Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

Moro,

noniin, pyörä (Honda SLR) kävi penkissä Ignitechin sytkäboksilla.

Ei käyntiin kirveelläkään. Syynä on ilmeisesti semmonen, että boxi kuvittelee jostakin syystä kierrokset väärin. Tietokoneen näytöllähän näkyy koko ajan missä kierrosalueella mennään kun on kaapeli kiinni, ja ennakkoa voi tunata lennosta. Tietokone näyttää heti startatessa yli 4000rpm lukemia, jolloin ennakko on 33. Kone vähän hörähtää, mutta ei tietenkään lähde käymään noilla ennakoilla.

No, kyselin Tsekeistä josko olisivat ymmärtäneet pyörän tyypin väärin, ja softan tunaukset ovat vaikkapa nelipyttyiselle koneelle...tai jotain.

Olis tietty voinut koittaa laittaa ne ennakot siten että 4000 kohdalla olis vain 5, jne, mutta asteikko loppuu kesken, jos kierrosluku on kerrottu jollain vaikkapa neljällä tai kuudellatoista.

Toivottavasti tulee valmistajalta apuja...

Onko täällä kellään ideoita mistä moinen?

-p-
jaket
Viestit: 1049
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

voi olla juuri softasta kiinni, ehkä tässä koneessa pulssianturi on maksimiennakon kohdassa, eikä esim yläkuolokohdassa. tällöin on heti maksimi pohjilla.

muistaakseni honda meni just niin, että anturi olisi maksimiennakon kohdalla ja poksi sitten 'viivyttelee' alemmilla kierroksilla.

anturia voisi tietysti kääntää, mutta anturin säätövara on nolla, anturin trikkaavaa piikki ratasta voisi kääntää, mutta olikohan siinä ura-akseli semmoinen, ettei se sovi kuin yhteen asentoon.?

helpoin kyllä saada boxiin selvyyttä, eikä ruveta purkamaan enempää.

JT
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

jaket kirjoitti:voi olla juuri softasta kiinni, ehkä tässä koneessa pulssianturi on maksimiennakon kohdassa, eikä esim yläkuolokohdassa. tällöin on heti maksimi pohjilla.

muistaakseni honda meni just niin, että anturi olisi maksimiennakon kohdalla ja poksi sitten 'viivyttelee' alemmilla kierroksilla.

anturia voisi tietysti kääntää, mutta anturin säätövara on nolla, anturin trikkaavaa piikki ratasta voisi kääntää, mutta olikohan siinä ura-akseli semmoinen, ettei se sovi kuin yhteen asentoon.?

helpoin kyllä saada boxiin selvyyttä, eikä ruveta purkamaan enempää.

JT
XL600r:n (PD03) koneessa tämä anturin ratas sopi (muistaakseni) väärään asentoon...
Ohjekirjan mukaan siinä olisi pitänyt olla jonkinlainen leveämpi ura, muttei ollutkaan...

Kuva kyseisestä rattaasta.
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Mimmonen softa tossa on? Saako screenshottia igniton setupista? 33 ast ennakoilla startissa pitäisi potkia voimalla vastaan, varo ettei startti hajoa :wink:

Tossa on siis triggerinä 1 hammas ?

Kyse saattaa olla myös häiriöistä vr-anturin signaalissa.. omassa virityksessä niiden kanssa sai pelleillä "vähän aikaa" oskiloskoopin kanssa. Sekottaa jengat aika pahasti..
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

Moro,

noniin, aika nopsasti tuli vastaus Ignitechiltä:

Hello. Sorry, in this version is error. Here is right setting.
Regards.

Jiri Krejzl
IGNITECH


Vanhat asetukset:
IGNITECH_KEY 61

BIKE 7
RPM_ADV 1500 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000
ADVANCE 5 15 20 25 33 33 33 33 33 33
TOP 3 9
EXCITATION 1
BASE_ADV 5
LIMITER 120
RPM2 1
BLOK_ENABLE 1

Ja uudet asetukset:
IGNITECH_KEY 61

BIKE 5
RPM_ADV 1500 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000
ADVANCE 5 17 22 27 35 35 35 35 35 35
TOP 7 7
EXCITATION 1
BASE_ADV 5
LIMITER 90
RPM2 1
BLOK_ENABLE 1

...ja ei muuta ku koittamaan miten pata halkee.

Pistin liiitteenä tuon Ignitechin UI:n. Softanhan saa jokaine ladattua ilman eestä sieltä Ignitechin sivuilta; ignitech.cz

-p-
Liitteet
Ignitech_UI.JPG
(70.48 KiB) Tiedosto ladattu 292 kertaa
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

Moro,

noniin. Verkkokaupasta USB-Sarja muunnin, ja ei kun Tsekin poikain uutta softaa boksiin. Kiva kun se kaapeli oli 30cm pitkä, niin piti viritellä läppäri parin jakkaran varaan killumaan.

Eka ei meinannut toimia ollenkaan. COM portin valinnoissa 1 ja 2 antoivat herjan, mutta kolmonen ei. No sehän täytyy olla sitten se...no ei se oli COM7 kun kattelin laitehallinnasta. Ja ohjelmassakin niitä piisaa 20 saakka. Kuka tarvitsee 20 COM porttia, kysynpähän vaan? Tuossa paloi vähän aikaa.

UI heräsi henkiin oikealla portilla; akkujännite näytti 12,3V (-97 akku) jne. Pari varovaista painallusta liipasimesta ilman ryyppyä. Sehän meinas käynnistyä, ja kierrokset ei pompannu 4000rpm. Puolikas ryyppy, ja käyntiin lähti. Ennakko on nyt varmaan kutakuinkin kohdallaan. Annoin vähän lisää kierroksia, ja alue siirtyi 1500rpm. Mahtavaa. Taitaa toimia. Kierrokset on varmaan nyt kutakuinkin oikein. Ennakossahan voi olla pikku heittoa, mutta ajoituslampullahan (ja mehupillillä ;)) tuo selvinnee.

Nyt otan siiderin.

-p-
Liitteet
Kompuutteri kiinni.jpg
(899.45 KiB) Tiedosto ladattu 296 kertaa
jaket
Viestit: 1049
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

hyvä että rupes hengittämään!

Itsekkin tuli kokeiltua FMX:ssä tuota kaasuasennon anturia. otin sen irti kaasarista ja jätin kaasu suljettuna asentoon ja kävin heittämässä lenkin. Pyörä kiertää selkeästi paremmin yläkierroksilla ja vetää paremmin. Ilmeisesti vakiona syttyennakko on tarpeettoman suuri. Ehkä se pitää olla suuri, koska ahdas pakokäyrästö yms tekee vakiona sen korkeilla kierroksilla, että pytyssä on huonosti palavaa seosta joka vaatii suuren ennakon.

-nyt kun pako ja imupuolta on helpotettu,niin ennakon tarve on pienempi, koska seos on parempaa ja vähemmän pakokaasua yms sisältävää.

Ainakin pyörä tuntui täysin erilaiselta, pirteämmältä. Tuntuma vastaa enemmän dominaattorin pirteyttä. keulii kaasusta!
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

moro,

Joo, kaasarin potikka auki asennossa tiputti tehot takas 25kw:iin, vaikka oli aika paljon viripalikkaa. Oma arvaus on, että se yläpään ennakko meni liian pieneksi joistain syystä. Käyrät oli ihan ku kuristetussa versiossa. Aika mystistä kuitenkin.

Jarrudynossahan vois koittaa mitä tapahtuu ku kaasaripotikkaa pyörittää yläkierroksilla.

Ignitechin ostin myös siksi että pääsee eroon just sen potikan ihmeellisyyksistä.


-p-
jaket
Viestit: 1049
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

joo kyllä se vaikuttaa ja selvästi. En tiedä sitten meneekö ennakko liian suureksi vai pieneksi. kumpi kampi. jompi kumpi.

nyt kyllä tuuppaa aika mukavasti ja kiertää iloisesti. ihmettelin aina miksei tämä kierrä niinkuin dominaattori. nyt kiertää. :D

pääsin vielä testaamaan soralla ja sekin siirtyy huomattavasti paremmin.

Saksan sivuilla epäilivät, että ennakko olisi tehtaalta laitettu pieleen suurilla kierroksilla, jotta äänentuotto olisi pienempi. vähemmän tehoa, vähemmän ääntä? toinen voi olla joku pakokaasusaaste juttu. esim liian myöhäisellä sytytyksellä kaiketi pakokaasujen lämpötila nousee ja saasteet palaa paremmin.?
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

moro,

Alkaiskohan kone jo nakuttaa jos ennakko olis niin suuri että kaikki saatavilla olevat tehot ei ole käytössä?

Olikos, jaket, se sun FMX alunperin 25kW vai täystehonen?

-p-
jaket
Viestit: 1049
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

täystehonen se on, mutta mitä sekään nyt on sitten? 25 vai 35kw? :oops:

kuristetussa FMX:ssä on semmoinen metallipala kaasaläppää rajoittamassa.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

moro,

SLR:n "täydet tehot" 28kW. Heh.

Mutta se dynokäyrä 25kW tehoisena oli karmea. Pikainen käväisy 28 takapyörähepassa 4000 korvilla ja heti alas jyrkässä kulmassa.
-p-
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

Moro,

kävin vähän ajelemassa uusilla boxin asetuksilla. Välillä vanha boxi kiinni, ja välillä uusi.
Boxi toimii ihan ok, seisontatuki kytkimet, jne.

Alapään ennakko tuntuu olevan vähän pielessä. Jos laskee tyhjäkäyntiruuvista kierroksia pikkasen alemmas, niin sammuu (originaalilla boxilla käy ok). Silleen hitaasti puutuu sammuksii. Liikaa ennakkoa? Ilmeisesti voisi olla lähellä nollaa tuolla tyhjäkäynnin tuntumassa?
Kone vetää kyllä ihan hyvin ja ottaa herkästi kierroksia. Pikkusen tuntuis paukkuvan enemmän tällä viriboxilla ja uusilla asetuksilla. Mistäköhän tuo kielii... Missä on ääntä, siellä on tehoo :)

Dyno hommiksi kuitenkin menee.

-p-
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Pistä sitten infoa tänne, että millä ennakoilla tuli paras / vääntö teho. 8)

Itse huomasin darrasta sellasen, että jos laittaa esim. 20ast 2-2500rpm, niin muuttuu huomattavasti lussumaksi vaikka kone ei nakuta.. (105oct) näissä 1-mukisissa pitää vissiin olla aika helvetin pienet ennakot.
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

Moro,

kokeiltiin Ignitechin boxia vähän penkissä SLR 650:ssä. Vaikeuksia aika tavalla...

Boksihan toimi suht ok ajossa kun kokeilin joku aika sitten. Nyt penkissä kauheeta röpötystä ja pauketta kautta linjan. Ignitechin softa näytti että kierrokset heittäis muka hetkittäin tyhjäkäynnille vedon aikana, ja ennakko tietysti sen mukainen. Ei toiminut yhtään.

Syylliseksi osoittautui Nology kondensaattori tulpanjohto, jonka olin vastikään asentanut. Sen kun vaihdoin originaaliin, niin toimi ihan normaalisti. Kaikkea sitä on... Ignitech ei siis SLR:ssä (Domi, XR650L, FMX...) toiminut yhteen Nology johtimen kanssa.

No, kaiken säätämisen jälkeen koitettiin saada käyttöalue suht ok jamaan ennen kotiinlähtöä. Suutintakin piti vaihtaa isompaan siinä sivussa. Liitteenä olevassa kuvassa päivän parhaat asetukset. Pari heppaa lisää orkkis boxiin verrattuna jos ajattelee pelkkää boxia eikä ota huomioon suurempaa suutinta. Ja huom, nuo softaan asestetut asteethan eivät välttämättä ole absoluuttisesti oikeita arvoja. 35 voi olla vaikkapa 30. Base advance arvon säätäminen muuten ei tuntunut vaikuttavan yhtään mitään???

Ja penkeissäkin on näköjään eroja, kuten viineissä. Edellisellä kertaa inertiadynolla mitattiin max teho takapyörästä 47hp ja nyt jarrudynamometrillä 42,37. Käyrän muotokin on erilainen; aiemmin semmoinen kaari, ja nyt siinä oli 1000 kierroksen tasainen alue max tehon kohdalla 6000-7000. Hmmm... Paperilla tehot siis laskeneet aika rajusti, mutta kyllä se vielä nostaa eturengasta samaan malliin kun kakkosella tarjoaa kaasua.

Pitää vielä säätää tuota ihan alapäätä että lähtee paremmin käyntiin, ja kierrokset rivakasti nousuun sieltä tyhjäkäynnin tuntumasta.

-p-
Liitteet
Paras_asetus_18072007.JPG
(69.28 KiB) Tiedosto ladattu 247 kertaa
Vastaa Viestiin