Männän uusimisväli LC4?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Kooteeäijä
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:59 pm
Pyörä: Medium Iso Oranssi
Paikkakunta: E-karjala

Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Kooteeäijä »

Mikä on paras indikaattori milloin tulisi mäntä vaihtaa? Voiko sylinterin "väljyyttä" jotenkin mitata?
Pyörässä on mittarissa liki 60 tkm, mutta ei havaintoa milloin mäntä on vaihdettu, vai onko ollenkaan..
Selviääkö puristusten mittaamisesta jotain? Paljonko pitäisi olla hyvän sylinterin puristukset, ja paljonko vaihtokuntoisen?
Miten käyttäytyy ajossa väljä kone?
Avatar
Pasi
Viestit: 3075
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ohivirtausmittauksellahan voisi koittaa arvioida paljonko vuotaa ko. välistä.
Kaippa ne puristuspaineet laskee ja öljyä alkaa kulua kun mäntä/renkaat/sylinteri ovat riittävän kuluneet... Toki samoja oireita voi tulla muistakin syistä. Ohivirtausmittarilla osaava mittaaja kyllä osaa arvioida onko vuotoa paljonkin männän ja pytyn välistä kampikammioon.
antti
Kooteeäijä
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:59 pm
Pyörä: Medium Iso Oranssi
Paikkakunta: E-karjala

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Kooteeäijä »

Pasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.
Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säry :shock:
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Mun mielestä ne kuluneen männän palat on helpoin ottaa yhtenä könttinä pois sieltä koneesta eikä kerätä niitä kampikammiosta... Oon kuullu jostain jotain huhuja että reilu 10tkm olis hyvä väli mutta meinasin kyllä n.9tkm ajetun männän laittaa uusiokäyttöön kun ei näytä lainkaan kuluneelta.

Onhan tuo kuluminen tietty ajotyylistäkin kiinni. Ja tietty viritysasteesta.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
Spine of god
Viestit: 32
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 9:37 pm
Pyörä: KTM LC4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Spine of god »

avdriderin foorumilla muistan joidenkin hurjien ajaneen adveillaan lähes 100k ilman konerementteja.. Ja eikös LC4 ole vasta sisäänajettu 10k kohdalla :D

-Spine
Avatar
Pasi
Viestit: 3075
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kooteeäijä kirjoitti:
Pasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.
Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säry :shock:
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?
No ei sitten, sovitaanko 60 tkm?
Avatar
Hösö
Viestit: 582
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Hösö »

ei sovi!

nukkuisin yöni paljon paremmin jos internetissä lukisi että männänvaihtoväli olisi 57tkm
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kooteeäijä kirjoitti:
Pasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.
Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säry :shock:
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?

Jep, tai ainakin yritys on kova.

+74tkm nyt mittarissa, olettaen ettei ennen mua ole paljoa ajettu ilman mittaria, edelleen alkuperäinen mäntä, kiertokanki ja kampiakseli paikoillaan :roll:

Viime kesänä meni männänrengas poikki.
Vaihtaessa tuli mitattu mäntä, ei ollut vielä hylkyrajalla eikä muutenkaan pahan näköinen.
Sylinterikin näytti ns. uudelta.
Uusilla renkailla tuntui kone taas pirteältä...

Isoa pamahdusta odotellessa...
juha
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DL650
Paikkakunta: Lahti

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja juha »

Jarno kirjoitti:
Kooteeäijä kirjoitti:
Pasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.
Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säry :shock:
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?

Jep, tai ainakin yritys on kova.

+74tkm nyt mittarissa, olettaen ettei ennen mua ole paljoa ajettu ilman mittaria, edelleen alkuperäinen mäntä, kiertokanki ja kampiakseli paikoillaan :roll:

Viime kesänä meni männänrengas poikki.
Vaihtaessa tuli mitattu mäntä, ei ollut vielä hylkyrajalla eikä muutenkaan pahan näköinen.
Sylinterikin näytti ns. uudelta.
Uusilla renkailla tuntui kone taas pirteältä...

Isoa pamahdusta odotellessa...
Oliko venttiilinnostajien rullien laakerit missä kunnossa / oletko niitä joutunut vaihtamaan? Advriderillä on ollut juttua niiden pettämisestä.
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

juha kirjoitti:
Oliko venttiilinnostajien rullien laakerit missä kunnossa / oletko niitä joutunut vaihtamaan? Advriderillä on ollut juttua niiden pettämisestä.
Kertaalleen olen vaihtanut, mitään hälyttävää ei kyllä ollut näkyvissä laakeripinnoilla tai neuloissa...
Ei ole niin iso tai kallis juttu etteikö tuota voisi tehdä esim vesipumpun huollon yhteydessä jos epäilyttää.

Keinuvipujen akseleiden shimmiprikoissa oli enemmän kulumisen jälkiä.
juha
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DL650
Paikkakunta: Lahti

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja juha »

Jarno kirjoitti:
juha kirjoitti:
Oliko venttiilinnostajien rullien laakerit missä kunnossa / oletko niitä joutunut vaihtamaan? Advriderillä on ollut juttua niiden pettämisestä.
Kertaalleen olen vaihtanut, mitään hälyttävää ei kyllä ollut näkyvissä laakeripinnoilla tai neuloissa...
Ei ole niin iso tai kallis juttu etteikö tuota voisi tehdä esim vesipumpun huollon yhteydessä jos epäilyttää.

Keinuvipujen akseleiden shimmiprikoissa oli enemmän kulumisen jälkiä.
ok, millä kilsoilla teit vesipumppurempan about? Ja miten ylipäätään lc4:llä voi noin paljon ajaa, sulla on varmaan delvacit koneessa :)
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja JSL »

Ne keinuvipujen rullat/laakerit maksaa muistaakseni 19 EUR/kpl, eli ei ainakaan hinnan takia kannata jättää vaihtamatta. Omaani on vaihdettu nyt kaksi kertaa imupuolen rulla/laakeri. Eka vaihto oli jossain 28500km tienoilla. Toinen vaihto tuli vain n. tonnin tai kaksi ensimmäisen vaihdon jälkeen, mikä lie sitten mennyt pieleen ekalla kerralla. Shimmaus tuli samalla hoidettua kun oli yksi shimmilevy kulunut katkipoikki. Nyt on taas kestänyt.

Pitää ilmeisesti vaan pitää kierrokset tarpeeksi korkealla niin yläkerran voitelukin pelaa paremmin 8)
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

juha kirjoitti:
ok, millä kilsoilla teit vesipumppurempan about? Ja miten ylipäätään lc4:llä voi noin paljon ajaa, sulla on varmaan delvacit koneessa :)
Ihan helppoa se on tuolla ajaminen kun ei liikaa murehdi (tuttuja) kilinöitä ja kolinoita... :roll:

Kirjanpihon mukaan vesipumppu huollettu ja keinujen rullat vaihdettu 55666km kohdalla, 31.3.2008.
Saman tietolähteen mukaan öljyinä on ollut motorexin ja teboilin tuotteita.

Shimmaukseen sain sellaisen vinkin että jotta kaksi paksumpaa prikkaa joiden välissä yksi ohuempi olisi parempi kuin yksi vielä paksumpi ja ohut sen kaverina.
Se ohuinhan sieltä nopeiten kuluu, varsinkin jos on keinuvivun vieressä.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2175
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Männän uusimisväli LC4?

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

JSL kirjoitti:Ne keinuvipujen rullat/laakerit maksaa muistaakseni 19 EUR/kpl, eli ei ainakaan hinnan takia kannata jättää vaihtamatta. Omaani on vaihdettu nyt kaksi kertaa imupuolen rulla/laakeri. Eka vaihto oli jossain 28500km tienoilla. Toinen vaihto tuli vain n. tonnin tai kaksi ensimmäisen vaihdon jälkeen, mikä lie sitten mennyt pieleen ekalla kerralla. Shimmaus tuli samalla hoidettua kun oli yksi shimmilevy kulunut katkipoikki. Nyt on taas kestänyt.
Suht samoilla kilsoilla omaan tehty vesipumppuremppa, lähinnä varoiksi kun joutu ottaan venakopan auki puolipuristimen ruvettua kiukutteleen. Noi rullat vaihdoin kanssa ja yksi shimmilevy mullakin oli alkanu säröileen, itse laakereissa en huomannu mitään ihmeellistä.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Vastaa Viestiin