Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Tämä saattaa olla uuden sankaritarinan tai sähellyksen startti, mutta otsikon mukaista melko rajusti modattua Kawaa yritetään saada pelikuntoon. Moottori käytiin jo pajan toimesta läpi ja nyt yritetään saada muutoin pyörää kasaan. Ensimmäinen haaste on nestekytkimen ilmaus. Ymmärtääkseni tuossa on ollut alunperin vaijerikytkin, mutta joku on historian saatossa vaihtanut siihen nestekytkimen. Miten hiivatissa se ilmataan? Jarrun ilmauksen osaan ja kykenen, mutta ei nyt oikein saada tuota onnistumaan millään kytkimen osalta.
Nestekytkimen sylinteri
Nestekytkimen sylinteri
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Tämmöset ohjeet löysin ja kun en ihan ollut varma mitä enklantiksi sanotaan niin tein käännöksen. Ymmärsin samalla tavalla:

1. Työnnä orjasylinterin työntötanko sisäänpäin ja irrota molemmat kiinnityshihnan nauhat, jotta työntötanko ulottuu kokonaan ulos. Älä leikkaa tai hävitä kiinnityshihnaa.

2. Kallista työsylinteriä 45° kulmaan. Pääsylinterin linjaportin tulee olla ylöspäin orjalaitteen yläpäässä olevan portin kanssa. Täytä työsylinteri tuoreella, puhtaalla jarrunesteellä.

3. Aseta pääsylinterin johto orjasylinterin porttiin. Voitele mukana toimitettu O-rengas jarrunesteellä ja aseta kiinnitystappi.

4. Pidä työsylinteriä pystysuorassa työntötanko maahan päin. Jos tämä ei ole mahdollista pääsylinterin johdosta, sijoita orja mahdollisimman pystysuoraan ilman, että pääsylinterilinjaa kuormitetaan liikaa. Työsylinterin on oltava alempi kuin pääsylinteri.

5. Irrota pääsylinterin kansi.

6. Työnnä työsylinterin työntötanko hitaasti orjaan noin 1 tuuma ja tarkkaile ilmakuplia pääsylinterin säiliössä. Irrotusjärjestelmän ilma tulee tyhjentää 10–15 työsylinterin työntötangon iskun jälkeen.

7. Kun kaikki ilma on tyhjennetty järjestelmästä, työnnä orjasylinterin työntötanko hitaasti takaisin orjaan ja yhdistä kiinnityshihnan kaksi nauhaa.

8. Asenna työsylinteri niin, että kiinnityshihna on paikallaan. Kiinnityshihna irtoaa polkimen ensimmäisellä painalluksella. Huomautus: Työntötangon päässä oleva muovisuojus on säilytettävä; se toimii voiteluaineena työntötangon ja haarukan välillä. Kannen poistaminen voi aiheuttaa ei-vapautuksen tilan.

Eli työnnetäänkö orjasylinterin mäntä kokonaan ulos ja sinne laitetaan tuoreet nesteet ja sitten pumpataan sylinteriä suoraan sylinterin vastapuolelta 10-15 kertaa, että ilmat tulee ulos?
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Nii, muuten voiko tuohon banjoliittimeen vaihtaa sellaisen jossa on ilmausnippa itsessään? Saisiko sen kanssa asiaa edennettyä fiksummasti eteenpäin?
Avatar
Hsippe
Viestit: 698
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Voi laittaa ja kannattaakin, jotenkin muistelisin että noissa sellainen olisikin.
Ja minkä merkkinen systeemi? Onko Magura Hymec?
Jos on niin melko varmasti vaatii hydrauliikka (mineraali) öljyn nesteeksi. Katso mitä kannessa lukee. Jos täytetty jarrunesteellä niin kumit saattaa olla tattis.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Kiitos avuista. Kokkeillaan kuis käy. Täytyy laittaa huomenna rouvalle ostoslista mukaan kun menöö oikein isolle kirkolle.

Ei tosta ota selvää, joku halpismerkki. En löydä mistään mitään valmistajan merkintöjä. Säiliön kannessa seisoo Dot3 tai Dot4. Sen verran vanha tuo työsylinteri, että vaihtaisin uuteen, mutta tulee sen verta ahtaaseen väliin, että joutunee meneen tolla mikä on nyt, tai sitten pitää alkaa mettästämään samanlaista uutta hyvin pienikokoista. Vastaavat näyttää menevän aina tuon Fruugon kautta ja sieltä en kyllä ala tilaamaan mitään. Ja aika useassa ei ole tuota sijoittamista poikittaiseen korvakkeeseen (eli sylinterin akseli tulee korvakkeen läpi) ja sitten kiristetään kahdella mutterilla korvakkeeseen kiinni. Ts. työsylinterissä täytyisi olla valmiina kierteet muttereita varten. Yleensä on korvakkeen reikä 90 asteen kulmassa sylinterin liikkumissuunnassa, eli kiinnityskorvakkeet niiku sylinterin "kyljessä".

Tai sitten pitäs tehdä uudet korvakkeet kiinnitystä varten. No katotaan toimiiko ja miten. Aika paljon löytynyt murheita oston jälkeen. Halvalla ei vaan saa hyvää.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Jaa... Takajarru näyttäisi kanssa vuotavan ja sylinteristä tulee ensin jarrunesteet, sitten vasta mäntä, joten menee vaihtoon. Näyttäisi olevan Nissinin jarru, joten josko tuommoisen löytäisi kans isolta kirkolta. Saas nähä.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Jaaha-jaaha. Kahden osaamattoman kauhuleffalta vaikuttaa, mutta ei anneta periksi. Kytkinsylinterissä lukee edelleen Use only DOT 3 or DOT 4. No saatiin nätisti ilmattua ja työsylinteri toimi hianosti. Pistettiin kytkimeen kiinni ja kokeiltiin uudelleen. Ihan kaaressa lentää DOT 4 liemet ulos sylinterin varren välistä... Eli olisiko sittenkin ollut hydrauliöljyt purkissa ja nyt antautui tiivisteet?

Tairetaan vaihtaa takaisin vaijeri, kun ei ole pienintäkään aavistusta mitkä vekottimet tähän pyörään on aikanaan laitettu tuon vaijerin tilalle. Epäilen, että on otettu vaan joku jarrukahva ja sitten jostain löytynyt työsylinteri ja tehty sitten omat viritykset. Ja kyllähän tuolla vaijerillakin hyvin pärjää.

Mutta ei anneta tosiaan periksi ja otetaan pojan kanssa nää opin kautta ja oppirahojahan täytyy vaan maksaa, kun ei kumpikaan meistä ole oikein moottoreihin tai pyöriin kauhiasti perehtyneitä. Omatkin ropaukset on yli kymmenen vuoden takaa ison kotkan kanssa.

Kyllähän tuo takana oleva jarrukenkä oli täysin antautunut. Uusi piti tilata ja ei tuota saa kuin koko settinä tilattua ja hieman hmm... hintava oli. No ei auta, ilmankaan ei voi olla. Uusi tilattu ja 650€ köyhdytty.

Mutta sitten kyssäri. Olisiko kellään hyviä arvauksia mistä saisi tuohon uudet jalkatapit? Vanhat on aika loppuun kuluneet ja saaneet vähän sinne ja tänne siipeensä. https://www.cmsnl.com/kawasaki-kdx125-a ... partslist/ täältä saa aika hyvin tilattua alkuperäisiä osia, mutta heilläkin tuuttaa varattua jalkatappien osalta, eikä tilattavaa ole.
virtaes
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Pyörä: TM EN 300 FI

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja virtaes »

Internetissä näyttäisi olevan jalkatappeja tarvikkeena, jos ne on vaihtoehto. Esim:

https://www.greenlandmx.eu/en/drc-mid-k ... gLlXvD_BwE
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

virtaes kirjoitti: To Syys 21, 2023 6:22 am Internetissä näyttäisi olevan jalkatappeja tarvikkeena, jos ne on vaihtoehto. Esim:

https://www.greenlandmx.eu/en/drc-mid-k ... gLlXvD_BwE
Hmm... runko on KDX, motti KX. Mahtaakohan noi sopia tuohon? Ossooko joku sanoa, vai pitäiskö vaan kokeilla ja toivoa parasta?
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

jaa kirjoitti: To Syys 21, 2023 5:38 pm
virtaes kirjoitti: To Syys 21, 2023 6:22 am Internetissä näyttäisi olevan jalkatappeja tarvikkeena, jos ne on vaihtoehto. Esim:

https://www.greenlandmx.eu/en/drc-mid-k ... gLlXvD_BwE
Hmm... runko on KDX, motti KX. Mahtaakohan noi sopia tuohon? Ossooko joku sanoa, vai pitäiskö vaan kokeilla ja toivoa parasta?
No otettiin riski ja tilattiin. Katotaan kuinka käy.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Jaa nii, etujarrut fiksattu. Laitettiin sintteripalat, putsattiin levy ja vaihdettiin liemet. Ei vuotoja missään ja hyvin pelittää. Josko viikonloppuna ehtis alkaa tekemään telineitä jäähdyttimille, tai sitten alkais ropaamaan sähköpuolta kuntoon. Tuo sähköpuoli onkin sitten oma arvoituksensa, kun kumpikaan ei sähkön päälle paljoa ymmärrä. Mutta opetellaan, siitähän se kaikki lähtee.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Jahlo. Saatiin syylareille telineet, kun alkuperäiset syylarit oli hmm... melko huonolla hapella. Vuotivat ja toinen oli selkeästi saanut siipeensä ja oli vähän muotopuoli. No eihän markkinoilta löydy enää alkuperäisiä mistään, niin tilattiin yleismallit. Mahtu tosiaan ihan hyvin, mutta kun lähti sovittamaan bensatankkia, niin eihän ne letkut sinne syylareitten väliin mahdu, ei sitten millään. Nyt on sitten hakusessa pellepeloton joka voisi tehdä pieniä muutoksia, kuten siirrellä vähän letkun paikkoja syylareissa. Itse asiassa tälleen pertti perusinsinöörinä, jolla ei mitään konepuolesta ole tietoa, niin eikös se ole itse asiassa parempi, että neste kiertää molemmat erilliset syylarit läpi, eikä syylareissa ole välissä olevat letkut kiinni ylhäällä ja alhaalla.

Ehkä liitteenä oleva kuva selventää tarkemmin. Vasemmalla kuva jossa merkittynä mistä ahdistaa ja kuten kuvasta näkyy syylarit on yhdistettynä ylhäältä ja alhaalta yhdysputkella. Ylempi yhdysputki on hitusen liian paksu ja estää tankin menemisen paikalleen ja sitä kautta tankkia ja penkkiä ei saa paikalleen.

Oikealla taas on piirrettynä punaisella miten neste kiertäisi omassa ideoinnissa:

1. Kuuma neste tulee pytyn yläpäästä ulos suoraan vasemmanpuoleseen syylariin vasempaan kulmaan.
2. Kuuma neste jäähtyy mennessään vasemman puoleista syylaria ylös.
3. Ylempi vasemmanpuoleisen syylarin yhdysputki ja oikeanpuoleisen syylarin alempi yhdysputki hitsataan umpeen.
4. Vedetään pidempi putki vasemmalta alhaalta oikealle ylös oikeanpuoleiseen syylariin.
5. Yhdysputkeen pitänee hitsata 90 asteen käyrä alaspäin, niin mahtuu alhaalta tuleva letku paremmin paikalleen.
6. Osin jäähtynyt neste menee oikeanpuoleisen syylarin läpi alas, josta moottorin pumppu vetää jäähtyneen nesteen pumpun läpi konetta jäähdyttämään.

Miltä tälleen tämän porukan silmin homma näyttää? Korkki on siis oikeanpuoleisessa syylarissa, joten ainoa ongelma voi olla, että pitää vähän temppuilla, että tulee ilmat ulos vasemmasta syylarista.
Liitteet
Syylarit
Syylarit
Avatar
Hsippe
Viestit: 698
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ei taida toimia noin. Tai en oo ainakaan missään tuollaista nähnyt.
Kaikissa tupla syylärisissa enskoissa ja crosseissa letkutus menee niin että kannesta lähtevä kuuma neste viedään molemmille kennoille ylös ja kennojen alapäästä jäähtynyt neste otetaan takaisin joko sylinterin alareunaan tai vesipumpulle.
Letkutuksissa voi sitten olla eroja ja esim joissain 4T malleissa pumppu voi olla myös kannessa mutta periaate on aina just noin.

Ongelmia tuossa "tuplakierrossa" on just sen korkittoman kennon ilmaus ja ekan kennon nesteen "väärä" kiertosuunta. Kylmä neste pyrkii aina alas ja kuuma ylös mutta tuossa sen pitäisi mennä just toisinpäin. No onhan siellä se pumppu mutta kun ei nää mopojen pumput kummoista paine-eroa ja tilavuus virtaa tee.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Ah so. Saisihan nuo T-haaroilla rakennettua noinkin, mutta jännä, että vasempaan syylariin tulee noiden "yhdistävien" ulosottojen lisäksi ulosotto ylös ja oikeanpuoleiseen alas. Eli kuvassa näkyvien ulosottojen lisäksi kummassakin syylarissa on yksi lisäulosotto. Vasemmassa ylhäällä 90 kulmalla kohti konetta ja oikeassa suoraan alaspäin. Mitenköhän tuo sitten on tarkoitettu toimivaksi... Ja tarkennetaan taas vähän. Kyseessä on Kawan KX:n syylarit, koneen yläpää KX, mutta muuten pyörä on lähes kokonaisuudessaan KDX. KDX:ssä on alunperin vain yksi syylari ja paisuntasäiliö, joita ei ainakaan tällä hetkellä saa mistään ja edellinen omistaja oli jo vaihtanut jotkut random syylarit, joissa molemmissa oli korkit. Molemmat syylarit vuotaa ja toinen on ihan kiero, joten niitä ei kyllä saa ehjättyä. Ja tämän lisäksi edellinen omistaja sanoi, että tuollakin rakenteella pakkasi kone käymään kuumana.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Ja sitten tuli tässä aamulenkin aikana mieleen, että jos ottaisi sylinterin päästä kuumana tulevan nesteen Y-haaran kautta molempiin syylareihin noista yhdysputken ulosottoihin ja tulppaisi tuon vasemmassa syylarissa olevan tulopuolen (ei näy kuvassa), niin tällöin pitäisi mennä kuumaa molempiin syylareihin ja alhaalta jäähtynyt päätyisi takaisin lohkoon. Silti tarttis jostain löytää 90 asteen kulmia kaksi kappaletta korvaamaan nuo suorat ulostulot. Ei oikein mistään löydy 14mm käyriä alumiiniputkia. Hitsarin löysin jo.
Vastaa Viestiin