F650 GS Dakar ylilataa??
Valvoja: Moderaattorit
F650 GS Dakar ylilataa??
Onko kokemuksia onko säädin poksahtanut? Latausjännite nousee noin 16,7 volttiin vaikka piäisi olla 14.2 paikkeilla. Valothan siinä kirkastuu mutta kun tuo akkupiru kuivaa. Mulla kun eioo hajuakaan kyseisen mopon laturisysteemistä.
Isokössi on niin heleppo kun siinä laturi on ihan tavallinen.
Isokössi on niin heleppo kun siinä laturi on ihan tavallinen.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Säädinhän se syyllinen on ylijännitteeseen.
Tuo ylijännite saattaa pahimmillaan tappaa elektroniikkaa tuon akun lisäksi.
Tuo ylijännite saattaa pahimmillaan tappaa elektroniikkaa tuon akun lisäksi.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
-
Jarno
- Viestit: 2624
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Ei välttämättä ole säädin ihan täysin yksin syyllinen.
Tuossa ilmeisesti latauksen säädölle oma johto säätimessä?
Joka kiertää virtalukon kautta...
Ja jossa voi matkalla olla hieman hävikkiä jota säädin sitten yrittää kompensoida -> akun navoilla liikaa jännitettä.
Viisaampaa höpinää aiheesta Chain Gangin sivuilla, lontooksi tosin...
Tuossa ilmeisesti latauksen säädölle oma johto säätimessä?
Joka kiertää virtalukon kautta...
Ja jossa voi matkalla olla hieman hävikkiä jota säädin sitten yrittää kompensoida -> akun navoilla liikaa jännitettä.
Viisaampaa höpinää aiheesta Chain Gangin sivuilla, lontooksi tosin...
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Kuvien mukaan laturilta menee 3kpl. keltaista johdinta regulaattorille josta 2 punaista akun plusnapaan ja 2 vihreätä ja / tai ruskeata miinusnavalle. Mittaa jännite punaisten ja akun plussan välillä samoin ruskeiden ja miinuksen välillä. Jos jännite on sen 2 volttia luokkaa
vika on akun ja säätimen välissä, jos näin ei ole vika on säätimessä.

vika on akun ja säätimen välissä, jos näin ei ole vika on säätimessä.
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Pitääpä tutkia. Avasin penkin ja siinä moottorin takana on säätimen näköinen ripapaketti, onkohan oikea? Purkaminen jatkuu, samalla vastaanottaen hyviä neuvoja, kiitos niistä! Pian on tönäribemukin tuttu (hehheh).
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
- matti
- Viestit: 448
- Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
- Pyörä: KTM ADV640
- Paikkakunta: Kello & Kerava
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Tuollahan löytyy oikein kuvakin siitä, sama koneisto!Länskäri kirjoitti:...ripapaketti, onkohan oikea? ...
Sarjassamme "täytyyhän sen toimia, kun insinöörit ovat sen niin
suunnitelleet". Säätö näyttäisi ikävä kyllä olevan rakennettu niin,
että virtalukko ja useita liitoksia on säätimen ja jännitesäädön
mittauspisteen välissä. Hieno periaate yrittää pitää jännite
oikeana siellä missä virtaa tarvitaan (ja toisaalta estää moottori
sammutettuna akun pieni purkuvirta säätimeen päin). Valitettavasti
vain lyijyakun hyvinvointi on tarkka latausjännitteestä. Se, että
näkeekö valoilla hyvin vai hieman huonommin on "kakunpalajuttu".
Niin onkohan jännite säätimen maita vasten mitattuna siellä valoillakin
yli 16 V vai nimenomaan tuo oikea reilut 14 V, jolloin säädin ilmeisesti
toimisi oikein. Rohkenisin epäillä, että virtalukko on hajoamassa tai
joku liitos on kulutusvirtareitillä ennen mittauspistettä (ilm. vihreä johto)
kuten sulakkeilla tai säätimen/latauksen maaliitoksissa huono. Jos
tuollaista vikaa ei löydy, niin säädin voisi olla sökö. Sinuna kyllä
laittaisin tavallisen 5-johtimisen säätimen, joka pitää akulle lähtevän
jännitteen oikeana sisäisellä mittauksellaan. Tai jos haluat alkuperäistä
käyttää, niin tuolla Gang-sivuilla ovat ohjeistaneet kytkentään mukaan releen,
jolla mittaus otetaan akulta tai GS-säätimeen vaihdon, molemmat
vaativat hieman rakentelua. Perusongelmana noissa on kuitenkin
ilmeisesti säätimen huono jäähdytys. Vaikka vika olisikin nyt muualla,
niin kannattaisi ehkä varmuuden välttämisen ehkäisyn poistamiseksi
siirtää säädin tuulisempaan paikkaan.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Näyttäisi olevan "diagrammien" sekä optisen tarkastelun mukaan juuri viisijohtiminen versio seitsemällä johtimella.
Kolme keltaista eli vaihejohtimet oman liittimensä välityksellä. Kaksi vihreää jotka muuttuu liittimessä ruskeiksi ja matkaavat akun miinuskenkään, sekä punavalkoiset kaksi punaiseksi muuttuen akun pluskenkään. Käytössäni oli myös Fluke-merkkinen ohmin laki jolla mittasin näin olevan.
Haiskahtaa pahoin että on säätimestä tyristori poksahtanut, oskilloskoopilla näkisi mutta kun eioo hyllyssä. Ei muuta kun uutta hakuun
Kolme keltaista eli vaihejohtimet oman liittimensä välityksellä. Kaksi vihreää jotka muuttuu liittimessä ruskeiksi ja matkaavat akun miinuskenkään, sekä punavalkoiset kaksi punaiseksi muuttuen akun pluskenkään. Käytössäni oli myös Fluke-merkkinen ohmin laki jolla mittasin näin olevan.
Haiskahtaa pahoin että on säätimestä tyristori poksahtanut, oskilloskoopilla näkisi mutta kun eioo hyllyssä. Ei muuta kun uutta hakuun
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Tämä tulee valitettavasti vähän jälkijunassa, mutta toivottavasti se selkeyttää asiaa

"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
- matti
- Viestit: 448
- Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
- Pyörä: KTM ADV640
- Paikkakunta: Kello & Kerava
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Jopas on on tosiaan selkeät kuvajaiset koneistosta!Länskäri kirjoitti:Näyttäisi olevan "diagrammien"...
Liekö nuo aiemmat kuvat virtalukon takaa mittauksineen
eri vuosimallien kytkennöistä?
Joikututkainhan nimenomaan tyristori- ja diodiasiain laidan
suoraan paljastaisi! Voi meitä oskilloskoopittomia keskiarvois-
tajia, on piikitön elämä vain harhaa! Noiden tyristoreiden ansiosta
maajohdoissa kulkee kova virta ja joko 4-napaisessa liittimessä
tai maadoituksessa voisi tieten myös olla vastaavat oireet
aiheuttava kontaktiongelma. Vastusmittauksella sitä ei
ehkä huomaa, muutama ohmin kymmenys lisävastustusta
riittää tuohon parin voltin jännite-eroon. Mutta jännite-
mittaus maaliitosten yli paljastaa kontaktivian helposti.
Ja tällaisesta viasta aiheutuva haitta on tietenkin suurimmillaan
silloin, kun akku on täysi ja muuta kulutusta on vähän, koska
silloin säädin hukkaa eniten hukkatehoa eli maavirta on
suurin (vrt. veljemme kurassa Jari S:n ikuistama AT-käristin).
Jos tyristori tai säätö muuten on vialla, niin silloin ylijännite
on enemmän kuormasta riippumaton.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Re: F650 GS Dakar ylilataa??
Tuohon edelliseen viitaten....
Joskus kouluaikoina oskilloskoppikursilla ollessani opettaja kehui ko.laitetta niin että sanoi.
Jos joutuisin autiolle saarelle ja pitäis valita mitä ottaa mukaansa niin ottaisin kyllä oskilloskoopin.
Että silleen.
Joskus kouluaikoina oskilloskoppikursilla ollessani opettaja kehui ko.laitetta niin että sanoi.
Jos joutuisin autiolle saarelle ja pitäis valita mitä ottaa mukaansa niin ottaisin kyllä oskilloskoopin.
Että silleen.