KTM 690 E/R TuneECU

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Supermotojunkiella oli taijohnsen tehnyt mielenkiintoista testiä 690:n, TuneECUn ja laajakaistalambdan kanssa. Seuraillut muun muassa miten AFR käyttäytyy tuon 15 min adaptaation aikana. Lisäksi havainnut AFR muutoksia ajan saatossa ehkä juurikin tuon "tasakaasu-adaptaation" eli closed loop fuel trim:in seurauksena.

http://www.supermotojunkie.com/showthre ... th-TuneECU

Samalla kaverilla on myös tuo gff-3:n mainitsema F-L 10, 10,0,0, etc kartta ja jotain matojakin oli ollut kunnes oli palauttanut ruksin ruutuun O2. Tosin oli sillä muitakin seikkailuja manuaalisten fuel trimmien kanssa noissa kartoissa.

F-L kartan arvot ovat todennäköisesti TPS% -arvoja, toinen arvaus netissä on Engine Load%, mutta se ei minusta ole järkevää koska EL% = MAF/MAF(max)@rpm eli imusarjan (ali)paine. Siis juuri se sama, johon L-kartassa ruiskutuspulssi suhteutetaan.

Pari muutakin heppua ketjussa, joilla kuulemma mopo toimii hienosti. Niillä kaikilla on tuo 10,10,0,0 F-L +sellainen EPT map, jossa on koko alueella 100%, eli läppä seuraa tuppea yks yhteen. (näin väittävät). Tuota(kin) pitää kokeilla. 8)

Viitsitkö gff-3 laittaa koko setupin näkyviin kiitos? Smotojunkiella oli erinomainen esimerkki, joka ei jätä kysyttävää:

Hardware Mods:
K&N RU-1750 Pod Filter
Crankcase breather filter
Leo Vince Can
O2 Sensor removed and pipe plugged
SAS system removed and plugged
Modifed throttle cam to soften small throttle openings

Software Mods:
TuneECU Software
Started with factory EVO I maps
Modified F-L Switch map -Tai Johnsen
Modifed Ignition map - Tai Johnsen
Performance throttle map all values 100 - Tai Johnsen
Unmodified fuel map
O2 disabled
SAS disabled
15 minute ECU reset
Avatar
mjtee
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 12:40 pm
Pyörä: exc 300
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja mjtee »

kokki kirjoitti:
Pärjäänkö siis pelkästään tällä vai tartteeko kolvailla vielä jotain?
No niinpä tietenkin.. Linkkasin väärän pulikan, kun tilasin molemmat tuolta samasta firmasta. Toki siis sekä usb obd ja obd - kotari tarvitaan ja tuo oli tuo ensimmäinen. Lisäsin tuonne viestiini linkin piuhaan joka todistettavasti toimii.
http://bikepics.com/members/mjtee/
-ktm 300 exc 2010
-subaru 3.0r AT sedan ´04
Avatar
mjtee
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 12:40 pm
Pyörä: exc 300
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Näillä täällä tällä hetkellä:

Konkreettiset:
690 SMC
K&N paneelifiltteri (saumat teipattu ettei varmasti vuoda)
evo1 imukansi
Wings slipari + iso killeri
16p/45p välitykset (17" takanen)
Kuski 75kg

Softamodit:
TuneECU Software
EVO I map
SAS disabloitu
Lambda disabloitu
F-L Switch table -20 12 6 0 0 0 0 0
O2 disabled
SAS disabled
15 min ECU reset
F3 (standard) kaasuvaste (kartan oma)


Pyörä toimii erittäin hyvin. Tyhjäkäynnin tuntumaan kaipaan vielä parempaa pehmeyttä, joten pitää kokeilla tuota 100% vastekarttaa, kun kehuvat. Luin alkutalvesta nuo Tai Johnssenin sytytystestit läpi ja päätin silloin että kesän tullen ajelen ysikasilla kuten nytkin ja laitan sytytysennakkoa saman tyyliin kuin hänkin. Samoin on tarkoitus iskeä kelien lämmetessä vakio lambdan paikalle laajakaista mittareineen ja seurata millä seoksilla tuo värkki oikeasti kulkee. Ihan autopuolen lambda eli 12 -> 18mm adapteri odottelee kaapissa. http://i.ebayimg.com/t/Innovate-Stainle ... ~60_35.JPG. Taitaapi muu mittauskalusto olla AMA:lle tutun kalustoa :)

Tiesittekö muuten, että originaalissa AKRA-mapissa joka omassanikin oli on eri bensakartat kytkimen asennoilla 2 ja 3. Performance antaa soppaa enemmän yläkierroksilla ja standard käy laihemmalla. Luulin itse, että ovat ruiskuohjaukseltaan identtisiä, mutta kaasuvaste on vain eri. http://www.jkry.org/~mjtee/Mopoilut/SMC ... 804031.png EVO1-kartassa vain kaasuvaste on eri.
Viimeksi muokannut mjtee, Ke Marras 13, 2013 11:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://bikepics.com/members/mjtee/
-ktm 300 exc 2010
-subaru 3.0r AT sedan ´04
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

AMa kirjoitti:...
F-L kartan arvot ovat todennäköisesti TPS% -arvoja, toinen arvaus netissä on Engine Load%, mutta se ei minusta ole järkevää koska EL% = MAF/MAF(max)@rpm eli imusarjan (ali)paine. Siis juuri se sama, johon L-kartassa ruiskutuspulssi suhteutetaan.

Pari muutakin heppua ketjussa, joilla kuulemma mopo toimii hienosti. Niillä kaikilla on tuo 10,10,0,0 F-L +sellainen EPT map, jossa on koko alueella 100%, eli läppä seuraa tuppea yks yhteen. (näin väittävät). Tuota(kin) pitää kokeilla. 8)

Viitsitkö gff-3 laittaa koko setupin näkyviin kiitos?
TuneECUn F-kartan akseleina ovat (ainakin ohjelmassa näin merkittynä) rpm ja Throttle Position(%) ja näistähän saadaan VE, mutta ihan en ole vielä saanut itselleni selväksi mitä ruuduissa olevat arvot merkitsevät todella, ovatko ne pulsseja per aika vai jotain muuta?

F-L switchistä lukee TuneECUn sivuilla että on "RPM vs. throttle % open", joten ruutuun syötettävä arvo on oltava silloin tuo tps%.

Itse kokeilin 100% EP-karttaa, mutta se on aika ärhäkkä ja rauhaton tupenkäännön alkuvaiheessa. Sopii paremmin supermotoradalle, mutta nurkka-ajossa siihen kyllästyy nopeasti.

Hardis setuppi itselläni on:
Vaahtomuovi (Uni)filtteri
Vakio snorkkelikansi
Akran pönttö
Muut härpäkeet edelleen paikoillaan

Softa:
KM762EU0804031FI
F-L Switch modattu 10 10 0 0 0 0 0 0
SAI off
O2 off
EP kartta taitaakin tällä hetkellä lineaarinen 0-31,6 TP% alkaen 10%-100%

Ahdistavalla filsunkannella tuolla bensakartalla voi arvata että kone käy hieman turvarikkaalla, mutta avarampi kansi on ostoslistalla mutta en ole vielä ehtinyt sitä hankkia kun ei ole prioriteettilistalla ihan ensimmäisenä.
Avatar
Sassi
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:38 am
Pyörä: KTM 690 Enduro
Paikkakunta: Nivala

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Sassi »

mjtee kirjoitti:Tiesittekö muuten, että originaalissa AKRA-mapissa joka omassanikin oli on eri bensakartat kytkimen asennoilla 2 ja 3. Performance antaa soppaa enemmän yläkierroksilla ja standard käy laihemmalla. Luulin itse, että ovat ruiskuohjaukseltaan identtisiä, mutta kaasuvaste on vain eri. http://www.jkry.org/~mjtee/Mopoilut/SMC ... 804031.png EVO1-kartassa vain kaasuvaste on eri.
Näin on myös tuossa minun mopossa, jossa on alun perin Lappeenrannan kottaraismyyjän/huollon laittama akramap.
Ajelin ensimmäisen vuoden standard moodissa, ennen kuin tajusin testata advanced karttaa, tuon yläkierrosten reippaamman sopanannostelun huomaa konkreettisesti etupyörän pidon heikentymisenä myös kolmosvaihteella :mrgreen:
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
Avatar
Sassi
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:38 am
Pyörä: KTM 690 Enduro
Paikkakunta: Nivala

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Sassi »

AMa kirjoitti:Tuolla ajellut ja hyväksi todennut:
Kuva
Tänään pääsin vasta kunnolla testaamaan, tämä AMan EP-map toimii käytännössä erittäin hyvin! Ryömityksessä ei tarvitse vaihtaa enää soft mappia ollenkaan käyttöön, kaupunkiajo on erittäin miellyttävää ja kaasun vaste on mukavan progressiivinen.

Niin vain oli mennyt selkäytimeen tuo advanced mapin käyttäytyminen, että piti opetella kaasun käyttö uusiksi. Heitin piruuttani vanhan advanced mapin soft kartan tilalle (mopossa itse tehty 2-asentoinen kartanvaihtokytkin soft-advanced) ja kun olin tottunut uuteen kartaan, kokeilin tota vanhaa, niin olihan se karmea. Sopisi varmasti oikein hyvin supermotoon ja kadulle tuollaisenaan, mutta maastoon aivan liian äkkinäinen ja kulmikas. Miksi nämä mopot ei tule jo tehtaalta tuollaisella kartalla varustettuna?

Kiitos AMa!
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
Koheltaja
Viestit: 8140
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sassi kirjoitti:Miksi nämä mopot ei tule jo tehtaalta tuollaisella kartalla varustettuna?
Niinpä, lisäksi ihmettelen miksi 2012-> malleissa ei ole ollenkaan lussumappia 1 paikalla, on pelkästään eri progressiot kaasuvasteelle. Onneksi on TuneEcu ja asiaan vihkiytyneitä harrastajia jotka jakavat tietoa mitä ja miten pitää tehdä. Parin viikon kuluttua eka huolto ja sen jälkeen voisi alkaa mapittamaan pyörää paremmaksi.
Kylätason kurapyöräilijä.
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Onko kukaan löytänyt tarkkaa määritelmää noille F-kartan solun arvolle? Alkaa häiritsemään kun en keksi mitä ne arvot todella tarkoittavat.
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

gff-3 kirjoitti:Onko kukaan löytänyt tarkkaa määritelmää noille F-kartan solun arvolle? Alkaa häiritsemään kun en keksi mitä ne arvot todella tarkoittavat.
En millään keksi mitä muutakaan ne voisivat olla kuin t[µs].
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

AMa kirjoitti:
gff-3 kirjoitti:Onko kukaan löytänyt tarkkaa määritelmää noille F-kartan solun arvolle? Alkaa häiritsemään kun en keksi mitä ne arvot todella tarkoittavat.
En millään keksi mitä muutakaan ne voisivat olla kuin t[µs].
Mutta kun ovat mielestäni vähän suuria olemaan millisekuntejakaan, esim. 6000rpm (100%tps) arvo on 12000. En saa oikein millään laskutoimituksella tuosta suuttimen aukioloajaksi mitään järkevää.
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Siis mikrosekunteja. 12000 µs on minusta järkevä aika max pulssin pituudelle. Tai 2,5...3,5 ms, kuten noissa kartoissa on, on järkevän oloinen tyhjäkäynnin tuntumassa. Ihan vaan vertaamalla niitä muihin netistä löytyviin ruiskutuspulssien pituuksiin / rpm.

LIsäksi tuo pulssin pituuden kasvu esim 100% TPS/rpm arvolla seurailee sitä, miten vääntöhuippu osuu kohdalleen. 3000 rpm VE < 6000 rpm VE, ja siksi siellä tarvitaan samaan AFR:ään enemmän keittoa.
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Anteeksi millit ja mikrot sekaisin kirjoittaessa, mutta silti se ei muuta sitä että 6000rpm kohdalla pyydetään arvoa 12000 ei se voi mikrosekunteja per kierros, koska kierros kestää 10000 mikrosekuntia, eikä ruisku mielestäni ole sekventiaalinen koska nokalla tietääkseni ole anturia?
Avatar
AMa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

KTMForumUK:ssa joku väitti, että 690:ssä on 360° kierto. Siihen tuo 12ms on tietysti liian pitkä. Voihan olla, että kartassa on arvo, joka vastaa 720° kokonaisruiskutusaikaa mutta se tehdään kahtena erillisenä pulssina, jotka ovat puolet tuosta ajasta. Tai sitten tuossa pukataan yksi pulssi kahden rundin aikana, kuka tietää.

Laskin 0,75 VE:llä ja suoraan 231FI-kartasta (6500rpm) 11080 µs "kokonais"pulssilla AFR:n, joka olisi 10,9 8) . Suuttimen virtauksena käytin 420cc, joka on myös tuolta KTMForumUK:lta peräisin oleva tieto. Onko tästä parempaa tietoa?

Kotkan huoltomanuaalin mukaan bensapaine pitää olla kaikissa olosuhteissa 3,3...3,7 bar. Jos oletetaan, että 420cc ruutta on speksattu 3,5 bar paineelle, on virtaus tuon toleranssin sisällä 396...444 cc. Vastaavasti AFR muuttuu noilla äsken mainituilla arvoilla 11,5...10,3. Ei mitään kamalaa.
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

720° kierrolla aikoihin saisi järkeä, mutta sitä hain, että mistä se ruisku tietää ilman nokkan asentoanturia kummalla tahdilla ollaan menossa?

Suuttimen kokoosta en ole löytänyt mitään tietoa, sehän tässä osaksi haittaa tätä pähkäilyä. Muutenkin hankala löytää mitään järkevää informaatiota asiasta kun hakusanalla "ktm 690 injector size" löytyy vain puhdistusohjeita...
gff-3
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Tietenkin jos nuo ovat absoluuttisia aikoja, mikä sisältää myös suuttimen dead timen, niin sitten alkaa meikäläisenkin järkeen käymään nuo taulukoissa pyydetyt mikrosekunnit. Tosin tarkkaa suuttimen dead timeä kun ei tiedä, mutta todennäköisesti johonkin 0,5...1,0ms välille se osuu. Tuon jos ottaa huomioon niin ei mene ihan noin hurjan paksulle nuo AFR arvotkaan.

Jostain keskustelupalstalta bongasin että suutinta olisi käyty mittauttamassa ja se oli ~450cc/min. Olisiko kukaan sattumoisin tarkastellut suutinta lähemmin, onko siinä mahdollisesti valmistajan osanumeroita tms? Tietysti helpoin olisi ottaa oma irti ja mitata, mutta 'if it's not broken, don't fix it'!
Vastaa Viestiin