KTM exc 200

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ruoste
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 6:56 am
Paikkakunta: Yli-ii

KTM exc 200

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Sitä on vaan putkinäköisesti tullut tuijoteltua noitten pikkunelareiden myynti-ilmoituksia ja puisteltua päätä niiden hinnoille.. Nyt mää hokasin että miksei 2t?? Niistä kiinostavimmaksi valikoitui tuo otsakkeen kottarainen vuosimallissa ~2000-2004. Laatikkovikaa kuulemma on,mutta enemmän kiinostaa perushuollot,männänvaihtoväli ja kulutus. Mikä se on tuollasen pikkutankkisen naukunaukun toimintasäde? Saattas olla aika keveä ja mukava laitos naatiskeluun talvellakin. (oranssitautia ilmassa,onko siihen lääkettä? :shock: :shock: )
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: KTM exc 200

Viesti Kirjoittaja VAK »

Ruoste kirjoitti:Sitä on vaan putkinäköisesti tullut tuijoteltua noitten pikkunelareiden myynti-ilmoituksia ja puisteltua päätä niiden hinnoille.. Nyt mää hokasin että miksei 2t?? Niistä kiinostavimmaksi valikoitui tuo otsakkeen kottarainen vuosimallissa ~2000-2004. Laatikkovikaa kuulemma on,mutta enemmän kiinostaa perushuollot,männänvaihtoväli ja kulutus. Mikä se on tuollasen pikkutankkisen naukunaukun toimintasäde? Saattas olla aika keveä ja mukava laitos naatiskeluun talvellakin. (oranssitautia ilmassa,onko siihen lääkettä? :shock: :shock: )
Hieno pyörä tuo 200 2-t kotari. Mulla oli vuosia sitten 200sx ja se oli todella kevyt ajettava. Aika tekijä täytyy olla jos tuosta kaikki tehot pystyy hyödyntämään suomienskassa eli kyllä siinä tehoa piisaa. Kannattaa käydä kokeilemassa oikeassa ympäristössä! Noissa vanhemmissa on sama laatikko kuin piikeissä.

Ei kai siihen enskakäytössä tarvi ihan yhtenään mäntää vaihtaa. Eikä se kovin kallis ole, vaikka 100h välein vaihtaisikin. Kulutusta en tiedä, kun omassa ei mittaria ollut. Melkein varmempi ostos on käytetty 2t kuin käytetty 4t.

Itsekin pohdin valintaa 4t:n ja 2t:n välillä. Koeajoin molempia moneen kertaan. Onko 4t:ssä oikeasti alavääntöä reippaasti enemmän kuin 2t:ssä? Tietty moottorin koko sanelee väännön, mutta jos ei 4t ole kuin 2x 2t:n kuutiotilavuus, niin paljonko eroa on. Jos kuutiotilavuus olisi verrokeissa sama, niin tulosta ei varmaan tarvitsisi edes mitata... Olisiko samanlainen legenda kuin V-koneen vääntö?

Persdyno saattaa vääristää tulosta kovin helposti.


-ville
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Sorry offtopic, mutta..

2T näyttää olevan jopa enemmän potkua alhaalla. Riippuu kyllä aika paljon miten se kone on rakennettu. Ton Husky 250 -01 käyrä näyttää aika pehmeältä, ei anna esim. -93 250 husky noin pehmeästi tehoa ulos, mutta ylhäällä sitten tapahtuukin jotain. Tai sitten mulla on persdynossa pahasti vikaa :D

Tosin onhan noita on modattu, mutta silti..
http://www.jaydeemotorcycles.com.au/enginetune.html

TM 400 4T
Kuva

Husky WR250 -01
Kuva
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Hienoa, että löytyi oikein mittadataakin. Jotain tuon suuntaista arvelinkin. Ehkä 2t:n väännöttömyydentunne johtuu pitkästä kierrosalueesta. Sama ilmiö koetaan, kun verrataan V2/L2 konetta ja rivinelosta. Persdyno sanoo, että V/L-koneessa on rutosti enemmän vääntöä, mutta totuus on aivan toinen. Ehkä V-koneen kierrosalueen kapeus antaa tuon valheellisen tunteen.

Minua miellyttää tuo 2t-moottorin yksinkertaisuus ja keveys verrattuna 4t koneeseen(esim. kansi on melko yksinkertainen ). Toki 2t koneessa on hienoa tekniikkaa esim. pakoputki.

Kannattaa myös huomata, että 2t-koneenmännällä on työtahti tuplasti useimmin kuin 4t koneella jos moottoreilla on samat kierrokset. Eli 2t koneen mäntä tekee töitä joka kierroksella. Harmi, että isot merkit lopettavat 2t pyörien valmistamisen(Honda ensimmäisenä)

Juu pahoittelut, että menee ohi aiheen. Tää kuuluisi varmaan tuonne 2t vs. 4t keskusteluun.

-ville
Ruoste
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 6:56 am
Paikkakunta: Yli-ii

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

VAK kirjoitti:
Juu pahoittelut, että menee ohi aiheen. Tää kuuluisi varmaan tuonne 2t vs. 4t keskusteluun.

-ville
Mukavahan se on lukea että ihan kaikki ei sentään ole sitämieltä että 4t on ainoa oikea. Oikeastaan tämä 2t homma juolahti mieleen kun löysin laatikollisen omia vanhoja ajokamppeita n.15vuoden takaa ja laatikon sisältö tuoksahti edelleen vahvasti 2t bensalle... tuli vallan nostalginen fiilis ja kaasukäsi alkoi heti syyhyämään. Veronpalautuksiin vielä pari kuukautta,vaimo varmaan hyppii taas riemusta kun mää istun jouluun asti nokka kiinni nettimotossa yms. :roll:
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Työkaveri on ajellut tuollaisella muistaakseni yli 80 tuntia samalla männällä. Suositeltu vaihtoväli taitaa olla aika paljon tiuhempi, mutta harrastelijapörräyksessä spoorissa, missä kone käy pääasiassa just hieman tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla, ei ole juurikaan huolta ajella pitempäänkin. Kone on tehty piikistä pistämällä isompi sylinteri ja pidentämällä iskua, joten laatikko on heikoin lenkki. Jos ei aio hyppiä ojien vastapenkkoihin kaasu pohjassa, niin senkään kestävyydestä ei varmaan tarvi olla huolissaan.

Kulutuksesta ja toimintasäteestä en tiedä, mutta tankki taitaa olla jopa hieman isompi kuin nelari EXC-malleissa. Kone ei ole ollenkaan piikin kaltainen vingutin luonteeltaan. Pyörä on näyttää melko suositulta sekä harrastajien että kisaajien keskuudessa, joten sen voisi ajatella olevan hyvä yhdistelmä leppoisaa ajettavuutta ja kisavauhtiinkin riittävää suorituskykyä. Soratieominaisuuksista en mene arvailemaan mitään.

Offtopic puoliprovo: Tehokäyriä tulee harvemmin pidettyä ajossa mukana, joten ainut millä on väliä, on se, miltä se tuntuu... :wink: Fiiliksien takia kai ajaa useimmat meistä, jotka ei aja kelloa vastaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM exc 200

Viesti Kirjoittaja Jani M »

VAK kirjoitti: Onko 4t:ssä oikeasti alavääntöä reippaasti enemmän kuin 2t:ssä? Tietty moottorin koko sanelee väännön, mutta jos ei 4t ole kuin 2x 2t:n kuutiotilavuus, niin paljonko eroa on. Jos kuutiotilavuus olisi verrokeissa sama, niin tulosta ei varmaan tarvitsisi edes mitata... Olisiko samanlainen legenda kuin V-koneen vääntö?

Persdyno saattaa vääristää tulosta kovin helposti.

-ville
Aika hyvän vastauksen tuohon antaa Antti Pyrhönen tässä videon puolivälissä: http://www.bike.fi/content/402/

"Koko ajan vuosi vuodelta huomaa, että menee enemmän kakstahtisen suuntaan nää pyörät (450 4t), että kehitetään pyöriä harrastelijalle sopivaksi enemmän kuin pelkästään kisakuskeille."

"Alkuun kun ne tuli, niissä oli hirvee paukku, mutta eihän niillä oikein kukaan muu pystynyt ajaan kuin kisakuskit."
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Re: KTM exc 200

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Jani M kirjoitti:
VAK kirjoitti: Onko 4t:ssä oikeasti alavääntöä reippaasti enemmän kuin 2t:ssä? Tietty moottorin koko sanelee väännön, mutta jos ei 4t ole kuin 2x 2t:n kuutiotilavuus, niin paljonko eroa on. Jos kuutiotilavuus olisi verrokeissa sama, niin tulosta ei varmaan tarvitsisi edes mitata... Olisiko samanlainen legenda kuin V-koneen vääntö?

Persdyno saattaa vääristää tulosta kovin helposti.

-ville
Aika hyvän vastauksen tuohon antaa Antti Pyrhönen tässä videon puolivälissä: http://www.bike.fi/content/402/

"Koko ajan vuosi vuodelta huomaa, että menee enemmän kakstahtisen suuntaan nää pyörät (450 4t), että kehitetään pyöriä harrastelijalle sopivaksi enemmän kuin pelkästään kisakuskeille."

"Alkuun kun ne tuli, niissä oli hirvee paukku, mutta eihän niillä oikein kukaan muu pystynyt ajaan kuin kisakuskit."
Näinhän se on, mutta Pyrhönen vertaili tosiaankin kaksi kertaa suurempaa nelaria siihen kaksitahtiseen. Kuka muistaa vielä viisisataset kaksitahtiset, muistaa myös varmaan miten tolkuttomia ajettavia ne olivat sen aikaisiin alustoihin nähden.
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kokeilin tanään vuoden -03 200 EXC:tä Akaan motocross-radalla, ja kyllä oli miellyttävä peli! Olisikohan pyörässä sama runko kuin piikissä, sillä se tuntuu näppärän kokoiselta ja kevyeltä käsitellä. Aiemmin enskalenkillä kokeilemani uudempi yksilö oli turhan kisavireinen eikä siitä ei jäänyt ollenkaan näin hyvä maku suuhun. Kone on todellakin hyvä kombinaatio piikin kierrosherkkyyttä ja ajamisen keveyttä sekä kakspuokin vääntöä. Voimaa on, mutta se tulee tasaisesti kierrosten mukana, eikä pääse yllättämään missään vaiheessa. Crossiradalla pyörä tuntuu tosiaan paljon kevyemmältä kuin oma 4t 250. Osaltaan tähän voi vaikuttaa että omassa pyörässäni on paljon pehmeämpi jousitus, jonka takia se on kovemmassa vauhdissa hieman raskassoutuinen röykkysuorilla. 200:n meni jämäkämmin patin harjalta harjalle. Kannattaa ehdottomasti kokeilla pyörää, jos tämän tyyppinen peli on hakusessa. Tarjontakin taitaa olla aika hyvä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Jani M kirjoitti:Kokeilin tanään vuoden -03 200 EXC:tä Akaan motocross-radalla, ja kyllä oli miellyttävä peli! Olisikohan pyörässä sama runko kuin piikissä, sillä se tuntuu näppärän kokoiselta ja kevyeltä käsitellä. Aiemmin enskalenkillä kokeilemani uudempi yksilö oli turhan kisavireinen eikä siitä ei jäänyt ollenkaan näin hyvä maku suuhun. Kone on todellakin hyvä kombinaatio piikin kierrosherkkyyttä ja ajamisen keveyttä sekä kakspuokin vääntöä. Voimaa on, mutta se tulee tasaisesti kierrosten mukana, eikä pääse yllättämään missään vaiheessa. Crossiradalla pyörä tuntuu tosiaan paljon kevyemmältä kuin oma 4t 250. Osaltaan tähän voi vaikuttaa että omassa pyörässäni on paljon pehmeämpi jousitus, jonka takia se on kovemmassa vauhdissa hieman raskassoutuinen röykkysuorilla. 200:n meni jämäkämmin patin harjalta harjalle. Kannattaa ehdottomasti kokeilla pyörää, jos tämän tyyppinen peli on hakusessa. Tarjontakin taitaa olla aika hyvä.

Ison eron 2t:n ja 4t:n ajettavuuteen tuo moottorijarru. 2t:lla oppii käyttämään takajarruakin. Meinasin mukeltaa ekassa mutkassa pitkäksi, kun en varautunut olemattomaan moottorijarruun.

-ville
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jani M »

VAK kirjoitti:
Ison eron 2t:n ja 4t:n ajettavuuteen tuo moottorijarru. 2t:lla oppii käyttämään takajarruakin. Meinasin mukeltaa ekassa mutkassa pitkäksi, kun en varautunut olemattomaan moottorijarruun.

-ville
Ihan sama juttu! Kaasu pois, pykälä pienempää ja käännät mutkaan... :shock: Jösses sentäs! Eihän se ottanutkaan itekseen vauhtia pois.

Toisekseen vaihteiden kanssa oli melkoista arpomista. Vaihdevälit on tosi lyhyet ja kun moottorin kierrokset kuulee vaan äänestä eikä tunne tärinästä, niin alkuun tuli vaihdettua toisenkin kerran perään, kun luuli, että pykälä ei vaihtunutkaan.

Kyllä ne hyvin erilaisia on. 2T:llä ajetaan pyörää, jota vie moottori. Nelarilla ajetaan moottoria, jossa on pyörät alla :?. Molemmissa on oma hauskuutensa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
KTP
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:06 pm
Pyörä: KTM 625SXC
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM exc 200

Viesti Kirjoittaja KTP »

Ruoste kirjoitti:Sitä on vaan putkinäköisesti tullut tuijoteltua noitten pikkunelareiden myynti-ilmoituksia ja puisteltua päätä niiden hinnoille.. Nyt mää hokasin että miksei 2t?? Niistä kiinostavimmaksi valikoitui tuo otsakkeen kottarainen vuosimallissa ~2000-2004. Laatikkovikaa kuulemma on,mutta enemmän kiinostaa perushuollot,männänvaihtoväli ja kulutus. Mikä se on tuollasen pikkutankkisen naukunaukun toimintasäde? Saattas olla aika keveä ja mukava laitos naatiskeluun talvellakin. (oranssitautia ilmassa,onko siihen lääkettä? :shock: :shock: )
Oranssitautiin ei ole muuta lääkettä kuin se oranssin osto :wink:

Eilen kävin oikeastaan eka kertaa iloittelemassa Oulunsalon montulla ko pelillä ja kyll oli hymy levee. Tää on hiton hauska peli ja hiekkarinteitä ajelin ylös ja alas naama virneessä. Ihanan kevyt näin naiselle, joten ei taida painaa mitään enää miesten käsittelyssä. Hiki tuli ja kivaa oli.
Huoltoihin en oo ehtinyt viel perehtyä, mutta isäntä ( eli huoltaja) niistä ehtinee kirjoitella lisää + kulutuksesta. Täll on niin vähä ehditty ajaa, jotta en viel tarkkaan osaa sanoo.
Matkaa täll ei voi tehdä, mutt tuollaseen pikkuilotteluun oiva vempain, suosittelen.


PS. Mullakin on ollut KLE 500 (eka pyöräni oli ER5), jonka jälkeen ostin SXC ja nyt sille pikkuveljeksi tuon 200EXC.
Ainaski perässä pysytään :)
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Jani M kirjoitti:
Ihan sama juttu! Kaasu pois, pykälä pienempää ja käännät mutkaan... :shock: Jösses sentäs! Eihän se ottanutkaan itekseen vauhtia pois.

Kyllä ne hyvin erilaisia on. 2T:llä ajetaan pyörää, jota vie moottori. Nelarilla ajetaan moottoria, jossa on pyörät alla :?. Molemmissa on oma hauskuutensa.
Mä koin tuon moottorijarrun puutteen vaikka ajoin samalla vaihteella(siis vaihtamatta pienemmälle) 525:llä ajettaessa saa mukavasti hillittyä menoa pelkästään kaasun löysäämisellä. Toinen juttu on varmaan silloin, kun ajetaan oikeasti kovaa. Sitten tarvii isolla nelarillakin olla takajarru hallinnassa.

Heh, vekkuli tuo 2t:n ja 4t:n vertaus, kun tarkemmin ajattelee...


-ville
Ruoste
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 6:56 am
Paikkakunta: Yli-ii

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Kiitosta vaan tähänasti tulleista kommenteista/kokemuksista!! eipä ole ainakaan tyrmätty ko. vekotinta.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Oikeastaan mäkin olisin ostanut mieluummin tuon 200SX:n, mutta sitä ei valmisteta. EXC taas on niin kysytty, ettei niitä juuri liikkeissä makaa. 250sx on järkyttävän tehokas, vaikka laittaisi "soft"-sytkäkäyrän ja löysimmän pakoaukonsäätimen jousen. Sen välitys ja moottorin luonne ei oikein suomienduroon sovi.

-ville
Vastaa Viestiin