Joulutarina Bemarin takajarrupaloista

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

petrij
Pyörä: RedHunter VH500

Viesti Kirjoittaja petrij »

Moi. En tunne BMW:n rakennetta ollenkaan mutta mielestäni homman pointti on tämä käyttöohje-kirjassa mainittu tarkastus ohje, vasemman jarrupalan "tarkastusikkuna". Jos pyörän käyttäjänä olet toiminut käyttöohjeiden mukaan mutta kuitenkin tällainen homma pääsee tapahtumaan, laittaisin kyllä myyjäliikkeen ja mahdollisesti myös maahantuojan tiukille ko. asiasta.

Jarruvikojen kanssa ei koskaan ole leikkiminen.

Petri
tunturisport
Pyörä: BMW R 1200 GS

Viesti Kirjoittaja tunturisport »

Jotenkin noin minäkin ajattelen. Minusta tässä leikitään turvallisuuden kanssa jos ei määräaikaishuollot ja ohjekirjan ohjeiden mukainen jarrupalojen tarkkailu estä takajarrujen hajoamista huoltovälin aikana. En myöskään pysty hyväksymään ajatusta, että kuraisissa ja pölyisissä olosuhteissa ajaminen selittäisi jarrupalojen kulumisen 7 - 8000 km aikana. Tällaisiin olosuhteisiinhan GS bemari on tarkoitettu!
13 edessä ja kakskasi takana
ubaath

Viesti Kirjoittaja ubaath »

Tästä ketjusta innostuneena kävin katsomassa oman lehmän takapalat (07 GSA). Mittarissa reilut 11tkm; vasemman "tirkistelyreiän" mukaan kaikki olisi kunnossa, mutta oikeanpuoleinen pala on täysin loppu. Maastossa ei ole pahemmin tullut ajettua, mitä nyt Norjassa metsähallitusta vähän moikattiin.

Pitänee laittaa huoltolistaan takapalojen tarkistus aina vuosihuollon yhteydessä.
tappura

jarrut

Viesti Kirjoittaja tappura »

Mulla muuten kävi sama homma 7000 km:ä ja taka palat loppu. Takuu korvasi uudet palat ja levyn . En mielestäni käytä takajarrua juuri ollenkaan , joten luulen että tuo jarrusysteemi vain kuluttaa tuota. pyörä on gsa 06 ja soralla on mukavaa....
karkka
Pyörä: R1250GSA/F650GS

Viesti Kirjoittaja karkka »

tunturisport kirjoitti:Jotenkin noin minäkin ajattelen. Minusta tässä leikitään turvallisuuden kanssa jos ei määräaikaishuollot ja ohjekirjan ohjeiden mukainen jarrupalojen tarkkailu estä takajarrujen hajoamista huoltovälin aikana. En myöskään pysty hyväksymään ajatusta, että kuraisissa ja pölyisissä olosuhteissa ajaminen selittäisi jarrupalojen kulumisen 7 - 8000 km aikana. Tällaisiin olosuhteisiinhan GS bemari on tarkoitettu!
Itse meinaan kyllä mainita asiasta kun asioin seuraavan kerran huollon tehneessä liikkeessä.Ei meinaan ole ajettu kuin muutama sata kilometriä 10000 km:n huollon jälkeen ja tietääkseni ovat laskuttaneet myös "jarrupalojen tarkkailusta" :roll:
Timppa(Varadero)
Pyörä: 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Timppa(Varadero) »

Hei bemu-kuskit! Mikä siihen etuvanteeseen tulee ku pitää vaihtaa? Ihan vaan uteliaana kyselen ku on vähä vieraita noi BMW:n pyörät. :oops: :lol:
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Varadero kirjoitti:Hei bemu-kuskit! Mikä siihen etuvanteeseen tulee ku pitää vaihtaa? Ihan vaan uteliaana kyselen ku on vähä vieraita noi BMW:n pyörät. :oops: :lol:
En tiedä kuinka paljon noita on Suomessa vaihdettu... Itselläni on nyt varmaankin 5 etuvanne menossa. Soralla ei ole ajettu, lähinnä matkaa ja alpeilla kurvailua 2-päällä....
Mikä sen siis rikkoo ??? Ei aavistustakaan...

Satasen vauhdissa tuota ei juurikaan huomaa, mutta täällä Saksassa pitempään moottoritie vauhtia ajaessa ohjaustangossa on tosi rasittava korkeataajuinen tärinä joka turruttaa kädet jo tunnin ajon jälkeen. Tuohon ei auta uusi rengas vaan vanteessa on heittoa sivu ja pystysuunnassa.

Oon koittanut udella huollosta että voiko johtua siitä että vanne elää niin paljon 2-päällä ajossa ja kovissa jarrutuksissa (ööö, kavereiden kanssa kun ollaan alpeilla ajamassa niin pitää yrittää ehtiä hiusneulasta läpi ennen toista jotta kerkeää nostaa kättä vastaantulijalle ja sitten sama seuraavassa jne... :shock: :oops: :D ). Huollon mukaan pinnavanteen pitäisi kestää moitteetta tuollainen ajo...

Nooh, joka tapauksessa aina uudella vanteella on vuoden takuu, joten en vaihda aluvanteisiin en ! Mun mielestä noi pinnavanteet sopii gessuun paljon paremmin kuin aluvanteet...
karkka

Olihan nuo palat jo aika huonossa "hapessa".Havaintona oli myös, että oikean puoleinen pala oli aavistuksen enemmän kulunut.

Kuva
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

2008 mallista GSA:ta katsellessani kiinnitin huomiota, että kaikkien jarrupalojen, myös takapalojen pohjalevy oli kuparinvärisiä, joka viittaa sintteripaloihin.
Minulla muistaakseni alkuperäiset takapalat oli mustaa rautaa, etupalat kyllä on kuparia.

Oliskohan tehdas vaihtanut kestävämpiin paloihin -08 mallissa.
karkka

bemAri kirjoitti:2008 mallista GSA:ta katsellessani kiinnitin huomiota, että kaikkien jarrupalojen, myös takapalojen pohjalevy oli kuparinvärisiä, joka viittaa sintteripaloihin.
Minulla muistaakseni alkuperäiset takapalat oli mustaa rautaa, etupalat kyllä on kuparia.

Oliskohan tehdas vaihtanut kestävämpiin paloihin -08 mallissa.
Muistat ihan oikein testasin alkuperäiset palat magneetilla ja hyvin tarttui.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mulla vaihdettiin 10000 huollossa uudet takapalat. Nyt mittarissa on 30000 eikä paloja ole vielä tarvinnut vaihtaa. Epäilen että huollossa vaihtoivat siksi että ne olis loppunut muuten ennen 20000 huoltoa mutta tiedä häntä. Kaveri vei pyörän huoltoon joten itse en tiedä.
Vastaa Viestiin