Mihin se 360 asteen kierron aiheuttama ongelma hävisi? Ruiskupulssin pituutena AFR kannalta nuo on ollut järkeviä koko ajan. Niin kauan kuin VE menee arvioimalla niin 1-2 numeron heitot AFR:ssä hukkuu kohinaan.gff-3 kirjoitti:Tietenkin jos nuo ovat absoluuttisia aikoja, mikä sisältää myös suuttimen dead timen, niin sitten alkaa meikäläisenkin järkeen käymään nuo taulukoissa pyydetyt mikrosekunnit.
KTM 690 E/R TuneECU
Valvoja: Moderaattorit
- AMa
- Viestit: 410
- Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
- Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
- Paikkakunta: RVN
Re: KTM 690 E/R TuneECU
-
gff-3
- Viestit: 665
- Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
- Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
- Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Re: KTM 690 E/R TuneECU
No eihän se mihinkään kadonnu, innostuin vaan jo että tuolla dead timellä nuo arvot selvittyy.AMa kirjoitti:Mihin se 360 asteen kierron aiheuttama ongelma hävisi? Ruiskupulssin pituutena AFR kannalta nuo on ollut järkeviä koko ajan. Niin kauan kuin VE menee arvioimalla niin 1-2 numeron heitot AFR:ssä hukkuu kohinaan.
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Omassa pyörässä oli tuo "6-Way Plug Kit (B6AP) Sumitomo type" liitin kokonaisuudessan jo vakiona paikallaan, eli myös kaivattava uros. Noh, ihan vinkkinä, että siihen löytyi Biltemasta pussillinen noita uros-pinnejä jotka sattumoisin myös sopi paikalleen. (kuva)

Varastossa kun sattui olemaan tommonen kwp2000+ kaapeli, niin pitää vielä tehdä rs232-kaapelista sovitin tuohon mopon ja kwp2000+ väliin, että pääsee testailemaan toimiiko se.

Varastossa kun sattui olemaan tommonen kwp2000+ kaapeli, niin pitää vielä tehdä rs232-kaapelista sovitin tuohon mopon ja kwp2000+ väliin, että pääsee testailemaan toimiiko se.
- Pete K2
- Viestit: 690
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Kaapeli tuli, mutta eihän se löydä pyörään yhteyttä.
OBDII kaapelissa palaa valo, kaapelin ajuri(versio 2.8.28.0) on asennettu, tietokone tunnistaa ajurin, mutta yhteyttä ei löydy.
Tuleeko jotain vielä mieleen, mikä voi olla bittinä poikittain?
Missä teillä on kaapeleissa ollut vikaa, OBDII- vai KTM-kaapelissa?
Avasin OBDII-kaapelin ja ainakin silminnähden piuhat on kiinni. Tosin piirilevyllä vihreä ja punainen piuha on eripäin, kuin http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/KTM.html toiseksi alimmaisessa kuvassa, mutta niin on koko piirilevykin erinäköinen, joten voi olla siitäkin kiinni.
Tää olis ollutkin liian helppoa, jos toi olis saanut yhteyden.
OBDII kaapelissa palaa valo, kaapelin ajuri(versio 2.8.28.0) on asennettu, tietokone tunnistaa ajurin, mutta yhteyttä ei löydy.
Tuleeko jotain vielä mieleen, mikä voi olla bittinä poikittain?
Missä teillä on kaapeleissa ollut vikaa, OBDII- vai KTM-kaapelissa?
Avasin OBDII-kaapelin ja ainakin silminnähden piuhat on kiinni. Tosin piirilevyllä vihreä ja punainen piuha on eripäin, kuin http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/KTM.html toiseksi alimmaisessa kuvassa, mutta niin on koko piirilevykin erinäköinen, joten voi olla siitäkin kiinni.
Tää olis ollutkin liian helppoa, jos toi olis saanut yhteyden.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
- AMa
- Viestit: 410
- Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
- Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
- Paikkakunta: RVN
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Ja oliko mikä käyttis? XP SP3 pelovaa mulla.
- Pete K2
- Viestit: 690
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Käyttis Windows 7 ja pyörässä virta päällä.AMa kirjoitti:Ja oliko mikä käyttis? XP SP3 pelovaa mulla.
Käytin pyörän virtaa pois ja päälle. Buuttasin myös Läppärin.
Läppäristä wifi yhteys pois päältä aina, kun laitan piuhan kiinni ja piuhan ajuri asennettu. Tarviiko vielä tehdä jotain juttuja vai näilläkö pitäisi pelata? Jos ei, niin sitten piuha ei toimi. Miten sen voi tarkistaa? KTM-piuhan voi mitata, että virta menee läpi, mutta miten tsekata OBDII-piuha?
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
- tertsu
- Viestit: 2816
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Asensit ne ajurit sieltä TuneEcun sivuilla oleva linkin kautta?
Mulla ainakin pelas ns. heittämällä Win7:ssa, eikä tarttenut wlania ottaa pois päältä.
Mulla ainakin pelas ns. heittämällä Win7:ssa, eikä tarttenut wlania ottaa pois päältä.
Kura lentää...
- AMa
- Viestit: 410
- Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
- Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
- Paikkakunta: RVN
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Lataat netistä jonkun ilmaisen geneerisen vikakoodisoftan ja tökkäät piuhan autoon.Pete K2 kirjoitti: mutta miten tsekata OBDII-piuha?
-
Koheltaja
- Viestit: 8140
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Onko toi ajuri pakollinen? Jostain syystä en saa (en vissin kielitaidottomana osaatertsu kirjoitti:Asensit ne ajurit sieltä TuneEcun sivuilla oleva linkin kautta?
Mulla ainakin pelas ns. heittämällä Win7:ssa, eikä tarttenut wlania ottaa pois päältä.
Kylätason kurapyöräilijä.
- tertsu
- Viestit: 2816
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: Husqvarna TE 300 -24, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 690 E/R TuneECU
TuneEcu kyllä pyörii ilman ajureitakin, mutta yhteys pyörään vaatii tuon ajurin. Se muuntaa USB yhteyden virtuaali sarjaportiksi, jota TE ohjelma tukee. Minun piti asentaa tuo ajuri käsin uuteen Win7 läppäriin, muta olen kuullut että jollakin Windows on löytänyt sopivan ajurin automaattisestikin kun USB kaapeli on tökätty kiinni koneeseen.
Saisitko Pete K2 lainaan jostain toimivaksi todettua kaapelia, niin voisit varmistaa onko vika kaapelissa vai softapuolella. Toisella läppärilläkin voi kokeilla.
Saisitko Pete K2 lainaan jostain toimivaksi todettua kaapelia, niin voisit varmistaa onko vika kaapelissa vai softapuolella. Toisella läppärilläkin voi kokeilla.
Kura lentää...
- Pete K2
- Viestit: 690
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Asensin kokeeksi kotiläppäriin (Vista) ajurit ja TuneEcun, mutta tulos ihan sama. Ei yhteyttä pyörään.
Pitää vielä varmistaa töissä IT-tuelta, että ajurit on varmasti oikein asennettu ja sen jälkeen jäljelle jää enää piuha.
Olisiko kellään lainata varmasti toimivaa piuhaa?
Oletteko muuten laittaneet TuneEcusta yhteyden USB:n vai COM-portin kautta? Koitin molemmilla, säädin myös com-portin arvot TuneEcu-sivun ohjeiden mukaisiksi, mutta tulos yhtä huono.
Pitää vielä varmistaa töissä IT-tuelta, että ajurit on varmasti oikein asennettu ja sen jälkeen jäljelle jää enää piuha.
Olisiko kellään lainata varmasti toimivaa piuhaa?
Oletteko muuten laittaneet TuneEcusta yhteyden USB:n vai COM-portin kautta? Koitin molemmilla, säädin myös com-portin arvot TuneEcu-sivun ohjeiden mukaisiksi, mutta tulos yhtä huono.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
- AMa
- Viestit: 410
- Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
- Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
- Paikkakunta: RVN
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Koska moottorinohjauksen karttojen asennus aiheuttaa joskus mietintämyssyn raavintaa, niin tässä "lyhyt" ohje KTM 690 softan mappaukseen. Toivottavasti auttaa.
Esivalmistelut:
Huolehdi, että mopon akussa on hyvä lataus tai varaa sopiva akkulaturi tai muu jännitteen ylläpitomenetelmä. Karttojen lukeminen moposta kestää n. 45min, joten siinä on hyvä olla laturi. Softan kirjoitus mopoon (mappaus) ei kestä kuin muutaman minuutin.
Uuden kartan asennuksen jälkeen mopolle pitää tehdä 1) Throttle Calibration 2) 15 min adaptaatio-tyhjäkäynti. Uuden raudan asennuksen jälkeen se on myös hyvä tehdä, ja wanhan softan saa "resetoitua" ainakin asentamalla uuden softan tai vaikka saman vanhan softan uudestaan. Vahvistamaton nettitieto kertoo, että 15 min tyhjäkäynti pitäisi tehdä kylmälle moottorille.
1. Irroita ajovalon sulake (15A) akun säästämiseksi

2. Kytke kaapeloinnit ja virta mopoon. Tuon KTM:n liittimen voi kykeä myös väärin päin. (kato pinnit)

3. Käynnistä TuneECU. TuneECUn pitäisi oletuksena avata yhteys mopoon, ellei se sitä tee, avaa yhteys valikosta ECU – Connect. Toimivan yhteyden merkiksi oikeassa alakulmassa palaa vihreää. Oletuksena avautuu välilehti ”Diagnostics”:

4. Hetken kuluttua TuneECU on lukenut mopon anturien lukemat, esimerkiksi Temperature, joka lienee IAT eli Intake Air Temp, sensorihan on imukirstun pohjassa. Lukemien odotus ei ole pakollista mapatessa.

5. Siirry välilehdelle ”Download”. Suosittelen, että lataat talteen mopossasi olevan vakiokartan, ellet ole varma että se löytyy jostain muualta. Lataaminen tapahtuu valikosta ECU – Read Map.

6. Ohjelma kysyy kumpi kartta ladataan TuneECUun moposta. FI=ruisku- ja sytkäkartta ja EP=kaasuläppäkartta. Lataa ensin toinen.

Varmistu, että moposi kartta on TuneECUssa nyt avattuna. Ikkunan alareunassa lukee kartan nimi. 013-kartta on oletettavasti KM765EU13xxxxxxEP tai FI. Tallenna kartta haluamaasi paikkaan File – Save Map File. Tee sama myös toiselle kartalle (EP tai FI)
7. Kun wanhat kartat ovat tallessa, ujutetaan mopoon uudet. Avaa valikko File – Open Map File.

8. Valitse haluamasi kartta, EP tai FI, järjestyksellä ei liene väliä.

9. Kun kartta on avattu TuneECUun, ruksitaan ennen mopoon lataamista pois tai päälle SAI eli saastemikälie SAS ja Lambda eli O2. Itse olen ajellut sekä että. Nyt olen tukkinut SAS:lle menevät letkut niitä kuitenkaan lyhentelemättä. Tukkiminen onnistui erinomaisesti vulkanoivalla teipillä, jolla kuorrutettiin kiväärin hylsy ja tukittiin sillä letkut (2 kpl). Voi palauttaa helposti takaisin. SAI on siis silloin ruksittu pois. Hyöty tästä oli se, että FI-valo lopetti herjaamisen, jonka aihe oli ”IAT out of range tjsp” eli jotain anturivikaa. Antoi myös vikakoodin jonka luin TuneECUlla.
Lambda onkin monisyisempi juttu, en tiedä käyttääkö evo-kartat lambdaa hyväkseen tasakaasulla. Olen ajanut sekä että ja molemmilla tavoilla toimii, ei huomattavaa eroa polttoaineen kulutuksessa.
ECU – Download – OK


10. Sama juttu toiselle kartalle (EP tai FI).

11. Kun molemmat kartat on ladattu mopoon, on kalibroinnin aika. TuneECU voi olla kytkettynä, voit tarkkailla homman edistymistä ”Diagnostics”-välilehdellä. Aluksi Throttle Calibration, jossa mopoon kytketään virta, käännetään tuppi rauhallisesti nurin ja takaisin. TuneECU näyttää throttle position sensor (TPS) arvot, jotka mulla on tyypillisesti 2% - 97%. Sammutetaan moposta virta avaimella.
15 min tyhjäkäynti tehdään seuraavaksi siinä ilman lämpötilassa, missä mopolla ajetaan. Myös mopon moottorin lämpötila pitää olla (luultavasti) sama. Käynnistetään mopo, annetaan käydä koskematta kaasuun 15 min ja kuunnellaan kuinka kivasti LC4 kalkattaa. Sammutetaan mopo virta-avaimella. 15min kuluessa mopon flekti pyörii pari-kolme kertaa, rajat ovat muistaakseni 104 ja 94 astetta, jossa sammuu.
Kovaa ajoa!
Muuta:
TuneECUssa on ”Tests”-välilehti, jossa voi testata jotain klikkaamalla hiirellä haluttua testiä. Muistaakseni 690-kotkassa noista testeistä toimii Ignition Coil, Injector ja fuel Pump.

Karttoja voi kopioida ja liitellä cut-paste -toiminnolla. Ainakin siten homma pelaa, että maalaa EP-kartan taulukon, kopioi sen ja liittää toiseen, oman vuosimallin mukaiseen karttaan. FI-karttoja en ole kokeillut sekoittaa vuosimallista toiseen. 2011->2012 välillä muuttuu moottorin iskutilavuus ja sen myötä kartat, Myös -2010 ja 2011 välillä saattaa olla jotain eroa.

Esivalmistelut:
Huolehdi, että mopon akussa on hyvä lataus tai varaa sopiva akkulaturi tai muu jännitteen ylläpitomenetelmä. Karttojen lukeminen moposta kestää n. 45min, joten siinä on hyvä olla laturi. Softan kirjoitus mopoon (mappaus) ei kestä kuin muutaman minuutin.
Uuden kartan asennuksen jälkeen mopolle pitää tehdä 1) Throttle Calibration 2) 15 min adaptaatio-tyhjäkäynti. Uuden raudan asennuksen jälkeen se on myös hyvä tehdä, ja wanhan softan saa "resetoitua" ainakin asentamalla uuden softan tai vaikka saman vanhan softan uudestaan. Vahvistamaton nettitieto kertoo, että 15 min tyhjäkäynti pitäisi tehdä kylmälle moottorille.
1. Irroita ajovalon sulake (15A) akun säästämiseksi

2. Kytke kaapeloinnit ja virta mopoon. Tuon KTM:n liittimen voi kykeä myös väärin päin. (kato pinnit)

3. Käynnistä TuneECU. TuneECUn pitäisi oletuksena avata yhteys mopoon, ellei se sitä tee, avaa yhteys valikosta ECU – Connect. Toimivan yhteyden merkiksi oikeassa alakulmassa palaa vihreää. Oletuksena avautuu välilehti ”Diagnostics”:

4. Hetken kuluttua TuneECU on lukenut mopon anturien lukemat, esimerkiksi Temperature, joka lienee IAT eli Intake Air Temp, sensorihan on imukirstun pohjassa. Lukemien odotus ei ole pakollista mapatessa.

5. Siirry välilehdelle ”Download”. Suosittelen, että lataat talteen mopossasi olevan vakiokartan, ellet ole varma että se löytyy jostain muualta. Lataaminen tapahtuu valikosta ECU – Read Map.

6. Ohjelma kysyy kumpi kartta ladataan TuneECUun moposta. FI=ruisku- ja sytkäkartta ja EP=kaasuläppäkartta. Lataa ensin toinen.

Varmistu, että moposi kartta on TuneECUssa nyt avattuna. Ikkunan alareunassa lukee kartan nimi. 013-kartta on oletettavasti KM765EU13xxxxxxEP tai FI. Tallenna kartta haluamaasi paikkaan File – Save Map File. Tee sama myös toiselle kartalle (EP tai FI)
7. Kun wanhat kartat ovat tallessa, ujutetaan mopoon uudet. Avaa valikko File – Open Map File.

8. Valitse haluamasi kartta, EP tai FI, järjestyksellä ei liene väliä.

9. Kun kartta on avattu TuneECUun, ruksitaan ennen mopoon lataamista pois tai päälle SAI eli saastemikälie SAS ja Lambda eli O2. Itse olen ajellut sekä että. Nyt olen tukkinut SAS:lle menevät letkut niitä kuitenkaan lyhentelemättä. Tukkiminen onnistui erinomaisesti vulkanoivalla teipillä, jolla kuorrutettiin kiväärin hylsy ja tukittiin sillä letkut (2 kpl). Voi palauttaa helposti takaisin. SAI on siis silloin ruksittu pois. Hyöty tästä oli se, että FI-valo lopetti herjaamisen, jonka aihe oli ”IAT out of range tjsp” eli jotain anturivikaa. Antoi myös vikakoodin jonka luin TuneECUlla.
Lambda onkin monisyisempi juttu, en tiedä käyttääkö evo-kartat lambdaa hyväkseen tasakaasulla. Olen ajanut sekä että ja molemmilla tavoilla toimii, ei huomattavaa eroa polttoaineen kulutuksessa.
ECU – Download – OK


10. Sama juttu toiselle kartalle (EP tai FI).

11. Kun molemmat kartat on ladattu mopoon, on kalibroinnin aika. TuneECU voi olla kytkettynä, voit tarkkailla homman edistymistä ”Diagnostics”-välilehdellä. Aluksi Throttle Calibration, jossa mopoon kytketään virta, käännetään tuppi rauhallisesti nurin ja takaisin. TuneECU näyttää throttle position sensor (TPS) arvot, jotka mulla on tyypillisesti 2% - 97%. Sammutetaan moposta virta avaimella.
15 min tyhjäkäynti tehdään seuraavaksi siinä ilman lämpötilassa, missä mopolla ajetaan. Myös mopon moottorin lämpötila pitää olla (luultavasti) sama. Käynnistetään mopo, annetaan käydä koskematta kaasuun 15 min ja kuunnellaan kuinka kivasti LC4 kalkattaa. Sammutetaan mopo virta-avaimella. 15min kuluessa mopon flekti pyörii pari-kolme kertaa, rajat ovat muistaakseni 104 ja 94 astetta, jossa sammuu.
Kovaa ajoa!
Muuta:
TuneECUssa on ”Tests”-välilehti, jossa voi testata jotain klikkaamalla hiirellä haluttua testiä. Muistaakseni 690-kotkassa noista testeistä toimii Ignition Coil, Injector ja fuel Pump.

Karttoja voi kopioida ja liitellä cut-paste -toiminnolla. Ainakin siten homma pelaa, että maalaa EP-kartan taulukon, kopioi sen ja liittää toiseen, oman vuosimallin mukaiseen karttaan. FI-karttoja en ole kokeillut sekoittaa vuosimallista toiseen. 2011->2012 välillä muuttuu moottorin iskutilavuus ja sen myötä kartat, Myös -2010 ja 2011 välillä saattaa olla jotain eroa.

-
Koheltaja
- Viestit: 8140
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 E/R TuneECU
Pisteet AMa:lle, jos noilla neuvoilla ei osaa niin....
Jos saan ajurit laitettua läppäriin niin sunnuntaina on läppis kiinni pyörässä ja mä ramppaan pöytäkoneelta lukemassa ohjeita mitä tehdään. Mun tietotekniikan osaamisella voitte olla varmoja että kaikki ei mene kuten strömsöössä

Jos saan ajurit laitettua läppäriin niin sunnuntaina on läppis kiinni pyörässä ja mä ramppaan pöytäkoneelta lukemassa ohjeita mitä tehdään. Mun tietotekniikan osaamisella voitte olla varmoja että kaikki ei mene kuten strömsöössä
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: KTM 690 E/R TuneECU
AMalle taas papukaijamerkki!
Mutta vinkiksi, laitehallinnan kautta kun käy nostamassa TuneEcun käyttämän sarjaportin liikennöintinopeutta, niin kartan lataus onnistuu viidessä minuutissa. Samoin vuonohjaus ohjeistetaan laittamaan Xon/Xoff.
Minulla tuli EFI karttaa luettaessa aikakatkaisu kun yritti oletusasetuksilla, lataus kesti liian kauan.
Eli oletus on 9600kbps (modeemimiehille tuttu
) ja tuneecun ohjeissa neuvotaan nostamaan se 921600kbps nopeuteen:
http://www.tuneecu.com/TuneECU_ES/KTM.html (noin sivun puolivälissä)
Edit: Kenellä olisi aikaa ja vihtiä naputella nämä asiat tuonne kurawikiin? Nämä ohjeistuksen helmet tahtoo hukkua aina viestimassan alle, eikä haullakaan löydä silloin kuin tarvitsisi..
Mutta vinkiksi, laitehallinnan kautta kun käy nostamassa TuneEcun käyttämän sarjaportin liikennöintinopeutta, niin kartan lataus onnistuu viidessä minuutissa. Samoin vuonohjaus ohjeistetaan laittamaan Xon/Xoff.
Minulla tuli EFI karttaa luettaessa aikakatkaisu kun yritti oletusasetuksilla, lataus kesti liian kauan.
Eli oletus on 9600kbps (modeemimiehille tuttu
http://www.tuneecu.com/TuneECU_ES/KTM.html (noin sivun puolivälissä)
Edit: Kenellä olisi aikaa ja vihtiä naputella nämä asiat tuonne kurawikiin? Nämä ohjeistuksen helmet tahtoo hukkua aina viestimassan alle, eikä haullakaan löydä silloin kuin tarvitsisi..
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä