Takiskarin typpitäyttö
Valvoja: Moderaattorit
Re: Takiskarin typpitäyttö
Näin on. Tuossa minun ilmauskoneen kammiossa on läpinäkyvä kansi niin testailin joskus kaikenlaista. Valmistin mm maailman väljähtyneimmän Vissyn. Vesilasistakin lähtee helkkaristi kuplia kun vetää paineen tarpeeksi alas. Kuumentaminen lie toiseksi paras vaihtoehto mutta toimii ilmankin.
Saatiin hyvää keskustelua tästäkin aiheesta. Työpaikalla yksi jousitukseen perehtynyt mp-inssi pumppaili iskariani ilman jousta ja sanoi sen käyttäytyvän täysin normaalisti. Itse en siitä suuremmin ymmärrä. Ehkä sitten ajossa tuntee jos kuplat vetävät jousen veltoksi.
Tuo typen korvaaminen paineilmalla on kait ainakin teoriassa vähän huono, sillä paineilma vuotaa vähitellen kumin läpi, mutta typpi ilmeisesti ei. Eli itse rakosta saattaa nyt tulla ilmaa öljyjen sekaan
Tuo typen korvaaminen paineilmalla on kait ainakin teoriassa vähän huono, sillä paineilma vuotaa vähitellen kumin läpi, mutta typpi ilmeisesti ei. Eli itse rakosta saattaa nyt tulla ilmaa öljyjen sekaan
Jos tuossa ajatellaaan mahdollisesti molekyylikokoa ( ei kai mikään muu voisi asiaan vaikuttaa edes teoreettisesti? ), niin edelleen paineilman molekyyleista 78% on sitä typpeä ja vain n 21 happea. Don't worry!
Joo, ja N2 vs 02 molekyylien kokoero näyttäisi olevan kolmisen prosenttia.
https://www.youtube.com/watch?v=GBcRBOikb8c
Siinä näkyy miten kavitointi alkaa heti kun paineistuksen poistaa ja kavitointi loppuu heti kun pöntön paineistus palaa takaisin.
Yhdestää oman käytettynä hankitun iskarin painesäiliöstä sai kaataa vettä pois, kun sitä eka kertaa itse huolsin. Tais olla jo jossain tällä foosumilla juttua, mutta laskeskeltiin että ei voi tulla normaalin ilmankosteuden mukana niin paljon vettä monienkaan paineistusten myötä. Parhaaksi arvaukseksi jäi, että kompurassa olis ollut vettä niin paljon että on noussut letkua pitkin iskariin jossain täytössä. Eli jos normi paineilma millä täyttää on kuivaa, niin ei ole sen kummempaa kuin puhdas typpi. Typpipullossa pitäis kuiteskin olla varmasti kuivaa ainetta... vaikka voi kait sinnekin joskus sen täytön aikana livahtaa vettä jostain...
Siinä näkyy miten kavitointi alkaa heti kun paineistuksen poistaa ja kavitointi loppuu heti kun pöntön paineistus palaa takaisin.
Yhdestää oman käytettynä hankitun iskarin painesäiliöstä sai kaataa vettä pois, kun sitä eka kertaa itse huolsin. Tais olla jo jossain tällä foosumilla juttua, mutta laskeskeltiin että ei voi tulla normaalin ilmankosteuden mukana niin paljon vettä monienkaan paineistusten myötä. Parhaaksi arvaukseksi jäi, että kompurassa olis ollut vettä niin paljon että on noussut letkua pitkin iskariin jossain täytössä. Eli jos normi paineilma millä täyttää on kuivaa, niin ei ole sen kummempaa kuin puhdas typpi. Typpipullossa pitäis kuiteskin olla varmasti kuivaa ainetta... vaikka voi kait sinnekin joskus sen täytön aikana livahtaa vettä jostain...
Happi läpäisee kumin n. 3-4 kertaa nopeammin kuin typpi. Mutta sitä mukaa kun paineilman happipitoisuus iskarin painesäiliössä pienenee niin myös paineen laskuero pienenee puhtaaseen typpeen verrattuna.
NHTSA:n rengastesteissä 90 päivän testijaksolla puhdas typpitäyttö hävitti paineesta 1,39 %/kk ja paineilma 2,13 %/kk.
Vaan ajan kanssa hapen osuus täytöstä vähenee kun happimolekyylit karkaavat ripeämmin ja ero pienenee.
Normaalilla iskarin huoltovälillä ei merkkaa käytännössä mitään.
Joitain vanhempia välimännällisellä säiliöllä olevia iskareita huollettaessa on tullut vastaan kauttaaltaan sisäpinnasta hapettuneita säiliöitä. Oletan että on käytetty himppusen kosteaa paineilmaa niissä, vaan vielä se välimäntä niissäkin liikkui ja tiivisti ihan hyvin.
NHTSA:n rengastesteissä 90 päivän testijaksolla puhdas typpitäyttö hävitti paineesta 1,39 %/kk ja paineilma 2,13 %/kk.
Vaan ajan kanssa hapen osuus täytöstä vähenee kun happimolekyylit karkaavat ripeämmin ja ero pienenee.
Normaalilla iskarin huoltovälillä ei merkkaa käytännössä mitään.
Joitain vanhempia välimännällisellä säiliöllä olevia iskareita huollettaessa on tullut vastaan kauttaaltaan sisäpinnasta hapettuneita säiliöitä. Oletan että on käytetty himppusen kosteaa paineilmaa niissä, vaan vielä se välimäntä niissäkin liikkui ja tiivisti ihan hyvin.
-
B12
- Pyörä: 690 Enduro R -15
Itse olen viime aikoina ihan polkupyörän iskaripumpulla paineistanut sinne 10bar, eikä ole mitään oireita ollut. Aikoinaan käytin sammutinhuollossa ja ihan palvelualttiita olivat. Normihomma.
Kotarin WP:ssä on hämärä systeemi täyttöön ja laitoin tavallisen venttiilin siihen hankaluuden välttämiseksi.
Kotarin WP:ssä on hämärä systeemi täyttöön ja laitoin tavallisen venttiilin siihen hankaluuden välttämiseksi.
KTM 690 Enduro R -15
BMW R-NineT 2023 Option 719 Aluminium
BMW R-NineT 2023 Option 719 Aluminium