R1100gs “kolisee” lämpimänä tyhjäkäynnillä.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

k-essu
Pyörä: bmw r1100gs

R1100gs “kolisee” lämpimänä tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja k-essu »

Päivää pitkästä aikaa!
Tosiaan pyörä on alkanut pitämään pikku hiljaa kolisevaa ääntä lämpimänä tyhjäkäynnillä. Kuuntelin jo viime kesänä, että outo kolina lisääntyy pikku hiljaa. Kolina häviää lähes kokonaan lämpimänä tyhjäkäynnillä, kun vetää kytkimen pohjaan. Vapautat kytkimen niin kolina alkaa taas. Kylmänä tuota kolinaa ei esiinny. Pyörä toimii normaalisti ajossa. Ehkä ylimäärästä tärinää esintyy 4200-4500 kierroksella, mutta se voi johtua useistakin eri syistä. Tein juuri 1500km reissun ja kolina lämpimänä mielestäni vaan lisääntyy. Kytkimen massalevy vaihdettu 30tkm sitten. Onko kukaan törmännyt tämmöiseen aikaisemmin?
kopi

Re: R1100gs “kolisee” lämpimänä tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja kopi »

Minulla oli omassa juuri samanlaiset oireet ja äänet. Aukaisin vaihdelaatikon ja vein laakerit työkseen vaihdelaatikkoja rakentavalle kaverilleni, hän totesi: "Suotta avasit".
Laitoin uudet laakerit ja kytkimen, ääni hävisi. Itse epäilen syylliseksi sitä kytkimen painelevyä, hieman väsynyt..Lääkkeeksi bokserin kolinoihin olen saanut seuraavan reseptin: korvatulpat syvemmälle korviin :)
k-essu

Re: R1100gs “kolisee” lämpimänä tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja k-essu »

Tutkin youtube videoita aiheesta, keskusteluja maailmalta ja suoritin testauksia lämpimällä moottorilla niin päädyin ite samaan arvioon. Pitää käyttää kytkimen käyttötanko pois paikaltaan ja tarkastaa jäljet tangon päästä. Kun tankoa nykii käyttövivun päästä niin kuulee ja tuntee selvän kolisevan äänen muutoksen. Pitää säätää kytkin uudestaan perusasetuksille ja laittaa tangon päähän kuparitahnaa niin eiköhän sillä painelevyllä aja vielä yhen 50tkm. :)
Vastaa Viestiin