BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Valvoja: Moderaattorit
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Onkos se siis servo- malli? Ainakaan tuo normaali ABS ei välitä yhtään mitään kehäeroista. Muuten tuo ois tullu keväällä vastaan itelläki kun keväällä laiton Big Blockin ja takana oli 5000 ajettu Anakee2.
Valitettavasti ei oo itellä tuohon teoriaa esittää, mutta tuommosta ei ainakaan tuo oma ratsu oo teheny.
Valitettavasti ei oo itellä tuohon teoriaa esittää, mutta tuommosta ei ainakaan tuo oma ratsu oo teheny.
Paskapuhetta, mutta uskon.
- pkilpo
- Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16
Vaihtelin polttoainesuodattimen. Vanhassa suodattimessa oli leima vuodelta -99, joten on tähän ainakin kerran aikaisemmin se vaihdettu.
Irroitin koko tankin ja tein vaihtohomman pöydällä siten että tankki oli kyljellään, vaikka ehkä ei ois tarvinnu (ois mahdollisesti onnistunu paikaltaan tankin letkut paikallaan, aika vaikeaa ois voinu se olla).
Korvasin kuusi letkunkiristintä ruuvattavilla malleilla. Neljä isompaa (suodattimeen ja lätkän kylkeen) ja kaksi pientä siihen lätkän kylkeen.
Se motukka jossa on suodatin ja polttoainepumppu tuli tankista juuri sen verran että sai suodattimen vaihdettua. O-rengas oli ok, sitä en vaihtanut.
Tympeintähän tuossa oli bensan lappoaminen, noin 6 litraa sitä oli siellä tai sen verran sain imettyä ettei bensa tuu ulos kun lätkän aukaisee.
Lisäksi vaihdoin tulpat kun en tiennyt kuin vanhat ne oli. Nykyisin bmw orggis boschit on kaksnapasia tuossa olleiden kolminapaisten sijaan.
Mitään isompia käyntihäiriöitä ei kyllä ollut, mutta vaihdoimpa kuiteski nuo tulpat.
80629 mittarissa, oon ite ajanu vähän yli kymppitonnin kahden kesän aikana.
On kyllä semmonen pyörä josta oon tykänny. Menee metsäautoteillä ja maantiellä hyvin. Painokaan ei enää tunnu kun on vähän tottunut ja kun painopiste on matalalla se itseasiassa tuntuu aika ketterältä noin möhköksi.
Irroitin koko tankin ja tein vaihtohomman pöydällä siten että tankki oli kyljellään, vaikka ehkä ei ois tarvinnu (ois mahdollisesti onnistunu paikaltaan tankin letkut paikallaan, aika vaikeaa ois voinu se olla).
Korvasin kuusi letkunkiristintä ruuvattavilla malleilla. Neljä isompaa (suodattimeen ja lätkän kylkeen) ja kaksi pientä siihen lätkän kylkeen.
Se motukka jossa on suodatin ja polttoainepumppu tuli tankista juuri sen verran että sai suodattimen vaihdettua. O-rengas oli ok, sitä en vaihtanut.
Tympeintähän tuossa oli bensan lappoaminen, noin 6 litraa sitä oli siellä tai sen verran sain imettyä ettei bensa tuu ulos kun lätkän aukaisee.
Lisäksi vaihdoin tulpat kun en tiennyt kuin vanhat ne oli. Nykyisin bmw orggis boschit on kaksnapasia tuossa olleiden kolminapaisten sijaan.
Mitään isompia käyntihäiriöitä ei kyllä ollut, mutta vaihdoimpa kuiteski nuo tulpat.
80629 mittarissa, oon ite ajanu vähän yli kymppitonnin kahden kesän aikana.
On kyllä semmonen pyörä josta oon tykänny. Menee metsäautoteillä ja maantiellä hyvin. Painokaan ei enää tunnu kun on vähän tottunut ja kun painopiste on matalalla se itseasiassa tuntuu aika ketterältä noin möhköksi.
Kuraköröttelijä
Joo noi kiristimet kannattaa uusia, koska alkuperäiset on sellaisia kertakäyttöisiä. Ne isommat on 13 mm ja pienemmät 9 mm.pkilpo kirjoitti:Vaihtelin polttoainesuodattimen. Vanhassa suodattimessa oli leima vuodelta -99, joten on tähän ainakin kerran aikaisemmin se vaihdettu.
Mä olen ottanut yleensä sen koko paketin irti tankista ja pöydälle hoitoon.
O-renkaaseen voi vetää vaikka vähän vaseliinia niin se pysyy paikallaan asennuksen ajan.
Pekka
- pkilpo
- Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16
O-rengas pysyy myös paikallaan jos sen ruuvaa kiinni siten että tankki on kyljellään, o-rengas on silloin vaakatasossa urassaan.Pekkavee kirjoitti: Mä olen ottanut yleensä sen koko paketin irti tankista ja pöydälle hoitoon.
O-renkaaseen voi vetää vaikka vähän vaseliinia niin se pysyy paikallaan asennuksen ajan.
Mutta miten sait sen motukan kokonaan irti, mulla sinne tankin sisälle meni kaksi letkua jonnekin jotka oli aika tiukassa siellä jossain ja
lisäksi bensamäärän mittarin anturi oli siinä tiellä.
En ruvennut repimään niitä kun sain suodattimen vaihdettua ilmankin, mutta mielenkiinnosta vain kysyn.
Kuraköröttelijä
Ne letkut ovat ylivuotoletku ja tankin ilmausletku. Jos tankkaat liikaa, niin toisesta valuu bensat maahan ja ilmaa tulee tankkiin toisesta letkusta, kun bensaa menee tankista ruiskuihin. Irroitan ne letkut siitä levystä. Ne pienet 9 mm letkut. Kyllä ne letkujen päät sitten löytyvät takaisin asennuksessa sieltä tankista.pkilpo kirjoitti: O-rengas pysyy myös paikallaan jos sen ruuvaa kiinni siten että tankki on kyljellään, o-rengas on silloin vaakatasossa urassaan.
Mutta miten sait sen motukan kokonaan irti, mulla sinne tankin sisälle meni kaksi letkua jonnekin jotka oli aika tiukassa siellä jossain ja
lisäksi bensamäärän mittarin anturi oli siinä tiellä.
En ruvennut repimään niitä kun sain suodattimen vaihdettua ilmankin, mutta mielenkiinnosta vain kysyn.
Toi bensamittarin anturi on vähän hankala saada väännettyä sieltä ulos, mutta kyllä se onnistuu.
Sitä pitää kyllä hieman varoa, että ei väännä sitä anturin teräslankaa vänkkyrään.
Pekka
Olin tänään Tattarisuon mikroautoradalla minimotokisoissa lippumiehenä. Mun pyörä oli siinä yleisöalueella parkissa ja yksi hemmo tuli juttelemaan.
Hänellä on seuraavanlainen ongelma:
Pyörä R1100R, 45.000 km.
Venttiilit pitävät meteliä. Toinen puoli vaan. Keinuvipujen päittäisvälys on säädetty jonkun huollon toimesta ihan minimiin, mutta meteli vaan jatkuu.
Välyksen toleranssihan siinä on 0.05-0.4 mm. Jos välys on lähellä maksimia niin varmaan se pitää aika meteliä sitten, mutta nyt välykset ovat ihan minimissä.
Hänen pyöränsä ei ollut siellä, joten en päässyt kuuntelemaan.
Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? En keksinyt hommaan muuta ideaa kuin ehdottaa, että ehkä keinuvivun akseli on kulunut ja siellä on välystä, joka aiheuttaa resonointia. Ehkä voitelu on pettänyt jossain vaiheessa ja akseli on kulunut.
Onko ideoita?
Pekka

Hänellä on seuraavanlainen ongelma:
Pyörä R1100R, 45.000 km.
Venttiilit pitävät meteliä. Toinen puoli vaan. Keinuvipujen päittäisvälys on säädetty jonkun huollon toimesta ihan minimiin, mutta meteli vaan jatkuu.
Välyksen toleranssihan siinä on 0.05-0.4 mm. Jos välys on lähellä maksimia niin varmaan se pitää aika meteliä sitten, mutta nyt välykset ovat ihan minimissä.
Hänen pyöränsä ei ollut siellä, joten en päässyt kuuntelemaan.
Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? En keksinyt hommaan muuta ideaa kuin ehdottaa, että ehkä keinuvivun akseli on kulunut ja siellä on välystä, joka aiheuttaa resonointia. Ehkä voitelu on pettänyt jossain vaiheessa ja akseli on kulunut.
Onko ideoita?
Pekka
-
k-essu
- Pyörä: bmw r1100gs
Venttiilit säädetty väärin? Esim. mäntä ei ole ollu yläkuolonkohdassaan. Ite, kun säädän niin katon ruuvimeisselillä oikean yläkuolonkohdan tulpanreijästä ja kokeilen, että kaikkissa neljässä on välys. Kuulostaa oudolta, että noin vähän ajetussa keinuvivut olisivat jo kuluneet. Vertaa advrider foorumin Hank-miehen n.750tkm ajettu r1100gs -96, jossa miehen omien puheiden mukaan on alkuperäiset hilut moottorissa.
Kummalta puolelta sitä kuuluu? Oisko tuo nyt samaa kun mulla johon johtopäätökseksi tuli nokkaketjun kiristin. Kuuluu selvimmin kun moottori on kunnolla kuuma. Tietenkään tämähän ei kuulosta venttilien napinalta vaan paremmin semmonen klonksutus.
Näitä näkyy olevan tuola ulkomaillaki tapahtunu. Tosin mullaki on vähä reilummat kilsat. Talvella meinasin alkaa tuota kurkkiin. Pekkahan se jo ohjeet tuonne aiemmin linkitti.
Näitä näkyy olevan tuola ulkomaillaki tapahtunu. Tosin mullaki on vähä reilummat kilsat. Talvella meinasin alkaa tuota kurkkiin. Pekkahan se jo ohjeet tuonne aiemmin linkitti.
Heh:) Kun moottori on kunnolla kuuma niin kuuluun ääntä. SIELTÄ kuuluu ihan helvetillinen kalkatus ja kilkatus kun se on oikeesti kuuma.Mutta niin sieltä pitääkin kuulua kun välykset kasvaa....Se on vaan noiden boksereiden tapa.Peltsi kirjoitti:Kummalta puolelta sitä kuuluu? Oisko tuo nyt samaa kun mulla johon johtopäätökseksi tuli nokkaketjun kiristin. Kuuluu selvimmin kun moottori on kunnolla kuuma. Tietenkään tämähän ei kuulosta venttilien napinalta vaan paremmin semmonen klonksutus.
Nyt kaksisataakaksi ja jotain mittarissa.
T Jarski
Mää oon jo ihan pannniikisa ja tilannu lähes kokonaisen vaihtomoottorin vain 15tkm ajettuna. Tosin se kannattais hommata R1150RS tms. moposta että sais vähä paukkua vaihosa.
Toivotaan että passaa heittämällä paikalleen.
Toivotaan että passaa heittämällä paikalleen.
No enpä tiiä. Ei sitten tullut siinä tarkempaa juteltua.Peltsi kirjoitti:Kummalta puolelta sitä kuuluu? Oisko tuo nyt samaa kun mulla johon johtopäätökseksi tuli nokkaketjun kiristin. Kuuluu selvimmin kun moottori on kunnolla kuuma. Tietenkään tämähän ei kuulosta venttilien napinalta vaan paremmin semmonen klonksutus.
Pitää varmaan mennä se joskus kuuntelemaan. Kaveri asuu Sipoossa ja mä Vantaalla.
Pekka
Mulla piti ketjunkiristin samanlaista mekkalaa kuin venttiilit...Pekkavee kirjoitti:No enpä tiiä. Ei sitten tullut siinä tarkempaa juteltua.Peltsi kirjoitti:Kummalta puolelta sitä kuuluu? Oisko tuo nyt samaa kun mulla johon johtopäätökseksi tuli nokkaketjun kiristin. Kuuluu selvimmin kun moottori on kunnolla kuuma. Tietenkään tämähän ei kuulosta venttilien napinalta vaan paremmin semmonen klonksutus.
Pitää varmaan mennä se joskus kuuntelemaan. Kaveri asuu Sipoossa ja mä Vantaalla.
Pekka
![]()
![]()
loppu kun vaihdoin uuden ketjunkiristäjän
Kalle
No ei mennyt tämä ihan kuin Strömmöössä , höpötin liian aikaisin.zimo kirjoitti:Vastaan omaa kysymykseeni:zimo kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vikana kun n. 140km/h vauhdissa aluksi syttyy yleinen hälytysvalo ja sekunnin päästä alkaa ABS-valo vilkuttamaan. Muuten pyörä toimii moitteettomasti ja ajoa voi jatkaa valon vilkkuessa. Vian voi kuitata kytkemällä virrat pois. ABS-anturit puhdistettu, mutta ei auttanut.
Tämä yllä mainittu tapahtuma tapahtui takarenkaan vaihdoin jälkeen; no tiesin sen, mutta en ymmärtänyt kertoa siiitä. Luulen että tästä on kysymys:
ABS-järjestelmään on rakennettu laskentakaava, joka on tehty sitä taustaa vasten että etu- ja takakumi on samaa sarjaa eli siis noin samankokoisia, mutta kaikkea laskenta ei voi sietää.
Minun tapauksessa vaihdoin karheamman takarenkaan (Heidenau K60 Scout), kuluneen eturenkaan (Mitas E-07) rinnalle.
Näiden renkaiden kehämitat eivät vastanneet bemun tietokoneen laskentakaavaa, vaan herjasivat siitä, kun pulsseja tuli nopeassa tahdissa. Laskentakaavan voidaan siis helposti syöttää nopeusparametrejä.
Nyt kun vaihdoin alle kehältään suuremman renkaan eteen (TKC 80), ongelma katosi.
Voisiko tämä mennä näin?
Tauti rauhouttui, mutta ei poistunut, vieläkin kun ajaa minun kovaa, n. yli 140km/h, tulee sama häiriö.
En nyt tiedä, pitäisikö sittenkin vaihtaa jarrunesteet, en ole vaan saanut tehtyä.
Jarrut on siis integraali ABS ja malli R 1150 GS vm. 2003.
Mulla rauhoittui kun vaihdoin nesteet!
Minulla 1200 GSA teki keväällä samanlaista oiretta. Yli 120 nopeudessa sytytti ABS häiriön. Ongelma oli takapyörän ABS tunnistin, joka oli jäänyt liian kauaksi hammaskehästä. Hitaassa nopeudessa normaalia heikompi signaali ehti lukea sykäykset, mutta vauhdin kasvaessa ei pysynyt kyydissä.