F800 Bemarin juputtava etujarru

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ilmari
Viestit: 1087
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

F800 Bemarin juputtava etujarru

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Mox. Tämmönen ongelma tuli loppukesästä avokin F800 R Bemariin, ABS malli.

Hitaassa vauhdissa juputus tuntuu jotenkin ja nopean vauhdin jarruissa tuntuu jo todella selkeästi.

Jarrulevyt mitattu heittokellolla, molemmissa 7-sadasosaa heittoa (korjaamokäsikirja sanoo max 0,15mm) tässähän on ne jollain lailla kelluvat levyt, joissa näitä niitattuja holkkeja jousineen ei saa avattua. Putsattu sen mitä pystyy bräckleanilla ja puhallettu loput. Männät näyttäs liikkuvan hyvin. Etupyörä ilmassa pyörittelyä ja levy (oikea) siltikin jotenkin epätasaisesti hiissaa paloihin. Eli... Onko levy kumminkin kiero vai mitä?

Pyörä ollut vähällä ajolla ja siivolla käytöllä eli ei senkään suhteen mitään tälliä saanut.

Niin ja joo, eturenkaan kunto hyvä ja ilmanpaineet kunnossa.
Jani M
Viestit: 2273
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: F800 Bemarin juputtava etujarru

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Onko levyt tasapaksut, eli onko päässyt tulemaan jompaan kumpaan levyyn monttu?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
WPH
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: F800 Bemarin juputtava etujarru

Viesti Kirjoittaja WPH »

Aika raju toleranssi tuo 0.15mm, jo 3-5 sadasosaa aiheuttaa nypytystä kevyessä jarrutuksessa. Merkkaa tussilla levyyn matalat/korkeat kohdat, jos tulee useita merkkejä niin levyt suosiolla vaihtoon.
Pallisti
Viestit: 137
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: 650
Paikkakunta: Suomi

Re: F800 Bemarin juputtava etujarru

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Niittien herkistely ja useampi kova jarrutus ei auta? Tuossa just yhden vastaavalla ominaisuudella varustetun joitain kuukausia sateessa seisseen pyörän ostin ja siitä korjaantui ihan noilla, varmaan pelkkä käyttökin olisi tehnyt tehtävänsä.

Sen verran kalliita tahtoo jarrulevyt olla ettei niitä mielellään vaihda ennen kuin on ihan pakko.
Avatar
Totti
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: F800 Bemarin juputtava etujarru

Viesti Kirjoittaja Totti »

Tämä menee seurantaan.
Meidän taloudessa samaa vikaa F700GS, ajettuna 50.000 km. Alkuperäiset levyt ja palat.
Putsailin satulat, palat, levyjen niitit (näissä ei ollut jumeja). Levyjä en ole mitannut, kun en omista heittokelloa.
Testailu jäi ainakin toistaiseksi, kun on niin kylmää ja märkää.
Yhdessä Advessa oli mulla samaa vikaa ja jarrupalojen vaihto ristiin auttoi (ainakin hetkeksi jos muistan oikein).
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Hsippe
Viestit: 725
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: F800 Bemarin juputtava etujarru

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Onko levyyn tullut muuta levyä tummenpi "jarrupalan" kuva?
Eli joskus kun pyörä seisoo pitkään suht kosteissa oloissa niin jarrupalan kohta levystä saattaa ottaa hieman korroosiota ilmeisesti palan sisältämän metallin (raudan?) takia vaikka levyt siis eräänlaista ruostumatonta terästä ovatkin. Ja tuon tummemman läikän kohdalla saattaa kitkakerroin olla sen verran suurempi että jarru nypyttää selvästi.
Paranee yleensä muutamalla kovalla jarrutuksella tai sitten levyn putsaamisella hienolla hiomapaperilla tms.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1087
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: F800 Bemarin juputtava etujarru

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ei nyt oikein... Bemppu on säilötty talvikaudet kuivassa ja levyt ovat hyvinkin homogeeniset.

Tänään testattua. Vasen jarrusatula irti ja kuolemaa halveksuva kuski testilenkille. Juputti vieläkin, mutta ei pahasti. Jarrusatula kiinni ja oikea puoli irti. Kovemman vauhdin jarrussa tärisi kuulemma todella voimakkaasti. Taas mittausta... Vasemman puolen laikassa oli heittoa noin 8 sadasosaa mutta puolen kierroksen matkalla oli kaksi noin 5-satikan kuoppaa. 5 sadasosaa on kumminkin aika vähän, vai onko? Viimeisenä keinona vaihdettu palat ristiin mutta ei tuokaan vaikuttanut mihinkään.

Eihän nuo levyt mitään extra kalliita ole, Brembot noin 160 egeä kappale mutta siltikin epäilen...

Kiireitten takia Bemu saa nyt mennä talviteloille mutta siltikin...

Tossa muuten kuva heittokellon asennuksesta.
Liitteet
20251004_152752_800x600.jpg
Vastaa Viestiin