KTM Adventure 950

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Ei oo, pitäskö olla ? 640 Advessa oli kans alipainepumppu, eikä ollu mitään paineenalenninta.
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Eikös tuo bensan paineenalennus ole aika suosittu modis noissa kaasari LC8:ssa. Ainakin sähköpumpuilla saattaa kaasarit tulvia röykkyytyksessä ja kone käy liian rikkaalla. Petrol king on minullakin pa-linjassa.

Yksi pumppuvaihtoehto taitaa facetin ja alipaine-mikunin lisäksi olla Pierburgin pyörivä lamellipumppu. Itselläkin pitäisi pumppu hommata uusiksi mutten ole saanut päätettyä mikä. Jatkuvasti hakkaava facet ei täysin vakuuta. Alkuperäinen istuisi parhaiten paikallensa ja toimintaperiaate on hyvä. Pumppu ei pumppaa jatkuvasti vaan silloin kun linjan paine laskee. Kuluviin kärkiin saisi elektronisen yksikön tilalle, mutta ei se silläkään taida olla pomminvarma.

Ainakin adveissa läpivirtaava pumppu on ilmeisesti joissain tapauksissa aiheuttanut paikallaan ollessa tulvimista. Alipaine-Mikuni on ymmärtääkseni myös läpivirtaava.

Noista pumpuista ja paineensäädöstä on monessakin paikkaa juttua tälläkin foorumilla. Tuossa esim. yksi: viewtopic.php?f=6&t=13532&start=15
Sami
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja juhap »

No en tiiä mutta tuossa eile pyörää kasatessa ja purkaessa kattelin, jotta facetti mulla on... eli ei vissii tarvetta sitä pumppua ihmetellä sen enempää...
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Totti »

Kiitokset linkeistä. Facet ollu mullakin. Edellinen omistaja laittanut ja kesti 6v / 40.000 km. Itse pumppu on edelleen ehjä mutta johdot ovat syöpyneet pumpun juuresta poikki. Laitan kuitenkin uuden samanlaisen. Toiminut moitteettomasti eikä mitään tulvimisia tms ole ollut.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

SaPeKa kirjoitti:Eikös tuo bensan paineenalennus ole aika suosittu modis noissa kaasari LC8:ssa. Ainakin sähköpumpuilla saattaa kaasarit tulvia röykkyytyksessä ja kone käy liian rikkaalla. Petrol king on minullakin pa-linjassa.

Yksi pumppuvaihtoehto taitaa facetin ja alipaine-mikunin lisäksi olla Pierburgin pyörivä lamellipumppu. Itselläkin pitäisi pumppu hommata uusiksi mutten ole saanut päätettyä mikä. Jatkuvasti hakkaava facet ei täysin vakuuta. Alkuperäinen istuisi parhaiten paikallensa ja toimintaperiaate on hyvä. Pumppu ei pumppaa jatkuvasti vaan silloin kun linjan paine laskee. Kuluviin kärkiin saisi elektronisen yksikön tilalle, mutta ei se silläkään taida olla pomminvarma.

Ainakin adveissa läpivirtaava pumppu on ilmeisesti joissain tapauksissa aiheuttanut paikallaan ollessa tulvimista. Alipaine-Mikuni on ymmärtääkseni myös läpivirtaava.

Noista pumpuista ja paineensäädöstä on monessakin paikkaa juttua tälläkin foorumilla. Tuossa esim. yksi: viewtopic.php?f=6&t=13532&start=15
Hieno homma jos Totille löytyi pumppuvaihtoehto, mitäpä sitä toimivaa ratkaisua muuttamaan.
Itse puntaroin pitkään noita kaikkia vaihtoehtoja ja päädyin "yksinkertaiselle miehelle yksinkertainen pumppu"ratkaisuun. Mikunissa ei oo sähköä,eikä rikki meneviä osia. Advriderin kirjoitusten mukaan noilla vastaavilla asetuksilla on ajeltu +100 tkm. ilman ongelmia.

Patikoissa ei ainakaan omalle kohdalle ole osunut tulvimista. Jos mootori pysähtyy tiettyyn asentoon, on mahdollista että toi pumppu päästää bensat läpi. Ilmeisesti kärryllä kuljetettaessa noita tulvimisia on käynyt. Senhän toki pystyy estämään helposti kääntämallä bensahanat kiinni ja milloinkas sitä kotaria nyt kärryllä tarttis kärryllä kuskata :oops:
Lisäksi tankki on nyt vielä helpompi ottaa irti. Vanhemmassa autokalustossa on yleisesti alipaineella säätyvät virranjakat, jotka säätävät syttyennakkoa imusarjan alipaineella. Moottorioppia paremmin tuntevat saapi vapaasti korjata jos/kun olen väärässä, niin eikös toi alipainepumppukin tuota kakkua kaasukapulan asennon mukaan ?

No, tärkeintä lienee että kullakin sellainen ratkaisu, jolla voi lähteä päästämään hyvillä mielin kohti auringonlaskua.
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Tase »

950 Adventuressa bensapumppu on koneen alla joten nostokorkeutta kaasareille on enemmän kuin SuperEndurossa jossa bensapumppu on tankin kohdalla. Sen takia SE:ssä pitää olla paineenrajoitin.
Avatar
MarkusH
Viestit: 593
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Paikkakunta: Eura

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja MarkusH »

Moro!
Motopalvelu Niemitalolla on myynnissä 950 Adventure S
https://www.nettimoto.com/ktm/950/2079939

Onko kenelläkään tuttu pyörä?
Uraa uurtava motoristi
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Sauli »

MarkusH kirjoitti:Moro!
Motopalvelu Niemitalolla on myynnissä 950 Adventure S
https://www.nettimoto.com/ktm/950/2079939

Onko kenelläkään tuttu pyörä?
On tuttu. Siitä saat hyvä yksilön, olen huoltanut hyvin ja pitänyt kulutusosat kunnossa. Siinä on 990 alusta vuodelta 2008 eli matalampi mitä tuo S on vakiona ja siinä mielessä monelle käyttäjäystävällisempi, myös sivujalka ja keskiseisontatuki on samalle alustalle. Olin toinen omistaja tuolle ja silloin oli mittarissa 20tkm.
Tuli laitettua mm. Excel etuvannekehä ja rst pinnat, takavannekehä on myös tuoreempaa behr/saxess versiota joka on vahvempi mitä noissa ensimmäisen sarjan adventureissa oli uutena. KTM ledvilkut jotka uusissa vasta vakiona. 20mm sarvienkorotus palat...
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Oliko se sivujalan anturin ohitus niin että vihreä ja musta johto yhteen niin pelaa ilman anturia?
Kaverilla sippas vissiin se anturi.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Totti »

Pystyykö kytkintä säätään mitenkään? Talven jäljiltä huomannut että kun ykkönen silmässä ja kytkin pohjassa kaasuttaa niin pyörä liikahtaa hieman eteenpäin. En muista että viime kesänä ois ollu näin. Talven yli olleet kohtuu tuoreet öljyt sisällä. Ajettu tälle keväälle kolmisen sataa.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Ei taida olla säätöä. Ootko putsannu sen öljysuuttimen, mikä on työsylinterin vieressä ? Jos et, ohjeet löytyy tältä palstalta.
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Totti »

Joo oon, ei ois pitäny :)
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Juu, se suutin jos on tukossa, irrottaa kytkin paremmin. Olikohan ekoissa 950:ssa isompi öljysuutin ja porukka vaihteli pienempiä juurikin tuon laahamisen takia.
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja Totti »

Mitenkä se tuo huonon bensan liitin tuolla penkin alla? Meinaan että kuinka tarkka pyörä on siitä millä oktaanilla ajelee?
Ja kumpiko on pahempi, ajaa paremmalla bensalla kun pyörä on säädetty huonolle bensalle? Vaiko toisinpäin? Entäpä jos tankissa on vaikka 80-oktaanista puolet ja tankkaa päälle 95:ta?

Kauheasti tuli taas kysymyksiä...
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM Adventure 950

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Riittävän matala oktaaniluku ja normibensan ennakot päästää jossain vaiheessa ritisevän äänen. Kulkee nimellä nakutus, etkä halua sitä moottoriisi.
Periaatteessa toisinpäin ei ole eroa millä bensalla ajat. Myöhäinen ennakko lämmittää pakopuolta enemmän, mutta eipähän jäädy nivuset.

Sattui muutes tuo aiempi bensapumppukeskustelu tuossa silmään.
Laitoin tuohon nykyiseen Superiinkin Mikunin alipainepumpun. Niinkuin edellisessäkin, painetta tuntuu olevan liikaa. En ole patikkoon ehtinyt mutta kun keulii pystyyn, alkaa röpötellä. Asiaa tutkaillessani vähän mittailin.
Minä ja tuoli-yhdistelmällä ei voinut kurottaa letkun päätä niin korkealle ettei pumppu olisi jaksanut lykätä bensaa ylös asti. Eli painetta on ainakin 1 tuoliskuikkabensaa, joka tekee baareina noin 0,22. Oletan siis yltäväni tuolilta kolmeen metriin.
EI siis ihme jos tulvii hetkittäin. Tekaisin saman liikkuvista osista vapaan säätimen tähänkin, eli vein pumpun toisesta lähdöstä paluulinjan tankin yläreunaan. Tuo pitää kaasareilla vallitsevan paineen koko ajan samana kuin jos pumppua ei olisi ja tankki olisi täpötäysi.
Kaasaripelihän ei pumppua muuten kaipaa, mutta jos osa tankeista on kaasarien alapuolella niin eipä se bensa sinne pumppaamatta nouse.
Vastaa Viestiin