KTM Adventure 950
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Vesipumppurempasta kysymys, ja taustaa:
Päätin sitten 34t ajetusta pelistä vaihtaa vesipumpun akselin ja tiivisteen, ne kun on osoittautuneet heikoksi kohdaksi 03...05? malleissa eri lähteiden mukaan. Ajattelin tehdä rempan ennen kesän pidempiä reissuja. Homma meni hyvin siihen asti. kunnes tuli vuoro ottaa sisempi (siis moottorin puoleinen) kytkinkopan suoja pois. Ei vaan meinaa irrota millään . Joo, kaikki pultit on varmasti irrotettu ja pois paikoiltaan. Olen koputellut erilaisilla pehmeillä ja kovemmilla vasaroilla koppaa varovasti ja vähän kovempaa, mutta ei irtoo..
Eikä kiinnosta edes kysyä kopan hintaa jos sattuu murtumaan koputellessa.. Eli kellä on kokemusta ko hommasta niin odotan mielenkiinnolla niksejä
-Heksa
Päätin sitten 34t ajetusta pelistä vaihtaa vesipumpun akselin ja tiivisteen, ne kun on osoittautuneet heikoksi kohdaksi 03...05? malleissa eri lähteiden mukaan. Ajattelin tehdä rempan ennen kesän pidempiä reissuja. Homma meni hyvin siihen asti. kunnes tuli vuoro ottaa sisempi (siis moottorin puoleinen) kytkinkopan suoja pois. Ei vaan meinaa irrota millään . Joo, kaikki pultit on varmasti irrotettu ja pois paikoiltaan. Olen koputellut erilaisilla pehmeillä ja kovemmilla vasaroilla koppaa varovasti ja vähän kovempaa, mutta ei irtoo..
Eikä kiinnosta edes kysyä kopan hintaa jos sattuu murtumaan koputellessa.. Eli kellä on kokemusta ko hommasta niin odotan mielenkiinnolla niksejä
-Heksa
Hyvät ohjeet kuvien kera, kiitos vinkistä. Kopan irrottamisesta ei tuollakaan ollut mitään, mutta lämmityspuhaltimella lämmitys auttoi ja koppa on irti ja uunissa . Vesipumpun akseli ei ollut mitenkään kovin kulunut, olisi luultavasti kestänyt vielä toisen mokoman kilometrejä. Uusi akseli on väristä päätellen lämpökäsitelty pinnasta kovemmaksi, joten sen suhteen ei pitäisi huolia ihan heti olla.
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
- Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
- Paikkakunta: Hausjärvi
LC8:n kytkimen työsylinterin ongelmista on tullut luettua maailmalta jo aikaisemmin, mutta heti tuoreeltaan bongasin omasta öljyvuotoa sekä pää- että työsylinteristä. Pääsylinterin mahdollista vuotoa täytyy seurata, saattaa olla myös ulkoista ts. täytetty yli ja siksi suttuinen.
Työsylinterin purinkin palasiksi samoin tein ja totesin että jotain tässä on koetettu korjailla, ainakin ohjurina/lämpöeristeenä yms. toimiva muovipalikka on pyörää uudempi. Kun kerran tuli purettua niin laitoin mäntään uuden O-renkaan ja takaisin pakettiin. Magura on suunnitellut systeemin mineraaliöljyllä toimivaksi ja ainoa mitä siihen hätään keksin oli ATF jolla systeemin täytin ja ilmasin. Vuoto on poissa toistaiseksi, mutta jotenkin ei tuo rakenne vakuuta minua.
Uuden samanlaisen työsylinterin osto ei juuri kiinnosta, tiivisteitä voi vaihdella vanhaankin, varsinkin kun tuo "ohjuri" näyttää nyt tiiviiltä. Jenkeistä saisi Evoluzione -merkkistä työsylinteriä jossa on tuplatiivisteet ja 10v takuu. Onko joku hommannut sellaista tai kehittänyt jotain muuta ratkaisua, vai onko kaikilla muilla pysynyt työsylinteri tiiviinä?
Muistelen kyllä jonkun maininneen öljyvuodosta työsylinteristä eturattaan vaihto-operaatiossa, periatteessa öljyn pitäisi pysyä sylinterissä jos o-rengas on ehjä ja mäntä liikkuu suorassa.
EDIT: höh, SE topikissa näköjään sama juttu...no jos jollain olisi jotain uutta...
Työsylinterin purinkin palasiksi samoin tein ja totesin että jotain tässä on koetettu korjailla, ainakin ohjurina/lämpöeristeenä yms. toimiva muovipalikka on pyörää uudempi. Kun kerran tuli purettua niin laitoin mäntään uuden O-renkaan ja takaisin pakettiin. Magura on suunnitellut systeemin mineraaliöljyllä toimivaksi ja ainoa mitä siihen hätään keksin oli ATF jolla systeemin täytin ja ilmasin. Vuoto on poissa toistaiseksi, mutta jotenkin ei tuo rakenne vakuuta minua.
Uuden samanlaisen työsylinterin osto ei juuri kiinnosta, tiivisteitä voi vaihdella vanhaankin, varsinkin kun tuo "ohjuri" näyttää nyt tiiviiltä. Jenkeistä saisi Evoluzione -merkkistä työsylinteriä jossa on tuplatiivisteet ja 10v takuu. Onko joku hommannut sellaista tai kehittänyt jotain muuta ratkaisua, vai onko kaikilla muilla pysynyt työsylinteri tiiviinä?
Muistelen kyllä jonkun maininneen öljyvuodosta työsylinteristä eturattaan vaihto-operaatiossa, periatteessa öljyn pitäisi pysyä sylinterissä jos o-rengas on ehjä ja mäntä liikkuu suorassa.
EDIT: höh, SE topikissa näköjään sama juttu...no jos jollain olisi jotain uutta...
Ongelmana ei ole o-rengas vaan se että työsylinterin mäntään tulee murtuma josta öljyt karkaavat ulos. Murtuma on pieni ja sitä ei välttämättä helpolla huomaa. Murtumista varmaankin nopeuttaa muoviholkin kuluminen soikeaksi. Uudessa sylinterissä rakennetta on muutettu/vahvistettu, mutta tämä lienee käyttökelpoinen ratkaisu vain takuukorjauksissa. Evoluzione:n työsylinterin saa suunnilleen samaan hintaan kuin Maguran.ankara kirjoitti:periatteessa öljyn pitäisi pysyä sylinterissä jos o-rengas on ehjä ja mäntä liikkuu suorassa.
- Liitteet
-
- Kytkimen sylinterin mäntä 2.jpg
- Työsylinterin murtuma
- (115.3 KiB) Tiedosto ladattu 214 kertaa
KTM 15 000 km merkkihuolto teetetty. Hinta 280 euroa, eikä siinä ihan kaikki.
Huollon jälkeen ajoretki aika syvällä lapin viidakossa kivisellä polulla pieni pohjakosketus, auts. Eipä ollut pohjapanssariaakaan. Käytännössä tai teoriassa, ihan kummin vain: ajossa se ei voi irrota. Soitto huoltoliikeeseen - löytyi! Varovaista ajoa loppupäivä ja huoltoon takasin ja panssari alle. Samalla kurkkasin hiukan muutenkin pyörää sillä silmällä. Pultteja puuttui muutamia huollon jälkeen, joten niidenkin kohtaloa paraneltiin. Pyörä taas kunnossa. Ajattelin vaihtaa takarenkaan ennen lomareissua ja samalla katsoin takajarrupaloja. Palat löytyi miltein ilman pintaa Huollon jälkeen noin 500 km maantieajoa.
Siis, huolto ihan ok, mutta sen laadussa hiukan parantamisen varaa. Olisiko nätisti foorumin sääntöjen puitteissa.
Itse pyörästä hiukan,
KTM 950 adventurella olen ajellut n. 5000 km. Edellinen peli oli GS 1100. Kuluttaa litran enempi, mutta sen verran on kyllä ärhäkkääpikin. Tankilla ajelee noin 260 km ennen kuin tankin varoitusvalo ilmoittaa toimivuudesta. GS oli helpompi lähteä valoista, mutta eiköhän KTM senkin opi. Nyt sammuu silloin tällöin. Tuuli nirvana on ihan hirvittävää 100 km/h vaudissa. Nyt paikalla korkeampi, mutta orginaali pleksi vaikuttaa mukavammalta. AdvRiver-foorumilta löytyy useita konfiguraatiota. Olen yrittänyt löytää sopivaa. MRA:lla on toimivia, mutta se ei tuota KTM pyöriin. Mutta itse pyörä on tosi "magee". Sorateillä menee melkein itsestään. Rouvakin viihtyy takapenkillä, voisko siitäkin päätellä jotain.
Huollon jälkeen ajoretki aika syvällä lapin viidakossa kivisellä polulla pieni pohjakosketus, auts. Eipä ollut pohjapanssariaakaan. Käytännössä tai teoriassa, ihan kummin vain: ajossa se ei voi irrota. Soitto huoltoliikeeseen - löytyi! Varovaista ajoa loppupäivä ja huoltoon takasin ja panssari alle. Samalla kurkkasin hiukan muutenkin pyörää sillä silmällä. Pultteja puuttui muutamia huollon jälkeen, joten niidenkin kohtaloa paraneltiin. Pyörä taas kunnossa. Ajattelin vaihtaa takarenkaan ennen lomareissua ja samalla katsoin takajarrupaloja. Palat löytyi miltein ilman pintaa Huollon jälkeen noin 500 km maantieajoa.
Siis, huolto ihan ok, mutta sen laadussa hiukan parantamisen varaa. Olisiko nätisti foorumin sääntöjen puitteissa.
Itse pyörästä hiukan,
KTM 950 adventurella olen ajellut n. 5000 km. Edellinen peli oli GS 1100. Kuluttaa litran enempi, mutta sen verran on kyllä ärhäkkääpikin. Tankilla ajelee noin 260 km ennen kuin tankin varoitusvalo ilmoittaa toimivuudesta. GS oli helpompi lähteä valoista, mutta eiköhän KTM senkin opi. Nyt sammuu silloin tällöin. Tuuli nirvana on ihan hirvittävää 100 km/h vaudissa. Nyt paikalla korkeampi, mutta orginaali pleksi vaikuttaa mukavammalta. AdvRiver-foorumilta löytyy useita konfiguraatiota. Olen yrittänyt löytää sopivaa. MRA:lla on toimivia, mutta se ei tuota KTM pyöriin. Mutta itse pyörä on tosi "magee". Sorateillä menee melkein itsestään. Rouvakin viihtyy takapenkillä, voisko siitäkin päätellä jotain.
- Liitteet
-
- ktm harmaakuva.jpg
- (34.99 KiB) Tiedosto ladattu 271 kertaa
Tuo oli kyllä jo kauniisti sanottu siitä huollosta/liikkeestä, sieltä ei saa mitään muuta kuin ei oota ja odota kaksi viikkoa sekä tarvikeosia vaikka kuinka pytäisi alkuperäistä...
Lienee ollut melkoinen yllätys ko. porukalle että kotarin määräaikaishuoltoon kuuluu öljyn vaihto, on jo kuullut useampia tapauksia että pyörää on seisotettu huollossa parikin viikkoa kun ei ole öljynsuodatinta ollut saatavilla vaikka huolto tilattu hyvissä ajoin, juu, uskotaan että uudessa 450 exc:ssä on erillainen öljynsuodatin kuin vanhemmissa (vai onko?) mutta luulisi merkkiliikkeen varmistavan silti että osat on kun pyörä kiikutetaan huoltoon ja viimeistään ennen kuin aletaan purkamaan....
Itse pyörästä sen verran että on kyllä makean oloinen peli (tuo HarriI:n mopeedi), suorastaan komea ilmestys. katson kyllä maailmaa oranssien lasien läpi, myönnetään mutta silti.
Lienee ollut melkoinen yllätys ko. porukalle että kotarin määräaikaishuoltoon kuuluu öljyn vaihto, on jo kuullut useampia tapauksia että pyörää on seisotettu huollossa parikin viikkoa kun ei ole öljynsuodatinta ollut saatavilla vaikka huolto tilattu hyvissä ajoin, juu, uskotaan että uudessa 450 exc:ssä on erillainen öljynsuodatin kuin vanhemmissa (vai onko?) mutta luulisi merkkiliikkeen varmistavan silti että osat on kun pyörä kiikutetaan huoltoon ja viimeistään ennen kuin aletaan purkamaan....
Itse pyörästä sen verran että on kyllä makean oloinen peli (tuo HarriI:n mopeedi), suorastaan komea ilmestys. katson kyllä maailmaa oranssien lasien läpi, myönnetään mutta silti.
antti
Itsellä katosivat takajarrupalat Uraalle mennessä vetisellä hiekkatiellä yhden aamupäivän aikana. Edellisinä kolmena ajopäivänä (lähes kuivia) ei kulumista juuri ollut. Jarrusatulan toisessa tapissa oli aika lailla likaa ja sinne oli muodostunut ylimääräinen olake joka haittasi satulan liikettä.HarriI kirjoitti:Ajattelin vaihtaa takarenkaan ennen lomareissua ja samalla katsoin takajarrupaloja. Palat löytyi miltein ilman pintaa Huollon jälkeen noin 500 km maantieajoa.
Biltemasta löytyy muuten pyörään sopivat (taka)jarrupalat. Luettelon mukainen koodi on väärä, oikea on muistaakseni se jonka Biltema ilmoittaa ko. pyörän etujarrupaloiksi. Kannattaa ottaa vanhat palat malliksi. Bilteman palat maksavat 11€, Allrightin palat 25€. Kestävyydestä en osaa sanoa mitään (vaihdoin toissapäivänä), mutta ainakin takapyörän saa lukkoon.
Huono tie, parempi mieli.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM Adventure 950
Löytyihän täältä omakin ketju, pelkäsin että joutuu olemaan huutolaispoikana SE-miesten ja 990 kuskien seassa.
Uusi 950-seikkailupyöräkuljettaja ilmoittautuu, 690 Enduro vaihtui sivistyneeseen Herrasmies-enduroon.
Omaa ajokokemusta minulla on nyt noin 500 kilometriä. Lystiä on ollut ja kyyti miellyttävää. Kaasu toimii mukavan pehmeästi ja helposti hallittavasti, äkkinäistä repaisua ei ole. Tosin pääsuuttimen varassa en ole vielä ajanut, hyvin on löyly riittänyt pienemmälläkin kaasukahvan kiertokulmalla. Kaasuttimen säädöistä ei ole harmainta aavistusta mutta ihan kivasti tuo toimii. Ilmeisesti samat säädöt kuin SE:ssä pätevät aika pitkälle näihinkin. Pakoputkistona on kaksi kappaletta Leovince SBK:ta. Pikkuisen on mielessä pyörinyt 2-1 haaran tekeminen ja toisen vaimentimen pois jättäminen. En sitten tiedä riittääkö Leossa hengityskyky, vai meneekö henki tiukalle jos molemmat pytyt pukkaavat kaasuja samaan putkeen.
Ohjelmassa on alkuperäisen bensapumpun vaihtaminen "hyvän sään aikana". Olen antanut itseni ymmärtää, että Facet 40171 on oikea pumppu tähän. Bensapaineen säädintä ei välttämättä ilmeisesti tarvitse, pumpun teho taitaa olla aika lähellä alkuperäistä. Niin, ja pumpun voi tilata täältä: http://www.aircraftspruce.eu/product_in ... -PUMP.html
Toinen varrottava asia lienee vesipumppu, sitä asiaa on käsitelty mm. tässä ketjussa: viewtopic.php?f=6&t=14531
Uusi 950-seikkailupyöräkuljettaja ilmoittautuu, 690 Enduro vaihtui sivistyneeseen Herrasmies-enduroon.
Omaa ajokokemusta minulla on nyt noin 500 kilometriä. Lystiä on ollut ja kyyti miellyttävää. Kaasu toimii mukavan pehmeästi ja helposti hallittavasti, äkkinäistä repaisua ei ole. Tosin pääsuuttimen varassa en ole vielä ajanut, hyvin on löyly riittänyt pienemmälläkin kaasukahvan kiertokulmalla. Kaasuttimen säädöistä ei ole harmainta aavistusta mutta ihan kivasti tuo toimii. Ilmeisesti samat säädöt kuin SE:ssä pätevät aika pitkälle näihinkin. Pakoputkistona on kaksi kappaletta Leovince SBK:ta. Pikkuisen on mielessä pyörinyt 2-1 haaran tekeminen ja toisen vaimentimen pois jättäminen. En sitten tiedä riittääkö Leossa hengityskyky, vai meneekö henki tiukalle jos molemmat pytyt pukkaavat kaasuja samaan putkeen.
Ohjelmassa on alkuperäisen bensapumpun vaihtaminen "hyvän sään aikana". Olen antanut itseni ymmärtää, että Facet 40171 on oikea pumppu tähän. Bensapaineen säädintä ei välttämättä ilmeisesti tarvitse, pumpun teho taitaa olla aika lähellä alkuperäistä. Niin, ja pumpun voi tilata täältä: http://www.aircraftspruce.eu/product_in ... -PUMP.html
Toinen varrottava asia lienee vesipumppu, sitä asiaa on käsitelty mm. tässä ketjussa: viewtopic.php?f=6&t=14531
- rainerb
- Viestit: 2633
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: KTM Adventure 950
Onnea uudelle pyörälle! Milloin uskallat lähteä Susikaartoa kokeilemaan tuolla? Siellä kuulemma yksi sun toinenkin kaatuilee tai on muuten vaikeuksissa...Tase kirjoitti:Löytyihän täältä omakin ketju, pelkäsin että joutuu olemaan huutolaispoikana SE-miesten ja 990 kuskien seassa.
Uusi 950-seikkailupyöräkuljettaja ilmoittautuu, 690 Enduro vaihtui sivistyneeseen Herrasmies-enduroon.
Omaa ajokokemusta minulla on nyt noin 500 kilometriä. Lystiä on ollut ja kyyti miellyttävää.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
- amaunu
- Viestit: 663
- Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
- Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
- Paikkakunta: Nokia
Re: KTM Adventure 950
Tuossa mielessä on pyörinyt jo hetken että voisiko näistä isoista kotkista koota juttua vaikkapa jonkin LC8 ketjun alle. Kaikissa kolmessa ketjussa on paljon tekniikkaan liittyvää tietoa hajallaan joista vaikkapa duksumiehetkin hyötyisi paljon. Tämmöstä ääneen ajattelin.
Hieno pyörä, onnea tuleville retkille.
Hieno pyörä, onnea tuleville retkille.
-ari
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM Adventure 950
Tuossa on paljonkin ajatusta, yhteistä tietoa on useassa ketjussa hajallaan.amaunu kirjoitti:Tuossa mielessä on pyörinyt jo hetken että voisiko näistä isoista kotkista koota juttua vaikkapa jonkin LC8 ketjun alle. Kaikissa kolmessa ketjussa on paljon tekniikkaan liittyvää tietoa hajallaan joista vaikkapa duksumiehetkin hyötyisi paljon. Tämmöstä ääneen ajattelin.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM Adventure 950
Kiitoksia Rainerrainerb kirjoitti:Onnea uudelle pyörälle! Milloin uskallat lähteä Susikaartoa kokeilemaan tuolla? Siellä kuulemma yksi sun toinenkin kaatuilee tai on muuten vaikeuksissa...Tase kirjoitti:Uusi 950-seikkailupyöräkuljettaja ilmoittautuu, 690 Enduro vaihtui sivistyneeseen Herrasmies-enduroon. Omaa ajokokemusta minulla on nyt noin 500 kilometriä. Lystiä on ollut ja kyyti miellyttävää.
Jaa, Susikaarrolle voisi lähteä vaikkapa 4.9.2009 klo 17. Aikaisemmin ei ole ajamiseen mahdollisuutta. Yhtenä iltana kaverit kyllä kovasti houkutteli mutta minulla oli kiire kotiin luutuamaan.
Tosi puheella iso adve oli pehmeässä hiekassa positiivinen yllätys, toisaalta onhan sen sukujuuret kotoisin Dakar-rallin aavikkokisoista. Jonkin verran olen sillä pehmeässä hiekassa ajellut ja täytyy sanoa että se on erittäin vakaa menijä. Voimaa on tarjolla silloin kun sitä tarvitaan ja suurta massaa ei pienet hiekkapalteet heilauttele. Samaten painopiste on varsin alhaalla joten pyörän tasapainottelu on mahdollista. Kannattaa vaan pitää pyörä hallinnassa, jos se pääsee karkaamaan, niin sitten sillä alkaa ihan oma elämä. Tämä näin ensikokemuksena, vuoden päästä jos tätä lukee, niin ihmettelee että mitä levotonta sitä onkaan tullut kirjoitettua.
Sama ajotekniikka sillä näyttää toimivan pehmeässä hiekassa kuin muillakin pyörillä, määrätietoinen ajo veto päällä tapeilla seisten.
- rainerb
- Viestit: 2633
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: KTM Adventure 950
Tase kirjoitti:
Jaa, Susikaarrolle voisi lähteä vaikkapa 4.9.2009 klo 17. Aikaisemmin ei ole ajamiseen mahdollisuutta. Yhtenä iltana kaverit kyllä kovasti houkutteli mutta minulla oli kiire kotiin luutuamaan.
Tosi puheella iso adve oli pehmeässä hiekassa positiivinen yllätys, toisaalta onhan sen sukujuuret kotoisin Dakar-rallin aavikkokisoista. Jonkin verran olen sillä pehmeässä hiekassa ajellut ja täytyy sanoa että se on erittäin vakaa menijä. Voimaa on tarjolla silloin kun sitä tarvitaan ja suurta massaa ei pienet hiekkapalteet heilauttele. Samaten painopiste on varsin alhaalla joten pyörän tasapainottelu on mahdollista. Kannattaa vaan pitää pyörä hallinnassa, jos se pääsee karkaamaan, niin sitten sillä alkaa ihan oma elämä. Tämä näin ensikokemuksena, vuoden päästä jos tätä lukee, niin ihmettelee että mitä levotonta sitä onkaan tullut kirjoitettua.
Sama ajotekniikka sillä näyttää toimivan pehmeässä hiekassa kuin muillakin pyörillä, määrätietoinen ajo veto päällä tapeilla seisten.
On varmasti hyvä peli! Viime viikolla STORMin pihassa joku Ruottalainen matkailija vaihdatti samanlaiseen harmaaseen uutta takarengasta tien päällä, ja oli siinä joku paikallinenkin (?) vieressä oranssisella isolla advella.
4.9 on vissiin perjantai? Jospa minä saisin laitettua tohtoriin uudet nappulat taakse, eikä olisi niin älyttömän kuuma kuin viimeeksi, niin lähtisin mielelläni (taas) mukaan. Sen verran on tullut ajeltua ja harjoiteltua, että pakko tuo on taas päästä taas kaatuilemaan läpi
Mutta tämä on Off-topikkia tänne - jatketaan Oulun osiossa.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.