Öljynkulutus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

leikkaaja
Pyörä: honda

Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja leikkaaja »

Hommasin viime kesänä transalpin v.93,ajoin noin 6000km öljyä ei kulunut juuri lainkaan, talvella vaihdoin 15w50ja nyt on ruvennut kulumaan noin 0,5 l/3000km en tiedä mitä öljyä entinen omistaja on käyttänyt mutta oliskohan pitänyt panna puolisynteettistä ? onko muilla vastaavia kokemuksia.
vihtis83
Pyörä: Polkupyörä

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

Mineraali taitaa olla parasta näihin vanhoihin hondiin :shock:
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Eddie
Pyörä: Yamaha dt 125 r

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Mun pyörään (-88 transalppi) oli edellinen omistaja vaihtanut jotkut synteettiset ja kone alkoi tihkuttamaan mulla kevään aikana runsaammin. Öljyä tuntuu kuluvan nyt 0,5l / 1000km, mikä taitaa olla kohta kulutusrajoilla. Vaihdoin hondaan paksummat mineraalit ja toivottavasti kulutus hitusen laskee...
Mineraalista honda tykkää!
arska73
Pyörä: Varadero 1000

Viesti Kirjoittaja arska73 »

delvakki toimii 8)
pk62
Pyörä: TA -87,XR650L -97-97

Viesti Kirjoittaja pk62 »

Mulla -87. transu joka kuluttaa 1L/1000km.
Vettiilin ohjarit loppu. Ajellaan vielä kun muuten pelittää. 160tkm ajettu
Mineraaleja sinne pitää laittaa. nyt 20W/50 Motul 3000
juusital
Pyörä: XT350, GTS1000

Viesti Kirjoittaja juusital »

Minulla ainoastaan XT350 kuluttaa 0,3l/1000km, muut pyörät eivät kuluta juuri ollenkaan. Kaikissa pyörissä öljyinä Delvac MX 15W-40.
Eino Epatto
Pyörä: XRV 750, Tunturi Automat

Viesti Kirjoittaja Eino Epatto »

Taaskaan ei DR 800:sen tikku edes kastunut kun katsoin öljyt, 1000 km välein saa öljyä lisätä reilun litran. Onkohan tämä normaaleissa lukemissa? Kone ei vuoda tai savuta, ja pyörä toimii kaikinpuolin normaalisti. :?:
sauvis
Pyörä: Africa Twin RD04

Viesti Kirjoittaja sauvis »

Oma DR 800 kuluttaa n. 0,3-0,4 l /1000 km. Itse käytän motul 10-40 w. Näin taitaa ohjekirjakin kertoa. Kirjan mukaan vaihtoväli on 6000 km, mutta olen vaihtanut n. 3000 km välein.
-tiet ovat ajamista varten-
Jokke Espoosta
Pyörä: Poljettava

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Mulla vie kyllä AT melkoisesti öljaa, en ole mittaillut mutta ihan lonkka-arviona litra per tuhat kilsaa. Jos joutuu joskus konetta aukomaan niin pitänee tsekkailla mäntä, sylinteri ja männänrenkaat ja venttiilinvarren kumit mutta olen ottanut sen asenteen että vieköön, arabit pumppaavat sitä lisää kolmessa vuorossa ja pysyypähän öljyt tuoreena. Pitää vain muistaa tarkistella riittävän usein, pari kertaa on päässyt tikku kuivaksi. Jos on mittarissa yli 140 000 niin ei voine ihan täyttä menoa odottaa.

Yleisemmin noista öljynkulutuksista sen verran että tuo litra per tuhat kilometriä on monen moottorivalmistajan korjausraja. Kuulostaahan se aivan älyttömältä että muka ehjä, uusi auto veisi vaihtovälillä jopa 5-7 isoa kannua öljyä eikä mitään vikaa olisi. Kaikkein hurjimpiin lukemiin olen törmännyt Scaniassa jossa huoltoväli voisi periaatteessa olla jopa 90 000 kilometriä ja "sallittu" öljynkulutus 3% polttoaineenkulutuksesta mikä tarkoittaisi 30 l/100km keskikulutuksella luokkaa 800 litraa öljyä huoltovälillä :lol:
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Patukka
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Kyllähän näissä öljynkulutuksissa on huimia eroja ja syitäkin vaikka kunka monta, osa rakenteelisia osa moottorin kuluneisuudesta johtuvaa.
Tuli 2.7 kesän ensimmäinen öljynvaihto domiin, kilometrejä 2952 ja öjyä vaihtovälillä lisätty 1 dl. Ei paha. Oikeastaan tuotakaan lisäystä ei olisi tarvinnut tehdä mutta tämän öljynkulutuskeskustelun innoittamana ajattelin katsoa kuinka paljon öljyä todella kuluu. Kilometrejä domissa on nyt 45500 km ja siitä ei ole tietoa onko moottori joskus kunnostettu. öljynä tuo Motulin 5100 15w-50 ester joka ainakin minusta sopii moottoriin oikein hyvin. Syksyllä ja keväällä 10w-40.
Eikä tuo divarikaan hirveitä kuluta, mopolla on nyt ajettu liki 68 tkm ja moottoria ei ole koskaan avattu. Kulutus 6 tkm öljynvaihtovälillä suunnilleen 0,5-0,8 litraa eli kerran noin 4 tkm:n jälkeen joutuu lisäämään alaviivasta yläviivaan ja se jälkeen öljytaso pysyykin loppumatkan yläviivan tuntumassa.

Autopuolellahan on valmistajilla hyvin monenlaista käsitystä siittä mitä moottori saa kuluttaa öljyä, karkeasti henkilöautoissa mennään jossain 0,4-1,0 L/1000km.

Ettei vain Scanian raja-arvo ollut 0,3 tai 0,5% polttoaineenkulutuksesta, ei jaksa enää muistaa vaikka noitakin tuli rassattua pitkälle yli 20 vuotta. No joka tapauksessa, ei ne meidän kuskit aivan alvariinsa olleet öljyä lisäämässä. Ja silloin ajettiin, muistaakseni, 50-60tkm öljynvaihtoväleillä. Sitten kun taloon tuli Mersuja niin niissä öljyvaihtoväli olikin sitten 100tkm ja öjytilavuus, taas muistaakseni, noin 50 litraa.
Vastaa Viestiin