KTM 690 E/R TuneECU

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8140
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

AMa kirjoitti:11. Kun molemmat kartat on ladattu mopoon, on kalibroinnin aika. TuneECU voi olla kytkettynä, voit tarkkailla homman edistymistä ”Diagnostics”-välilehdellä. Aluksi Throttle Calibration, jossa mopoon kytketään virta, käännetään tuppi rauhallisesti nurin ja takaisin. TuneECU näyttää throttle position sensor (TPS) arvot, jotka mulla on tyypillisesti 2% - 97%. Sammutetaan moposta virta avaimella.
Tämä aiheutti pään raapimista. Latasin aiempin vuosimallien EP karttoja ja ei sitten millään saanut TPS arvoa lähellekkään 98% vaan jäi kartasta riippuen 6-77% välillä. Useaan kertaan latasin karttoja ja aina sama tulos kunnes... tajusin että läppä aukeaa vain sen verran mikä arvo minimikierroksilla on annettu läpälle, näissä kartoissa läpän aukeamisprosentti kasvaa kierrosten kasvaessa. Tämän kun tajusi niin ongelmat loppui siihen.

Muuten karttojen lataus meni kuten AMa oli ohjaisiin kirjoittanut, ei voi helpompaa olla ja kiva tehdä kun on kunnon ohjeet, siitä kiitokset AMa:lle!!!

Miten muuten, oikeassa alanurkassa oleva vihreä valo. Kuuluuko sen palaa jatkuvasti vai vilkkua nopeasti ja epätasaisesti? Mulla valo vilkkuu ja muutaman kerran kesken kartan imuroinnin/latauksen yhteys meni poikki kokonaan, onneksi ei mitään bugia tullut siinä vaiheessa.

F/L arvon laiton 10 10 0 0 0 0 0 0, lambda sekä SAS pois käytöstä ja jälkimmäisestä tukin letkut. Yhdeksi kartaksi AMa:n progressiivinen, kakkoskartan paikalle modattu 63% Neutral kartta joka on kaikissa pyörissä jo valmiina sekä 1 paikalle vanhemman pyörän 42%/"250cc" kartta. Ilmansuodattimen kansi on rei'itetty ja vakiovaimennin josta on katti poistettu ja sisuskalut uusittu kokonaan. Ekan lenkin perusteella aika hurja peli :shock:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Kuuluu asiaan, että vihreä valo vilkuttaa tasaisen epätasaisesti.

Mutta se, että throttle calibration ei anna 0-100% (tai 0-3....97-98%) kuulostaa kummalle. Neutral kartassa (2012) maksimiarvo on 1200 rpm kohdassa 6,2 ja 10000rpm 62,5. Silti mulla kahva antaa 98% vaikka olisi vaihde vapaalla kun moottori ei käy kalibrointia tehdessä. Ottaisikohan se arvot silloin kun moottori ei käy siitä kartasta, joka on penkinaluskytkimellä valittu eikä neutral-kartasta... Oliko sulla se modattu asento valittu, joka oli kopsattu neutral kartasta? Tai joku muu kuin se mun proge-kartta, joka menee 100% asti kaikilla RPM arvoilla?
Koheltaja
Viestit: 8140
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

AMa kirjoitti:Ottaisikohan se arvot silloin kun moottori ei käy siitä kartasta, joka on penkinaluskytkimellä valittu eikä neutral-kartasta...
Siis se neutral kartta on copy-pastettu 2 karttapaikalle, tosin hieman muokattuna. Throttle calibration menee tällä kartalla alimman sarakkeen mukaan eikä kaasu aukea kovinkaan montaa prosenttia testissä, sama tilanne on sillä 42% kartalla. Kun laitan karttakytkimen 3 asentoon missä on sen kaasuprogressio, silloin saadaan 98% lukemat näyttöön.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

KTM 690 Enduro R '013-mallin moottorinohjauksen kartat eroavat jonkin verran vuosimallin 2012 kartoista. Itse asiassa eroa on melko paljonkin. Eli näitä vertasin:

KTM 690 ER 2013: KM765EU12B0216 EP ja FI
KTM 690 ER 2012: KM765EU12B0215 EP ja FI

Molemmissa ja yleisesti KTM kartoissa:

EP -kartta on kartta, jolla ohjataan elektronisesti kaasuläppää suhteessa pyyntiin kaasukahvalla. Ei mene aina 1=1.

FI -kartta on kartta, jolla ohjataan:

-F (1,2,3) map = ruiskupulssin pituus suhteessa kaasuläppään ja kierroslukuun (käytetään suurilla kaasun avauksilla)
-L (1,2,3) map = ruiskupulssin pituus suhteessa imusarjan alipaineeseen ja kierroslukuun (käytetään pienillä kaasun avauksilla)
-I (1,2,3) map = sytytysennakko asteina ennen YKK
-F-L switch = raja-arvo sille, milloin käytetään F-karttaa L-kartan sijasta. Suhteessa kaasuläpän asentoon (TPS)

Penkinaluskytkimellä valitaan asennoilla 1,2 tai 3 käyttöön:

a) EP-kartoista 1 (Soft), 2 (Performance) tai 3 (Standard)
b) FI-kartoista 1, 2 tai 3.

EP (nro) ja FI (nro) ovat aina keskenään pareja. Et voi valita EP 1 ja FI 3. Jos valitset asennon 1 on käytössä siis FI-kartasta F1, L1, I1 ja EP-kartasta 1 (Soft). F-L switch on aina sama kytkimen asennosta riippumatta.

'013 F-kartta eroaa 2012 F-kartasta tuolla tavalla:

Erot käyttökelposella alueella luokkaa<500 (+/-), kun esimerkiksi EVO1 2012 kartta on tehoalueella luokkaa 500...1500 rikkaampi kuin vakio 2012.

Kuva



L-karttojen erot 2013 ja 2012 välillä:

Ihmeen suuria paikallisia eroja esimerkiksi tuolla 850/1000 hPa .... 4500, 5000 ja 5500 rpm.

Kuva



I2-kartta on 2013 mallissa sama kuin kaikki 2012 mallin I-kartat 1,2 ja 3. 2013-mallin I1 ja I3 poikkeaa niistä tuolla tavalla:

Kuva


EP-kartoissa on ihan perustavaa laatua olevia eroja. 2012 mallissa kaasuläpän avaus ja kaasukahvan pyynti olivat kierrosluvusta riippumattomia, 2013 mallissa taas pienillä kierroksilla ei ole edes mahdollista saavuttaa suuria läpän avauksia vaikka pyyntiä olisi 100%. Ihan koko totuus tuosta 2012 kartasta ei vielä tässäkään ole, koska asettamalla 100% joka ainoaan ruutuun, siis myös 1200 rpm ja 1% pyyntö, eli mopo silti hyökkää seinään tyhjäkäynnillä... :shock: eli jotain muutakin läppää rajoittavia tekijöitä on oltava kuin tämä kartta.

Kuva

Kuva
Koheltaja
Viestit: 8140
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jumankeka Ama, nyt tulee jälleen asiaa.

Noi vertailut vahvistaa sitä perstuntumaa mitä on testailtu eri karttojen eroja käytännössä. Eroja on sen verran paljon että toistaiseksi lataan vakiokartat paikalleen ja jään odottelemaan että Tompan sivuille ilmaantuu 2013 EVO1 kartat, siihen asti ajellaan vakiovehkeellä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Koheltaja kirjoitti:... toistaiseksi lataan vakiokartat paikalleen ja jään odottelemaan että Tompan sivuille ilmaantuu 2013 EVO1 kartat, siihen asti ajellaan vakiovehkeellä.
Jos sulla on se putsarin kansi jo puukotettu niin varsinkin sen avarretun "vakioputken" kanssa saattaa mennä AFR ohkaselle. Teippaa ne reiät umpeen jos arveluttaa.
Koheltaja
Viestit: 8140
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näin tulee toimittua, laitan ehjän kannen vakiosoftan kanssa siksi aikaa kunnes tulee uutta softaa nettiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Maikki_S
Viestit: 788
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Parin vuoden tauon jälkeen olen jälleen innostunut näistä kartoista.

Heittäisin kysymyksenä:
Onko evo1 (2008-2011) kartta riittävän rikas suoralle FMF-putkelle ja läppärungossa suoraan olevassa K&N kartiosuodattimelle?
Koheltaja
Viestit: 8140
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Alkaa taas kasvaa jortikka otsaan pintakaasulla nykimisen takia, taajamassa joutuu ajamaan aika paljon ja alle 60 vauhdeissa joutuu melkein jatkuvasti ajaa kytkimen kanssa jos ei ole selkeästi veto päällä. Onko porukat löytäneet lääkettä tähän nykimiseen? Vakio FI kartta, muuta ei ole vielä saatavilla. Vakio EP kartta, eikä läpän progression muuttaminen auta asiaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Koheltaja kirjoitti:Alkaa taas kasvaa jortikka otsaan pintakaasulla nykimisen takia, taajamassa joutuu ajamaan aika paljon ja alle 60 vauhdeissa joutuu melkein jatkuvasti ajaa kytkimen kanssa jos ei ole selkeästi veto päällä. Onko porukat löytäneet lääkettä tähän nykimiseen? Vakio FI kartta, muuta ei ole vielä saatavilla. Vakio EP kartta, eikä läpän progression muuttaminen auta asiaan.
F/L -kytkyin jo säädetty 10 10 0 0 0 0 0?
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Kannustan liittämään mopon kulkua manatessa tai kehuessa modiluettelon mukaan, koska se ehkäisee monta kysymystä, turhaa mietintää ja arvailua. Mulla on tällä hetkellä tuollainen setuppi:

Rautamuutokset:
Imu: K/N kartiosuodatin "Powerparts EVO2"
Pako: Wings Slipari 83dB killer
SAS: poistettu, letkut tukittu
Lambda: Ei muutoksia


Softamuutokset:
Kartta: KM765EU12B0231 EP+FI "EVO1"
Karttamodit:
F1: vakio 231
F2: +3%
F3: +6%


L1: vakio 231
L2: +3%
L3: +6%


I1,I2,I3: Vakio 231

F-L: Vakio 231

EP1(Soft): oma proge, ei RPM riippuvuutta
EP2(Performance): Sama
EP3(Standard): Sama

SAI: Off
O2: On


Muut toimenpiteet:
-Kaasukahvan kalibrointi
-15 min joutokäynti kylmälle koneelle


Kulkuun olen todella tyytyväinen, yleensä käytän asentoa 2 eli +3% soppaa F-kartalla. Kulkee mielestäni jouhevasti pikku kierroksilla ja joka kerta, kun kaasua annostelee vähänkin reilummin niin kohta on edessä jonkinasteisia pikatilanteita. :shock:

Jos joku ei halua jostain syystä mainostaa modauksiaan netissä, niin YV pelaa myös. Kaikkihan näillä palikoilla ajaa suljetulla alueella, se on itsestään selvää. 8)

Koheltaja: Oletko huomannut eroa 2-asennossa verrattuna muihin? Siinä on 2012 mallinen sytytysennakko kun 1 ja 3 -asennossa on 10° ennakkoa tosi matalilla kierroksilla. Sullahan oli tuo mun proge asennossa 2, eli 2012 I-karttaa vastaavassa asennossa ja silti nyki? Minkälaisilla kierroksilla ajat silloin kun tuo nykiminen häiritsee?

Tarkoitatko nykimisellä sitä, että tasaisella kaasulla tasavauhtia ajettaessa mopo koko ajan ikään kuin kiihdyttää tai moottorijarruttaa? Ja homma helpottuu jos laahaisi koko ajan jarrua? Sulla on liian tehokas mopo :wink: Laita rupulit alle 1,5 bar ja aja muutama tonni mittariin hiekkateillä niin että laakerit kuluu niin saadaan aikaiseksi vähän vierintävastusta, jota vasten moottori saa puskea...

Käy vertailuksi kokeilemassa jonkun toisen 690:tä, siellä etelässä kuulostaa olevan paljon niitä hyvin toimivia laitteita.

edit: korjasin L-kartat sellaisiksi kuin ne on eikä siten, millaisiksi ne muistelin.
Viimeksi muokannut AMa, Pe Touko 03, 2013 5:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Maikki_S kirjoitti:Parin vuoden tauon jälkeen olen jälleen innostunut näistä kartoista.

Heittäisin kysymyksenä:
Onko evo1 (2008-2011) kartta riittävän rikas suoralle FMF-putkelle ja läppärungossa suoraan olevassa K&N kartiosuodattimelle?
Aika paha näihin on mitään varmaa sanoa ilman sitä laajakaistalambdaa.

Jos lähdetään vertaamaan karttoja, niin 2008-2011 vakion F-poikkeaa 2012 F- vakiokartasta luokkaa 10-15% käyttökierrosalueella. Siitä voisi kuvitella, että ei 654cc ja 690cc perusruiskutukseltaan ainakaan ratkaisevan paljon poikkea toisistaan. 2008-2011 EVO1 poikkeaa tuolle K/N:lle tarkoitetusta 2012 EVO2-kartasta enimmäkseen L-kartan osalta, missä se on -20...-40 % laihempi. Se L on laihempi myös verrattaessa melkein mihin karttaan tahansa, myös 2008-2011 vakioon, -12 vakioon, 013 vakioon jne. Myös 2008-2011 EVO2 L-kartta on poikkeuksellisen laiha. Väkisinkin tulee mieleen, että tässäkö syy sille, miksi 654cc miehet haluaa laittaa F-L -kartan asentoon 100% F ja 0% L :roll:

Jos kiinnostaa, niin multa saa sellaisen excelin, jossa valitset vertailtavat kartat ja se piirtää niiden erot prosentteina kivan värisenä. Ei tarvi kuin valita haluamansa kartta A ja B valmiista listasta ja hämmästellä värejä. Löytyy erot F. L, ja I -kartoille. Lisäksi se herjaa ERR jos X- ja Y-akselir eivät ole vertailukelpoisia, eli akselilla on esimerkiksi eri RPM tai hPa arvo kuin vertailtavassa kartassa. Nekään eivät ole kaikissa samoja.

Jos ei vielä ihme kyllä syntynyt hylkimisreaktiota, niin laita spostiosoite YV:llä niin excel tulee. Sama koskee toki kaikkia muitakin halukkaita.

edit. pitää olla uusin office, olikohan 2010 jotta pelovaa. Eli tuo on xlsx.

Tuollaisen nysväsin:

Kuva
Avatar
tertsu
Viestit: 2816
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Ama voi kohta tehdä jo väitöskirjan aiheesta :D
Semmonen huomio vaan, että 2011 malliseen ei passaa vanhemempien mallien mapit eli se mainittu EVO1 mappi ei voi olla 2008-2011 malleihin vaan 2008-2010 malleihin.
t: pilkunviilaaja
Kura lentää...
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

tertsu kirjoitti: Semmonen huomio vaan, että 2011 malliseen ei passaa vanhemempien mallien mapit eli se mainittu EVO1 mappi ei voi olla 2008-2011 malleihin vaan 2008-2010 malleihin.
Tuo on hyvä huomio. Karttoina, sen osalta mitä TuneECUlla saa näkyviin, ne ovat identtiset. Siis 2008-2011 kartat, vakio, evo1 ja evo2. "Akra"-kartassa on eroa asennossa 3.

Tämä kuten nuo Koheltajankin havainnot kyllä vahvistaa epäilyä siitä, että noissa kartoissa on jotain muutakin kuin se, minkä TuneECU näyttää. Myös 2012 evo2 on uusittu, uusin versio on xxxxx234, jossa ei TuneECUlla avattuna ole eroa aikaisempaan xxxxx232 -versioon. Tästäkin syystä on hyvä, että karttoja peukaloidessakäytetään pohjakarttana malliin tarkoitettuja kartoja.
T
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Vilkaisin myös noita omaan sopivia (08-10) karttoja ja niissä kuriositeettinä on että akra-kartta on paksummalla yläkierroksilla kuin evo1. Itselläni on tuo akrakartta (KM765EU0804031) käytössä ja noisekillerin päästä kyllä huomaa että ei se ainakaan laihalla käy.
Meinasin heittää evo1 putsarikannen suoraan kiinni koskematta karttoihin, jos jotain teen niin lisään soppaa kartan keskivaiheille evo1:n mukaisesti mutta annan akran paksun yläpään olla sellaisenaan. Tai sitten heitän evo1-kartan koneeseen ja unohdan kikkailut kun ei sitä laajakaistaa ole putkessa.
Vastaa Viestiin