Kun tästä on ollut puhetta ja tuli yhteen meiliin vastattua vähän laajemmin, niin ajattelin, että josko tästä olisi jollekulle muullekkin hyötyä:
Tämä on kirjoitettu vähän erissä, joten osa asioista on toistona, joten älä välitä siitä.
Minulla on Magellanin GPS (
Meridian Platium), joten tarkemmat kommenttini perustuvat siihen. Järkeviä vaihtoehtoja merkkien osalta on käytännössä Magellan tai Garmin. Yleisesti ottaen kyse on vähän että kummasta tykkää, yleistäen Magellanin tarkkuutta ja vastaanotto kykyä huonoissa olosuhteissa pidetään parempana, Magellan on laitteisto puolella hieman parempi (esim. Käyttää SD-muistikortteja), kun taas Garmin on hieman pihimpi virran suhteen ja ohjelmistot ovat parempia käyttää. Kumpaankin saa varsin kattavasti karttoja, tosin Suomen näkökulmasta Magellenailla on ymmärtääksen tällä hetkellä pienoinen etumatka, tosin yleensä jollain viiveellä molempiin löytyy samantasoisia karttoja.
Itse kun aikoinaan tein päätöstä GPS:n hankinnasta, oli tärkeimpinä valinta kriteereinä seuraavat asiat:
- mahdollisimman monipuolinen käyttö (ulkoilu, mopoilu, kelkkailu, autoilu, retkeily), jolloin rajaus meni automaattisesti ”käsikapuloihin”. Tämä asettaa myöskin tarpeita iskun- ja vedenkestävyydelle, omani on iskunkestävä, sekä vedenpitävä ja kelluu (tosin Magellanin paristokannen väkäsiä kannattaa hieman tehdas asetuksista taivuttaa sisäänpäin, ihan vaan varmuuden vuoksi).
- käyttö ilman virtaa, kummallakaan ei ole sisäistä laturia (vrt. kännykkä), mutta toisaalta nykyisin saa varsin hyviä pikalatureita, jotka toimivat sekä verkkovirrasta, että tupansytyttimestä (esim Haman laturi, joka löytyy Anttilasta). Vielä kun homma kunnon sormiakut (2400mAh) homma toimii kohtuu hyvin. Toki paristosarjoja saa olla mukana muutoma, jos laitetta aikoo pitää päällä yötä päivää. Tämä tosin heikentää värinäyttöjen asemaa, koska ovat hieman enemmän virtaa kuluttavia.
- mahdollisimmän selkeä näyttö (= riittävän iso huomioiden toki kannettavuuuden), jolloin Magellanin
Meridian-sarja alkoi muodostua varteenotettavaksi tekijäksi. Värinäyttöä mietin myöskin, mutta aikoinaan hinta oli selkeästi kovempi kuin perusnäytöllä (nykyään ero on selkeästi kaventunut), mutta lisäksi värinäyttö vie enemmän virtaa ja lisäksi niissä on näkyvyys ongelmia auringon paisteessa, jolloin on pakko pitää taustavaloa päällä ja taas virrankulutus kasvaa. Jotkut ovat heijastuksista eroon käyttämällä samanlaista heijastuksen estokalvoa, mitä saa esim PDA laitteisiin, mutta taas ollaan samassa tilanteessa, että joudutaan käyttämään taustavaloa ja virran kulutus kasvaa.
- kartat mahdollisimman hyviä. Hankinta hetkellä Magellanin perus Suomen kartta, joka tuli laitteen mukana oli jo parempi kuin Garminin kartta ja lisäsi siihen tuli varsin nopeasti Magellanin oma kartta tuote (Magellan MapSend Street & Destinations Suomi), jossa näkyy jo erittäin kattavasti pikkutiet ja osa poluistakin, lisäksi siinä on korkeuskäyrät ja jonkun verran POI (Point Of Interest = mielenkiintoisia kohteita) tietoa esim. Osa bensa-asemista jne.
- mahdollisuus pitää riittävästi karttoja mukana maantieteellisesti hajallisellakin reissulla (esim. Espoosta pohkois Norjaan), ilman että välillä tarvitsee latailla karttoja itse GPS-laitteeseen, jolloin mukana pitäisi olla kannettava tietokone. Tämän mahdollistaa Magellanin
Meridian-sarjan SD-muistikorttien käyttäminen, joille saa erittäinkin laajoja alueita ladattua velmiiksi matkaan.
Yleistä GPS:n käytöstä: Jos ja kun päädyt laitteen hankkimaan, niin:
- älä odota, että kaikki on helppokäyttöistä – näin ei ole. Tosin moni asia toimiii mukavasti, muttei välttämättä aina loogisesti
- minun tietääksi ostat minkä tahansa laitteen, niin joudut aina tekemään jonkun kompromissin – tosin käytännössä tulet olemaan varmasti valitsemaasi laitteeseen tyytyväinen
- Laitteeseen joutuu aika-ajoin tekemään ohjelmistopäivityksia (ei maksa rahaa, mutta hermot voi välillä mennä. Laitteen joutuu aika-ajoin buuttaamaan resetin kautta (hermot voi mennä) jne.
- sinulla tulee olemaan useampi karttaohjelma, joiden välillä joudut tietoa siirtämään, jotta saat mukavasti kaiken tehtyä – alempana muutoma esimerkki
- jonkun ajan päästä et laitetta pois vaihtaisi – tosin ehkä haluat jonkun toisen laitteen tms, mutta GPS:stä et luovu....
- laitteeseen EI KANNATA sokeasti luottaa vaan maalaisjärkia (ja ehkäpä paperikartta) ovat tukena tarpeellisia
Laitteen hankkiminen: OSTA IHMEESSÄ JENKEISTÄ, säästät noin puolet ja lisäksi moni tarvikkeistakin on siellä halvempi kuin täällä (tämä mielestäni koskee sekä Garminia, että Magellania). Jos ostat Magellanin jenkeistä on laitteessa amerikan peruskartta, jonka kuitenkin saa vaihdettua itse. Huomioitavaa mikäli tilaa nettikaupasta niin pääle tulee verot.
Mitä minulla on ja mitä mielestäni kannattaa hankkia:
- GPS-laite, minulla Magellan
Meridian Platium. Vaihtoehtoja joihin kannattaa tutustua: Magellan
Meridian-sarja (Gold, Platium, Color), Garmin GPSMAP 60 ja 76-sarjat (näistä en ikävä kyllä tiedä sen enempää). Täältä näet hieman jenkkien hintatasoa:
http://www.affordablegps.com/
- Teline, minulla RAM Mounts- perusteline
Meridian-sarjan laitteelle, 1”-pallon perusvarsi, U-pulttikiinnitys moottoripyörään, iso imukuppi-kiinnitys autoon, lisäksi minulla on itse tehty pohja, jonka saaa kuminauhoilla kiinni moottorikelkan sarviin. Vaihtoehtoja joihin kannattaa tutustua: tietysti valmistajien omat tuotteet, mutta RAM Mounts-telineet ovat erittäin monipuolisia ja kestäviä. Lisäksi niitä saa jenkeistä erittäin hyvään hintaan !! Joten kannattaa hieman suunnitella missä laitetta käyttää ja hankkia tarvittavat varusteet kerralla. Sivu mistä löytyy hyvin RAM tavaraa:
http://www.gpscity.com/accram/ram/rammounts.html
- Piuhat, minulla on perus tupakansytytin virtapiuha, yhdistetty tupankansytytin data piuha (jonka ostin ilman liitinpäitä) ja laitteen mukana tuleva datapiuha. Virta ja yhdistelmä piuhat olen katkaissut ja laittanut niihin vedenpitävät liittimet ja sitten vieljellyt liittimien toisia päitä (= virtalähteitä) seuraavasti: moottoripyörässä virta akulta, autossa virta akulta, erillinen tupakansytytinpää yleiskäyttöön ja Bilteman 12v muuntaja kotikäyttöön. Oikeasti erillisillä virta ja data pihoilla pärjää, mutta jos halua esim. Autossa leikkiä GPS – tietokone yhdistelmällä tai jos kotona haluaa tehdä suurempia projekteja GPS – tietokone yhdistelmällä, niin yhdistelmä kaapelille on (ehkä) käyttöä, koska oikeasti pattereillakin pärjää ! Eli vähintääkin perus paketin mukana tulevan data piuhan lisäksi tarvitaan 1 kpl tupakansytytin virtapiuhan, koska siinä on laitteen liitinpää ja virran rekulaattori.
- Kartat: riippuen missä aiot liikkua, niin periaatteessa tarvitset aina alueen peruskartan ja ilman alueen tarkkaa karttaa voi olla ettet saa laitteesta tarvitsemaasi hyötyä irti.
1. Ostopaikasta riippuu mikä peruskartta laitteessa on vakiona, mutta peruskartan saa vaihdettua.
2. Lisäksi tarjolla on useitakin erilaisia aluekohtaisia tarkkoja karttoja, itselläni on suomesta ostettu Magellan MapSend Street & Destinations Suomi, joka on kurapyöräilijälle ehdoton ostos, lisäksi olen ostanut Magellanin MapSend DirectRoute Europe kartan, joka kattaa läntisen euroopan ja tällä hetkellä osan eteläistä länsi suomea (päivitys tulee jossain vaiheessa), kartta on uusin versio euroopan kartoista, joten siinä on varsin hyvin tämän hetkinen karttatieto, mutta pääjuttu on se että kyseinen kartasto ohjelma on reitittävä, eli kun lähdet reissuun, niin laitat vain haluamasi päämäärän ja laite reitittää ja opastaa sinut automaattisesti perille, tosin ainakaan tässä versiossa et voi välita esim. Pääteitä välttävää reititystä, tai luoda välietappeja.
3. Magellanin kartta ohjelmilla voi siis ladata tarkkoja karttapohjia, reittipisteitä ja reittejä itse laitteeseen ja laitteesta voi latailla tietoja reittipisteistä, reiteistä ja kuljetuista reissuista PC:lle, sekä PC:tä voi käyttää reaaliaikaiseen paikkatiedon seuraamiseen kun GPS on siihen kytkettynä. Mutta tämä on joissain tilanteissa hieman kömpelöä (esim. Jo tehtyjen reittipisteiden ja reittien käsittely/muokkaaminen) ja sitä varten minulla on OziExplorer karttaohjelma (
http://www.oziexplorer.com/), johon itse olen hankkinut lisenssinkin, mutta ilman lisenssiäkin voi noita muokkauksia tehdä tyhjällä karttapohjalla (lisenssilliseen versioon voi skannata karttapohjia). Lisäksi Kaverilla olen tutustunut Genimapin Suomen GT reittikarttaan, jolla on helppo tehdä hiekkateidenkin kautta meneviä reittejä (automaattireitys), joita sitten pystyy esim. Ozin avulla lataamaan GPS:ään.
4. SD-kortin ulkoinen lukija. Nopeuttaa huomattavasti esim karttatiedostojen lataamista muistikortille, onnistuu toki suoraan GPS:äänkin mutta jos tuolle on muutenkin käyttöä, niin kannattaa ehdottamasti, eikä maksa edes paljon.
5. Sormiakkuja ja laturi. Iselläni Anttilasta mallin jolla voi ladata sekä verkkovirrasta, että tupankansytytin liittemestä, hinta taisi tarjouksessa olla 29€
6. SD muistikortti / kortteja, yhdellä 128/256 pärjää jo erittäin hyvin.
Olisikohan tuossa nyt alkuun asiaa. Mielläni kerron lisääkin jos/kun kysymyksiä tulee.
Terveisin