OziExplorerCE käyttövinkit

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

petev
Pyörä: F850GS

Re: OziExplorerCE käyttövinkit

Viesti Kirjoittaja petev »

Saakos niitä sivuja, kuten "Route Navigation" jotenkin muokattua ? Siinä on ihan liikaa kenttiä mun makuuni, mutta jonkun niistä haluais näkyviin kuitenkin.
Kokeilin muuten niitä ozx3-tiedostoja PC:n Ozissa ja nehän latautuu järjettömän nopeasti verrattuna normi kuvatiedostoihin (png, tif..).
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Omakinen kirjoitti: - Kuvat ovat 17500x17500 104 Mt ja 15000x15000 76,9 Mt
-Sen kansio mikä on valittu "Folder" ikkunassa kaikki kartat näkyvät isossa ruudussa riippumatta siitä mitä karttoja on valittu "Selected maps" ikkunasta.
-"Selected maps" ikkunan mukaan "pixel scale" on molemmissa kartoissa 1.999. En tiedä mistä saan Datum ja Projektio arvot. Kartat on tehty Gui4 Fetch mapilla 1:8000
Moi,

Olen melko varma (tosin testaaminen ksken, kun piti tuo fetch map asentaa ja ladata karttoja, jotta voin asiaa enemmän tutkia), että nuo kartta kuvat ovat aivan liian suuria. Voisit kokeilla seuraavia temppuja:
- Käsittele kuvat jollain kuvankäsittelyohjelmalla ja tallenna ne pienemmässä tiedostokoossa (kuvan laatu kärsii, mutta uskon että noinkin tarkkoja kuvia voi varsin paljonkin "huonontaa").
- Paloittele kuvat jollain kuvankäsittelyohjelmalla vaikka 2 tai 4 osaan ja kalibroi uudet kuvat Ozissa, jonka jälkeen nämä kaikki uudet kuvat voi yhdistää useampienkin kuvien kanssa isommaksi kokonaisuudeksi (tämä ainakin toimii, olen tätä käyttänyt itsekkin). Kalibrointi pisteet saat parhaiten alkuperäisestä kartasta eli jätä kopio myös tuos isosta kartasta talteen.
- Tee nuo alueet uudestaan Fetch mapilla pienempinä kartoina, jolloin voit yhdistää niistä yhden isomman kokonaisuuden (tämä johtuu ymmätääkseni tavasta jolla tuo yhdistämisohjelma kuvia käsittelee.

Datum ja Projektio tiedot löytyvät seuraavasti (niiden on oltva oikein muuten syntyvä kartta on vääristynyt, sinällään se saattaa toimia, mutta näyttää hassulta).

Tuolta "File" valikosta löytyy kalibroinnin tarkistus:

Kuva

Ja sieltä löytyy valikosta "Projection Setup" tarvittavat tiedot projektiosta (tätä ei kaikilla projektioilla tarvitse lisätä, jolloin tuossa yhdistämisohjelmassa nuo kohdat ovat harmaalla.

Kuva
Picture2.jpg
(122.78 KiB) Tiedosto ladattu 1329 kertaa
Picture1.jpg
(78.43 KiB) Tiedosto ladattu 1327 kertaa
Terveisin
Mika TA-91
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

petev kirjoitti:Saakos niitä sivuja, kuten "Route Navigation" jotenkin muokattua ? Siinä on ihan liikaa kenttiä mun makuuni, mutta jonkun niistä haluais näkyviin kuitenkin.
Ohjelma jolla tuota voi harrastaa löytyy OziCE:n sivuilta ja on nimeltään OziCE Screen Designer. Minä olen muokannut useitakin sivuja OziCE:tä varten, kun justiin noita kenttiä on liikaa. Esimerkiksi ensimmäiselle sivulle lisäsin näkymättömät kartanvaihtonapit prosentti ja nopeusnäyttöjen "alle".
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Raimo kirjoitti:
petev kirjoitti:Saakos niitä sivuja, kuten "Route Navigation" jotenkin muokattua ? Siinä on ihan liikaa kenttiä mun makuuni, mutta jonkun niistä haluais näkyviin kuitenkin.
Ohjelma jolla tuota voi harrastaa löytyy OziCE:n sivuilta ja on nimeltään OziCE Screen Designer. Minä olen muokannut useitakin sivuja OziCE:tä varten, kun justiin noita kenttiä on liikaa. Esimerkiksi ensimmäiselle sivulle lisäsin näkymättömät kartanvaihtonapit prosentti ja nopeusnäyttöjen "alle".
Kiitokset vinkistä Raimo, tämä oli se puuttuva pala, nyt toi Ozi on erittäin hyvä, kun saa muokattua mieleisekseen.
Omakinen
Pyörä: KTM 950 SE

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

TTA kirjoitti:Neuvoin yksityisviestillä ja vastaanottaja pyysi laittamaan yleiseksi vinkiksi joten...

Ensin etsi jostain vähäpukeinen neitokainen. Tee 480x272px kokoinen 24bit .bmp tiedosto. Lisää kuvaan kuva neitokaisesta sekä vaikka oma nimesi.

Tallenna kuva nimellä logo27b.bmp ja siirrä muistikortin juureen. Tämän jälkeen käynnistä pääkytkimestä virrat ja alkukuva vaihtuu.

Ja sitten lopuksi voit tehdä sille vähäpukeiselle neitokaiselle ihan mitä haluut.
Minulla vilahtaa käynnistäessä vain sinisellä taustalla " Update start...logo found..." Tai jotain sinne päin.Mutta logo ei kyllä vaihdu. Orjallisesti kyllä ohjeitasi noudatin.
nilsha
Pyörä: Transalp -99

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Nyt ei vain onnistu. Kaikki tuntuu olevan OK Oziexplorerilla. Koordinaatit oikein ym. Mutta CE:llä Hakkiksessa reitti piirtyy muutaman sata metriä pieleen.
TeemuV
Pyörä: XRV 750

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

Jonkin aikaa on nyt ollut käytössä OziCE versio 2.25d. Metriset yksiköt on käytössä (File-Configuration-Units), mutta kuitenkin reitillä lähestyttäessä waypointtia Ozi kertoo etäisyyden jalkoina. Onko joku muukin huomannut saman omituisuuden? Aluksi ihmetytti Ozin höpisemät lukemat, mutta sitten kun jakaa sen noin kolmella niin täsmää aika hyvin reittipisteen metrietäisyyteen.
Toinen bugi on Navigation Toolbar'issa nappula Previous Waypoint joka hyppää kuitenkin seuraavaan reittipisteeseen (kuten Next Waypoint -nappulastakin), ihan sama oli sitten Forward tai Reverse reitti menossa. OziCe:n Screen Designerista en löytänyt mistä pääsee vaihtamaan nappuloiden toimintoja, vai pääseekö ToolBareja muuttamaan sillä lainkaan...
nilsha

Tämä lineaarinen kalibrointi? En vain osaa. En vain ymmärrä, missä teen virheen. Käytän kuutta kalibrointipistettä, kartat Retkikartta.fi:stä 50 000 mittakaavalla. Kaikki tuntuisi olevan ok, mutta muutaman sata metriä menee paikannus pieleen. Nätisti CE piirtää oikeanmallisen kuvion, mutta jonkin verran väärään kohtaan.
CapoSakke
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Kuulostaa Datum virheeltä.
Vanha vieläkin käytössä oleva suomalainen KKJ vs WGS 84 ero on paikasta riipuen n. 160-400m.
Tarkista että retkikartan datum on vaihdettu WGS 84, ennen kalibrointia.
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Mika TA-91

Tai väärä Projektio, helppo kokeilla kumpaakin tuolta kalibrointi valikosta, katso tämä ketju hieman ylempää.

Terveisin
Mika TA-91
nilsha

Onkohan mulla oikea merkintätapa. Missä muodossa te merkitsette koordinaatit kalibroidessanne kartat? Pitääkö laittaa astemerkit ym, vai pilkut tai pisteet?
Mika TA-91

Jos vain olet itse kiinnostunut lukemaan sijaintia, niin käytä sitä esitystapaa mikä sinulle tuntuu mukavimmalta, mutta jos tarkoitat esimerkiksi kalibroinnin aikana, niin silloin pitää EHDOTTOMASTI olla sama merkintätapa niin lähdetiedossa kuin Oziin syötettäessä (toki vaihtoehtona on myös tehdä tuossa välissä muunnos).

Esitys tapa riippuu siitä minkä tavan olet asetuksissa valinnut ja syytä olisi valita siis sama kuin lähdetiedossa.

Tavat ovat:
Asteet (muotoa 32,343496 (astetta))
Asteet, minuutit (muotoa 36 35,567´(astetta minuuttia))
Asteet, minuutit, sekunnit (muotoa 30, 45´45,6" (astetta minuuttia sekuntia))

Geowikistä saat lisätietoa.

Terveisin
Mika TA-91
TeemuV
Pyörä: XRV 750

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

nilsha kirjoitti:Onkohan mulla oikea merkintätapa. Missä muodossa te merkitsette koordinaatit kalibroidessanne kartat? Pitääkö laittaa astemerkit ym, vai pilkut tai pisteet?
Kuvaruudulta kaapattuja tai skannattuja karttoja olen kalibroinut hakemalla koordinaatit GoogleEarthista tai Retkikartasta. Koordinaattijärjestelmistä helpoimmin ymmärrettävä on mielestäni WGS84 desimaalimuodossa.

Yleensä autotiekartoissa ei ole mitään koordinaatteja, joten olen hakenut GoogleEarthista jonkin helposti tähdättävän pisteen, esim. tien risteyksen, siitä käpälän kohdalta koordinaatit talteen, joskus olen vielä tarkistanut laittamalla koordinaatin Retkikarttaan ja katsonut mihin se osuu. Vastaavasti GoogleEarthin search-kenttään voi näpytellä suoraan WGS84-koordinaatin. Yleensä GoogleEarthin ja Retkikartan ero on ollut merkityksettömän pieni ja neljällä desimaalilla on tullut ihan riittävän tarkka. Ozissa on desimaaleille oma kenttä mutta siihen pitää laittaa pilkku eteen. Kannattaa katsoa että latitudin perässä N tai S on oikein, muuten heittää saman astemäärän verran eripuolelle päiväntasaajaa (Suomessa se on N kun ollaan pohjoispuolella). Sama juttu longitudin kanssa, E tai W oikein (Suomessa E kun ollaan Greenwichin itäpuolella). Suurin virhe on ollut yleensä se, että reittijälki piirtyy väärälle kaistalle tai ojaan, mutta sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.
ozi_calib.jpg
(84.36 KiB) Tiedosto ladattu 81 kertaa
Jos kartassa on koordinaatit, esim. skannattu topokartta, homma on oikeastaan vielä helpompi. Datumi ja projektio samaksi kuin kartalla, kalibrointipiste koordinaattiviivojen risteykseen ja siitä samat koordinaatit Ozille.
ozi_calib_2.jpg
(101.44 KiB) Tiedosto ladattu 68 kertaa
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Viime hetken hätähuuto!

Olisko tietoa mistä löytäisi etelä-Korean tiekartan OziCE-sopivana?

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Jari S
Pyörä: Haussa

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Onnistuuko tämän Ozi CE:n asennus mihin tahansa WindowsCE 5.0:lla pyörivään navigaattoriin?
Mieli tekis isommalla näytöllä varustettua laitetta johon saisi tämän OziExplorerin ja "omavalmiste" karttoja asenneltua, vaan tuo Hakkapeliitta näkyy olevan Finito.
Yksi WindowsCE 5.0 laite olis tähtäimessä, vaan enää tarvisin varmistusta sille että tämä OZI:n asennus on siihen mahdollista?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Vastaa Viestiin