Yamaha XT660Z Tenere 2008
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
Terve, lainaan tätä ketjua kun omassa pyörässä ( MT-03 660cc) on sama kone.
Ensimmäinen kysymys koskee venttiilien säätöä. Oletteko joutuneet säätämään niitä ensimmäisen tarkistuksen (20tkm) yhteydessä?
Kyseessä on ensimmäinen moottoripyörä itselleni, niin hiukan hankala sanoa, että kuuluuko venttiilien nakutuksen kuulua käynnin aikana näissä yksimukisissa, nyt kilsoja mittarissa vähän reilu 25t. Olen siis lähiaikoina tarkastamassa venttiilit mutta mielenkiinnosta asiaa kysyn. Sen verran saanut entisiltä omistajilta tietoa, ettei kyseistä toimenpidettä ole todennäköisesti tehty.
Toinen kysymys liittyy polttoaineen kulutukseen. Tuossa on 15l tankki ja merkkivalo syttyy manuaalin mukaan 4,25l kohdalla. Valo syttyi kun täydellä tankilla oli ajettu 163km. Ajot olleet maantietä 80km/h ja sorateitä n.60km/h. Muutamia kovempia kiihdytyksiä koemielessä. Kulutus näyttää poikkeavan merkittävästi tämän ketjun luvuista, jotka näyttivät pyörivän 4-5l/100km tienoilla. Onko tuo normaalia vai liittyykö mahdollisesti venttiilien säätöihin?
Teneressä on enemmän katetta ja todennäköisesti hiukan eri säädöt ruiskussa etc, mutta silti ero on aika iso. MT-03 on myös pyöränä toistakymmentä kiloa kevyempi.
Ensimmäinen kysymys koskee venttiilien säätöä. Oletteko joutuneet säätämään niitä ensimmäisen tarkistuksen (20tkm) yhteydessä?
Kyseessä on ensimmäinen moottoripyörä itselleni, niin hiukan hankala sanoa, että kuuluuko venttiilien nakutuksen kuulua käynnin aikana näissä yksimukisissa, nyt kilsoja mittarissa vähän reilu 25t. Olen siis lähiaikoina tarkastamassa venttiilit mutta mielenkiinnosta asiaa kysyn. Sen verran saanut entisiltä omistajilta tietoa, ettei kyseistä toimenpidettä ole todennäköisesti tehty.
Toinen kysymys liittyy polttoaineen kulutukseen. Tuossa on 15l tankki ja merkkivalo syttyy manuaalin mukaan 4,25l kohdalla. Valo syttyi kun täydellä tankilla oli ajettu 163km. Ajot olleet maantietä 80km/h ja sorateitä n.60km/h. Muutamia kovempia kiihdytyksiä koemielessä. Kulutus näyttää poikkeavan merkittävästi tämän ketjun luvuista, jotka näyttivät pyörivän 4-5l/100km tienoilla. Onko tuo normaalia vai liittyykö mahdollisesti venttiilien säätöihin?
Teneressä on enemmän katetta ja todennäköisesti hiukan eri säädöt ruiskussa etc, mutta silti ero on aika iso. MT-03 on myös pyöränä toistakymmentä kiloa kevyempi.
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
Ko pyörämallia erityisesti tuntematta sanoisin yleisellä tasolla, että 25 tkm:n jälkeen kannattaa venttiilivälykset tarkistaa.
Polttoaineenkulutus kannattaa laskea tankattu polttoainemäärä ( samalla tavalla tankki täyteen ) jaettuna ajomatkalla, eikä laskea sitä varoitusvalon syttymisen perusteella.
Polttoaineenkulutus kannattaa laskea tankattu polttoainemäärä ( samalla tavalla tankki täyteen ) jaettuna ajomatkalla, eikä laskea sitä varoitusvalon syttymisen perusteella.
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
Kiitos viestistä, eipä tuota kulutusta oikein voi muuten järkevästi mitata. Autoissa aina tehnyt noin. Pitänee käydä tänään tankilla ja tarkistaa vielä asia.XL250R kirjoitti: ↑Ma Elo 07, 2023 1:48 pm Ko pyörämallia erityisesti tuntematta sanoisin yleisellä tasolla, että 25 tkm:n jälkeen kannattaa venttiilivälykset tarkistaa.
Polttoaineenkulutus kannattaa laskea tankattu polttoainemäärä ( samalla tavalla tankki täyteen ) jaettuna ajomatkalla, eikä laskea sitä varoitusvalon syttymisen perusteella.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
4-5l/100km kuulostaa normaalilta kulutukselta 660 moottorille.
Venttiilivälyksistä ei todellisuudessa pysty kukaan sanomaan mitään kuulon perusteella, ellei olla jo todella pahasti säätöalueen ulkopuolella. Liian suuti venttiilivälys voi kuulua naputuksena mutta liian pientä välystä ei kuule ollenkaan, jälkimmäisestä voi olla seurauksena palanut venttiili. Liian pienillä välyksillä kuuman moottorin käynnistäminen voi olla haastavaa tai mahdotonta jos venttiilit jää kantamaan liian pienen välyksen takia.
Venttiilivälyksistä ei todellisuudessa pysty kukaan sanomaan mitään kuulon perusteella, ellei olla jo todella pahasti säätöalueen ulkopuolella. Liian suuti venttiilivälys voi kuulua naputuksena mutta liian pientä välystä ei kuule ollenkaan, jälkimmäisestä voi olla seurauksena palanut venttiili. Liian pienillä välyksillä kuuman moottorin käynnistäminen voi olla haastavaa tai mahdotonta jos venttiilit jää kantamaan liian pienen välyksen takia.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
Edelleenkin väitän sekä kokemukseen että fysiikan lakeihin perustuen että liian pienet venttiilin välykset oireilee enempi niin ettei ulkona kylmässä (esim pakkasessa) ollut pyörä käynnisty vaikka pyörittää hyvin. Lämpimässä tallissa / lämpimällä koneella käynnistyy sitten hyvin.
Eli alumiini kannella varustetussa vehkeessä ne v-välykset pienenee kun kone kylmenee ja siis kasvaa kun kone lämpenee. Tämä toki staattisessa tilanteessa kun kone ei käy. Kovassa vedossa pakovenan lämpeneminen sylinterinkantta enemmän muuttaa toki tilannetta (siksi niissä pakovenoissa
yleensä ohje välys on suurempi) mutta tämäkin tasoittuu jo parissa minuutissa sammutuksen jälkeen.
Tämä ilmiö on hyvin todennettavissa kun purkaa ajolämpimästä koneesta v-kopan irti ja mittaa ne välykset sekä kuumahkolla koneella ja sitten myöhemmin kun pata on jäähtynyt tallin/huoneen lämpöön.
Muuten nimimerkki Koheltaja on kyllä aivan oikeassa siinä ettei kuuntelemalla v-välyksistä juuri mitään selviä...
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
Nyt pistit pahan, tuo pitää mitata demokannen kanssa.
Yhtenä esimerkkinä. Huono ilmansuodatin tai vuotava suodatinkotelo päästää pölyä moottoriin ja pöly syö venttiilien seetipinnat, jonka johdosta venttiilivälys pienenee. Oireena on hyvä käynnistyvyys kylmänä mutta ei kuumalla koneella koska venttiilit kantaa.
Yhtenä esimerkkinä. Huono ilmansuodatin tai vuotava suodatinkotelo päästää pölyä moottoriin ja pöly syö venttiilien seetipinnat, jonka johdosta venttiilivälys pienenee. Oireena on hyvä käynnistyvyys kylmänä mutta ei kuumalla koneella koska venttiilit kantaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamaha XT660Z Tenere 2008
Kerä tarkkoittikin että ketjussa muut mainitut kulutukset oli sitä 4-5 l luokkaa, mutta hänen mainitsemista luvuista voi päätellä hänellä olleen 6,6 l kulutus. Mutta kuten todettua, kannattaa tsekata tankkaamalla. Valon sytyttävä anturi tuskin on laboratorio-tasoa tarkkuudeltaan. Vois jopa olettaa että tehdas varmistanut niin päin että syttyy ihan viimeistään 4,25 l kohdalla. Entä kuinka tarkka matkamittari on?
Kulutukseen vaikuttaa yllättävän paljon moni muukin asia kuin moottorin kunto. Kuinka tasaisesti ajettu, renkaiden ilmanpaineet, vasta- vai myötätuuli, paljonko massaa kyydissä jne. Mitään johtopäätöksiä ei voi tehdä yhden tankillisen perusteella. Tilastotieteilijät ovat aivan kauhuissaan jos joku yrittää laskea keskiarvoa ilman että näytepisteitä on vähintään kahdeksan.
Kulutukseen vaikuttaa yllättävän paljon moni muukin asia kuin moottorin kunto. Kuinka tasaisesti ajettu, renkaiden ilmanpaineet, vasta- vai myötätuuli, paljonko massaa kyydissä jne. Mitään johtopäätöksiä ei voi tehdä yhden tankillisen perusteella. Tilastotieteilijät ovat aivan kauhuissaan jos joku yrittää laskea keskiarvoa ilman että näytepisteitä on vähintään kahdeksan.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."