DR800 suuttimien vaihto ?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Vitess66
Pyörä: XT660X

DR800 suuttimien vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Vitess66 »

Moi,

Auttakaa miestä mäessä... Viimeksi itse vaihtanut suuttimia autoon jossa se tehtiin kaasarin yläpuolelta. Tässä tapauksessa pitäisi ilmesesti päästä käsiksi (pää)suuttimiin alapuolelta ?

Mitä tarttee irroittaa/löysätä jotta suuttimet saa irroitettua/vaihdettua?

Kuinkakohan usein tyhjäkäyntisuuttimet kaipaavat päivitystä/seokset säätöä?

(pyörässä vain hengittävämpi putki ja tod.näk. k&n tulossa).

kiitos & terv,
Otto
Vitess66

Eikö täällä oo enää isontohtorin omistajia/säätäjiä foorumilla lainkaan.... :shock:

:?: :?: :?:
kalle j
Pyörä: R100GS ja R1100GS

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Suuttimien vaihtamiseksi tarttee kaasarit irroittaa, mutta todennäköisesti ei tartte suuttimiin puuttua, varmaan tyhjäkäynti seosta kannattaa rikastaa. Ainakin KTM SXC:een putkella ja hesslerin avaralla alkukäyrällä toimii vakiosuuttimilla, edes seosruuveihin ei ole koskettu. Sekin tosin vaatii kaasarien irroituksen, koska toinen seosruuvi on tulpattu tehtaalla. Mutta siis suuttimien koosta ei tietoa. Saako jotain suutinsarjaa? Dynojet?
Freewind oli itselläni edellinen pyörä eikä sekään tarvinnut isompia suuttimia putken vaihdon jälkeen (mitattu seosmittarillakin). Sekin siis kahdella kaasarilla. Tapauskohtaisia varmastikki tosin ovat.
Antti J
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Antti J »

pääsuuttimet on vakiona 120 ja tyhjäk.suutin 17.5.
Vakiona seosruuvit auki 2,5 kierrosta. Mulla siis toi SXC625 vaimennin ja isompi alkukäyrä, ilmanputsarista poistettu snorkkelit.
Käyntiin lähteminen on vähän huonoa kylmänä ja kuumana lähtee käyntiin kun pyöräyttää reilusti kaasukahvasta. Ajattelin jossain vaiheessa käyttää noita kaasareita irti ja varmaan vähän avata seosruuvia. Jos se tuohon käynnistymiseen auttais.
Tosin kulutus lukujakaan en haluaisi kasvattaa, parhaimmillaan olen päässyt vähän alle 6L / 100km. Normaalisti on ollut tollasta 6,5L/100km. Tuota kaasarin synkkaamistakin olen ajatellut, ihan vaan vaikka harrastelun vuoksi tehdä.
Antti J

Niin, periaatteessa tohon pääsuuttimet pystyy vaihtamaan paikallaan, kun on siellä pohjakupissa tulppa, lyhyellä meisselillä saattas saada pääsuuttimen sieltä aukeemaan. Pääsuutin on mikunin iso pyöreä kantainen, jossa on tasapää meisselin paikka. mutta seosruuvin tulppa vaatii varmaan kaasarin irrotuksen, sen varmaan joutuu poraamaan auki, pitäs varmaan pyörähtää siitä irti kun vähän poralla pääsee alkuun.

Käytännössä en osaa vielä juuri tästä kyseisestä asiasta sanoa mitään, oli mulla aikasemmin dr350se missä tollanen bst33 kaasutin oli. Siinä versiossa ei ollu siellä pohjakupissa tuota tulppaa, eikä sinne olisi varmaan mahtunutkaan, kun siinä sähköstartti oli suoraan siinä kaasarin alla.
santos
Pyörä: Honda CB500x -13

Viesti Kirjoittaja santos »

Antti J kirjoitti:Niin, periaatteessa tohon pääsuuttimet pystyy vaihtamaan paikallaan, kun on siellä pohjakupissa tulppa, lyhyellä meisselillä saattas saada pääsuuttimen sieltä aukeemaan.
Pääsuuttimet pystyy vaihtaan edellä kuvatulla tavalla.
Tyhjäkäyntisuuttimien vaihtokin onnistuu kaasarit paikoillaan kun irroittaa kohokammioiden pohjat, ja juuri oikean mittasella meisselillä peilin kanssa sihtailee :)
Vitess66

hienoa - kiitokset vinkeistä.

Mitä mieltä yleisesti olette noiden seosruuvien säätelyistä ja etenkin tulpatun avaamisesta & säätämisestä ?

Terv.Otto
santos
Pyörä: Honda CB500x -13

Viesti Kirjoittaja santos »

Muutama kesä sitten porasin sen tulpatun auki. Muistaakseni se oli ruuvattu aivan kiinni. Oon pitänyt niitä ruuveja kumpaakin yhtäpaljon auki. Omassa pyörässä on tällä hetkellä vakioputki, ilmanputsarissa kumpikin snorkkeli kiinni, neulat ylimmässä asennossa, seosruuvit 2,5 kierrosta auki ja toinen pääsuutin 135 ja toinen 140. Siltikin nyhtää inhottavasti siinä kolmen ja neljän tonnin välillä :evil:. Ajattelin kokeilla leikata putsarin kannen auki ja tilata säkillisen suuttimia :roll:, vaikkakin taitaa tulla vaan harmeja lisää :lol:. Tosin pitäs kyllä päästä siitä raskaasta vakioputkestakin eroon, ääntä en vaan haluais lisää.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mulla oli joskusmuinoin dr800 avarammalla putkella ja itse väkerretyllä k&n viritelmällä. Suuttimia sai muistaakseni päivittää noin 10nroa isommiksi (en jaksa muistaa tarkkaan, ehkä vanhoja viestiketjuja selaamalla löytyisi tietoa)

Olen vaihtanu suuttimet dr800:n sekä kaasarit irrottamalla, että irrottamatta. Pakoputken puoleinen oli muistaakseni melkoisen haastava vaihdettava jos kaasareita ei irrottanut. Ensimmäistä kertaa kun vaihtelet niin suosittelen kaasareiden irrottamista vaikka se vaatiikin hieman askartelua. Sitten kun ne kaasarit tulee tutummiksi niin voit käydä virittelemään sopivia avaimia ja tekniikoita millä niitä suuttimia vaihtelee (jos tarvetta ilmenee).
Vitess66

Moi,

Missä kohdassa seosruuvit tarkalleen on ja tarvitseeko jotain purkaa jotta pääsee käsiksi (edes siihen toiseen) ?

Vaihdoin uuden paperi ilmanputsarin ja käynnistyvyys huononi. Edellinen oli tosi likainen ja siksi pyörä oli ilmeisesti hiukan rikkaalla kokoajan ja lähti käyntiinkin niin loistavasti (ilman ryyppyä) :D

kiitos & terv,
Otto
TR8
Pyörä: KTM 250 EXC 4T

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Kiinnostaa myös tuo tyhmäkäyntiseosruuvin sijainti
- ottaisko joku vaikka valokuvan ko paikasta
- tapahtuuko säätö taltta- vai ristipäämeesselillä ?

Luulen että tyhjäkäynnin / alakierrosten seoksia voisi minullakin hieman laihentaa, ryypyn saa painaa pois heti kun pata lähtee tulille ja kulutus on hieman yläkantissa ( onneksi bensa on halpaa.. )

Jostain keskustelusta luin että DR800:n tyhjäkäyntiseokset on suunniteltu säädettäväksi vain vasemmasta mehumaijasta, siksi se oikean puoleinen on alunperin tulpattu.

Mulla on entisen omistajan asentama suutinsarja koneessa, avarat vaimentimet sekä avattu orkkisputsari - pelaa ja metelöi hienosti, mutta tosiaan kulutusta voisi hieman yrittää pienentää
( kulutus pieneni jo 2.5 l/100km kun putsasin ryyppyvivuston savesta, nyt se menee jo kiinni )
Antti J

Tuossa kuvassa numero 25 on seosruuvi. talttapäämeisselillä tapahtuu säätö.

Kuva löytyy http://alpha-sports.com/suzuki_parts.htm, ottaa vaikka 1996 vuoden DR350 carburetor kuvan auki sivulta, siellä löytyy osien nimetkin. Muuten sama kaasari, mutta tossa on toi ryyppyvipu tuolla kaasarin kyljessä kiinni ja tietysti niitä tossa kasisatasessa on kaks.
Liitteet
06.gif
Mikuni BST 33
(93.55 KiB) Tiedosto ladattu 155 kertaa
Vitess66

Siis ymmärsinkö oikein - säätöruuvi on kaasarin pohjassa ?

Kuinka helpolla siihen pääsee käsiksi ?

Kiitos taas.
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

Voi olla että muistelen omia, mutta vanhemmassa dr350s:ssä oli se seosruuvi kivasti ajosuuntaan nähden vasemmassa sivussa kaasaria. Se on sellainen kellertävä ihan ruuvi sellaisen "alumiini putken" sisällä.
Pohjassa on kohokammiossa ruuvattava kuppi, jonka irroittamalla pääsuuttimen voi vaihtaa, kunhan kallistaa sopivasti kaasutinta paikallaan. (eri juttu mahtuuko tuossa kasisatasessa?)
Antti J

kyllä se siellä keskilinjalla on aivan kaasuttimen etuosassa, alhaaltapäin sitä ruuvataan. Toinen seosruuvihan on tulpattu, sen avaaminen vaatii kyllä kaasuttimien irrotuksen.
Kyllä niitä muuten mahtuu paikallaan ruuvaamaan.

Sähköstartillisessa DR350:ssä ei mahtunut enää oikein kaasuttimelle tekemään paikallaan mitään. Startti on on hyvin lähellä kaasuttimen alapuolella.
Vastaa Viestiin