa
sähkökeskusteluissa on ollut esillä, että jos peruslaturin
virtamittari ei näytä mitään, niin siihen on kaksi yleistä
syytä. Joko akku on täysin tyhjä ja elektrolyytti silkkaa
vettä eikä siten johda tai sitten akku on täynnä.

Perusälylaturi voi kyllä olla kolmivaiheinen, mutta ennen
ensimmäistä latausvaihetta sen pitäisi ymmärtää, onko laturiin
kytketty akku syväpurettu, vajaa vai täysi. Ilmeisesti ainakin
CTEKin huippumallit osaavat tämän. Siis jos akku on täysi,
niin siihen ensimmäistä vaihetta, vakiovirtavarausta ei pitäisi
yrittääkään. Erityisesti syväpuretulle akulle älykkään kolmi-
vaihelaturin vakiovirtavaraus on hyvä, koska siinä käytetään
korkeaa maksimijännitettä, jopa lähes 16 V (jonka tuo
Odyssey-manuaali selkeästi kielsi, kaasuuntumisvaara
suljetuissa akuissa).

Kun syväpurkaustila saadaan vähitellen purettua (turvallisuus-
syistä latureissa esim. 8 h aikaraja, joka ei useinkaan riitä,
käynnistettävä uudelleen), niin päästään varsinaiseen vakio-
virtatilaan, joka sitten toivon mukaan osataan lopettaa
jännitteen noustessa varaustilan mukana. Sitten jatketaan
toinen vaihe vakiojännitteellä, kunnes virta menee riittävän
pieneksi ja siirrytään kolmanteen eli ylläpitovaiheeseen.
Siinä joko pulssittaen yritetään pitää akun jännite yli 13,6 V
tai käytetään vakiojännitettä itsepurkauksen kompensointiin.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Vastaa Viestiin