No niin, nyt mittari on kalibroitu.
Löysin tuolla Kemoran reissulla 1000m mittaradan, joita tiehallinto on sinne teiden varsiin avuliaisuudessaan laittanut.
Mittasin paljonko mun Sigma näyttää. Tulos oli 980 m.
Tein korjauksen Sigman pyöränhalkaisija mittaan ( eli laitoin lukemaksi 2060 sen 2020 sijasta, 2 % heitto ) ja testin jälkeen näyttö oli tasan 1000 m. MUTTA, ei ihan tolpan kohdalla. Joten vielä jäi heittoa jotain 3-4 metriä eli 0.3-0.4 %. Täytyy ensi kerralla ottaa mittanauha mukaan niin voi mitata paljonko toi 1000 m näyttö Sigmassa eroaa siitä mittatolpan kohdalta.
Sitten saan sen paremmin kalibroitua, eli 0.1 % tarkkuudella. Eli 1 m/1000m. Siinä Sigmassahan on se renkaan ympärys milleinä eli 2060, joten tuhannesosankin voi korjata.
Toi on muuten siinäkin suhteessa hyvä juttu, että saa tarkan mittarin niin voi aina ajella sitä 15 km/ yli rajoitusten, niin ei tule päiväsakkoja. Jaa toi rikesakko onkin yli 60 km/h alueella 15 km ylinopeudesta 70.- ja 15 - 20 km ylinopeudesta 100.-.
http://www.om.fi/31521.htm
Ero ei ole nyt niin merkittävä, kunhan ei joudu niihin päiväsakkonopeuksiiin. Sitten ne ylinopeudet maksaa aika paljon.
Taidankin siirtyä tohon 20 km ylinopeuteen. En ole toistaiseksi saanut moottoripyörällä yksiäkään sakkoja.
Pekka
PS. Ai olenko mä insinööri

Vastaus:Joo, olen.
PS2. Niissä mittaratojen tolpissahan on semmoinen toinen kohdistustolppa, joten sen paikan saa aika tarkkaan.
PS3. Eli korjattu maksiminäyttö Kemoran reissulta 190 km/h
PS4. No nyt se mittari on kalibroitu metrimitalla 1000 metrin mittaradalla. Virhe on 80 cm/1000 m. Eli virhe on alle promillen.