Juhazi kirjoitti:...ymmärrättekö toisianne kun puhutte latausjännitteestä?...
Eihän se akkurukka taida tietää eikä erotella mikä sitä
latausvirtaa puskee, aina kun sen navoissa on sen
omaa varaustilasta ja olosuhteista johtuvaa jännitettä
suurempi jännite, niin sillä myös akku latautuu. Kun
akku on mopossa kiinni, niin sama latausjännite näkyy
tietenkin myös kulutuksessa esim. jokaisella kytketyllä
lampulla.
Tuo Kewarin akunmenetys saattaa ilmanmuuta johtua myös
sulkemisen epäonnistumisesta ja/tai viallisesta ylipaineventtiilistä.
Suljettujen lyijyakkurakenteiden, olipa geeli vaikka vehnä-
jauhosta tai elektrolyytti lasikuitumattoon imeytettynä,
pitää olla tiiviitä, jotta erityisesti ylivarauksen aikana syntyvät
happi ja vety saadaan yhtymään vedeksi. Turvallisuussyistä
kaikkiin suljettuihin paineastioihin tarvitaan tietenkin ylipaine-
venttiili, jonka tehtävä on estää räjähdys silloin, kun akun
oma kemiallinen toiminta ei pysty hillitsemään paineen nousua.
Vuotamiselle on siis kaksi syytä, ehdottomasti todennäköisin
liian suuri ylilataus tai sitten akkurakenteen vika.
Kewar kirjoitti:...Miten voi parhaiten testata moposta, onko säädin mahdollisesti viallinen...
Jännitemittarilla on helppo varmistaa latausjännite joko akun
navoista tai startin päästä, jos se on helpommin näkösällä tai
yksinkertaisimmin, jos mopossa on lisälaitteiden virtaliitin kojetaulussa.
Jännitenäyttämä riippuu akun varaustilasta ja kierroksista. Tärkeintä
olisi mitata täyden varaustilan jännite eli pitkän reissun päälle
muu kulutus pois ja mittari kiinni. Jos näyttää etenkin ajokierrok-
silla reilusti yli 14 V, niin jäljet johtavat ajotavoista, käyttöolosuhteista
ja ylityksen määrästä riippuen ennemmin tai myöhemmin sylttytehtaalle...
Jos taas näyttämä ei yllä 13,8 V asti, niin ongelmana on kuten
muutamissa DRZ-keskusteluissa on tullut esille alilataus, lyijyakun
purkaus-varaus-prosessi ei ole palautuva, vaan kennolevyt
sulfatoituvat pilalle.