Männän uusimisväli LC4?
Valvoja: Moderaattorit
-
Kooteeäijä
- Viestit: 139
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:59 pm
- Pyörä: Medium Iso Oranssi
- Paikkakunta: E-karjala
Männän uusimisväli LC4?
Mikä on paras indikaattori milloin tulisi mäntä vaihtaa? Voiko sylinterin "väljyyttä" jotenkin mitata?
Pyörässä on mittarissa liki 60 tkm, mutta ei havaintoa milloin mäntä on vaihdettu, vai onko ollenkaan..
Selviääkö puristusten mittaamisesta jotain? Paljonko pitäisi olla hyvän sylinterin puristukset, ja paljonko vaihtokuntoisen?
Miten käyttäytyy ajossa väljä kone?
Pyörässä on mittarissa liki 60 tkm, mutta ei havaintoa milloin mäntä on vaihdettu, vai onko ollenkaan..
Selviääkö puristusten mittaamisesta jotain? Paljonko pitäisi olla hyvän sylinterin puristukset, ja paljonko vaihtokuntoisen?
Miten käyttäytyy ajossa väljä kone?
Re: Männän uusimisväli LC4?
LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.
Re: Männän uusimisväli LC4?
Ohivirtausmittauksellahan voisi koittaa arvioida paljonko vuotaa ko. välistä.
Kaippa ne puristuspaineet laskee ja öljyä alkaa kulua kun mäntä/renkaat/sylinteri ovat riittävän kuluneet... Toki samoja oireita voi tulla muistakin syistä. Ohivirtausmittarilla osaava mittaaja kyllä osaa arvioida onko vuotoa paljonkin männän ja pytyn välistä kampikammioon.
Kaippa ne puristuspaineet laskee ja öljyä alkaa kulua kun mäntä/renkaat/sylinteri ovat riittävän kuluneet... Toki samoja oireita voi tulla muistakin syistä. Ohivirtausmittarilla osaava mittaaja kyllä osaa arvioida onko vuotoa paljonkin männän ja pytyn välistä kampikammioon.
antti
-
Kooteeäijä
- Viestit: 139
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:59 pm
- Pyörä: Medium Iso Oranssi
- Paikkakunta: E-karjala
Re: Männän uusimisväli LC4?
Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säryPasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?
- aluhao
- Viestit: 70
- Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
- Pyörä: KTM LC4 600/640
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Männän uusimisväli LC4?
Mun mielestä ne kuluneen männän palat on helpoin ottaa yhtenä könttinä pois sieltä koneesta eikä kerätä niitä kampikammiosta... Oon kuullu jostain jotain huhuja että reilu 10tkm olis hyvä väli mutta meinasin kyllä n.9tkm ajetun männän laittaa uusiokäyttöön kun ei näytä lainkaan kuluneelta.
Onhan tuo kuluminen tietty ajotyylistäkin kiinni. Ja tietty viritysasteesta.
Onhan tuo kuluminen tietty ajotyylistäkin kiinni. Ja tietty viritysasteesta.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
- Spine of god
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su Elo 10, 2008 9:37 pm
- Pyörä: KTM LC4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Männän uusimisväli LC4?
avdriderin foorumilla muistan joidenkin hurjien ajaneen adveillaan lähes 100k ilman konerementteja.. Ja eikös LC4 ole vasta sisäänajettu 10k kohdalla 
-Spine
-Spine
Re: Männän uusimisväli LC4?
No ei sitten, sovitaanko 60 tkm?Kooteeäijä kirjoitti:Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säryPasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.![]()
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?
Re: Männän uusimisväli LC4?
ei sovi!
nukkuisin yöni paljon paremmin jos internetissä lukisi että männänvaihtoväli olisi 57tkm
nukkuisin yöni paljon paremmin jos internetissä lukisi että männänvaihtoväli olisi 57tkm
MunaPussiRacingTeam!
Troy Lee:n kypärät ja vermeet!
LifeOfHösö
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Troy Lee:n kypärät ja vermeet!
LifeOfHösö
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Männän uusimisväli LC4?
Kooteeäijä kirjoitti:Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säryPasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.![]()
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?
Jep, tai ainakin yritys on kova.
+74tkm nyt mittarissa, olettaen ettei ennen mua ole paljoa ajettu ilman mittaria, edelleen alkuperäinen mäntä, kiertokanki ja kampiakseli paikoillaan
Viime kesänä meni männänrengas poikki.
Vaihtaessa tuli mitattu mäntä, ei ollut vielä hylkyrajalla eikä muutenkaan pahan näköinen.
Sylinterikin näytti ns. uudelta.
Uusilla renkailla tuntui kone taas pirteältä...
Isoa pamahdusta odotellessa...
Re: Männän uusimisväli LC4?
Oliko venttiilinnostajien rullien laakerit missä kunnossa / oletko niitä joutunut vaihtamaan? Advriderillä on ollut juttua niiden pettämisestä.Jarno kirjoitti:Kooteeäijä kirjoitti:Eli ajaa vaikka 100t km jos vaan ei säryPasi kirjoitti:LC4:n männänvaihtoväli on sama kuin autoissa. Eli vaihetaan jos särkyy.![]()
Oman käsitykseni mukaan yksimukisellä kuramopolla ei ihan tuollaisia kilometrejä ajeta samalla männällä, vaikka vielä kävisikin..?
Jep, tai ainakin yritys on kova.
+74tkm nyt mittarissa, olettaen ettei ennen mua ole paljoa ajettu ilman mittaria, edelleen alkuperäinen mäntä, kiertokanki ja kampiakseli paikoillaan![]()
Viime kesänä meni männänrengas poikki.
Vaihtaessa tuli mitattu mäntä, ei ollut vielä hylkyrajalla eikä muutenkaan pahan näköinen.
Sylinterikin näytti ns. uudelta.
Uusilla renkailla tuntui kone taas pirteältä...
Isoa pamahdusta odotellessa...
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Männän uusimisväli LC4?
Kertaalleen olen vaihtanut, mitään hälyttävää ei kyllä ollut näkyvissä laakeripinnoilla tai neuloissa...juha kirjoitti:
Oliko venttiilinnostajien rullien laakerit missä kunnossa / oletko niitä joutunut vaihtamaan? Advriderillä on ollut juttua niiden pettämisestä.
Ei ole niin iso tai kallis juttu etteikö tuota voisi tehdä esim vesipumpun huollon yhteydessä jos epäilyttää.
Keinuvipujen akseleiden shimmiprikoissa oli enemmän kulumisen jälkiä.
Re: Männän uusimisväli LC4?
ok, millä kilsoilla teit vesipumppurempan about? Ja miten ylipäätään lc4:llä voi noin paljon ajaa, sulla on varmaan delvacit koneessaJarno kirjoitti:Kertaalleen olen vaihtanut, mitään hälyttävää ei kyllä ollut näkyvissä laakeripinnoilla tai neuloissa...juha kirjoitti:
Oliko venttiilinnostajien rullien laakerit missä kunnossa / oletko niitä joutunut vaihtamaan? Advriderillä on ollut juttua niiden pettämisestä.
Ei ole niin iso tai kallis juttu etteikö tuota voisi tehdä esim vesipumpun huollon yhteydessä jos epäilyttää.
Keinuvipujen akseleiden shimmiprikoissa oli enemmän kulumisen jälkiä.
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Re: Männän uusimisväli LC4?
Ne keinuvipujen rullat/laakerit maksaa muistaakseni 19 EUR/kpl, eli ei ainakaan hinnan takia kannata jättää vaihtamatta. Omaani on vaihdettu nyt kaksi kertaa imupuolen rulla/laakeri. Eka vaihto oli jossain 28500km tienoilla. Toinen vaihto tuli vain n. tonnin tai kaksi ensimmäisen vaihdon jälkeen, mikä lie sitten mennyt pieleen ekalla kerralla. Shimmaus tuli samalla hoidettua kun oli yksi shimmilevy kulunut katkipoikki. Nyt on taas kestänyt.
Pitää ilmeisesti vaan pitää kierrokset tarpeeksi korkealla niin yläkerran voitelukin pelaa paremmin
Pitää ilmeisesti vaan pitää kierrokset tarpeeksi korkealla niin yläkerran voitelukin pelaa paremmin
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Männän uusimisväli LC4?
Ihan helppoa se on tuolla ajaminen kun ei liikaa murehdi (tuttuja) kilinöitä ja kolinoita...juha kirjoitti:
ok, millä kilsoilla teit vesipumppurempan about? Ja miten ylipäätään lc4:llä voi noin paljon ajaa, sulla on varmaan delvacit koneessa
Kirjanpihon mukaan vesipumppu huollettu ja keinujen rullat vaihdettu 55666km kohdalla, 31.3.2008.
Saman tietolähteen mukaan öljyinä on ollut motorexin ja teboilin tuotteita.
Shimmaukseen sain sellaisen vinkin että jotta kaksi paksumpaa prikkaa joiden välissä yksi ohuempi olisi parempi kuin yksi vielä paksumpi ja ohut sen kaverina.
Se ohuinhan sieltä nopeiten kuluu, varsinkin jos on keinuvivun vieressä.
- t.t.tammi
- Viestit: 2175
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Männän uusimisväli LC4?
Suht samoilla kilsoilla omaan tehty vesipumppuremppa, lähinnä varoiksi kun joutu ottaan venakopan auki puolipuristimen ruvettua kiukutteleen. Noi rullat vaihdoin kanssa ja yksi shimmilevy mullakin oli alkanu säröileen, itse laakereissa en huomannu mitään ihmeellistä.JSL kirjoitti:Ne keinuvipujen rullat/laakerit maksaa muistaakseni 19 EUR/kpl, eli ei ainakaan hinnan takia kannata jättää vaihtamatta. Omaani on vaihdettu nyt kaksi kertaa imupuolen rulla/laakeri. Eka vaihto oli jossain 28500km tienoilla. Toinen vaihto tuli vain n. tonnin tai kaksi ensimmäisen vaihdon jälkeen, mikä lie sitten mennyt pieleen ekalla kerralla. Shimmaus tuli samalla hoidettua kun oli yksi shimmilevy kulunut katkipoikki. Nyt on taas kestänyt.