Africaan isompi tankki
Valvoja: Moderaattorit
- av2
- Viestit: 597
- Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
- Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
- Paikkakunta: Helsinki
Africaan isompi tankki
Onko RD07 Afrikkalaiseen muuta isompaa tankkia kuin touratechin 43litrainen? On vain tuo 990e aika kova hinta, vaikka just täydelliseltä se kyllä näyttäis. Ja onko tietoa siitä että kuuluuko tankin maalaus touratechillä pyörän väreihin tarroineen tuohon hintaan? Olis kiva tietää onko suomessa vielä moista tankkia moneen africaanoon kiinnitetty...
XRV-97
Re: Africaan isompi tankki
AQ:lla (tuolla pitänee varoa JavaScript-virusta) on muitakin vaihtoehtoja, joista osa kalliimpia, osa halvempia. Halvin näyttäisi olevan 45l GFK-tankki 869,00EUR.av2 kirjoitti:Onko RD07 Afrikkalaiseen muuta isompaa tankkia kuin touratechin 43litrainen? On vain tuo 990e aika kova hinta, vaikka just täydelliseltä se kyllä näyttäis.
Epäilen suuresti ettei kuulu (sen enempää TT:lla kuin muillakaan), mutta tietoa ei kyllä ole.Ja onko tietoa siitä että kuuluuko tankin maalaus touratechillä pyörän väreihin tarroineen tuohon hintaan?
Hannu
- PilcQ
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 11:36 am
- Pyörä: Honda XRV 750 -96
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Africaan isompi tankki
Hannu kirjoitti:Ja onko tietoa siitä että kuuluuko tankin maalaus touratechillä pyörän väreihin tarroineen tuohon hintaan?
Muistaakseni sivujen ja Touratechin painetun kataloogin mukaan maalaus ei kuulunut mukaan.av2 kirjoitti:Epäilen suuresti ettei kuulu (sen enempää TT:lla kuin muillakaan), mutta tietoa ei kyllä ole.
-Jukka-
-
Jukka Talja & XRV750
Jukka Talja & XRV750
- RolfV
- Viestit: 115
- Liittynyt: To Maalis 23, 2006 10:14 am
- Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990
- Paikkakunta: Helsinki
Vaihtoehto tarviketankille
Jos AT:llä reissulla tulee tekniikka-ongelmia niin niitä on yleensä edeltänyt muutos.
http://motorradnomaden.reiseblogger.de/ ... p?m=200508
Kuvissa näkyviin DR:n kaasariongelmiin tarvittiin kaksi muutosta.
1 Omistajan vaihtama GFK tankki
(tarkoittaa GlasFiberverstärkte Kunstof =tässä tapauksessa lasikuitu ja kevlar)
2. Tankkaaminen uudessa maassa= Malawissa jossa bensaan sekoitetaan 20% alkoholia.
Kaasarinkurkussa ja kannessa näkyvä terva on sulannutta tankkia.
Hankkiessani v. 99 AT:n sen toimintasäde oli 345 km. Aiempi omistaja oli muutellut suuttimia. Poistin muutokset säädin kaasarin ja venttiilit ja ennenkaikkea synkronoin kaasarit. Näillä säädöillä
toimintasäde on nyttemmin 414 km. Reisulla pakkaan joskus 5 l kanisterin mukaan ja bensakäyttöisen retkikeittimeni alumiinipullossa on vielä vihoviimeinen varalitra. Retkillä toimintasäde on näin varustettuna 517 km.
http://motorradnomaden.reiseblogger.de/ ... p?m=200508
Kuvissa näkyviin DR:n kaasariongelmiin tarvittiin kaksi muutosta.
1 Omistajan vaihtama GFK tankki
(tarkoittaa GlasFiberverstärkte Kunstof =tässä tapauksessa lasikuitu ja kevlar)
2. Tankkaaminen uudessa maassa= Malawissa jossa bensaan sekoitetaan 20% alkoholia.
Kaasarinkurkussa ja kannessa näkyvä terva on sulannutta tankkia.
Hankkiessani v. 99 AT:n sen toimintasäde oli 345 km. Aiempi omistaja oli muutellut suuttimia. Poistin muutokset säädin kaasarin ja venttiilit ja ennenkaikkea synkronoin kaasarit. Näillä säädöillä
toimintasäde on nyttemmin 414 km. Reisulla pakkaan joskus 5 l kanisterin mukaan ja bensakäyttöisen retkikeittimeni alumiinipullossa on vielä vihoviimeinen varalitra. Retkillä toimintasäde on näin varustettuna 517 km.
RolfV
- av2
- Viestit: 597
- Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
- Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
- Paikkakunta: Helsinki
Tuo oli hyvä tietää! Jos isomman tankin hankinta tulee jossain vaiheessa eteen, niin se ei tule olemaan tuo GFK tankki. Toivottavasti tuo touratechin polyamide 6 on tankin materiaalina liukenematon. Kyllähän afrikkalaisella pitkälle pääsee, mutta olishan tuollaisella 43litran tankilla melko rajattomat reittivaihtoehdot kellon ajasta riippumatta. 
XRV-97
...(tarkoittaa GlasFiberverstärkte Kunstof =tässä tapauksessa lasikuitu ja kevlar)...
Pieni (epä)tarkennus ylläolevaan: Glasfiberverstärkte Kunststoff = lasikuituvahvisteinen muovi. Mistä muovista on kyse, ei suoraan tuosta selviä. Muusta asiayhteydestä ehkä.
...polyamide 6 on tankin materiaalina...
Polyamide 6, eli PA6 on muovia myös, tunnetuin kauppanimi Nylon. Se on tankkiaineena ok. Voi olla myös lasikuidulla (GF) vahvistettua.
-Jukka-
Pieni (epä)tarkennus ylläolevaan: Glasfiberverstärkte Kunststoff = lasikuituvahvisteinen muovi. Mistä muovista on kyse, ei suoraan tuosta selviä. Muusta asiayhteydestä ehkä.
...polyamide 6 on tankin materiaalina...
Polyamide 6, eli PA6 on muovia myös, tunnetuin kauppanimi Nylon. Se on tankkiaineena ok. Voi olla myös lasikuidulla (GF) vahvistettua.
-Jukka-
Sanotaan, että rotaatiovalu on kustannustehokas muoviesineiden valmistusmenetelmä pieniinkin eriin. Kuinkahan kallista olisi teettää ihan yksittäiskappaleena esim. juuri tankki? Tai mikä olisi pienin yhtään järkevä erä, 5kpl, 10, 20? "Pieni erä" voi tietty teollisuuden mittakaavassa olla aika paljon enemmänkin... Muotin tekeminen on varmaan aika suuri osuus, mutta olen ymmärtänyt että ne tehdään ihan alumiinista tms. eikä siinä vaadita mitään erityistä käsittelyä tai muita kommervenkkejä, joten ehkä sen vaiheen voisi tehdä itse / peltisepän avustuksella? (Visioin nyt jo itseasiassa ihan muuta kuin isompaa tankkia ATwiniin, mutta kun nyt sattui olemaan samasta aiheesta puhe...)
Viimeksi muokannut Hannu, Ma Marras 20, 2006 12:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu
Joo, kyllä rotaatiovalu on muovituotteiden piensarjavalmistuksessa sangen kustannustehokas menetelmä esim. ruiskuvaluun verrattuna. Oman kokemuksen perusteella tuollaisten moottoripyörissä tyypillisten ruiskuvalettujen muoviosien muotit kustantavat kymmeniä--satojatuhansia euroja / kpl.
Kappalekustannus ilman ko. muottiosuutta on pieni (kun valmistussarjat ovat suuria), vaikka sitä varaosahintojen perusteella millään uskokaan. Tämmöisia osia ovat esim. katteet, sivuposket, vilkkujen ja takavalojen osat, ylipäätään melkein kaikki ei säiliömäiset osat.
Rotaatiovalusta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kyllä nekin muotit helposti jonkun kymppitonnin maksavat, jollei ihan talkoilla sellaista pysty tekemään. Onhan sen muotin sisäpinnan kuitenkin oltava juuri sellainen kuin halutun kappaleen ulkopinta on. Ja sen täytyy kestää valun aikainen kieputus.
Tuo eräkoko on mielestäni puhtaasti valmistuksen kannalta yhdentekevää jos kokonaismäärä on muutamia kymmeniä kappaleita. Kustannuksia ajatellen oleellista on kuinka monelle kappaleelle muottikulut saadaan jaettua.
Tuossa yhden valmistajan sivu rotaatiovalusta kiinnostuneille:
http://www.finncont.com/fi_rotaatio/rotaatiovalu.htm
Johtopäätös: Tuo Jarskin ehdotus on paljon parempi tapa edetä. Tuolla tavoin ainakin custom-pyörien rakentelijat ovat tehneet leveitä tankkeja. Viime talvena seurasin läheltä yhden sellaisen valmistamista Intikkaan ja komea siitä tuli.
-Jukka-
Kappalekustannus ilman ko. muottiosuutta on pieni (kun valmistussarjat ovat suuria), vaikka sitä varaosahintojen perusteella millään uskokaan. Tämmöisia osia ovat esim. katteet, sivuposket, vilkkujen ja takavalojen osat, ylipäätään melkein kaikki ei säiliömäiset osat.
Rotaatiovalusta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kyllä nekin muotit helposti jonkun kymppitonnin maksavat, jollei ihan talkoilla sellaista pysty tekemään. Onhan sen muotin sisäpinnan kuitenkin oltava juuri sellainen kuin halutun kappaleen ulkopinta on. Ja sen täytyy kestää valun aikainen kieputus.
Tuo eräkoko on mielestäni puhtaasti valmistuksen kannalta yhdentekevää jos kokonaismäärä on muutamia kymmeniä kappaleita. Kustannuksia ajatellen oleellista on kuinka monelle kappaleelle muottikulut saadaan jaettua.
Tuossa yhden valmistajan sivu rotaatiovalusta kiinnostuneille:
http://www.finncont.com/fi_rotaatio/rotaatiovalu.htm
Johtopäätös: Tuo Jarskin ehdotus on paljon parempi tapa edetä. Tuolla tavoin ainakin custom-pyörien rakentelijat ovat tehneet leveitä tankkeja. Viime talvena seurasin läheltä yhden sellaisen valmistamista Intikkaan ja komea siitä tuli.
-Jukka-
-
Tase
- Viestit: 2629
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Nelosella pyörii American Chopper -sarja josta näkee mallia tankin tekemiseen. Taitavia käsityöläisiä nuo OCC:n pojat.Jukka M kirjoitti: Johtopäätös: Tuo Jarskin ehdotus on paljon parempi tapa edetä. Tuolla tavoin ainakin custom-pyörien rakentelijat ovat tehneet leveitä tankkeja. Viime talvena seurasin läheltä yhden sellaisen valmistamista Intikkaan ja komea siitä tuli.
- RolfV
- Viestit: 115
- Liittynyt: To Maalis 23, 2006 10:14 am
- Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990
- Paikkakunta: Helsinki
Tämä, kurapyöräilijä itsekin, tekee mittatilaustyönä semmoisen tankin mitä tarvitset, jopa kaksoistankkeja jossa on juomavesi ja bensasäiliöt
Ei ainoastaan myy, vaan myöskin vuokraa tankin, jos vaikka olisit lähdössä vain yhdelle Saharareisulle tai maailmanympärimatkalle. Vaihtoehtoiseti sitoutuu ostamaan takaisin käytetyt tankit ja myy käytettyjä kunnostettuja.
http://www.enduro-manufaktur.ch/
Ei ainoastaan myy, vaan myöskin vuokraa tankin, jos vaikka olisit lähdössä vain yhdelle Saharareisulle tai maailmanympärimatkalle. Vaihtoehtoiseti sitoutuu ostamaan takaisin käytetyt tankit ja myy käytettyjä kunnostettuja.
http://www.enduro-manufaktur.ch/
RolfV
- av2
- Viestit: 597
- Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
- Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
- Paikkakunta: Helsinki
Laitoin viikko sitten kyselyä, mut ei taida englanti tankinvalmistajalta onnistua. Mutta ne rahat tuli jo laitettuaRolfV kirjoitti:Tämä, kurapyöräilijä itsekin, tekee mittatilaustyönä semmoisen tankin mitä tarvitset, jopa kaksoistankkeja jossa on juomavesi ja bensasäiliöt
Ei ainoastaan myy, vaan myöskin vuokraa tankin, jos vaikka olisit lähdössä vain yhdelle Saharareisulle tai maailmanympärimatkalle. Vaihtoehtoiseti sitoutuu ostamaan takaisin käytetyt tankit ja myy käytettyjä kunnostettuja.
http://www.enduro-manufaktur.ch/
XRV-97