R1200GS kyselyjä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Mika S
Pyörä: BMW R1200 GS

Viesti Kirjoittaja Mika S »

Kiitoksia Länskäri.
Taipuikos se polykarbonaatti (?) hyvin pahvimuottiin? Miten lämmitit?
Minulla on tuolla justiin paperimassamuotti tekeillä, saas nährä... Olen vain kuullut, että se muottiin taivuttaminen ei ole ihan niin yksinkertaista, joku puhui jopa kuumailmalaatikosta ja paineilmasta...
:shock:
Kokeilin kesällä kaverin afrikkalaista korkealla tuulilasilla, ja se oli kyllä niin hiljainen, että :mrgreen:
Länskäri
Pyörä: XCountry

Viesti Kirjoittaja Länskäri »

Mika S kirjoitti:Taipuikos se polykarbonaatti (?) hyvin pahvimuottiin? Miten lämmitit?Minulla on tuolla justiin paperimassamuotti tekeillä, saas nährä... Olen vain kuullut, että se muottiin taivuttaminen ei ole ihan niin yksinkertaista, joku puhui jopa kuumailmalaatikosta ja paineilmasta...
:shock:
Tarkempaa materiaalia en tiedä, läpinäkyvää jätepalaa kuitenkin. Kuumailmapuhaltimella lämmitin ja sitten painoin pehmeällä patakintaalla merkatuista paikoista pleksin muottia vasten, silloin kun pleksi alkaa hieman painumaan omasta painostaan notkolle. Lämmitä sitten vielä hieman lisää että jää paremmin muotoonsa.
Muotin voisi laittaa johonkin omenalaatikkoon niin lämmön saisi jakautumaan tasaisemmin.
Lämmitys sitten hyvin varovasti sekä hitaasti kokoajan puhallinta liikuttaen, koska pleksin kupliminen tulee kuin varas yöllä, juuri silloin kun hieman räpäytät silmiäsi.
Kannattaa varautua muutamalla koepalalla, sanoo nimim. kokemusta on :)
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

HeikkiL kirjoitti:
HeikkiL kirjoitti:Tusina-Gessun laukuista... Eli nyt tarvittaisiin kokemuksia 1200GS:n tarvike(alu)laukkusarjoista. TT, Jesse, Därr/Zarges, H&B, Micatech - mikä paras / mitä käytätte?
Micatechin juurooppalaismaahantuoja teki sen verran mukavan syystalvitarjouksen ("ei se hinta, vaan ne alennukset"...), että kokeillaan nyt ameriikanalupakaaseja. Tilavuutta pitäisi olla sen verran, että emännänkin tavarat sopivat reissulle mukaan.
Ja tänään sitten UPS:n kaveri kuskasi laukkuparin toimistolle. Iltapuhteina askartelin-paskartelin kiinnikkeet nippuun ja ruuvailin laukut asennusvalmiiksi. Tilavuutta on vaikka muille jakaa ja varsinkin kiinnikkeiden laatu on ainakin näin irtopalikoita katselemalla ja sovittelemalla erinomainen (pulverimaalattua rosteria ja anodisoitua alumiinia, itse laukut pulverimaalattu sisältä ja päältä). Iso plussa myös pakoputkivarauksesta eli vasemmanpuoleista laukkua "koverrettu" änkkärin kohdalta, mutta useimmista kilpailijoista poiketen myös änkkärin alapuoli on otettu käyttöön.
Kuva

Onneksi luonnossa eivät pakaasit aivan niin julmankokoiset, kuin kuvissa, mutta ISOT ne ovat siltikin...
Kuva
Kuvassa Bemun Vario-kassien sisälaukku Micatechin uumenissa (ja vielä sillä ahtaammalla puolella eli pakarin puolella).

Kuvat siis Micatechin sivuilta (http://www.micatech.net) eivätkä minulta lähtöisin.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ohhoh !! Noihin laukkuihin mahtuu kyllä koko omaisuus !!! :shock: :D
HeikkiL
Viesti:

Marko Hemmilä kirjoitti:Ohhoh !! Noihin laukkuihin mahtuu kyllä koko omaisuus !!! :shock: :D
Niin no siihen olisi riittänyt jo tankkilaukkukin... :D
anselmi
Pyörä: GS 1200 Adventure, Suzuki GT 750

Viesti Kirjoittaja anselmi »

Mietteitä Bemarin suunnittelusta:

Minulla on 2006 mallinen GS 1200 Bemari. Olen ajanut 6000 km ja parannettavaa / lisävarusteitten hankkimista tuntuu olevan:
-Anakeet on uraherkät sekä kun ajaa kaltevalle pinnalle niin se kallistaa pyörää. Johtuu varmaan renkaitten leveydestä. Pintaa jäljellä takana n. 30 %
-Pleksi on onneton
-Käsisuojat ei suojaa rystysiä, mikäli hihansuut ei ole kunnolla kiinni niin takista muodostuu laskuvarjo. Mahtaisko sarvien korotuspalikat muuttaa tilannetta ?
-Takapyörä kastelee matkustajan sekä kuskin jalat.
-Takaiskari ja Svingi tarvitsee suojan takapyörän hiekkapuhallukselta.
-Vakio takalaukkuun ei sovi kypärä korkeuden puolesta sisään. Tuntuu olevan taas kypärävoroja liikkeellä.
-Vakio takalaukku halkesi pohjasta kiinnikkeen kohdalta 2 kk jälkeen (kuulemma tyyppivika) ja vaarana on että laukku putoaa tien poskeen.
-Sivujalka on suunniteltu niin vähän etuviistoon että pyörä kaatuu paikallaan, mikäli etupää on vähänkin alamäkeen tai vaihde ei ole päällä (valitettavasti opetus tullut kantapään kautta)
-Vakioistuin on suunniteltu niin että istut häntäluulla alamäessä.

Tälläisiä asioita tuli mieleen koska minulla oli aikaisemmin vanhempi sekä uudempi Afrikkalainen.
Africa Twin on suunniteltu jo 80-luvunpuolella. Pyörä ei ole uraherkkä (ei huomaa edes ratikkakiskoja pitkittäin ajettaessa). Aerodynamiikka on hyvä (voit ajaa avokypärällä reipasta vauhtia). Hondan huonoja puolia on ainoastaan se että persus puutuu ja laiskuus.

GS 1200 on suunniteltu 2000-luvun puolella ja tuntuu että kehitys mennyt taaksepäin kun pitää ostaa kaikenmaailman lisävarusteita ja härpäkettä.

Muuten Bemari on hyvä pyörä ja luulen kyllä että kun olen hankkinut tietyn määrän varusteita niin todennäköisesti pyörää ei tarvitse pitkään aikaan vaihtaa
Anselmi 8)
Länskäri
Pyörä: XCountry

Viesti Kirjoittaja Länskäri »

anselmi kirjoitti:Mietteitä Bemarin suunnittelusta:
Minulla on 2006 mallinen GS 1200 Bemari. Olen ajanut 6000 km ja parannettavaa / lisävarusteitten hankkimista tuntuu olevan:
Anselmi 8)
Olet kovin oikeassa. Toisaalta korjaukset ovat melko helppoja jos riittää kiinnostusta pieneen näperrykseen ja erimerkkisiin renkaisiin (Dunlop Trailmax esim. ei ole uraherkkä). Ihmetellä vain täytyy miksi niitä ei voi tehdä jo tehtaalla tällaisen pyörän ollessa kyseessä. Kun vielä Bemari saisi nuo öljyvuodot kuriin, pitäisikö tehdas myydä japseille?
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
FIN_GSer

Viesti Kirjoittaja FIN_GSer »

Tuota joo.. Pari kommenttia tähän Anselmin juttuun.. Ei silleen, että olisin jotenkin mustasukkainen pemarin kunniasta, mutta kumminkin pari juttua on mielestäni virheellisiä.

-Pleksi on onneton
Tavallaan juu, tavallaan ei. Kun sen kääntää ala-asentoon, niin ilmanvaihto kuskilla toimii hyvin ja kesäkuumalla saa viilennystä. Toisaalta sateelta ei pääse piiloon.

-Käsisuojat ei suojaa rystysiä, mikäli hihansuut ei ole kunnolla kiinni niin takista muodostuu laskuvarjo. Mahtaisko sarvien korotuspalikat muuttaa tilannetta ?
Katso kohta pleksi..

Tämä on kyllä totta! Tarviis varmaan hankkia joku huggeri, tai jotain. Homma helpottuu, kun on laukut kiinni (ja kyytiläinen).

-Takaiskari ja Svingi tarvitsee suojan takapyörän hiekkapuhallukselta.
Ei tarvi.

-Vakio takalaukkuun ei sovi kypärä korkeuden puolesta sisään. Tuntuu olevan taas kypärävoroja liikkeellä.
Sopii, kannattaa veivata se takalaukku korkeaan asentoon ja sovitella sitä kypärää eri tavoin. Ainakin mun ja rouvan kypärät on mahtuneet takalaukkuun ilman ongelmia. Siis yksi kerrallaan.

-Vakio takalaukku halkesi pohjasta kiinnikkeen kohdalta 2 kk jälkeen (kuulemma tyyppivika) ja vaarana on että laukku putoaa tien poskeen.
Tää on pemarin paskaa laatua. Takuuseen uusi laukku ja armottomat haukut kiitokseksi, kun uusi laukku on kourassa.!!

-Sivujalka on suunniteltu niin vähän etuviistoon että pyörä kaatuu paikallaan, mikäli etupää on vähänkin alamäkeen tai vaihde ei ole päällä (valitettavasti opetus tullut kantapään kautta)
No mutta. :shock: TÄLLÄSET jutut harjoitellaan satapiikillä. Kaikki pyörät kaatuu, jos laittaa alamäkeen jalalle ilman vaihdetta. Moka on kuskin, ei insinöörin!

Joo.. Kannattaa käännellä penkin korkeudensäätöjä eri asentoihn. Etupää ylös-takapää alas ja toisinpäin. Homma on kielletty manuaalissa, mutta niin tekemällä saa penkin kulmaa säädettyä ja mainitsemaasi ongelmaa korjattua. Homman ikävyyteen aikuttaa jalkojen pituus, elikkäs hanurin kulma..
Mulla on häntäluu OK, mutta hanuri puutuu. -> eripitkät jalat, erimäärä lihoja.

Risto
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

anselmi kirjoitti:-Anakeet on uraherkät sekä kun ajaa kaltevalle pinnalle niin se kallistaa pyörää. Johtuu varmaan renkaitten leveydestä. Pintaa jäljellä takana n. 30 %
-Tuon oon huomannut itsekin. Kuluneilla anakeilla tuntui kuin pyörä lähtisi käsistä. Nyt tourancien kuluttua melkein loppuun on ilmaantunut samaa ongelmaa. Hieman pystyy kikkailemaan rengaspaineilla mutta loppujen lopuksi ei se pyörä käsistä lähde vaikka perä hieman hakeekin. Jonkin verran vaikuttaa takaiskarin jäykkyyssäätö. Jos säätö on kovin tiukalla tulee pyörästä enemmän uraherkkä ja keulakin lyö enemmän käsille pateissa. Löysemmällä säädöllä pyörä menee vakaammin. Mielestäni johtuu tuon keulan jousitusratkaisusta sekä ohjauskulmasta joka muuttuu perää laskemalla.
anselmi kirjoitti:-Pleksi on onneton
-Siinä mielessä on että sopivan pituiselle kuskille sattuu pyörteet juuri kypärän kohdille. Ala-asentokaan ei poista tuulen pauketta. Toisaalta ei kaikki halua semmoista pappatunturi-pleksiä jonka takana säilyy kuivana vaikka ajaisi kaatosateessa pyhäpuku päällä.
Itse ostin Wunderlichin flowjetin ja nyt ei tuuli pauku. Tosin tuuli ottaa kuskiin melko vahvasti jos tuulee sivulta mut kunnon ajovarusteilla siitäkin selviää.
anselmi kirjoitti:-Käsisuojat ei suojaa rystysiä, mikäli hihansuut ei ole kunnolla kiinni niin takista muodostuu laskuvarjo. Mahtaisko sarvien korotuspalikat muuttaa tilannetta ?
Huomattu samaa. Ilmeisesti tyyliseikat ajaneet käytännöllisyyden ohi. Touratech myy korotusmuoveja käsisuojiin. Hankintalistalla.
anselmi kirjoitti:-Takapyörä kastelee matkustajan sekä kuskin jalat.
Tää on mielestäni ominaisuus. Jos pyörän muovittaa enemmän hankaloituu pesu koska sitä kuraa lentää pikkukoloihin kumminkin. Pyörä on suunniteltu helposti puhdistettavaksi ja yksinkertaiseksi joten turhat muovit on jätetty pois. Suosittelen goretex-housujen hankkimista.
anselmi kirjoitti:-Takaiskari ja Svingi tarvitsee suojan takapyörän hiekkapuhallukselta.
Ei tarvi. Miksi tarvitsisi? Takaiskarin edessä on muovisuoja ja se toimii. Miksi taas swingi pitäisi suojata?
anselmi kirjoitti:-Sivujalka on suunniteltu niin vähän etuviistoon että pyörä kaatuu paikallaan, mikäli etupää on vähänkin alamäkeen tai vaihde ei ole päällä (valitettavasti opetus tullut kantapään kautta)
Tämä huomattu myös. Sivujalka voisi olla pitempi ja enemmän eteenpäin kääntyvä jolloin pyörä "laskeutuisi" sivujalan varaan. Nyt pyörän ei tarvi heilahtaa kuin hieman eteenpäin kun jo lähtee kaatumaan. Toisissa pyörissä pyörän paino pitää sivujalan edessä.
anselmi kirjoitti:GS 1200 on suunniteltu 2000-luvun puolella ja tuntuu että kehitys mennyt taaksepäin kun pitää ostaa kaikenmaailman lisävarusteita ja härpäkettä.
-Toisaalta peruspyörä on pidetty yksinkertaisena. Ja jos haluaa pyörästään karun työkalun niin se on siinä. Jos taas haluaa kirkkomatkakelpoisen kulkuvälineen niin aihiosta voi rakentaa. Pitäisi muistaa että on kyse matkaendurosta eikä matkapyörästä.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

-Anakeet on uraherkät sekä kun ajaa kaltevalle pinnalle niin se kallistaa pyörää. Johtuu varmaan renkaitten leveydestä. Pintaa jäljellä takana n. 30 %
No mä olen ajellut Touranceilla hiekkateilla, asfaltilla ja radalla. Ne on tosi hyvät. Hiekalla ja asfaltilla, upottavassa lentohiekassa ei niin hyvät ja en mä osaa siellä ajaakaan tarpeeksi lujaa, jotta ne toimisivat. Karoota olen käyttänyt enduroreissuilla.
En ole huomannut uraherkkyyttä ja radallakin ne toimii mainiosti. Pito on radalla ihan mahtava kuumilla renkailla.

Nimimerkki
Sentti kulunut jalkatapista radalla.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

TTA kirjoitti: -Toisaalta peruspyörä on pidetty yksinkertaisena. Ja jos haluaa pyörästään karun työkalun niin se on siinä. Jos taas haluaa kirkkomatkakelpoisen kulkuvälineen niin aihiosta voi rakentaa. Pitäisi muistaa että on kyse matkaendurosta eikä matkapyörästä.
Ei se todellakaan ole mikään karu työkalu. Ihan mahtava pyörä.
Ja valmis matkapyörä parhaasta päästä. Hienosäätöjä voi jokainen tehdä mielensä mukaan.

Jos haluaa jollain Gold Wingillä ( homosohvaksikin nimitetty ) lipua moottoriteillä niin se on yksi tapa matkapyöräillä.

R1200GS:llä voi ajaa moottoriteillä vaimon ja kamojen kanssa ( vaikka 160km/h keskinopeuksilla Saksassa ) ja poiketa pienemmillekin teille, vaikka hiekkateille, joten saat matkapyöräilystä paljon enemmän irti. Koet luonnonkin ihan erilailla, kun pääset sitä lähemmäksi. Parempaa matkapyörää, matkaenduroa ja leikkikalua ei miehelle löydy. :D :D :D

Pekka
:shock: :shock: :shock:
anselmi
Pyörä: GS 1200 Adventure, Suzuki GT 750

Viesti Kirjoittaja anselmi »

FIN_GSer kirjoitti: -Sivujalka on suunniteltu niin vähän etuviistoon että pyörä kaatuu paikallaan, mikäli etupää on vähänkin alamäkeen tai vaihde ei ole päällä (valitettavasti opetus tullut kantapään kautta)
No mutta. :shock: TÄLLÄSET jutut harjoitellaan satapiikillä. Kaikki pyörät kaatuu, jos laittaa alamäkeen jalalle ilman vaihdetta. Moka on kuskin, ei insinöörin!
Risto
Olet kyllä oikeassa että pyörä kuin pyörä kaatuu mikäli on alamäkeen parkkeerattu. Minulla pyörä kaatui tasaisella kun tuli munittua jalan kanssa ja kyllä se oli ihan minun oma vika. Ei tää nyt ihan ensimmäinen moottoripyörä ole, minulla on ollut 35 vuoden aikana 10 mp:tä ja yli 10 mopoa.

Toinen kerta mopon kaatuminen oli lähellä kun olin jättänyt mopon parkkiin vaihteen päälle tasaiselle alustalle. Takaisin tullessani huomasin että sarvet oli eri asennossa (ilmeisesti joku oli istuskellut päällä) ja jalka ei ollut etuasennossa.

En ole aikaisemmin edes kiinnittänyt huomiota moottoripyörän sivutukeen
Anselmi
HeikkiL
Viesti:

anselmi kirjoitti:-Takapyörä kastelee matkustajan sekä kuskin jalat.
Toimiiko tuo TT/Wunderlich-tyylinen kulmaläpyskä rekisterikilven alle? Ainakin niin väittävät myös ameriikanfoorumeilla, mutta eipä niitä kannata joka tilanteessa uskoa...

Sopiikos GS:n matala satula Adventureen? Vähän olisi tällaiselle 175 cm äijänpätkälle helpotusta (toisaalta Suupperi seilaa 10 cm Adventurea korkeammalla, joten tottumiskysymys...).
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Kyllä siitä rekisterikilven alle tulevasta läpyskästäkin apua on, mutta suurin osa kurasta lentää takarenkaan vasemmalta puolelta kuskin takajalkaan. Oikealla puolella kardaani suojaa, eikä kuraa lennä yhtä paljon. Kaupallisia roiskesuojia on useammallakin tarvikefirmalla tarjolla, eikös viime Moto 1 lehdessäkin V.Saano sellaisen Gessuun asentanut. Itse ajattelin talven aikana värkätä tuollaisen
http://www.r1200gs.info/howto/mudflap.html

Kuva ehkä kertoo paremmin mistä sitä kuraa lentää.
Liitteet
Kuraa.JPG
(142.28 KiB) Tiedosto ladattu 160 kertaa
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

-Pleksi on onneton
Itse olen ratkaissut ko asiat tällä tavalla:
-Desierto 3 pleksi
-Sarvia korotettu jo pelkästään paremman ajoasennon vuoksi
-TT rekkarin alunen, kuskin jalkojen kastumiseen auttaa gore kengät
-Kannan kypärää aina mukana
-Parkkeeraus vaihde päällä tai eturengas ylämäkeen
-TTn high sport penkki. Vaimon mielestä paljon parempi kuin vakio

Lisänä mm.
-Akran putki
-Öljyn lauhduttimen suoja
-Vasemmalle puolelle anturin suoja ruiskun viereen
-Ääriasentojen suojat ohjaukseen (etuhaarukka ei ota kiinni alakolmioon)
-Kaatumaraudat
ym pikkusälää
Vastaa Viestiin