Olen tehnyt kytkinremonttia.
Levy oli vaihtorajalla.
Muutama vinkki:
- perä ja vaihdelaatikko kannattaa irrottaa yhtenä pakettina.
- ohjureina irrotuksessa on syytä käyttää pitkiä pultteja M8*150 mm.
Itse käytin lukkoruuveja DIN 603, mutta ne ovat liian pehmeitä, Toinen vääntyi hieman laatikon irrotuksessa. Hanki paremmat pultit. Laatikko pitää vetää suoraan irti, jotta kytkimen käyttötappi ei väänny.
- kytkinlevyn keskitys onnistuu hyvin 4.5 mm poranterällä. Sisäspoorin halkaisija on 18 mm ja kytkimen käyttöakselin halkaisija 9 mm, joten ko poranterällä saa testattua keskityksen hyvin.
- painelevyn ja spoorien tahnaukseen on hammasharja mainio peli. Vähän tahnaa myös sinne vauhtipyörään, missä jousilevy ottaa siihen kiinni. Ei tule liikaa kuparitahnaa sinne. Ja tulee itsellekin hankittua uusi hammasharja.
Minulla oli vaihdelaatikon akselin spoorit erinomaisessa kunnossa, ei mitään kulumaa havaittavissa. 110.000 km ajettu.
- Haynesin kirjassa kehotetaan purkamaan ihan liikaa tavaraa. Takarunko kannattaa kipata ylös, kun kaikki sähköjohdot on varmistettu niin, että ne eivät hannaa nostoa.
Eli älä irrota ollenkaan sitä takarungon etummaista läpi menevää pulttia.
Esim. sulakeboxia ei tarvitse irroittaa.
- Asennusvaiheessa takanavassa on hyvä olla pari pyörän pulttia kiinni. Niistä voi pyörittää vaihdelaatikon akselia oikeaan kohtaan ( kunhan joku vaihde on päällä ), jotta spoorit osuvat kohdalleen
- Vaihdelaatikon asennuksen viime senteillä voi käyttää alempia pitkiä kiinnityspultteja, joilla homma varmistetaan ja kiristellään laatikon yläreunan pulttirei'stä.
- Laatikon ohjausnastoihin kannattaa laittaa kuparitahnaa, seuraavalla kerralla irtoaa paremmin.
- Uudet kytkimen pultit pitää vaihtaa aina levyn vaihdon yhteydessä. Hommaa ne lukkkoprikat niihin samalla ( itse laitoin vanhat prikat, kun en ollut niitä hommannut ). Jos joutuu irrottamaan vauhtipyörän stefan vaihtoa varten, on myös ne pultit uusittava. Itsellä oli molemmat stefat ( moottori ja laatikko ) kunnossa.
- moottorin lukitus pulttien kiristystä varten onnistuu siitä vauhtipyörän reiästä. Se vastareikä on siellä noin klo 10.00 kohdalla. 7 mm kuusiokoloavain esim. reikään.
Pekka

PS. Ei noita M8*150 mm pultteja näköjään ihan helpolla löydy lujempina versioina.
Ehkä pitää käyttää kolmea lukkoruuvia Din 603 ohjureina ensi kerralla. Eli sadantuhannen kilometrin päästä.