BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Riku76 kirjoitti:Tarvisi Gessusta (r1150gs) saada vähän tyhjäkäyntiä säädettyä pienemmäksi. Nyt se on lämpimällä moottorilla n.1500rpm. Tää kun on ensimmäinen boxeri mulla niin en oikeen tiedä että mistä sitä saisi säädettyä? Oon kyllä hakua kokeillu ja googleltakin koitin kysellä mutta ei vaan tuota tulosta..
Ensin pitää säätää kaasuvaijerit niin, että niissä on lappärungoissa välystä jotain 0.5 mm ainakin.
Sitten vasta voi säätää synkronoinnin ja tyhjäkäyntikierrosluvun niillä messinkiruuveilla, jotka ovat siellä läppärungoissa.

Voin lähettää sinulle tuosta hommasta myös ohjeen meilillä, jos laitat mulle meilin osoitteeseen pekka.vuorelma@gmail.com
Tuo ohje ja kaikki muutkin ohjeet ko. pyörän huoltoon löytyvät myös mun USB Huoltotikulta, jota myyn hintaan 20.- euroa.

Voit soittaakin, niin homma selviää ehkä nopeammin. Puh 050 5768 480.
Synkronointiin tarvitaan alipainemittari, joten tuo tyhjäkäynnin säätö on nopeampi juttu, mutta kyllä se synkronointikin olisi hyvä tehdä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Riku76
Pyörä: BMW R1150GS

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

Pekkavee kirjoitti:
Riku76 kirjoitti:Tarvisi Gessusta (r1150gs) saada vähän tyhjäkäyntiä säädettyä pienemmäksi. Nyt se on lämpimällä moottorilla n.1500rpm. Tää kun on ensimmäinen boxeri mulla niin en oikeen tiedä että mistä sitä saisi säädettyä? Oon kyllä hakua kokeillu ja googleltakin koitin kysellä mutta ei vaan tuota tulosta..
Ensin pitää säätää kaasuvaijerit niin, että niissä on lappärungoissa välystä jotain 0.5 mm ainakin.
Sitten vasta voi säätää synkronoinnin ja tyhjäkäyntikierrosluvun niillä messinkiruuveilla, jotka ovat siellä läppärungoissa.

Voin lähettää sinulle tuosta hommasta myös ohjeen meilillä, jos laitat mulle meilin osoitteeseen pekka.vuorelma@gmail.com
Tuo ohje ja kaikki muutkin ohjeet ko. pyörän huoltoon löytyvät myös mun USB Huoltotikulta, jota myyn hintaan 20.- euroa.

Voit soittaakin, niin homma selviää ehkä nopeammin. Puh 050 5768 480.
Synkronointiin tarvitaan alipainemittari, joten tuo tyhjäkäynnin säätö on nopeampi juttu, mutta kyllä se synkronointikin olisi hyvä tehdä.

Pekka
No voi hitto. Onhan mulla toi tikku jo mutta en sitä muistanu ollenkaan.. :shock: Siältähän se olisi helposti selvinnyt..
Tarvii ajella vielä muutama tonni seuraavaan huoltoon niin saa sitten säädettyä synkronoinnin ja tyhjäkäynnin samalla kertaa..
Kiitos taas avusta :wink:
Pekkavee

Pyöräni varastettiin toukokuussa.
Onneksi se löytyi vuorokaudessa muutaman kilometrin päästä.

Virtalukon lukkosylinteri oli jotenkin saatu irti ja pyörä käyntiin.
Virtalukon johdot ym. olivat kuitenkin ihan OK.

Koko virtalukko piti vakuutusyhtiön vaatimuksesta vaihtaa vaikka lukkosylinterikin olisi riittänyt.
Tein sen itse sovittuani homman Biketeamin kanssa.
Vakuutusyhtiö olisi vaatinut, että valtuutettu korjaamo tekee homman, mutta minä en halunnut jättää pyörääni moneksi päiväksi moisen homman takia.
Kävin kyllä sitten näyttämässä Biketeamiin, että virtalukko on vaihdettu ja ohjauslukkokin toimii, joten he voivat sitten lähettää laskun hommasta vakuutusyhtiöön.

No vaihdoin lukon ja avain tietysti myös vaihtui.

Sarjoitin bensatankin lukon uudelle avaimelle. Helppo juttu.

Kypärälukko oli hieman hankalampi tapaus.
Vaikutti, että sen lukkosylinteriä ei saa siitä irti mitenkään.
Lopulta kuitenkin huomasin, että se kypärälukon kotelo lähtee irti yhdellä pultilla ja sen jälkeen oli helppo sarjoittaa vanha lukkosylinteri uudelle avaimelle.

Nyt siis kaikki kolme toimivat uudella avaimella.
Touratechin sivulaukuissa on sitten oma avain kansiin ja sama käy myös laukkujen kiinnitysmekanismiin.

Pekka
Pekkavee

Tuonne R1100 pyörän perään ei ole aikaisemmin löytynyt oikein mistään laakerikaupasta sitä kartiolaakeria, joka on siinä perän nivelessä.
Nyt näyttäisi löytyvän ainakin Kentso OY:stä.
Tuommoinen, klik

"30205 PFI Kartiolaakeri
Tuotenumero: 30205PFI
Tyyppi: 25X52X16,25
26,81 €"

Pitääpä laittaa tuo juttu myös sinne mun USB huoltotikulle, jotta tieto pysyy tallessa.
Tuo laakerin tyyppi on kyllä aika erikoinen PFI lisäyksineen.

Pekka
Patukka
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Pekkavee kirjoitti:Tuonne R1100 pyörän perään ei ole aikaisemmin löytynyt oikein mistään laakerikaupasta sitä kartiolaakeria, joka on siinä perän nivelessä.
Nyt näyttäisi löytyvän ainakin Kentso OY:stä.
Tuommoinen, klik

"30205 PFI Kartiolaakeri
Tuotenumero: 30205PFI
Tyyppi: 25X52X16,25
26,81 €"

Pitääpä laittaa tuo juttu myös sinne mun USB huoltotikulle, jotta tieto pysyy tallessa.
Tuo laakerin tyyppi on kyllä aika erikoinen PFI lisäyksineen.

Pekka

Näyttääpä samaa tavaraa olevan briteilläkin myynnisssä, https://www.ebay.com/itm/30205-Taper-Ro ... itleDesc=0. Tuo PFI on valmistajan nimi, täällä heidän kotisivunsa http://pfibearings.com/.
Kooma
Pyörä: Kovin monella

Viesti Kirjoittaja Kooma »

SKF 30205 J2/Q, Laakerikauppa, 10,60...
Hannu GS
Pyörä: BMW 1100 GS

Viesti Kirjoittaja Hannu GS »

Gessun matkamittari simahti reissussa, ja nyt syy selvisi, alaosassa renkaan päässä oleva muoviratas joka pyörittää vaijeria,niin siitä on hampaat menneet, yritin hakea osaa MaxBMW ja Motobins sivuilta,mutta huonolla onnella. Onkohan tietoa jollain mistä
muovirattaan saisi tilattua?
Pekkavee

Hannu GS kirjoitti:Gessun matkamittari simahti reissussa, ja nyt syy selvisi, alaosassa renkaan päässä oleva muoviratas joka pyörittää vaijeria,niin siitä on hampaat menneet, yritin hakea osaa MaxBMW ja Motobins sivuilta,mutta huonolla onnella. Onkohan tietoa jollain mistä
muovirattaan saisi tilattua?
Taitaa olla niin, että tuota muoviratasta ei saa erillisenä. ainakaan BMW kaupasta.
Jos siitä on ne hammaspyörän hampaat kuluneet, niin sitten on huono homma.

Minä korjasin tuon kerran hiomalla Dremelillä noista kahdesta isosta "muovihampaasta" kuluneet kulmat pois, jolloin homma taas toimi.
Nyt on kyllä minulla mennyt lyttyyn se metallirengaskin, joka tuota pyörittää, mutta tilasin uuden, joka maksoi vain 4.78 €

Tuon koko nopeusmittarin alapään saa MotorWorksiltä käytettynä kohtuuhintaan. BMW kaupassa se maksaa kai joitain 75.- €.

Kuva

Pekka
Pekkavee

Tänään tein R1100GS pyörälleni vartti miljoonan kilometrin huollon.
Moottoriin Teboil Classic 20W50 ja laatikkoon ja perään Red Line Heavy Schock Proof.
Noilla se toimii.
Kun aloitin tämän ketjun vuonna 2005, oli mittarissa noin 40.000 km. Nyt on 250.000 km.

Kytkinlevy on vaihdettu kaksi kertaa, koska alkoi luistamaan mopokoulussa käytön jälkeen.
Perälaakerin olen vaihtanut kaksi kertaa ihan varmuuden vuoksi.
Viimeksi juuri viime viikolla ennen Euroopan pitkälle reissulle lähtöä.

Hyvä pyörä.
Ajelen tuolla varmaan vielä saman verran kilometrejä.
Tällä matkalla olen oppinut kaikenlaista ajamisesta ja huolloistakin.

Pekka
jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Mahtaakos noita laakereita (02 33 17 2 311 091 NEEDLE BEARING - 10X32X17) löytää muualta, kuin esim. Biketeamilta n. 150€/pari hintaan...
https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... v=07242017
https://shop.maxbmw.com/fiche/NotesPart ... 91_1_N.jpg
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
talkku
Pyörä: T7 , XT500-79

Viesti Kirjoittaja talkku »

viime kesänä kysyin Etrasta ja Kentsolta ei löytynyt, tilasin ebaysta.
jiitee

Taannoinen Juhannusajelu loppui lyhyeen, kun takaiskarin alapäänpultti meni poikki kesken ajon . Pysähtyminen oli aika nopeaa, onneksi olin yksin pyörän päällä, soratiellä ja suora tie, niin pysyin pystyssä. Eipä ole tullut mieleen tuonkin voivan pettää ja olin tuon vielä uusinut muutama vuosi sitten. Tuohan on vielä kova pultti (10.9). Tässäpä uusi huolenaihe Gessukuskeille...
Liitteet
3.jpg
jiitee

talkku kirjoitti:viime kesänä kysyin Etrasta ja Kentsolta ei löytynyt, tilasin ebaysta.
Ok, sieltä sitten...
Kooma
Pyörä: Kovin monella

Viesti Kirjoittaja Kooma »

KFM.. alkuperäinen laakeri, 64,43 jos se on 1150, numero korvattu 33172311091. Tulee mukavasti kotiin Saksasta ja voi maksaa netissä.
Pekkavee

Kooma kirjoitti:KFM.. alkuperäinen laakeri, 64,43 jos se on 1150, numero korvattu 33172311091. Tulee mukavasti kotiin Saksasta ja voi maksaa netissä.
Tuolta siis vai, klik

Pekka
Vastaa Viestiin