KTM Adventure 950

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Erkki Hugg
Viestit: 11
Liittynyt: La Huhti 19, 2008 10:06 pm

KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Erkki Hugg »

Moro,

Kyseisestä moposta on tainnut ollut muutamia säikeitä, muttei kovin monta niin avaanpa uuden.

Kyseisiä laitteita ei ole kovin paljon tarjolla käytettynä, onko syynä se että omistajat ovat yltäkylläisen tyytyväisiä vai niiden vähyyden johdosta?

Kampetta on kehuttu kovasti ajo-ominaisuuksien / jousituksen puolesta, mutta moottori taitaa olla laitteen heikoin kohta, mm. kannet päästää paineet vesitilaan jos erehtyy ajamaan reilummin pitemmän matkaa ja valuhiekkaa kahvikupillinen lohkoissa ym. mukavaa. Kuinka käytännössä, kestääkö se ajoa myös motarilla ?

Uskaltaako moista ostaa käytettynä vai onko paras katsoa uusi saman tien ? Vai unohtaa koko ajatus ?

t. Erkki
Avatar
amaunu
Viestit: 663
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Itselleni moisen hankin ja syy oli kaasareitten ja vähemmän turhan elektroniikan. Viimekesän lopulla koeajoin 990sen josta jäi mieleen koneen kantikkuus mutta aivan käsittämätön hieno alusta. Sitten tuo kuume talvella vaihteli vehkeen kun sopivan vähänajettu yksilö löyti paikkansa. Hieno vehje, oikein odottaa seuraavaa ajolenkkiä ja meineillään olevat venyy ihan silkasta pyörästä naatiskelusta.
Vielä kun hankin G2 kaasukahvan johon voi vaihtaa vaijeripyörää säätämään kaasuvastetta kahvankäännössä, meno juohevoitu melkoisesti. Eipä kyllä osaa ajatella että miten pyörä tuosta paranisi, ehkä kilometrien mytötä tuo ylenpalttisen voiman tunne todennäköisesti tasottuu.

Siitä tuo 950 on kanssa hyvä hankinta että maailmalta löytyy rutkasti tietoa ja teknistä osaamista mitä vakavat harrastajat on pistäneet jakoon. Eli tyyppiviat on märehditty moneen kertaan mutta huoltamisen ja korjaamisen tueksi löytyy todella yksityiskohtaisiakin ohjeita/ideoita.

Samoja juttuja pohdin kun edellisen vehkeen ainoa surkeus oli katkennut jalkatapin jousi. Uskaltaako vehjettä hankkia ja kuinka paljon remonttia isokotka tuo tulleessaan. Vallankin kun kaupallinen mopohuolto on mitä ne keskimäärin tuppaa olemaan. Olettamus on että josko huoltaa aktiivisesti ite niin murheen määrä pysyy siedettävänä. Eihän se mikään honda ole mutta helkarin paljon hauskempi värkki.

nimim 1000 kilsaa takana eikä kaduta pätkääkään
virta
Viestit: 855
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja virta »

Erkki Hugg kirjoitti: Kyseisiä laitteita ei ole kovin paljon tarjolla käytettynä, onko syynä se että omistajat ovat yltäkylläisen tyytyväisiä vai niiden vähyyden johdosta?
Kyllä kai se sama ongelma on melkeinpä kaikkien matkaenduroiden kanssa. Vähän on olun alkujaan myyty, joten vähän on käytettyjäkin tarjolla.
Erkki Hugg kirjoitti: Kampetta on kehuttu kovasti ajo-ominaisuuksien / jousituksen puolesta, mutta moottori taitaa olla laitteen heikoin kohta, mm. kannet päästää paineet vesitilaan jos erehtyy ajamaan reilummin pitemmän matkaa ja valuhiekkaa kahvikupillinen lohkoissa ym. mukavaa. Kuinka käytännössä, kestääkö se ajoa myös motarilla ?
Koneessa lienee yksi selvästi heikkö kohta eli vesipumppu. Vesipumpun tiiviste ja akseli tulisi vaihtaa ehkä 30tkm välein ettei mene vedet ja öljyt sekaisin. Tunnin tai kahden homma. Tiivisteen materiaali vaihtui viimevuonna. Vielä ei tiedetä onko uusi parempi. Osat hommaan maksaa ~30e.

Ongelma kannen kanssa taisi olla lähinnä 03/04 mopoissa. Eivät olleet laittaneet prikkoja kansimuttereiden alle ollenkaan, joten alumiinikanteen tuli kootessa kiinnitysmomentiksi vähän mitä sattui -> suuri osa rupesi ajan kanssa vuotamaan. Pelkkä prikkojen lisääminen estää tuon jos ei ole tehty. Ei hommana suuresti pidennä normaalia venttiilien säätöä. Pitäisi kyllä olla takuuna tehty jokaiseen myytävään pyörään. Omaani ei ollut joten tein viime kesänä. Vaihdoin varmuudeksi samassa kansipahvin, tuo remontti veikin sitten pari päivää.

Tuskinpa tuo ihan katupyörän koneena kovasti on motarille allerginen. Vaikka motarilla liikkuminen selvästi onkin hyvän laitteen väärinkäyttöä.
Erkki Hugg kirjoitti: Uskaltaako moista ostaa käytettynä vai onko paras katsoa uusi saman tien ? Vai unohtaa koko ajatus ?
Tuskinpa tuolla koneella 200tkm ajaa ilman huoltoja niinko hondalla. Tosin 100tkm on jo ameriikanfoorumeilla useammallakin ilman suurempia ongelmia. Itse alustasta tai rungosta ei tunnu heikkoja kohtia löytyvän toisin kuin japanialaisista.

Pyörän vaihto kun itselle tulee taas mieleen saattaa ongelmana olla että mikään muu kuin uudempi samanlainen ei kelpaa. Sehän se vasta olisi tylsää shoppailua.
- jani
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

virta kirjoitti: Pyörän vaihto kun itselle tulee taas mieleen saattaa ongelmana olla että mikään muu kuin uudempi samanlainen ei kelpaa. Sehän se vasta olisi tylsää shoppailua.
Varsinkin kun isolle adventurelle on käynyt samalla tapaa kuin isoille japsienskoille aikoinaan kävi. DRbigi, AT:n yms ensimmäiset versiot olivat paljon kisahenkisempiä ja keveämpiä mitä viimeiset evolution mallit.

Eikös isojen adventurejenkin joustomatkat ole lyhentyneet ja paino noussut absien ja ties minkä härpäkkeiden takia?
Avatar
Akilleus
Viestit: 604
Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 9:33 am
Pyörä: KTM 1290 SAR
Paikkakunta: Littoinen, Lieto

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

vkoivu kirjoitti; Eikös isojen adventurejenkin joustomatkat ole lyhentyneet ja paino noussut absien ja ties minkä härpäkkeiden takia?
Jepjep!! -03 perusAdven ja nykyisen 990S:n joustoissa ero vain 15mm; pudottivat muistaakseni -04 molempia malleja -20mm. Itselläni on Saksasta Korpiahon Suomeen uittama -03 perusAdve, jolla oli ajettu 5700km kun sen ostin; 10tkm kohdalla vesipumppuremppa (meni Korpiahon takuuseen) ja n. 20tkm kohdalla kytkimen työsylinteri eturattaan vierestä. On myös tyyppivika, oireet alkavat sillä, että joutuu vähän väliä lisäämään kytkinnestettä. Työsylinteri maksoi BikeWorld'issä n.120 eeroo, vaihto kestää kytkimen ilmauksineen öpaut 0,5-1h. Vielä toi kansihomma ei ole osunut kohdalle, eli sitä odotellessa... :shock:
Suosittelen varauksetta ko. pyörää, sillä se on sellainen jota ei tarvitse alkaa päivittämään alustan tai tehojen suhteen; kaiki on jo kohdallaan :wink: . Toinen/ainoa vaihtoehto mielestäni on 950/990 Advelle on 950 SuperEnduro, jonka ainoa miinus on pieni menovesileili :cry: muuten se on vielä 950/990 Advea astetta "hurjempi" laite!!! :D
terv. Tapsa ja Kotka950
Viimeksi muokannut Akilleus, Su Huhti 20, 2008 7:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja tertsu »

vkoivu kirjoitti:Varsinkin kun isolle adventurelle on käynyt samalla tapaa kuin isoille japsienskoille aikoinaan kävi. DRbigi, AT:n yms ensimmäiset versiot olivat paljon kisahenkisempiä ja keveämpiä mitä viimeiset evolution mallit.

Eikös isojen adventurejenkin joustomatkat ole lyhentyneet ja paino noussut absien ja ties minkä härpäkkeiden takia?
Mielestäni näin ei ole käynyt. 2005 mallisen 950 Adventure S:n joustomatka 245 mm ja uudemman 990 Adv. S mallin joustomatka 265 mm. 990 on kilon painavampi kuin vanhempi 950, joten siltäosin olet oikeassa. S mallissa ei ole ABS:ia.

edit: Hieman on ristiriitaista tietoa noista joustomatkoista eri lähteissä. Joten voi olla, että ovat lyhentyneet.
Kura lentää...
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Nyt on 27tkm kotarin mittarissa ja ensimmäinen vika ilmaantui mopottimeen... :cry: Etuhaarukan stefat alko vuotaan. Manuaalin mukaan haarukan huoltoväli on 2v/15tkm ja molemmat on menny yli melkein tuplaten. Eli varmman aikakin jo huoltaa noi pumput...
Avatar
Akilleus
Viestit: 604
Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 9:33 am
Pyörä: KTM 1290 SAR
Paikkakunta: Littoinen, Lieto

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

KN76 kirjoitti;
Nyt on 27tkm kotarin mittarissa ja ensimmäinen vika ilmaantui mopottimeen... Etuhaarukan stefat alko vuotaan. Manuaalin mukaan haarukan huoltoväli on 2v/15tkm ja molemmat on menny yli melkein tuplaten. Eli varmman aikakin jo huoltaa noi pumput...
Mun omassa -03 vuoden Kotkassa nyt mittarissa 25 tkm ja stefat edessä tihkuivat myös öljyä, joten talven aikana huollatin sekä etupumput, että takaiskarin. Irrotin itse kaikki palikat ja vein Kaarinan Piispanristilla työskentelevälle Lehdon Petelle (LehtoRacingCompany). Hän kiersi Ameriikkaa ja Eurooppaa 15 vuotta KTM:n kisamekaanikkona ja kertoi juuri iskarien olevan hänelle tutuinta hommaa. Täyshuolto etu-ja takaiskareihin (stefat, työt, öljyt yms) maksoi 200€. Joku voi sanoa, että kallista, mutta vanha fraasihan sanoi "Elämä on" :wink: . Omat iskarit herkistyivät aivan selvästi, jopa niin, että samoilla säädöillä keula oli löysä ja alkoi "voblata" kun vauhtia oli tarpeeksi=aika paljon=liikaa :D :D ; keulan säätöjä piti kiristää, kunnon kokemusta sen jälkeen ei vielä ole. :shock:
terv. Tapsa ja Kotka950
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Tänään irrotin etupumput ja vein Hämeenlinnaan laitettavaks. Loppuviikost pitäis saada mopo takas nippuun. Ja löyty toinenkin vika mikä ei ainakaan vielä haittaa menoa... Etuvanne pikku lommolla. Jonkinmoinen tärsky kait ollu kun renkaan rungossakin oli vekki :roll:
Avatar
amaunu
Viestit: 663
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Kaunis ajokeli tänään joka suorasaan vaati ulkoituttamaan advea. Löyty lähistöltä puolivahingossa mukava mutkapätkä joka piti käydä ihan kertaamassa kun oli hauska paiskoa puolelta toiselle eikä edes ylinopuksia tarttenu hätyyttää.
Alusta se jaksaa vaan vieläkin ihastutttaa. Edellisen ajokerran jälkeen kokeiluksi kiristin naksuja iskareista kolmepykälää edestä ja 4 takaa tasaisesti kummastakin,, tulipahan jämäkkä tunne kaarrokseen asvaltilla. Ajatuksen voimalla sisään mutkaan ja kaasulla pyörä pystyyn ja suoralle. Samoten jarrutus kesken mutkan ei aiheuttanut mitään hämminkiä.

Kokeneemmille kysymys. mopossa on akran säädöt kaasareissa ja mulla on vakiopöntöt, kuuluuisko 3000-3500 rpm kohdalla olla jonkin sortin kuoppa vääntökäyrässä. Persdyno kertoo että veto kuolee hetkellisesti tuolla kierrosalueella? vaikuttaisko noi säädöt? Auttaiskohan siihen noiden saatelaitteiden purku ja kattien ulostaminen pöntöistä.
Avatar
Akilleus
Viestit: 604
Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 9:33 am
Pyörä: KTM 1290 SAR
Paikkakunta: Littoinen, Lieto

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

amaunu kirjoitti;
Auttaiskohan siihen noiden saatelaitteiden purku ja kattien ulostaminen pöntöistä.
Ostapaukauta Wings'it. Et varmaan kadu; takaylhäältä lähtee väh.5kg painoa pois ja maksavat puolet Akroista. Kun tarkastelet foorumilla Adve- tai SE-kuskeja, niin jos on putkisto vaihdettu on varmaan puolet niistä Wings'ejä
linkki: http://www.wings.si/podstrani/str1_lc8_adv.html

terv. Tapsa ja Kotka950
Avatar
SiR
Viestit: 213
Liittynyt: To Elo 17, 2006 12:18 pm
Pyörä: Norden(kohta), Husaberg FE 501
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja SiR »

"Kuinka käytännössä, kestääkö se ajoa myös motarilla ?"

Kesti ainakin Rostokista Saksan halki Tsekkiin. Alkumatka(250km) tuli laskettua 170-200 km/h lasissa, ennen kuin huomattiin 130 rajoitukset :oops: ...Peräkylän juntit reissaa: " TÄH! ..eikös tää ookaan sellanen autobaana"

"Tuskinpa tuolla koneella 200tkm ajaa ilman huoltoja niinko hondalla."

Omien ja kavereiden kokemuksien perusteella ( 1x singe, 1x V2 ja 2x rivi4 ) Hondakaan ei ole ihan huippu vireessä kun 100tkm alkaa lähestyä, vaikka vielä viekin korpeen ja takaisin. Vaan mikä nyt olis ja miks pitäis olla :lol:

KTM LC8 Adv. luotettava ja tehokas laite, jolla voi nauttia ajosta niin radalla, kuin metsäpoluilla ...tai vaikka 2päälllä halki mantereen.

Noista joustoista vielä, mulla on´04 "normisetti" ja siinä on ohjekirjan mukaan 235mm. Uudessa "normaalissa" on 210mm, että laskua on tahtunut...

p.s. yli 40tkm ja hyvin ärjyy...
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Paar juttuu - jousituksen pituus ei ensinnäkään välttämättä ole ainoa alustan toimivuuden mittari ja toiseksi 15000 km samoilla iskariöljyillä on aivan turhan pitkä matka, jos haluaa naatiskella parhaista mahdollisista vaimennuksista. :wink:
Erkki Hugg
Viestit: 11
Liittynyt: La Huhti 19, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Erkki Hugg »

Tuossa kun katselin tuota vesipumpun remonttiohjetta, niin eipä ole ihme että pumppu ei kestä kovin pitkään. Tiivistys tehty tavallisella stefalla, ilman välitilaa. Eli stefan korkatessa vedet öljyjen sekaan. Eipä ole moottorin suunnittelijalla kovin leikannut...

Olisi kannattanut tutkia esim. Hondan / Suzukin vastaavaa toteutusta, näissä siirrytty oikeaan boksitiivisteeseen jo 20 v sitten.
Avatar
amaunu
Viestit: 663
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Erkki Hugg kirjoitti:Tuossa kun katselin tuota vesipumpun remonttiohjetta, niin eipä ole ihme että pumppu ei kestä kovin pitkään. Tiivistys tehty tavallisella stefalla, ilman välitilaa. Eli stefan korkatessa vedet öljyjen sekaan. Eipä ole moottorin suunnittelijalla kovin leikannut...

Olisi kannattanut tutkia esim. Hondan / Suzukin vastaavaa toteutusta, näissä siirrytty oikeaan boksitiivisteeseen jo 20 v sitten.
Niinpä, noissa vuodoissa syypää taitaa olla akselin väärä pintakäsittely. mitä olen kuvia katellut niin ura siinä tiivisteen kohdalla taitaa falskata.
Vastaa Viestiin