DRZ400 säie mm. FCR39mod

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Elä osta MX-mallia, se sopii DRZaan huonommin kuin vanhanmallinen FCR. Ryyppy on Suomen oloissa hyvä, hotstarttia sähköstartillinen pyörä ei tartte. TPS on makuasia, sen voi kytkeä S-malliin tai sitte jättää roikkumaan, eroa ei käytännössä huomaa.

PAS ruuvi kannattaa hommata mutta ei ole elintärkeä, Extended pilot screw on tosi hyvä (jos innostut hommaamaan sellasen niin hommaa mullekin :idea: ). James Dean jet kit on myös tosi hyvä, suosittelen. DJ kit ei ole hyvä DRZtaan jossa on FCR, kuulemma kartiokkuutta on muka liikaa.

Sudcolla on myytävänä alumiiniadapteri joka passaa S-mallin ilmaboxin ja kaasarin väliseen kumituupiin. Siitä mulla ei ole kokemusta koska mulla on E-mallin osat, Ilkalla se vissin on? E-mallin kurkkua (siis kannen ja kaasarin väliin) suosittelen myös, senkin saa kai SUDCOlta tai sitten Suomen Suzukilta.

Kaiken kaikkiaan FCR-modi on S-malliin lähes välttämätön, pari kesää olen ajanut FCRllä eikä harmita yhtään.
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Pasi kirjoitti:Elä osta MX-mallia, se sopii DRZaan huonommin kuin vanhanmallinen FCR. Ryyppy on Suomen oloissa hyvä, hotstarttia sähköstartillinen pyörä ei tartte. TPS on makuasia, sen voi kytkeä S-malliin tai sitte jättää roikkumaan, eroa ei käytännössä huomaa.

PAS ruuvi kannattaa hommata mutta ei ole elintärkeä, Extended pilot screw on tosi hyvä (jos innostut hommaamaan sellasen niin hommaa mullekin :idea: ). James Dean jet kit on myös tosi hyvä, suosittelen. DJ kit ei ole hyvä DRZtaan jossa on FCR, kuulemma kartiokkuutta on muka liikaa.

Sudcolla on myytävänä alumiiniadapteri joka passaa S-mallin ilmaboxin ja kaasarin väliseen kumituupiin. Siitä mulla ei ole kokemusta koska mulla on E-mallin osat, Ilkalla se vissin on? E-mallin kurkkua (siis kannen ja kaasarin väliin) suosittelen myös, senkin saa kai SUDCOlta tai sitten Suomen Suzukilta.

Kaiken kaikkiaan FCR-modi on S-malliin lähes välttämätön, pari kesää olen ajanut FCRllä eikä harmita yhtään.
Jaaha, no vois kai tollasen extended screwin hommata jos sellasen sudcolta sais, mahtuu kai niitä kakskin samaan matkalaukkuun. JD:n kitin joutuisin kuitenki ostamaan thumpertalkin kautta. Mut eikös esim EMM neula olis hyvä ostos, ainakin oon saanu sellasen käsityksen? Pitänee ottaa tonne sudcoon yhteyttä kun ne kuulemma laittaa about oikeat suuttimetkin paikalleen tohon.. Mieluiten tietty tilaan kaikki samasta paikasta.
Pasi

EMM on myös hyvä, katso muut siihen sopevat hilut www.drz.info . Extended fuel screw:stä puheen ollen: mie vain elän toivossa että joku tilais sellaisia että pääsisin siivelle, mokomaa ei yksistään viitsisi jenkeistä tilata.
Ilkka

Re: Keihinin vaihto DRZ400S:n

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

karmolis kirjoitti:Moi Ilkka (ja muut),

Olen tilaamassa tuolta Sudcolta FCR:ää.

Ensinnäkin, kannattaako ottaa ryypyllinen vai ei? Ryypyllinen maksaa $477(n.385e) ja ryypytön $403(n.325e). Sen verran otin ite selvää että nuo on FCR:iä. Samasta puljusta saa myös MX:iä, perus $466, hotstartilla $535 ja hotstart+tps $593. Onko perus-FCR:ssä jonkinlainen hotstart-mahdollisuus? Näistä vaihtoehdoista ilmeisesti kallistun tuohon ryypylliseen FCR:ään.

Mitäs muuta sitten tarvitaan? Pyörä on DRZ-SM, ilmaboxi on puukotettu ja kokoputki on kohtapuoliin. Suuttimia ilmeisesti saa kotomaastakin joten turha niitä on tilailla, ellei sitten neula-suutin-kittiä tilaa.

Vissiinkin FCR air cleaner/airbox adapter, 021-216A (tästä luki thumpertalkissa että "fitment sucks", onko totta??), ja tuo Pilot Air Screw (osanro?). Edit: nämä on vissiin pas:n tarvittavat osat: Air screw: 021-230 ( description - 1014-817 A/SCRW) $5.78
Spring: 021-235 ( description-16052-KM4 SPRNG) $6.56

Näiden lisäksi ei vissiin muuta tarvi kuin
Intake.................13111 29F00 = kurkku kaasarin ja pytyn väliin
Clamp................09402 58208 = klemmari kaasarin kurkkuun kiinnittämiseksi

Pärjääkö tolla vakioneulalla, vai kannattaisko joku malli tilata? JD? DJ?
Kyllä noilla osilla pitäis hommasta selvitä.

Tuosta kaasarin mallista Pasi jo kirjoittelikin ja oon samaa mieltä. Mulla on tuo vanhempi malli ryypyllä ja TPSllä. TPS ei ole tosin kytkettynä.

Mulla on tuo adapteri 021-216A, mutta sopivuudessa ei ollut ongelmia, vaan passas hyvin S-mallin putsarin kumi tötteröön. Nuo pilot air screw osat näyttäis olevan samat kuin mullakin, eli ovat oíkeat.

S(M)-mallin kaasuvaijereita kannattaa kokeilla, monilla ne tuntuvat toimivan FCRn kanssa. Mulla toimii paremmin E-mallin vaijereilla, jotka saa tilattua vaikka Stormilta.

EMM neulaa on kehuttu, eikä se paljoa Sudcolla maksa. Mulla on DTM ja EMM neulat, jotka molemmat tuntuivat toimivan. Paras neula lienee tuo JD.

Extended pilot screw ei viime talvena kuulunut Sudcon valikoimaan, joten tilasin sellaisen http://www.kientech.com/ExtendedFuelScrews.htm. Ruuvi (20 USD) tuli kirjeessä suoraan kotiin ja postikulut oli vain 2,5 USD. Tässä tapauksessa yksin tilaaminen kannattaa, koska noin pienistä ostoista ei mene tullia ja alvia.

Minkä putken muuten tilasit?
karmolis

Ilkka kirjoitti:
Kyllä noilla osilla pitäis hommasta selvitä.

Tuosta kaasarin mallista Pasi jo kirjoittelikin ja oon samaa mieltä. Mulla on tuo vanhempi malli ryypyllä ja TPSllä. TPS ei ole tosin kytkettynä.

Mulla on tuo adapteri 021-216A, mutta sopivuudessa ei ollut ongelmia, vaan passas hyvin S-mallin putsarin kumi tötteröön. Nuo pilot air screw osat näyttäis olevan samat kuin mullakin, eli ovat oíkeat.

S(M)-mallin kaasuvaijereita kannattaa kokeilla, monilla ne tuntuvat toimivan FCRn kanssa. Mulla toimii paremmin E-mallin vaijereilla, jotka saa tilattua vaikka Stormilta.

EMM neulaa on kehuttu, eikä se paljoa Sudcolla maksa. Mulla on DTM ja EMM neulat, jotka molemmat tuntuivat toimivan. Paras neula lienee tuo JD.

Extended pilot screw ei viime talvena kuulunut Sudcon valikoimaan, joten tilasin sellaisen http://www.kientech.com/ExtendedFuelScrews.htm. Ruuvi (20 USD) tuli kirjeessä suoraan kotiin ja postikulut oli vain 2,5 USD. Tässä tapauksessa yksin tilaaminen kannattaa, koska noin pienistä ostoista ei mene tullia ja alvia.

Minkä putken muuten tilasit?
No, nyt on viittä vaille valmis tilaus, kaasari, pas, emm ja putsari adapteri tulee. about 533 taalaa yhteensä. Tota fuel screwiä en sudcolta löytänyt joten tilaan sen joskus talven aikana tuolta kientechiltä.

Putki mulla on E-malliin tarkoitettu CRD abs.performance II, tosin alkukäyrä on vielä tulematta. TwinAirin putsari on tilattu, pitäis tulla vko45-46 ja ilmaboksi puukotettu.

Mites muuten tarvisko nokkia ja venttiileitä ruveta vaihtamaan tuon FCR:n myötä? Joskus se kuitenkin kai on edessä mut jos nyt ajelis ihan yllä mainitulla setillä ens kesän.
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

karmolis kirjoitti: Mites muuten tarvisko nokkia ja venttiileitä ruveta vaihtamaan tuon FCR:n myötä? Joskus se kuitenkin kai on edessä mut jos nyt ajelis ihan yllä mainitulla setillä ens kesän.
Nokkia ei tarvitse vaihtaa FCRn takia, mulla on vakio nokat ja toimii hyvin. Tietenkin nokkien vaihtamisella saa lisää vääntöä/tehoa. Ainakin kolmenlaista hyväksi havaittua yhdistelmää tuntuu olevan käytössä. Myös E-mallin imunokkaa voi käyttää vaihtoehdoissa 1. ja 2. jos sellaisen saa edullisesti.

1. Hotcams imu ja vakio pako
2. Hotcams imu ja E-mallin pako
3. Hotcams imu ja Hotcams pako (tämän pitäisi olla tehokkain yhdistelmä)

Pasi osannee kommentoida enemmän nokkien vaihtoa, koska on sellaista harrastanut.

Venttiilejä tuskin kannattaa vaihtaa.
Pasi

Olen Ilkan kanssa samaa mieltä että nokkien vaihto ei ole mitenkään välttämätöntä mutta mukava lisämauste. Minusta ne olivat hintansa väärtit.
Sandels

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Otin pienen riskin, ja tilata päräytin mukavalta saksalaishemmolta FCR39:n, joka on lähtöisin vieläpä E-mallin tohtorista. Tuli perille tänään, ja nyt alkaa siis ilmeisestikin hirveä säätöhärdelli, jonka aikana selvinnee kannattiko ostaa halpa käytetty... Nyt kaipailisinkin sitä drz.info-sivun rautalankaohjeita kuvineen, mutta sivupa ei aukeakaan koska sen kuukausittainen kaista on käytetty. Olisiko jollakin ohjeita missään muussa muodossa? Haluaisin mm. tietää onko mulla se "Coast enricher"-piiri tuossa mehumaijassa vaiko eikö...
Pasi

Se coast enrichener on mitä melkoisin härdelli kaasarin pensahanan puoleisella sivulla. Jos et muuten arvaa niin ota vaikka kuva ja tuuppaa tänne niin arvostellaan. Katso myös mitkä neula ja suuttimet on sisässä niin päästään niitäkin ruotimaan.
Sandels

Pasi kirjoitti:Se coast enrichener on mitä melkoisin härdelli kaasarin pensahanan puoleisella sivulla. Jos et muuten arvaa niin ota vaikka kuva ja tuuppaa tänne niin arvostellaan. Katso myös mitkä neula ja suuttimet on sisässä niin päästään niitäkin ruotimaan.
Jeh, olettaisin että tässä värkissä todellakin on tuo "rannikkorikastaja", sen verta spagetilta se näyttää... C it 4 ya self:

Kuva

Mehustin on edelleen purkamatta, joten suuttimet ovat vielä tsekkaamatta, samoin neula. Ajattelin kyllä tilata tumpputalkista JD:n setin, notta olis uusi setti heti kuluneiden tilalle. Infoan kyllä heti, kun saan homman levälleen.
karmolis

Tänään tilasin sudcolta FCR:n, ilmaboksipuolen adapterin, EMM neulan ja pilot air screwin. Joku $533 yhteensä eli päivän kurssilla n. 450e. Saa nyt nähdä kauanko kestää. Suuttimia saa vissiin ihan kotosuomestakin?
Pasi

Sandelsin kaasarissa on siis tuo CE. Sen poistamiseen ei liity mitään kovin erikoista: se poistetaan ja tk-suutin vaihdetaan muistaakseni 38ksi. Kaikki syntyneet reiät pitää tietenki tulpata. JD kitin mukana saa pääsuuttimet 155, 160, 162 ja 165.

Mikähän tuo kohokammion alapuolella oleva laitos on? Ei kai se kuitenkaan tarpeen ole ja tokkopa se edes sopii DRZtaan.

Karmolis: suuttimia saa Suomesta. FCR on yleinen 4t crossien ja enskojen kaasari eli kaikki alan vehkeisiin sotkeentuneet liikkeet tietävät mistä niitä saa. Jollakin voi olla jopa hyllyssä.
Sandels

Pasi kirjoitti:Mikähän tuo kohokammion alapuolella oleva laitos on? Ei kai se kuitenkaan tarpeen ole ja tokkopa se edes sopii DRZtaan.
Siinä on tosiaan jokin kumma ryypyn kaltainen venttiili, jonka läpi menee letkut, jotka eivät kuitenkaan mene mihinkään. Mihin lie käytetty tuota aikoinaan. Pitää repiä se huitsiin, joo.

Ajattelin hommata tuohon mahdollisesti sen repair-setin, jossa olis uudet tiivisteet koko kaasariin. Kyseinen yksilö on meinaan tainnut seistä sen aikaa hyllyllä, että kaikki o-renkaat ovat kuivuneet. Saakohan moista sumifinlandiasta?
karmolis

WTF, sudcon äijä laitto mun pakettiin mukaan 2 kpl "air vent fittingejä" #021.217. Mitäköhän helvettiä niillä tekee?

Niin ja sellanen tuli mieleen että voiko suoraan käyttää tota S/SM bensahanaa? Thumpertalkissa on ollut jotain juttua siitä ettei, mutta mun käsitys on että se koskee vaan ameriikan antteja kun niillä on ihan erilainen hana noissa malleissa. Suomimalleissa vissiin on samat hanat kautta linjan? (E/S/SM)
Pasi

Jep, jenkeissä pensahanassa on alipaineohjattu venttilli niinkuin katupyörissä. Suomalaisessa ässässä on tavallinen off/on/res pensahana joka ei tarvi alipaineyhdettä. Air vent fittingistä ei ole ainakaan ilman kuvaa käsitystä mutta ei kuulosta kovin tarpeelliselta, varsinkaan jos niillä ei voi tulpata FCRssä olevia yli jääviä reikiä.
Vastaa Viestiin