BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

tuce
Pyörä: bmw

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja tuce »

No jjust. Palauttelin sen nyt takas, toivottavasti ei tuu ongelmia. Pitikin koskea sinne... :evil:

EDIT: Selasin foorumia ja löysin ton tps:än säädöstä aikasempaa juttua samasta ketjusta kuvineen. Vaikuttaisi ihan simppeliltä jutulta tarkistaa toi tps ja kehuttu kovin moottorin ominaisuuksien parantuvan. Tässä vielä ne linkit, löyty näköjään myös pekan huolto rompulta, mutta kuitenkin...

Kehuja säädön tuloksista:
viewtopic.php?t=3553&start=15

tps säätö kuvina:
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Olipa mulla loistava akku kokeilu. Laitoin kuukausi sitten 22Ah Dynavolt geeliakun tuohon Gessuuni. Käynnistys oli alunperinki hieman laimeaa, mutta nyt reilu 10 käynnistystä tehtynä tuo huippuakku nollaa mittaristosta kellon ja lähes joka käynnistyksella ABS valot jää vilkkuun.

No hain tänään Exiden AGM akun tuohon. Toivotaan nyt parempaa menestystä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Kallet
Pyörä: 901
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kallet »

Kallet kirjoitti:Gessun nopeusmittarin vaijerin muovinen pyörittäjä oli ottanut kipeetä talven aikana.
Tietääkö kukaan saako ko. osaa muualta kuin BeMaRi liikkeestä?

EMC yllätti iloisesti. 57 eur. 8)
Ebay jopa kalliimpi
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Peltsi kirjoitti:Olipa mulla loistava akku kokeilu. Laitoin kuukausi sitten 22Ah Dynavolt geeliakun tuohon Gessuuni. Käynnistys oli alunperinki hieman laimeaa, mutta nyt reilu 10 käynnistystä tehtynä tuo huippuakku nollaa mittaristosta kellon ja lähes joka käynnistyksella ABS valot jää vilkkuun.

No hain tänään Exiden AGM akun tuohon. Toivotaan nyt parempaa menestystä.
Jotenkin noi geeliakut kuolee kertaheitolla.
AGM akku eli sellainen, jossa nesteet on sidottu lasikuitumattoon on paljon kestävämpi.
Vaikka menisi tyhjäksi niin sen saa taas täyteen.
Sehän on myös huoltovapaa ja kestää tärinää ja voi olla missä asennossa vaan.

Olen käyttänyt niitä jo pitkään ja kerhossamme on kaveri, joka tuo niitä maahan.
Tuolta löytyy AGM akku SLA 12-22 edullisesti kaikkiin R850, 1100 ja 1150 gessuihin.
Akkuja
Ja ne ovat hyviä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jallu
Pyörä: Gelände/Straße

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Pekkavee kirjoitti: Olen käyttänyt niitä jo pitkään ja kerhossamme on kaveri, joka tuo niitä maahan.
Tuolta löytyy AGM akku SLA 12-22 edullisesti kaikkiin R850, 1100 ja 1150 gessuihin.
Akkuja
Ja ne ovat hyviä.

Pekka
Tälläisen akun hain keväällä omaani parissa kesässä puutuneen Yuasan tilalle. Pakkasaamuna jaksaa hyvin pyörittää ilman, että ottaa ajovalosta liittimen irti (kun tässä -03 mallissa ei tuota valokytkintä ole). Suosittelen kokeilemaan SLA 12-22 akkua.
zimo
Pyörä: BMW R 1200GS

Viesti Kirjoittaja zimo »

Mistäpä löytyy värikoodit näihin vehkeisiin? Mun tapauksessa väri on Sunny Yellow.
Liitteet
R1150GS Sunny Yellow.jpg
jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Viesti Kirjoittaja jiitee »

BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Pekkavee

Pekkavee kirjoitti: Jotenkin noi geeliakut kuolee kertaheitolla.
AGM akku eli sellainen, jossa nesteet on sidottu lasikuitumattoon on paljon kestävämpi.
Vaikka menisi tyhjäksi niin sen saa taas täyteen.
Sehän on myös huoltovapaa ja kestää tärinää ja voi olla missä asennossa vaan.

Pekka
Huh, sen siitä saa kun tuollaista kehuu. Tänään oli oma akku mennyt tyhjäksi parkkipaikalla työpäivän aikana. Pidän sitä VR liitäntäparkissa Tikkurilassa. Olin vahingossa kääntänyt virta-avaimen parkkivalo asentoon eli ohjauslukon yli.
Akulla ikää 3 vuotta.

No akku tyhjä ja ei inahdustakaan. Eikä pienintäkään valon pilkahdusta kojetaulussa, vain pimeää. Ja 45 minuutin kuluttua olisi pitänyt olla vetämässä mopokoulutusta Tattarisuolla.
Apuun löytyi joku virolainen pakettiautokaveri samalta parkkipaikalta. Hemmo tuli vaimoansa hakemaan junalta ja kysyin voisiko hän auttaa. No ilman muuta. Löytyi virtakaapelit ja akusta virtaa ja taas helähti pyörä käyntiin. Akku varautui nopeasti ajossa, kun seurasin yhtä mopoa ajoharjoittelussa ja parin tunnin lataus vielä reissun jälkeen kerholla täytti taas akun pullolleen virtaa ja se on täynnä. Taas toimii. :lol:

Pekka
zimo
Pyörä: BMW R 1200GS

Viesti Kirjoittaja zimo »

Värikoodi löytyy edellämainitun linkin takaa ja myös etupenkin alta jossa värikooditarra.
Wesa
Pyörä: BMW R1200GSA ja KTM 350EXC-F
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wesa »

R1150GS:n tulpanhattu-puola -systeemi katkesi.

Pyörän 150 000 km:n huollon jälkeen alkoi esiintyä pientä pätkimistä. Etenkin tyhjäkäynnillä moottori kävi vaivalloisesti ja saattoi joskus jättää iskun väliin sammuen. Mitä isommat kierrokset sitä puhtammin kone kävi. Aloin tutkia asia ja vasenta tulmanhattua ulosvetäessä se katkesi kahtia. Puolet jäi kiinni tulppaan kannen sisään. Tulpanhattu on samalla puola. Pinnan metallikuori oli ruostunut ja katkesi metallin ja kumin rajakohdasta. Todennäköisesti olen taivuttanut pitkää ja ruosteen heikentämää tulpanhattu-puola -systeemiä liikaa vetäessäni sitä ulos. Murtopinnassa näkyi kipinän hyppyjälkiä. Murtuma oli olemassa jo ennen lopullista katkeamista. Alatulpan ansiosta moottori toimi isommilla kierroksilla. Tilasin uudet tulpanhatut molemmille puolille. US:n ja UK:n keskustelufoorumeilta löytyi muutamia samanlaisa tapauksia, joissa pintametalli oli ruostunut ja hattu katkennut. RM. Heinolta tilattuna uusi maksoi n. 120€.

Ei voi luottaa edes BMW:n laatuun! Bensapumppu hajosi 70 000 km jälkeen ja tulpanhattu 150 000 km jälkeen. Mistähän löytäisi kestävämmän mopedin? 8)

http://www.wehu.suntuubi.com/?cat=5&img=55

Wesa
Pekkavee

Wesa kirjoitti:R1150GS:n tulpanhattu-puola -systeemi katkesi.

Wesa
Harmillinen juttu. Ja maksaa paljon.
Joku on siihen miettinyt muitakin keinoja, eli laittaa puolat muualle. Ja halvoilla osilla.
Puolat muualle.

En nyt kyllä itse lähtisi tuollaista ratkaisua hakemaan vaan kai ne tulpan hatut pitää sitten vaan ostaa.
Mun pyörässä R1100GS on noi puolat onneksi siellä tankin alla eikä noissa tulpan hatuissa.

Pekka
Pekkavee

Wesa kirjoitti:R1150GS:n tulpanhattu-puola -systeemi katkesi.
Ei voi luottaa edes BMW:n laatuun! Bensapumppu hajosi 70 000 km jälkeen ja tulpanhattu 150 000 km jälkeen. Mistähän löytäisi kestävämmän mopedin? 8)

http://www.wehu.suntuubi.com/?cat=5&img=55

Wesa
Vaihda takaisin tuohon R1100GS pyörään. Se kestää.
500.000 mailia mittarissa 2012
Pekka
Wesa
Pyörä: BMW R1200GSA ja KTM 350EXC-F
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wesa »

Katselin tuota sivustoa, jossa vaihdetaan edullisempaan systeemiin. Kokonaisuutena minulle pienemmän riesan tieksi osoittautui kalliiden puola-tulpanhattujen uusiminen. Yritin Googlettaa vastaavia kapistuksia autopuolelta, mutta en onnistunut löytämään. Uskon kuitenkin, ettei noita hattuja ole tehty vain BMW-moottoripyöriin, vaan niitä käytetään jossain autoissa. Toivottavasti joku löytää joskus vastaavat Motonetin varastosta.

Kävin koeajamassa jo viikko sitten yhden rautaperseen verran Hondan 1100ST Pan Europeania vuodelta 1990. Vain kahvalämppärit puuttuivat. Mittarissa oli reilut 130 000 km ja liukkaasti kulki. No... Hondassa ei ollut mitään vikaa ja siinä sen suurin ongelma olikin. Gessu on sentään komea vaikka onkin ruma.

Wesa
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Kyllä mulle jäi ikävä sitä 1150:stä.Oli huoleton ja maanläheinen pyörä.Joskus liiankin maanläheinen :lol: :lol: :lol:
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Pekkavee

gixxerman kirjoitti:Kyllä mulle jäi ikävä sitä 1150:stä.Oli huoleton ja maanläheinen pyörä.Joskus liiankin maanläheinen :lol: :lol: :lol:
Onhan noilla kynnetty. Mun pyörä on kyllä sen näköinenkin. :lol:

Pekka
Vastaa Viestiin